Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Indstilling/Opsætning af pc til lcd tv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har en computer med AMD X2 4200+, 2gb PC3200 ram, 660gb harddisk og et Geforce 6600GT.
Det ønsker jeg selvfølgelig at køre sammen med min LG 26LX1R. Det fungerer også fint nok og afspiller bare via VLC Player, men vil gerne have det überste ud af kvaliteten. Jeg har ikke installerede nogle bestemte codecs eller lign da jeg lige har formateret. Kører bare ganske normalt Windows x64 XP da jeg bruger maskinen i dagligdagen. Den skal ikke bruges primært som HTPC.

Hvad vil i anbefale mig at gøre? Hvilken afspiller, hvilke codecs? Hvordan sætter jeg den til 720p eller hvad den nu skal være m.m.

Det kører selvfølgelig over DVI.

Håber i vil hjælpe Tusind tak.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa

DVD decoderwise er Purevideo fra Nvidia det der sætter standarden.

Jeg ville kigge lidt på theatertek eller zoomplayer som afspiller og nøjes med FFDSHOW(Der ca håndterer alle formater og supplerer desuden Nvidia Decoderne med lanczos resize og evt sharpening filters) Med ffdshow behøver du IKKE andre codecs........ Det skal nok blive lækkert på din lcd/projektor.

Kig evt på www.htpcnews.com under guides >FFDshow

Mht grafikkort:

Hvis det er primær skærmen der skal køre 720p
Klik start> run "rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat 1 DA 7" without quote

Hvis det er den sekundære
Klik start> run "rundll32.exe NvCpl.dll,dtcfg settvformat 2 DA 7" without quote

Det antages at din skærm eller evt begge er tændt når du kører denne kommando.

mvh Anders

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

well .. der er langt fra bare en player til god kvalitet. Forholdende skal være de rigtige ..

Først og fremmest skal du have noget du kan afspille som faktisk er i 720p eller 1080p, det kan som det ser ud nu kun fremskaffes lovligt på BlueRAY, HDDVD, D-VHS eller på diverse HD tv kanaler.
HDDVD og BlueRAY drev er ikke kommet frem endnu, D-VHS tror jeg slet ikke kan afspilles fra computeren. Så lige nu er der kun HD tv kanalerne tilbage og hvis det skal afspilles fra computeren skal du have nogle "selector" kort dvs digitalmodtager pci kort.

Planerne er at BlueRAY kommer til at ligge i h.264, det er der efterhånden ret mange afspillere der supporter og hvis ikke kan man hente plugin til dem.

VLC afspilleren er rigtig fin, men der er bedre. Jeg vil anbefalde Mplayer som er en fantastisk player den afspiller alt, og er rigtig god til at dekode.

Kan hentes her: http://www.mplayerhq.hu/

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj:

Du overser lige muligheden for at udnytte computerens regnekraft til at scale en dvd til 720p på det store lærrede.
Det er mit formål med at bruge en htpc .. ikke alt det mediacenter gøjl
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Din skærm/ TV har en opløsning på 1366x768 og derfor skal du også sende opløsning til den, for at får den optimale billedekvalitet med færest mulige skaleringer.
1366 er dog ikke en gyldig opløsning (ikke dividerbar med 8) så vælg 1360x768 i stedet og de tre yderste pixelrækker i hver side af skærmen skulle gerne slukke, og du opnår perfekt 1:1 pixelmapping.

Der er massere af tråde herinde og i TV/ projektor-forummet som beskæftiger sig med 1:1 pixelmapping og optimal tilslutning af fladskærms TV, så prøv at kikke nogle af dem igen, for tips og tricks.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Thunder skrev:
MonoTovarisj:

Du overser lige muligheden for at udnytte computerens regnekraft til at scale en dvd til 720p på det store lærrede.

Tja .. jeg prøver dog så vidt muligt at undgå scaling til enhver tid. Derfor bør man også købe et display der passer til det man har tiltænkt sig at se på displayet... har man ikke tænkt sig at se HD på sit display bør man heller ikke købe et HD display. Da man så ender ud i en opskalering.

I min ønske verden var skalering aldrig opfundet.

EDIT: Det ryger i samme skraldespand som digital zoom!

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

Thunder skrev:
MonoTovarisj:

Tja .. jeg prøver dog så vidt muligt at undgå scaling til enhver tid. Derfor bør man også købe et display der passer til det man har tiltænkt sig at se på displayet... har man ikke tænkt sig at se HD på sit display bør man heller ikke købe et HD display. Da man så ender ud i en opskalering.I min ønske verden var skalering aldrig opfundet. EDIT: Det ryger i samme skraldespand som digital zoom!

Nu kunne du self. ikke vide hvad mit display er, men det står i min signatur. Barco Graphics 800 8" CRT projector. Der er det et must med en scaler, når kilden er f.eks. DVD, medmindre man er glad for at kigge på persienner på 100" Der kan mit skaldede 30" lcd tv, sgu ikke følge med
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Din skærm/ TV har en opløsning på 1366x768 og derfor skal du også sende opløsning til den, for at får den optimale billedekvalitet med færest mulige skaleringer.
1366 er dog ikke en gyldig opløsning (ikke dividerbar med 8) så vælg 1360x768 i stedet og de tre yderste pixelrækker i hver side af skærmen skulle gerne slukke, og du opnår perfekt 1:1 pixelmapping.

Der er massere af tråde herinde og i TV/ projektor-forummet som beskæftiger sig med 1:1 pixelmapping og optimal tilslutning af fladskærms TV, så prøv at kikke nogle af dem igen, for tips og tricks.

Ja, alt det ved jeg godt. Det er heller ikke et problem, da LG tv´et klarer 1:1 uden problemer uden selv at skulle rode med opløsninger. Idet jeg sætter den til primær skærm, så fungerer den perfekt og står kniv skarpt i windows.

Men tak for jeres inputs. Vil især lige kigge på htpcnews og se om der er lidt guides der

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev som jeg gjorde fordi du i din første post ikke giver udtryk for at køre i den rigtige opløsning (1360x768), da du snakker om at outputte 720P her:

Insaniac skrev:
Hvordan sætter jeg den til 720p eller hvad den nu skal være m.m.Det kører selvfølgelig over DVI.

Men hvis du har styr på det hele er det jo helt fint...
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Jamen outputter den da automatisk 720p bare fordi den køre den opløsning der?
Jeg troede man skulle ind og define det ligesom på min projektor.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes