Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Bas-diskant forhold ved lav volumen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hey Folkens!

Jeg bruger mit musik og film setup på 3 forskellige måder:

1. Film
  2. Egoistisk musiklytning/nydelse
  3. Baggrunds-gæste-musik

nr. 1 og 2. fungerer fint.

nr. 3 mangler lidt i bas-diskant forholdet (for at simplificere)...forstået som manglende "bas-fylde" ved lav volumen.

Min reciever (marantz sr6200) har de gængse treble og bass +/- indstillinger, men de kan ikke kompencere ordentligt i nr. 3. 

Så var jeg lige henne hos min svoger og lege lidt med hans stereoforstærker, som udover treble/bas-indstillingerne, har en "loudness"-funktion. Jeg synes hans Baggrunds-gæste-musik-mode (nr. 3) fungerede rigtigt god med denne slået til. Tilgengæld blev det lidt for meget af det gode mht. basniveauet ved egoistlytning-mode (nr. 2) hvor det fungerede bedre med "loudness" slået fra, og derefter med minimal kompencering vha. bass/treble-indtillingerne.

Spørgsmålet er så hvilken vej jeg skal gå for at blive ligeså tilfreds med situation nr 3 som nr 1 og 2

Efter jeg flyttede mit setup til mindre forhold, er problemet mere udtalt.

Mine egne overvejelser går på en velodyne spl1200r sub, grundet dens relativt nemme volumenkontrol vha. fjernbetjening, auto-rumkorrektion, og mange indtillingsmuligheder at lege med ( og selvfølgelig dens gode ydelse musikalsk og til film + minimale størrelse)

Jeg har ikke de store erfaringer med klassisk hifi-legetøj såsom parallel/serie?()-kopling til stereoforstærker/effektforstærker osv., så min fantasi rækker ikke meget længere end til en subwoofer...

Mit setup kan ses her

På forhånd tak!

Mvh. Peter

Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes