Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Z4 og lærred - endnu engang :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

hej

jeg ved godt, at følgende spørgsmål er blevet omhandlet flere steder på dette ellers meget fine  og informative forum, men jeg manglede lige en anledning til at skrive mit første indlæg... og ville gerne lige have et par ting slået fast inden jeg går ud og investerer i en ny (og kraftig forbedret) hjemmebio...

havde påtænkt mig følgende projektor: Sanyo PLV Z4 og dette lærred: Lissau 16:9 Plano Fastramme kontrast-gråt.

det skal sættes om i en l-formet stue, der er ca. 6 meter lang of 2,5 meter bred (der hvor 'anlæget' skal være)...

da der ikke kan blive helt mørkt, er det bedst med et gråt lærred, hvis jeg ellers har forstået tidligere indlæg korrekt, ikke sandt?

lærredet bliver enten 81" eller 90", med den størrelse, hvad er så den optimale placering af projektoren, der skal hænge i loftet - er det bagerst i rummet (altså ca. 6 meter fra lærredet) eller så tæt på lærredet som muligt eller noget helt tredje...?

på forhånd tak for hjælpen,
ulrik
Til top Vis xtort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtort

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Ville nok overveje en PTAE900 istedet. Den skulle være lige en tand bedre billedmæssigt.

Læs evt anmeldelser af de to her www.homecinemachoice.com.

/Greg
Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

En Z4 kan ifølge prokectorcentralen placeres mellem 2.76 og 5.52 fra lærredet for en billed størrelse på 90". De anbefaler mellem 2.8 og 4.5m. Er der en grund til at du vil have den bagerst i stuen kan du også det.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
En Z4 kan ifølge prokectorcentralen placeres mellem 2.76 og 5.52 fra lærredet for en billed størrelse på 90". De anbefaler mellem 2.8 og 4.5m. Er der en grund til at du vil have den bagerst i stuen kan du også det.

ville faktisk helst have den midt i lokalet, så det er jo bare perfekt, tak.

\ulrik

ps. jo, jeg overvejer skam også PTAE90... :-)

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

PTAE900 er et fy ord på denne forum (at du kan skrive PTAE900 her er meget modig) , PTAE900 kan slet, slet ikke nå op til Z4, hvis du spørg her .
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
PTAE900 er et fy ord på denne forum (at du kan skrive PTAE900 her er meget modig) , PTAE900 kan slet, slet ikke nå op til Z4, hvis du spørg her .

ja, jeg lever livet farligt...  det er sgu [undskyld sproget ] bare lidt svært at vælge, når man er ny ud i projektorer, men det virker nu som om, at de fleste (mig selv inkl.) hælder til Z4 (i hvert fald i den prisklasse), så det bliver 95% sikkert den - glæder mig som et lille barn...

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Det glæder mig 

Men få lige de sidste 5% på plads først

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Det glæder mig 

Men få lige de sidste 5% på plads først

bare rolig, det kommer nok...  

i øvrigt, hvad er dit syn på lærred - skal det ikke være gråt, når der nu ikke kan blive helt mørkt i rummet?

\ulrik

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

xtort skrev:

janwa skrev:

ja, jeg lever livet farligt...  det er sgu [undskyld sproget ] bare lidt svært at vælge, når man er ny ud i projektorer, men det virker nu som om, at de fleste (mig selv inkl.) hælder til Z4 (i hvert fald i den prisklasse), så det bliver 95% sikkert den - glæder mig som et lille barn...

Det er vigtigt at huske på at der er en klar overvægt imod Sanyo maskinger herinde og at det er skabt af en snebolde effekt hvor folk ofte bare har hoppet på hvad andre har anbefalet (fordi det var den som at de nu engang havde derhjemme). Hvis du f.eks. kigger på AVSFORUM så ligger de mere over på AE900 siden.

AE900 og Z4 er forholdsvis ens og jeg vil tro at du vil være tilfreds med dem uanset hvilken du vælger. Umiddelbart vil mit råd være at vælge den billigste af de to.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:
Det er vigtigt at huske på at der er en klar overvægt imod Sanyo maskinger herinde og at det er skabt af en snebolde effekt hvor folk ofte bare har hoppet på hvad andre har anbefalet (fordi det var den som at de nu engang havde derhjemme). Hvis du f.eks. kigger på AVSFORUM så ligger de mere over på AE900 siden.

AE900 og Z4 er forholdsvis ens og jeg vil tro at du vil være tilfreds med dem uanset hvilken du vælger. Umiddelbart vil mit råd være at vælge den billigste af de to.

det har du garanteret ret i (det med snebold-effekten)... men i hvert fald tak for input til alle...

\ulrik

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Det bliver mange gange sådan at den Pj. du har fundet er den der dur, alle andre er noget bras 

Men Otto er også en meget stor fortaler for Z4 kontra AE900, hvorfor mon

Er der nogle der har set disse sammen og korrekt indstillet, tro ikke at forskellen er så stor og hvis man begynder at bruge filte kan det måske gøre forskelden mindre (der er vel en grundt til at der kan bruges filter på AE900)

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

Men Otto er også en meget stor fortaler for Z4 kontra AE900, hvorfor mon

Jeg har generelt stor tiltro til Otto men at stole blindt på en anden person virker en smule naivt IMO. Det er jo trods alt en subjektiv oplevelse, uanset hvem man er, og ligeledes kan der være ting som mere eller mindre ubevidst gør at man anbefaler det ene fremfor det andet.

At man bare ukritisk kaster Z4 ud som den bedste projektor (og her henfører jeg på INGEN måde til Otto) mener jeg ikke er med til at hjælpe den objektivitet som folk nu engang søger når de beder om hjælp herinde.

At se det som en negativt ting at man kan montere et filter på en projektor mener jeg er forkert. At sige det svarer til argumentere for at en højtaler er dårlig hvis man har muligheder for at skifte enheder eller på nogen som helst måde at tweake den....

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Vil sige at AE900 er mere egnet til at tweake 

Salget af især Z4 er da godt hjælpe på vej at Otto, da han udtaler sig som expert

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

Salget af især Z4 er da godt hjælpe på vej at Otto, da han udtaler sig som expert

Hvis Otto foreslog dig at du skulle hoppe udfra en bro, ville du så gøre det Janwa? Det er tilladt at undersøge tingene selv. At Otto foretrækker en Z4 kan have et utal af forklaringer som strækker sig fra at han ganske simpelt har ret, har vænnet sig til at se efter specifikke ting og helt over til at Sanyo giver TAPECONNECTION en bedre profitmargen.

Janwa du bør istedet læse og forstå hvad Otto siger i sine indlæg når han udtaler sig om sin egen subjektive holdning. Han prøver nemlig at se objektivt på tingene imens at han på samme tid prøver at forklare hvilke elementer, der gør at han nu engang bedst kan lide det ene frem for det andet. Det er netop dette, der gør at hans troværdighed herinde er i høj kurs. Hvis han som mange andre bare sagde "Z4 er gude god og AE900 er et fy ord" så ville vi aldrig komme nogle vegne.

Og nu gider jeg ikke at yderligere at forklare hvad jeg mener om at man ukritisk råder folk til en ting, uden at man forsøger at oplyse hvad alternativerne reelt er.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Små slag Fenris 

Jeg er ikke en af dem der er hoppet på Z4 vognen, men der er der nok andre der er og som læser hvad Otto skrive uden af se objektive på det

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

undskyld, mine herrer, skulle vi ikke stoppe krigen her og koncentrere os om det væsentlige, nemlig om ikke et gråt lærred er det bedste til et rum, der ikke kan mørkelægges helt?

\ulrik 

film

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Nej, et grå lærred æder for meget lys 

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

xtort skrev:

undkyld, mine herrer, skulle vi ikke stoppe krigen her og koncentrere os om det væsentlige, nemlig om ikke et gråt lærred er det bedste til et rum, der ikke kan mørkelægges helt?

\ulrik 

Afhænger af hvad du mener med "ikke kan mørkelægges helt". Projektoren har det helt klart bedst med et gråt lærred og jeg vil umiddelbart mene at du skal gå efter et gråt lærred.

Du kan læse lidt om fordele og ulemper her: http://www.projectorcentral.com/white_gray_projection_screen s.htm

xtort
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Afhænger af hvad du mener med "ikke kan mørkelægges helt". Projektoren har det helt klart bedst med et gråt lærred og jeg vil umiddelbart mene at du skal gå efter et gråt lærred.

Du kan læse lidt om fordele og ulemper her: http://www.projectorcentral.com/white_gray_projection_screen s.htm

det er jo også, hvad jeg selv skulle mene... der, hvor det hele skal sættes op, er i en stue hvor der bag de almindelige gardiner også kommer mørklægningsrullegardiner, men de holder jo nok ikke alt lyset ude...

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du kan mørklægge rimelig godt, så glem alt om projektor! Jeg troede først det var fint bare med nogle mørklægningsrullegardiner, men fandt snart ud af at jeg måtte gøre mere ud af at tætte kanterne m.m. Hvis ikke kan den kun bruges når det er mørkt udenfor.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes