B&O's ældre MCL / og nyere ML Link system.
En beskrivelse af de to Linksystem, som stadig fungere. Men efter YouSee lukkede vores FM signalet, er opgaven
afløst af Dynaudio trådløse Xeo højttaler system.
Når BeoCenter 9300, med det ældre MCL = (7 Pol DIN bøsning) Linksystem, skal kunne komunikere med vores
BeoVision 7-40" Mk III TV's ML = MasterLink system, er man nødt til at købe en 'BeoLink Converter nr. 1161466',
for at det ældre MCL- Linksystem, kan 'tale med' det nyere ML- Linksystem.
Når det er på plads, vælges om det er BeoVision 7-40" TV'et eller BeoCenter 9300 der skal være den styrende del.
Jeg har valgt at tilkoble mine 5.1 højttaler til mit TV, og så er det naturligt at det er TV'et, der styre alle fungtioner,
jeg beder Beo4 om at udføre.
For det kan blive sådan, fortæller man BV-7 og BC 9300 hvad rolle de skal spille i opsætningen, ved at tildele dem
et OPTION nr. med Beo4 fjern betjeningen. I mit setup er BeoCenter 9300 i option 0, og BeoVision 7-40" TV'et i
option 2.
Det vil sige, at jeg nu kan sende alle styre signaler, og lyd signaler via MasterLink til RumLink. Her benyttes
'Passiv X-tra speaker kit Nr. 8920475.'
Når jeg kan nøjes med et 'Pasivt kit', er det fordi BeoCenter 9300 udover to stk. pre-out Power-Link udgange, også
har en integreret ca. 80 Watt forstærker. Forstærkers højttaler udgange tilsluttes først til det passiv X-tra speaker kit,
og her fra trækkes normale højtaler kabler til et sæt passive højttaler, i Linkrummet. En Transceiver følger med kit'te,
den er monteret i Linkrummet. Her udover har jeg trukket et almindeligt 5 leder telefon kabel mellem relæboksen og
transceiveren.
Nu kan jeg med Beo4 i Linkrummet, få lyd fra alt der er tilsluttet BeoCenter 9300 og BeoVision 7-40" TV'et, = TV lyd/
CD/ Radio/ Kassettebånd, og der kan foretages de samme komandoer, som når jeg er i stuen, hvor BeoCenter 9300
/ TV er opstillet.
En fordel er BeoCenter 9300, grundet den omtalte forstærke, kan leverer musik i linkrummet, og samtidigt gives
muligheden for at ses TV, eller høres noget andet i stuen. Hvis man opdatere til eks. BeoSound 3000, vil det kun
være muligt at høre den samme lyd i hele systemet.
Div.& Diy.