Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 11:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Vælg højttalere til Denon forstærker :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sasja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 November 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Slut med en halvdårlig sony-davs alt-i-et surround løsning!  Jeg har accepteret, at vi flytter hjemmebiffen ind i soveværelset (18m2) - tilgengæld får jeg lov at opgradere lyden 

Efter at have læst og sammenlignet har jeg besluttet mig for Denon DVD-1930 og Denon AVR-1907.  Det har jeg gjort af flere grunde:
- Rigtigt prisleje og jeg har altid haft en svaghed for Denon :)
- Forgængerne for begge har strålende anmeldelser (her og her feks)
- Auto setup af forstærkeren (jeg er lidt af en newb når det kommer til lyd)
- Nightmode, så man kan skrue ned og stadig høre dialogen (der er både soveværelser over og under)
- Upscaling til 720p med super Faroudja chip (min ptae-900 glæder sig til det)
- HDMI output
- 8 diskrete kanaler
Hvis I synes, det lyder som en dårlig ide, eller der er noget, jeg ikke har tænkt på, så råb op :)

Men ellers er det jo tid til at kigge på højttalere, og det er ikke så let, synes jeg.  Som sagt er jeg lidt af en newb, så jeg stoler ikke så meget på mine egne ører - og samtidig gør min arbejdstid det meget svært for mig at gå rundt i en masse forretninger og lytte, så jeg ville være super taknemmelig for et råd!  

Jeg kan forstå, at man skal regne med ca. det dobbelte af hvad ens forstærker koster, så det er jo omkring 7500.  Men markedet er rimelig begrænset dernede, synes jeg - især hvis man gerne vil læse nogle gode reviews inden man køber og ikke er meget for en ren satelit løsning.  Jeg har været meget utilfreds med de håbløse satelitter, der fulgte med mit htib, så måske er jeg for hård ved dem - i et 18m2 rum er det måske fint med et sæt på 4 eller 6 rimeligt gode satelitter?  Jeg kunne jo prøve med fire først og hvis jeg ville have et par gulvhøjttalere til fronten kunne de fire være side- og baghøjttalere. Det skal også siges, at de ikke særlig tit kommer til at spille musik - måske endnu en grund til ikke at gå for højt op i et par ordentlige gulvhøjtalere?

I øjeblikket hælder jeg mest til en JBL Northridge løsning -
2 Stk E80, 2 Stk E20, EC25 og E150P til 7000,-  Så kan jeg jo supplere med et ekstra sæt E20, hvis jeg vil have fuld 7.1. Er der nogen, der har erfaringer med det sæt?

Jeg er desuden urolig for et par ting:  Dels er der det her bruger-review, der brokker sig over, at suben auto slukker/tænder under film - han har netop en Denon receiver, ligesom mig.  Min anden bekymring er, om der er nok power i receiveren til at trække sættet?  Passer det nogenlunde eller hvad?  Tilsidst: Er der nogen, der kender forhandleren?  Det er jo dansk baseret, så der skulle være gode muligheder for at komme efter ham, hvis der er noget galt - men det er selvfølgelig rarest at have en man kan stole på!

Tusind tak på forhånd for råd og vejledning 
~Sasja

------------------------------------------------------------ --------------------
Andre butikker/løsninger, jeg har overvejet:

KTradio
Audio pro - 2*Image 44 (5095) + 2*Image 12 (1795) + Image 22 (1295) = 8185 (og så mangler jeg en sub og egentlig også 2 baghøjtalere).  Det er deres billigste bud, og jeg synes det er for dyrt.

Hifiklubben
Gale 40 serien - den er vist ved at udgå, så de har hverken center eller baghøjtalerne, men da gulvhøjtaleren er ret billig kan man tage den hele vejen rundt - 5*Gale 4040 (4995) + Gale 4080W sub (1999) + 2*4020BK bag (demopar, 698 på oprydningsudsalg) = 7692.
Bliver det for meget for forstærkeren at trække fem gulvhøjttalere plus et par satelitter?  Skal satelitterne sidde bagi eller til siden?  Min mand bliver i hvert fald ikke glad - han håber på mikroskopiske satelitter ;)

Dali Concept - her er vist de fleste muligheder.  Den mindste "rigtige" løsning (fire satelitter, to gulv, en center og en sub) står i 10.092 (fire Concept 1, to Concept 6, en Concept Center og en AW8).  Det er jo noget over budgettet, plus det svier lidt at vide, at pakken er 1000 kr dyrere end den var for en måned siden.  Men man kunne jo droppe de to Concept 6 og se hvad en 5.1 Concept 1 satelitløsning duer til - det ville koste 6994,-  Så kunne man jo supplere med et par gulvhøjtalere hvis man fik brug for det.  Men sub'en skulle måske opgraderes, og så ville besparelsen hurtigt blive spist - f.eks. 7794,- hvis man skal have Concept sub'en.  Og kommer man ikke til at mangle noget i mellemlejet med den løsning?  For at undgå det kunne man jo også opgradere satelitterne til Concept 2 og beholde den lille sub - det ville koste 8394.

Dali Blue - den er på vej ud, så den har nogle af de samme ulemper som ved at købe brugt.  Desuden er den lidt pebret - men den Blue 2002LE, de taler så varmt for, kunne erstatte Concept 2 i en tlsvarende opstilling, dvs. enten 4*2002LE+center 1000LE+AW8 (8394,-) eller to gulvmodeller 3003 + to 2002LE (eller 1001) + AW8 (9594,- eller 8994,- for 1001).  Men det er sgu stadig for dyrt, og jeg får ikke fornøjelse af alle 8 kanaler.

Argon - tjo, passer jo nogenlunde i prisen, men jeg kan ikke lide designet og vil ikke betale for det med et dårligere system.  Tre tre-tommer er ligeså godt som to 5 tommers?  Den køber ikke engang den noob her.

Brugt
Brugtmarkedet er jo også en mulighed, selvom min manglende viden gør mig lidt utryg.  F.eks. 2 Dali 107 fronthøjtalere, 2 Dali 202 baghøjtalere og Dali SC 7 centerhøjtaler for 3000,- To ulemper: de er sværere at finde et ekstra par surrounds til, og jeg tror ikke jeg får lov at installere noget i kirsebær eller sort som de fleste er (lyst træ er vist vejen til et lykkeligt parforhold).
Til top Vis sasja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sasja

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 November 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Jeg ville se på nogle Dali 450 i stedet for 107, og så synes jeg at det er bedst at du køber brugt, du får mere for pengene på den måde. Og hvis du fortryder købet kan du altid komme af med det igen til samme pris :)
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

sasja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Jeg ville se på nogle Dali 450 i stedet for 107, og så synes jeg at det er bedst at du køber brugt, du får mere for pengene på den måde. Og hvis du fortryder købet kan du altid komme af med det igen til samme pris :)

Tak for svaret - men på brugtmarkedet kan man jo ikke helt vælge, hvad man gerne vil se på

Jeg har fulgt brugt markedet i en uges tid, og jeg synes ikke rigtig, der er noget, der trækker - det er enten for lidt (så svært at finde matchende dele), for dyrt eller forkert (kirsebær/sort/alu er yt med min bedre halvdel).

Jeg bliver gladere og gladere for Northridge serien - der er mange gode anmeldelser af den, og jeg synes prisen er meget konkurrencedygtig.  Jeg vakler nu lidt imellem den store pakke (2 Stk E100, 2 Stk E30, EC35 og E250P) og den lige en tand mindre (2 Stk E80, 2 Stk E20, EC25 og E150P).  Jeg har læst rigtig mange gode ting om den større centerhøjttaler og sub.  På den anden side bliver det måske for tungt at trække for forstærkeren?  Og selvom rummet ikke er direkte lille er det jo heller ikke en balsal (18m2), så måske er det overkill?

Jeg kunne godt tænke mig lidt hjælp til at afkode effekt infoen:

Min forstærker siger 85W i 8 ohm (alle Northridge højttalerne er 8 ohm) per kanal.

E100
Maximum Recommended Amplifier Power: 250 Watts
Power Handling (Continuous/Peak): 125 Watts/500 Watts

E80
Maximum Recommended Amplifier Power: 200 Watts
Power Handling (Continuous/Peak): 100 Watts/400 Watts

Er de begge to for store, da deres "Continuous power handling" overstiger min forstærkers effekt?  Eller er det et max?  Eller hvordan skal det forstås?

Hvis nogen kunne give et praj om, hvilken af disse pakker, der passer bedst til rum/forstærker og hvorfor, ville jeg være meget taknemmelig 
Til top Vis sasja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sasja

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes