| Forfatter |
|
Hamburger Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du en subwoofer koblet på dit system i forvejen? For så mener jeg ikke at du vinder noget ved at have en specifikt på centeren.
Har du overvejet at købe en center mere, eller en større og bedre?
|
| Til top |
|
| |
Hamburger Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et anlæg jeg vil til at købe... Men hvis det med center sub ikke virker særlig godt, nøjes jeg bare med 1 sub Hvordan kobler man 2 center til? understytter den denon forstærker 2 center?
sorry men jeg har sq ikke så meget aerfaring inden for hifi  __________________ Fisk
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal have to centere, kræver det en seperat effektforstærker, så du har en kanal til hver højttaler.
Hvilke højttalere er det du har kig på?
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, Svend P - men kunne man ikke bare seriekoble to centerhøjttalere? Så ville man belaste forstærkeren mindre. De vil ganske vist ikke spille så højt som de øvrige højttalere, men det kan man vel justere sig ud af.
Hvorfor vil du i øvrigt have to centerhøjttalere, Hamburger?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
|
Undskyld, Svend P - men kunne man ikke bare seriekoble to centerhøjttalere? Så ville man belaste forstærkeren mindre. De vil ganske vist ikke spille så højt som de øvrige højttalere, men det kan man vel justere sig ud af.
Hvorfor vil du i øvrigt have to centerhøjttalere, Hamburger?
|
|
|
Jo, det kunne man vel godt. Jeg ved dog ikke helt hvor godt det vil fungere i praksis. Du får jo den dobbelte impedans.
Og ideen med to centre var min, der kun var er forslag til hvis man var utilfreds med centerlyden fra det nuværende. Men det var åbenbart ikke tilfældet.
|
| Til top |
|
| |
Hamburger Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hamburger Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg godt man kan instille.. men jeg skal også have noget ud af den 15" sub hvis jeg køber den hehe
__________________ Fisk
|
| Til top |
|
| |
Hamburger Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rent principielt er der intet i vejen for at koble en sub til centerkanalen. Jeg ville da koble sub til med højniveauindgangene, og center til subben. På den måden ville man kunne bruge subbens delefilter så sub og center ikke spiller de samme frekvenser. Men jeg ville ikke gøre det for at afhjælpe stemme reproduktionen med mindre vi taler stemmen til Maskinene i The Matrix  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om der er tale om at du skal ha kun en sub i setupet så skal den tilkobles LFE udgangen, og ikke center. Om du sætter center til 'small' vil subben uanset blive tilføret de laveste frekvensene fra center kanalen __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Hamburger Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorry jeg spammer... glemte lige at spørge hvad syntes i om det køb? jeg har 28k at gøre med.. kan man gøre det bedre?
__________________ Fisk
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Jo, det kunne man vel godt. Jeg ved dog ikke helt hvor godt det vil fungere i praksis. Du får jo den dobbelte impedans. |
|
|
Nemlig, og det vil halvere strømtrækket og dermed sende mindre effekt ud i højttalerne. Derfor skal der skrues lidt op, selv om to højttalere giver højere følsomhed en een.
Svend P skrev:
| Og ideen med to centre var min, |
|
|
Det burde jeg jo have set. Men du har nok ret i at der skal et ekstra effekttrin på, hvis der er for at hente mere lyd ud gennem centerne.
Ellers er den største fordel ved to centerhøjttalere at man kan rykke lydbilledet op midt på lærredet frem for at lyden kommer fra lærredets over- eller underkant. Med en tv-skærm vil jeg mene det er "overkill" med mindre den er usædvanligt stor.
|
| Til top |
|
| |
Hamburger Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki doki.. det skal værtifald lige høres inden man gør et køb... Hvad kan i anbefale, at jeg skal købe 2 center eller 1 sub til 1 center? og der bliver foresten kun omkring 13k til forstærkere så der bliver nok ikke til en effekt forstærker.. __________________ Fisk
|
| Til top |
|
| |
Hamburger Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er det godt jeg har læred  __________________ Fisk
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke du skal fravælge en sub til fordel for en ekstra center. Du vil hellere undvære en ekstra center end en sub i dit system.
Desuden synes jeg du skal glemme den ide med at koble subben sammen med centerhøjttaleren og i stedet koble subben til receiverens sub-udgang, sådan som det normalt gøres. Det vil gøre det nemmere at sætte tingene op.
Det er heller ikke alle subs idag der tillader at de kobles på en højniveau-udgang (højttaler-udgang) Så hvis du vil koble den sammen med centeren, skal din receiver have en center-pre-out som du så kobler subben til. Men samtidig er du så nødt til at indstille receiveren til "no sub" så LFE-signalet ledes til centerkanalen (og fronthøjttalerne, medmindre du sætter dem til "small") i stedet.
Jeg har i det hele taget svært ved at se begrundelsen for at sætte subben til centerkanalen frem for LFE-udgangen.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Boye!
Og hvis du har pengene til det, så køb endelig 15" sub'en. Den går væsenligt dybere, og du vil ikke lige med det samme komme til at mangle niveau. Du kan evt. finde en Dali SWA 15 brugt, hvis den anden bliver for dyr.
Concept-serien synes jeg lyder fornuftig til prisen.
|
| Til top |
|
| |
Hamburger Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så bliver det en 15" Sub med alm instilling jeg vil købe  tak for hjælpen gutter.. __________________ Fisk
|
| Til top |
|
| |