Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 01:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: NAD 917 Surround anlæg forforstærkere. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
speccy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er helt ny inde i dette forum, dette er mit første indlæg

Jeg har købt noget gammel grej.

NAD 917 surround forforstærker. (A/V Surround Tuner Preamp)

NAD 705 Stereo Reciever

Onkyo Integra CD R1 DX706

NAD 524

Incl 2 st Dali 400, 2 stk Dali SS-5, 1 stk Dali SC-5

Jeg har fået sat front og baghøjtalerne til. Men ved ikke hvordan center højtaleren sættes til, kan ikke finde "udgangene".

Med venlig hilsen

Dorte

Til top Vis speccy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af speccy

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Håber ikke du har givet særligt meget for det.

Den Nad 917 surround forforstærker understøtter kun Dolby Pro logic, standarden er idag enten Dolby Digital eller DTS og har været det de sidste 5 år MINIMUM. Så jeg håber VIRKELIG, at den enten har været ultrabillig eller helst gratis, for den er intet værd idag.

Jeg er ked af, at sige det men med den forforstærker får du ikke specielt god surround, den understøtter kun et totalt forældet surround lyd format som der reelt ikke bliver brugt længere.

Resten kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Endvidere, hvordan vil du få surround ud af det?

Nad 917 er en ren forforstærker, dvs uden forstærker kanaler. NAD 705 Stereo Reciever er så en stereo receiver, men den har kun 2 forstærker kanaler.

Til surround skal der normalt bruges 5 forstærker kanaler så du mangler altså 3 forstærker kanaler mere. Men så er spørgsmålet om du i det hele taget kan sætte forforstærkeren til NAD 705 Stereo Recieveren så du kan bruge de 2 kanaler i surround.

Du siger du har sat front og bag højttalerne til? Hvor har du sat dem til henne?

speccy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for det hurtige svar. Ja, jeg har givet en formue for det hele 2000 kr., så det vil forsat sige er et udmærket køb.

Jeg har forbundet forforstærker og reciveren via "main indgange" på begge dele. Jeg vil nu sige at lyden ikke er at foragte. Men med din beskrivelse er jeg sikke på at jeg ikke har sat surrounden til.. uden centerhøjtaler.

Til min overraskelse var der kun  4 højtaler udgange, så det er lidt svært at sætte 5 højtaler til ;-).

Jeg vil nu se om jeg ikke kan få lidt ussel mamon for det, og købe et ordentligt surround anlæg.

Tak for hjælpen, du gjorde mig en del klogere.

Mvh

Dorte

Til top Vis speccy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af speccy

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

De 4 højttaler udgange du snakker om er det på receiveren? for så er det reelt 2 sæt, dvs du har mulighed for, at sætte 2 sæt højttalere til din receiver men signalet er ens i begge sæt så derfor vil du aldrig kunne få surround ud af det. Hvilket er meget normalt på receivere eller forstærkere for så kan man få lyd i et andet rum hvis man bruger det ekstra sæt terminaler.  

Hvis du virkelig vil have et fornuftigt surround anlæg så burde du nok oprette en tråd herinde og spørge de kloge hoveder hvad de mener vil være et godt køb indenfor dit budget, hvad det så end er på. .

Dog skal det lige siges, at det generelt er meget svært , at få bare nogenlunde fornuftigt surround medmindre man har en 5000 kr som minimum og så skal det være brugt før det kan lade sig gøre.

Men held og lykke med det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes