Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kan man selv lave kantophæng? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 November 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaring med at erstatte møre kantophæng af skum med et ophæng af f.eks. lærred eller gummi som man selv former/skærer til. Konkret drejer det sig om kantophængene på mine Dali 4 enheder, der er møre. Desværre syntes jeg at købeløsninger hvor man enten får andre til at skifte kantophæng eller alternativ selv gør det, er ret dyre. Derfor overvejer jeg at lave nogle kantophæng selv.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 November 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hvis man har tid nok og ikke for store forventninger til resultatet, kan det nok lade sig gøre

Mvh,

Karsten

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 November 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Man kan selv lave mindre huller med lidt kontaktlim og noget kaffefilter. Tricket består i at tilføre enheden så lidt ekstra masse som muligt.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du søger her på sitet, kan du finde en der har lavet en enhed selv. Du skal søge i et af de to selvbyggerfora.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Du kan også gøre nytte af Duelunds erfaringer.

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Nå - jeg tror jeg køber nogle færdige skumkanter til ca. 10.- pr. stk. Er der nogen der ved hvilken lim man bør anvende?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 27 November 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Til gummibølge har jeg før haft held med kontaktlim - emner samles med det samme, altså ingen tørretid som normalt for kontaktlim  

Det var i øvrigt et råd fra Duelund

ADVARSEL !!!!!!    det er ikke sikkert at skumophænget kan tåle den skrappe kontaktlim 

Men til den pris har du vel købt en ekstra til at prøve på

Ved nærmere eftertanke tror jeg nu at jeg brugte sigomastic, fordi gummiet krøllede af kontaktlimen

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Til gummibølge har jeg før haft held med kontaktlim - emner samles med det samme, altså ingen tørretid som normalt for kontaktlim  

Det var i øvrigt et råd fra Duelund

ADVARSEL !!!!!!    det er ikke sikkert at skumophænget kan tåle den skrappe kontaktlim 

Men til den pris har du vel købt en ekstra til at prøve på

Ved nærmere eftertanke tror jeg nu at jeg brugte sigomastic, fordi gummiet krøllede af kontaktlimen

Tak for svaret. Jeg har bestilt rigeligt, så der skulle være til et par forsøg.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Det er nok rimelig vigtig at fordele limen helt jævnt inden samling, så skumkanten limes på HELE fladen, og der må selvfølgelig IKKE komme overskydende lim undenfor

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 November 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Må man spørge hvor fra du har bestilt ophængene?

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

http://www.matelectronics.com/

Mindste ordre er på 25$, så jeg måtte bestille 16 stk. 8" skumkanter og 16 stk. støvhætter. Nu må vi se hvordan det ser ud når det ankommer, men ifølge dem på audiokarma, der har prøvet operationen, skulle de passe fint til Dali IV.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 November 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Godaften Buch.

Ikke for at tage modet fra dig, men selv-byg i retning af hjemmelavede kantophæng er efter min opfattelse ikke gangbart. Kantophæng er en temmelig integreret del af en højttalers membran-system, og det kan du ikke erstatte. Du vil uhyre let opnå et helt utilsigtet frekvensgang. Mange enheder er dog ikke født med det perfekte ophæng, så det KAN være du er heldig at ramme noget der duer. Du skal også være heldig med at din svinspole ikke rammer magnetsystemets poler, for du kan næppe få det svingende system centreret korrekt. Og hvordan for du ophænget gjort sådan, at menbranvandringen forbliver intakt? Uha der er mange parametre.

Jeg kan se på dine billeder, at du har godt grej, så dine Dali 4 må enten være til dit spædbarn, din døve mor, eller du ønsker din hustru eller teenager børn ud af huset!

Held og lykke - vælg selv med hvad.

mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej hifiigen

Der skal lidt mere til at tage modet fra en gammel hifinød som mig. Og et eller andet projekt skal man jo have til de kolde vinteraftener. Min tråd er ikke ajour i øjeblikket så Dali IV sættet er faktisk det der lyttes på i øjeblikket, men nogle af ophængene er jo så desværre ved at opgive ævret.

Mht. at gennemføre operationen, ser det ud til at der følger detaljerede vejledninger med nogle af de repair kits som bl.a. sælges her:

http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.cfm?&DID=7& Partnumber=260-920&ctab=7#Tabs  

Det anbefales at man fjerner støvhætten og centrerer konus og svingspole med nogle medfølgende styr. Du har dog ret i at risikoen for at det går galt er ret stor, men så er man da en erfaring rigere og højttalerne var heller ikke særligt dyre, så det går nok.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du fjerner støvhætten burde du ikke få problemer med centrering - du stikker simpelthen papir ned i svingspolegab i 4 punkter - tyndt papir foldes til korrekt tykkelse

Det sværeste er nok at fjerne kantophæng fra membran - og pas på der ikke kommer skidt ned til svingspolen

Nu var det så nok fristende at lave lidt trådophæng

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Hvis du fjerner støvhætten burde du ikke få problemer med centrering - du stikker simpelthen papir ned i svingspolegab i 4 punkter - tyndt papir foldes til korrekt tykkelse

Det sværeste er nok at fjerne kantophæng fra membran - og pas på der ikke kommer skidt ned til svingspolen

Nu var det så nok fristende at lave lidt trådophæng

Tak for tippet med papirstykkerne. Det var nemlig lidt svært at se hvad der egentlig forgik på de vejledninger. Jeg skal ikke ned og pille ved spideren. Det har jeg prøvet før og det er ikke helt let at rode med pga. de trange pladsforhold omkring svingspolen.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 November 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Lyder ret fornuftigt. Pas på ned mængden af lim. Kan man få støvhætten af, så er det jo fint med centering. Der er flere som laver den slags. Jeg fik lavet en del hos "bass-rep", men netop centrering var ikke ok, så mine enheder raslede ved flere frekvenser og der var lim nok, faktisk løb limmen næsten fra bølge til centreringsfjeder, så Qm er lige blevet lidt højere! Det bør inspirerer til at gøre det bedre selv næste gang. Nogle gange passer bølgen ikke 100 %, og nogle gange skal der klippes lidt i selve membranen....microskæring. Man skal være omhyggeligt.

Mvh

Peter

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Stumperne kom hjem fra matelectronics efter ca. 5 dage. Super service og meget venlig kontakt. Første kantophæng er på plads uden at støvhætten skulle fjernes. Det krævede dog lige lidt overvejelser inden operationen. Først blev membranen fikseret i neutral position. Derefter blev det gamle kanophæng fjernet. Det er noget fedtet stads og operationen tager tid hvis det skal fjernes helt. Dernæst blev det nye ophæng centreret og fikseret mod membranen og chassis. Limning af kantophæng til membran følger herefter og samlingen tørrer. Dernæst fjernes membranfiksering og det sikres at systemet bevæger sig frit. Herefter limes samlingen mellem kantophæng og chassis.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes