Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 21:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvad skal jeg vælge? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 02 December 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er på jagt efter en projektor, og da jeg aldrig har eget en før, vil jeg lige spørge om råd.

Mit scenarie:

Jeg har en relativt lille lejlighed, som jeg dog flytter fra indenfor overskuelig tid. Jeg vil hvis muligt helst slippe for at hænge projektoren op i loftet, da jeg har et skrivebord som den kan stå fint på.

Den skal helst være gratis, men da det nok ikke er en mulighed regner jeg med et prisleje på omkring 10.000 for projektor og lærred. Hvis jeg kan få noget dobbelt så godt for 13.000, vil jeg naturligvis hellere det.

Den skal bruges til HD-DVD/Bluray/DVD/DivX film og til at spille Xbox360/Wii/PS3 på.

Og nu til spørgsmålene:

Jeg har selv haft kigget på Infocus IN76, men den er lige pebret nok. Hvor meget bedre billede får man ud af denne i forhold til Optoma HD70, som jeg nok hælder lidt til?

Kan HD70 bruges i det setup, jeg snakker om - altså med ca. 3 meter til væggen.

Hvilket lærred skal jeg vælge - her er jeg helt blank. Det behøver igen motor, men må gerne kunne rulles op. Fastramme lærred er også en mulighed, hvis det er diskret. Pris/ydelsesforhold er vigtigt. Og skal jeg bare vælge så stort et lærred som jeg har plads til?

Til top Vis Chucara's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chucara

Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

I en anden tråd snakkes der om at HD70'eren ikke er så smidig som de andre - hvad skal det betyde? Kan jeg have den stående på et bord og stadig kaste billedet højt op på væggen, eller skal den hænge meget bestemt?

Man kan vel justere for trapezoids?

Derudover - hvor lang tid vil der gå før man kan få en 1080p projektor indenfor rimelige penge?

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 December 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Chucara skrev:
I en anden tråd snakkes der om at HD70'eren ikke er så smidig som de andre - hvad skal det betyde? Kan jeg have den stående på et bord og stadig kaste billedet højt op på væggen, eller skal den hænge meget bestemt?

Man kan vel justere for trapezoids?

Jeg går ud fra det er denne tråd her du snakker om: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46743&P N=1

Det at den ikke er så smidig er som jeg også skrev i den anden tråd du snakker om, er at den har fast offset, dvs du kan ikke justere hvor meget opad den skal smide billedet, så hvis du vil have billedet højere op skal den rykkes længere væk, og dermed bliver billedet samtidig større.. Hvor højt den viser billedet er jo afhængig af hvor højt dit sofabord er, så der skal du næsten bruge regnestykket jeg refererer til i ovenstående tråd.. Lensshift som LCD'ere har er en optisk flytning af billedet hvor man selv kan bestemme hvor meget den skal løfte billedet uden at flytte selve projectoren, og dermed opnår man stadig samme billedstørrelse..

Og trapez-korrektion skal du for alt i verden undgå lige gyldig hvilken projektor du vælger da det er en digital korrektion af det billede der smides ud, og giver et kvallitetsfald i billedet.. så længe projektoren står på et plant underlag og ikke hælder, får du et helt lige billede på lærredet.. det er først hvis du finder på at løfte fronten af den med et par bøger under eller lignende at du får trapez-billedet..

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Filur999 skrev:
Det at den ikke er så smidig er som jeg også skrev i den anden tråd du snakker om, er at den har fast offset, dvs du kan ikke justere hvor meget opad den skal smide billedet, så hvis du vil have billedet højere op skal den rykkes længere væk, og dermed bliver billedet samtidig større.. Hvor højt den viser billedet er jo afhængig af hvor højt dit sofabord er, så der skal du næsten bruge regnestykket jeg refererer til i ovenstående tråd.. Lensshift som LCD'ere har er en optisk flytning af billedet hvor man selv kan bestemme hvor meget den skal løfte billedet uden at flytte selve projectoren, og dermed opnår man stadig samme billedstørrelse.

Kan man så ikke bare ændre på projektorens afstand lodret? Eller bliver det noget juks? Det må vel betyde noget om den hænger 10 cm fra loftet eller den hænger 30 cm derfra. Hvor langt nede hænger en projektor normalt og kan man ikke få nogle projektorophæng, som kan "klappes sammen", hvis projektoren nu skal hænge et godt stykke nede når man ser film.

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Den beregner siger ikke noget om hvor højt, den kan projektere.. Skal projektoren død og pine stå præcis midt for lærredet, eller kan man flytte lidt på det?

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:
Kan man så ikke bare ændre på projektorens afstand lodret? Eller bliver det noget juks? Det må vel betyde noget om den hænger 10 cm fra loftet eller den hænger 30 cm derfra. Hvor langt nede hænger en projektor normalt og kan man ikke få nogle projektorophæng, som kan "klappes sammen", hvis projektoren nu skal hænge et godt stykke nede når man ser film.

Ved ikke om det kan fås, men ellers kan du jo hygge lidt med at banke noget sammen af en cylinder fra en kontorstol (hehe, ole opfinder) eller noget teleskops-stang-princip..

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Chucara skrev:
Den beregner siger ikke noget om hvor højt, den kan projektere.. Skal projektoren død og pine stå præcis midt for lærredet, eller kan man flytte lidt på det?

Tillader at citere mig selv fra ovenstående tråd (ca midt på siden):

Filur999 skrev:
At den har fast offset.. dvs at du ikke kan flytte billedet når du har hængt den op, men skal beregne hvor projektoren skal hænges henne.. Med Z4'eren kan du (næsten) hænge den hvor du vil, og så justere billedet bagefter med lens-shift.. citerer fra en anden tråd

Zorglub skrev:
HD70 har vist ca. 136% offset, dvs. at fra midt linse til hvor billedet begynder er der 0,36*billedhøjde i cm. Dvs. du skal vide hvor stort billedet er, beregn det f.eks. med projectorcentral's regnemaskine, de har HD70 i den.

F.eks. monterer jeg den så midt linse er 20cm under loftet, mit billede bliver 107cm højt, dvs. 107*0,36 = 38,52 + de 20 cm, = ca. 58-59 cm under loft begynder billedet, og det slutter så 165-6 stykker under loftet. Mit loft er 232, så billedet slutter 66-67 cm inden gulvet.

Det er vigtigt at regne på det inden du køber, der laves også PJ hvor offset er langt mindre, så hvis du f.eks. vil have et større billed er det måske en ide. Personligt har jeg fået nok af biffens første række

Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Dvs. at den projekterer 36% ned i forhold til projektorens placering.. Hvis den så står på et bord, kan man ikke få den til at flytte billedet længere op?

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Chucara skrev:
Dvs. at den projekterer 36% ned i forhold til projektorens placering.. Hvis den så står på et bord, kan man ikke få den til at flytte billedet længere op?

Projektoren lyser opad, dvs står den på et bord placeres billedet højere end linsens midpunkt.. Det med at der kun snakkes om at lyse nedad er fordi han har loftsmonteret sin projektor, og dermed hænger den med bunden i vejret og lyser nedad..

Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Aah doh! Klart. Hvis jeg havde tænkt lidt mere logisk på det havde jeg nok regnet den ud. Tror sq det ender med at jeg køber en HD70 på tilbud i ComputerCity så..

Så mangler jeg bare et lærred... Hvor billigt kan det laves, hvis jeg bikser lidt selv? Og er det billigste Goo eller kan man bruge noget hjemmebikset noget indtil jeg bliver sikker på hvilken størrelse, det skal være? - Evt bare en glat hvid væg?

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal til at male mener jeg at du skal have en maling med så lav glans som muligt.. Men jeg kører for tiden bare med bagsiden af et mørklægningsgardin, og det fungerer ganske fint.. Jeg har fået et lærred (ved ikke noget om mærke, gain osv) men det skal jeg have lavet en fastramme-montering ud af senere..

Så hvis du bare skal have et billigt lærred indtil der er råd til en bedre løsning (som et ordentligt lærred uden tvivl er) kan jeg klart anbefale et mørklægningsgardin.. Mener modellen hedder Tuplur fra IKEA

Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hmm ok..

På dette link http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/Optoma- HD70-projector4.php snakker de om at man helst skal give den et godt progressive signal..

Jeg regner med at købe et HD-DVD drev til min Xbox360 - vil dette give et godt signal? Jeg går ud fra der menes progressive scan, men hvordan finder jeg ud af hvad Xbox360'eren spytter ud? Det er naturligvis PAL udgaven..

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

progressive forkortes med et p efter linieantallet, som f.eks. 720p eller 1080p, mens det modsatte som er interlaced forkortes med et i = 720i og 1080i..

kender ikke til xbox'en men du må kunne vælge hvad du vil output'te om det skal være 576i som nok er standard opsætningen (?) eller de højere opløsninger 720p eller 1080i eller endda 1080p hvis den kan det..

Og hvis det hd-dvd drev der kommer til xbox'en kan gøre så signalet smides ud via hdmi så skulle det da blive et helt fint billede.. ellers må du nøjes med component, men der ved jeg ikke hvor meget data (og dermed hvor høj en opløsning) der kan sendes gennem sådan et kabel..

Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Den kan klare 1080p med den seneste update, men kun gennem component.

Det er vel bedst at outputte i 720p så - istedet for at skalere ned fra 1080p, når projektoren ikke kan klare mere end 720p alligevel.

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Har hørt om at der var spil hvor teksten blev mere tydelig at læse ved 1080p skaleret ned til 720p, end ren 720p hele vejen, men det kan du jo prøve dig frem.. Men jo, jeg ville også "kun" køre med 720p ud

Chucara
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg har hentet en HD70 i dag, og jeg er ovenud lykkelig.. Den har et fantastisk billede  -  selv i dagslys kan jeg sidde og spille Tiger Woods fra min Xbox. Det havde jeg ikke forventet.

Dog skal jeg nok have fundet noget andet end savsmuldstapet som lærred..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes