Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma tv - Syngen/larm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kent77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 11 November 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Mit dejlige gamle billederørs-tv har hylt i lang tid nu, hvilket jeg blev træt af - fik sgu helt ondt i hovedet, sad med ørepropper i ørene til sidst -
det holder jo ikke.

Nu har jeg så købt et dejligt plasma tv "Pioneer 4270 XA" med godt analog-tv-billede, synes jeg selv, men efter et par dage er det begyndt synge
ligesom det gamle billederørs tv. Hvad er årsagen til dette, og forsvinder det igen? Denne bi-lyd var der ikke de første par dage? Får sgu helt ondt
hovedet af det.

Hver gang der er billedesignal kommer denne hylen, når billedekilden forsvinder, forsvinder lyden - og kommer frem igen når der igen er
billedesignal.
Til top Vis Kent77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kent77

Kent77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Ingen idé/svar ?

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 11 November 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvad der kan hyle i et plasma tv, men i et almindeligt tv er det højfrekvensspolen som hyler. Der er normalt nemt at lave. Uanset hvad, skal et nyt tv ikke hyle. Lever det tilbage til reparation. Forvent ikke det bare går i sig selv.

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hej

På grund af den store effekt plasma skærme kræver, findes der en tilsvarende kraftig strømforsyning indbygget i skærmene. En switch-mode strømforsyning. For at kunne håndtere den høje effekt, sidder der faktisk indtil flere af disse i nogle af modellerne. Denne type strømforsyning kan godt finde på at udsende en højfrekvent hyletone. Højere effekt fra forsyningen medfører ofte en kraftigere tone.

Bliver tonen kraftigere hvis du skruer op for lyset på skærmen?

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Kent77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:

Bliver tonen kraftigere hvis du skruer op for lyset på skærmen?

Hmmm,...det kan jeg da lige prøve, men jeg har ikke instillet på noget endnu, så det skulle være mærkeligt hvis det er det, da den ikke sagde det i
starten.

Er jeres fladskærme helt stille, eller der nogen form for bi-lyde ved jeres?

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Strømforsyningen siger som regel lidt, når man står helt henne ved skærmen. Blæserne kan vel også høres en smule her. Er der blæsere i din?.

Kent77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Nej det er ikke er blæsestøj desvære

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 November 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Kent77 skrev:
Mit dejlige gamle billederørs-tv har hylt i lang tid nu, hvilket jeg blev træt af - fik sgu helt ondt i hovedet, sad med ørepropper i ørene til sidst -
det holder jo ikke.

Nu har jeg så købt et dejligt plasma tv "Pioneer 4270 XA" med godt analog-tv-billede, synes jeg selv, men efter et par dage er det begyndt synge
ligesom det gamle billederørs tv. Hvad er årsagen til dette, og forsvinder det igen? Denne bi-lyd var der ikke de første par dage? Får sgu helt ondt
hovedet af det.

Hver gang der er billedesignal kommer denne hylen, når billedekilden forsvinder, forsvinder lyden - og kommer frem igen når der igen er
billedesignal.

Har du prøvet at udelukke din billed-kilde og koble noget andet på? Bare sådan for at udelukke

Kent77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Har du prøvet at udelukke din billed-kilde og koble noget andet på? Bare sådan for at udelukke

Når farverne/billederne på skærmen skifter, skifter lyden tone/toner. Hvis jeg skifter over på en AV-kanal (uden noget tilsluttet, altså sort skærm)
stopper lyden/lydene i kort tid, indtil der kommer en lille info tekst/billlede op i højre hjørne som indikerer at det er AV-kanal jeg er på. Når denne
info forsvinder igen, stopper lydene også - og kommer først igen, hvis jeg skifter tilbage til tv, eller tænder for det der er tilsluttet AV-kanalen/
kanalerne.

Lyden/lydene minder lidt om den lyd som et gammeldags 56k modem har, når den ringer op, bare i en meget lavere frekvens.

SaJe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005
Sendt: 16 November 2006 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har samme "problem" med min Panasonic TH-42PV60EH og har oplevet det med alle de 5 fladskærme, jeg efterhånden har haft hjemme.

Til top Vis SaJe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SaJe

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Skærmen skal bruge mere effekt, når lysintensiteten på skærmen øges. En hel hvid skærm bruger mest effekt, mens en sort bruger mindst. Variationen af den lyd du hører, passer vist ret godt med effektforbruget, som jeg forstår dig.

Bliver lyden højere, når lysstyrken øges?.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 November 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Mit "gamle" 32" Sony billedrør har også en del (for meget) "elektrisk støj" (har ikke forstand på det tekniske) Har lige set min søsters nye 42" Pioner plasma. Efter min mening også alt for meget "støj" fra det. Det er for dårligt det skal være sådan. Tror det var i hendes manual (eller måske et andet sted) jeg læste at det hører med til teknikken. (Mellem linerne at det må man bare affinde sig med)

Er der nogen der kan sige om LCD på det punkt har en fordel fremfor plasma (altså med "støj")

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Prøv at sætte din pioneer til 100 Hz og Gem2.
Det dæmper det en hel del.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

PV600
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hvis fladskærmen larmer, er det som regel fordi den er sat for højt på lys / kontrast.
Hvis man for 6. gang oplever at skærmen brænder af, eller pixels dør, er det sandsynligvis ikke de 6 skærme der var noget i vejen med, men indstillingen.

Hvis man kalibrerer en faldskærm med hensyn til korrekt billedekvalitet, vil det for de fleste fladskærme betyde at lys / kontrast skal sætter op i "det røde felt" hvor TV-et bliver stresset for meget. Det resulterer i at strømforsyningen larmer, blæsere kører hurtigere, pixels brænder af, sort skræm, kondensatorer der springer som kinesere - kort sagt man brænder skærmen af.

Det begrænser levetiden på skærmen betydeligt, op til en faktor 10, hvilket medfører at fladskærmen brænder af efter små to år istedt for 10-15 år.

Så må den enkelte gøre op med sig selv, om man vil se på en teoretisk korrekt kalibrert skræm, eller se på en tilnærmet indstilling der også tager højde for skærmens levetid, larm osv.

På langt de fleste fladskærme, har fabrikken kalibreret skærmen til det fabrikanten mener er det optimale når alt tages i betragtning. Det er sædvanligvis i stillingen neutral, 50%. Derfor gir det ingen mening at forsøge at ISF kalibrerer sin skærm, medmindre man hører til den lille gruppe der for enhver pris vil vide at de ser på en korrekt ISF kalibreret skærm, og er villige til at betale prisen.

Dette fører videre til konklusionen; når man skal bedømme en skærm på billedekvaliteten, bør den bedømmes i den typiske brugssituation, dvs ved fabrikantens anbefalede indstilling - typisk 50% position - og ikke ved en ISF kalibreret skærm.

Sekundært, det stiller extra krav til gengivelse af sort og gråtoner at køre ved fabrikantens anbefalede indstilling , de 50%, da den typisk vil ligge under en korrekt ISF indstilling af lys / kontrast.

Så kan man spørge sig selv om det gir ringere billedekvalitet at bruge den anbefalede indstilling fremfor en "korrekt" ISF kalibreret indstilling. Det kan man jo selv afgøre og afprøve, ved en top plasma eller LCD er der ikke den store ænding i filmoplevelsen, om den står på den ene eller anden.

Til top Vis PV600's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PV600

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Mit "gamle" 32" Sony billedrør har også en del (for meget) "elektrisk støj" (har ikke forstand på det tekniske) Har lige set min søsters nye 42" Pioner plasma. Efter min mening også alt for meget "støj" fra det. Det er for dårligt det skal være sådan. Tror det var i hendes manual (eller måske et andet sted) jeg læste at det hører med til teknikken. (Mellem linerne at det må man bare affinde sig med)

Er der nogen der kan sige om LCD på det punkt har en fordel fremfor plasma (altså med "støj")

Plasma skærme bruger mere effekt end LCD skærme. Ingen tvivl om det. At sige noget om støjen generelt er nok sværere. En god strømforsyning, der kan magte effektkravene behøver ikke at larme. De dyre plasma skærme jeg har set, har da heller ikke haft dette problem. Men skal strømforsyningen både være billig og støjsvag, vil mindre effekt gøre tingene lettere. Dvs. billige LCD skærme kan have en fordel her, fremfor billige plasma skærme.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 November 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Plasma bruger ikke mere strøm end LCD    Ingen trivl om det...........
Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

hans123 skrev:
Plasma bruger ikke mere strøm end LCD    Ingen trivl om det...........

POWER CONSUMPTION

Because LCDs use florescent backlighting to produce images, they require substantially less power to operate than plasmas do. LCD TVs consume about half the power that plasma displays consume. The reason: Plasmas use a lot of electricity to light each and every pixel you see on a screen - even the dark ones. Though plasma manufacturers have improved voltage consumption requirements a plasma TV will consume around a third more power for the same size display.

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 November 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:
Kan hvertfald fortælle at mit Samsung LE-40R51B ikke siger noget forkert.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:
POWER CONSUMPTION

Because LCDs use florescent backlighting to produce images, they require substantially less power to operate than plasmas do. LCD TVs consume about half the power that plasma displays consume. The reason: Plasmas use a lot of electricity to light each and every pixel you see on a screen - even the dark ones. Though plasma manufacturers have improved voltage consumption requirements a plasma TV will consume around a third more power for the same size display.

Husk at angive kilde når du citerer den slags. I øvrigt er det lidt noget vås, hvor det lidt såen virker som om de har byttet om på LCD og plasma, samt at teksten modsiger sig selv.

Det er et faktum at plasma og LCD bruger nogenlunde samme mængde strøm. Hvor et LCD TV altid bruger samme mængde ligemeget hvad der er på skærmen, så skifter det på plasma alt efter hvad der er på skærmen, så det i visse tilfælde godt kan falde ud til plasmas fordel. Men oftest vil det altså være nogenlunde det samme.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Kinnaps skrev:
POWER CONSUMPTION

Husk at angive kilde når du citerer den slags. I øvrigt er det lidt noget vås, hvor det lidt såen virker som om de har byttet om på LCD og plasma, samt at teksten modsiger sig selv.

Det er et faktum at plasma og LCD bruger nogenlunde samme mængde strøm. Hvor et LCD TV altid bruger samme mængde ligemeget hvad der er på skærmen, så skifter det på plasma alt efter hvad der er på skærmen, så det i visse tilfælde godt kan falde ud til plasmas fordel. Men oftest vil det altså være nogenlunde det samme.

Ja LCD bruger den samme effekt næsten, hvor plasma varierer meget. Justeres lyset ned på Plasma, kan LCD effekt niveauet måske nåes. Men det er vel ikke meningen. Styrken og svagheden ved plasma er, at lysintensiteten kontrolleres af de enkelte punkter på skærmen. Som ved CRT skærme vil de enkelte punkter selv stå for lyset, hvilket gør skærmen mindre afhængig  af vinklen den betrages i. Ulempen er at det effekttab, der altid vil opstå når effekt skal flyttes, skal ganges op med antallet af aktive punkter på skærmen. Der kan være ganske mange afhængig af billedet. Derfor kan man nogle gange høre, at elektronikken nærmest hyler eller skriger, når der skal transporteres effekt ud til panelet. LCD er meget mere simplet på det punkt. Baggrundsbelysning gennem en skærm af punkter, der istedet blokerer for lyset. Her er det altså baggrundsbelysningen, der står for at levere effekten. Derfor det konstante effekttab, som du også påpeger. Effekten til samtlige punkter, kan derfor klares på een gang og skal ikke afleveres seperat til hver enkelt, hvilket er en stor fordel. Ulempen er så til gengæld, at LCD skærmen bliver mere retningsbestemt.

Generelt er det et problem, når effekttabet ligger på et område, der helst skal vokse med udviklingen. F.eks. også frekvensen på processorer og switch-mode strømforsyninger.

Iøvrigt kan man også både se og mærke det under service af skærmene. De store plasma skærme, der kan levere effekten til en lys eller endda hel hvid skærm, har indtil flere strømforsyninger installeret. Vi har selv prøvet at sammenligne en LCD skærm og en plasma på en windows baseret PC. Skærmene var samme størrelse og her brugte plasma ca. 40% mere. Selvfølgelig er et skærmbillede som dette eller spil generelt lysere, da man skal kunne følge med. Forskellen er sikkert mindre ved spillefilm.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes