Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 22:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Fakta om ISF (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

The Imaging Science Foundation, ISF, er en organisation der har til formål at forbedre billedkvalitet generelt. Man kan læse mere om ISF på deres hjemmeside:

http://www.imagingscience.com/about.htm

En del af ISF's arbejde er uddannelse af forhandlere. ISF har udarbejdet en særlig ISF certificering, der indebærer en grundlæggende uddannelse i billedkvalitet og billed-kalibrering. Denne certificering indebærer et to-dages kursus, med en efterfølgende test der skal sikre at kursets indhold er forstået, og efter at have bestået denne test, kan man kalde sig ISF-certificeret forhandler. Formålet med denne certificering er at sikre at den enkelte forhandler har en korrekt grundlæggende forståelse for billedteknik, og praktisk erfaring med kalibrering med brug af måleudstyr. Udover den egentlige ISF-certificering, forestår ISF også andre kurser, som ikke nødvendigvis indebærer en ISF certificering.

På ISF's hjemmeside kan man finde en komplet og opdateret liste over forhandlere med ISF-certificering. Kun disse forhandlere, der har opnået den egentlige ISF-certificering, kan tilbyde en ISF-kalibrering. Er man ikke certificeret, er det naturligvis tilladt at tilbyde kalibrering, men ISF's logo som kvalitetsstempel for kalibreringen, kan kun benyttes af certificerede forhandlere. Listen over certificerede forhandlere kan findes her:

http://www.imagingscience.com/isf-trained.cfm

Vælger man "Denmark" ved "select country", og markerer "ISF trained dealers", vil man få en liste over de indtil videre tre danske firmaer der har gennemgået træningen og bestået testen. Disse firmaer tilbyder dog ikke nødvendigvis en ISF-kalibrering. Markerer man i stedet "ISF-trained dealers with calibration equipment", vil man få en liste over firmaer der p.t. tilbyder den egentlige ISF-kalibrering - hvilket p.t. vil sige ingen.

En anden del af ISF's arbejde går ud på at hjælpe hardware-producenter i udviklingen af produkter. Dette har blandt andet udløst ISF CCC, eller C3, der bl.a. bruges i Pioneer's plasma-tv. C3 er en skjult menu, der gør det muligt for installatøren at lave separate dag- og nat-indstillinger for hver indgang, og fastlåse disse så brugeren ikke ved en fejltagelse kan komme til at ændre indstillingerne. Brugen af denne menu er ikke indskrænket til ISF-certificerede forhandlere.

En række danske forhandlere har modtaget undervisning fra ISF i kalibrering af Pioneer tv ved brug af denne menu. Denne undervisning er ikke det samme som en ISF-certificering, og giver ikke forhandleren tilladelse til at bruge ISF's navn og logo i forbindelse med markedsføring af kalibrering generelt. En ISF-certificeret kalibrering kan kun foretages af ISF-certificerede forhandlere. Da nogle forhandlere tilsyneladende har misforstået dette, vil jeg anbefale at man beder om en kopi af ISF-certificeringen, når man køber en ISF-kalibrering.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hermed siger du altså, at KT-Radio og Scala-Hifi ikke er certificerede som de ellers selv har angivet?

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Det lyder det til må man sige
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
Hermed siger du altså, at KT-Radio og Scala-Hifi ikke er certificerede som de ellers selv har angivet?

Dette er hvad ISF fortæller mig, ja. Jeg er så blevet gjort opmærksom på at disse forretninger ER i besiddelse af et diplom der siger at de er i stand til at foretage kalibrering efter ISF's standarder. Hvori forskellen på dette og en egentlig ISF-certificering så ligger, det afventer jeg svar fra ISF på... Men jeg har fra ISF Europe specifikt fået at vide at listen over ISF-certificerede forhandlere er fuldt opdateret, og at de pågældende forhandlere ikke er "ISF Certfied Dealer".

Bortset fra dét, så var dét jeg ville sige i lige så høj grad understregningen af at ISF certificering er et bevis på at man ved hvordan man gør, ikke et bevis på at man er god. At udføre en kalibrering er ikke bare et spørgsmål om at følge en checkliste, det er i høj grad et spørgsmål om at vælge de rigtige prioriteringer, og ikke mindst at være i stand til at fejlsøge hvor et givent problem evt. opstår.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Per Lorentzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

¨Helt til hest hvis det er rigtig at der kun er 3 stykker i danmark som gør det..
Til top Vis Per Lorentzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per Lorentzen

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Per Lorentzen skrev:
¨Helt til hest hvis det er rigtig at der kun er 3 stykker i danmark som gør det..

Så vidt jeg har forstået det er der slet ikke nogen der gør det endnu, men der er bare 3 som er godkendte til at kunne gøre det, hvis de en dag skulle få lyst

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Gusse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2005
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej Otto

Vil det så sige at http://www.pipro.de/ faktisk ikke kan lave en ISF-kalibrering? Jeg kunne nemlig ikke se deres navn under tyskland?

Til top Vis Gusse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gusse

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Gusse skrev:
Vil det så sige at http://www.pipro.de/ faktisk ikke kan lave en ISF-kalibrering? Jeg kunne nemlig ikke se deres navn under tyskland?

De kan godt lave en kalibrering, men de er ikke ISF-certificerede (såvidt jeg kan se).

Gusse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2005
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Gusse skrev:

De kan godt lave en kalibrering, men de er ikke ISF-certificerede (såvidt jeg kan se).

Og det er ligeså godt eller er IsF-kalibrering bedre? undskyld jeg stiller så dumme spørgsmål, men vil bare gerne være sikker i min sag inden jeg bestiller en kalibrering hos dem.

Tak

Til top Vis Gusse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gusse

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Gusse skrev:
Og det er ligeså godt eller er IsF-kalibrering bedre? undskyld jeg stiller så dumme spørgsmål, men vil bare gerne være sikker i min sag inden jeg bestiller en kalibrering hos dem.

Det har jeg ingen anelse om, da jeg ikke kender deres kalibrering. Men generelt, så er der ikke noget ved en ISF-kalibrering der er anderledes, målet for en kalibrering er det samme uanset hvem der foretager den. Forskellen er at en ISF-certificeret forhandler har ISF's ord for at forhandleren har styr på hvad han laver.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Har du fået styr på hvem der er eller ikke er certificerede?

Det tyder på at ISF's site ikke er helt opdateret, da TC nu selv kan lave disse ting..
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

DJ Sjønne skrev:

Det tyder på at ISF's site ikke er helt opdateret, da TC nu selv kan lave disse ting..

ISF's hjemmeside var opdateret da jeg skrev det, men det er den ikke nu - det skulle den blive inden for en uges tid. Vi er blevet ISF certificeret siden jeg skrev i denne tråd sidst, Scala følger formentligt efter inden for en måneds tid.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Henrik Peulicke (Ifore/Medlyd) har været certificeret siden `99, hvor han arbejdede i Hi Fi Klubben, så det der lyder som et nyt fænomen, er altså ikke så nyt endda.

I sin tid da ISF kurserne startede var det med Joe Kane som medaktør, han har forladt projektet og laver nu selv kurser, der må betegnes som en videreuddannelse. Joe Kane har lige været i Danmark og lave et kursus arrangeret af Medlyd/ Ifore, hvor de fremmeste forhandlere og producenter var med, deriblandt Otto og altså Tape Connection. Disse kurser, der kommer i flere moduler, vil munde ud i en Joe Kane certificering og den certificering er "temmelig god" at have hængende på væggen, idet den borger for, at ihvertfald en person i butikken er top kvalificeret.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Henrik Peulicke (Ifore/Medlyd) har været certificeret siden `99, hvor han arbejdede i Hi Fi Klubben, så det der lyder som et nyt fænomen, er altså ikke så nyt endda.

Det er rigtigt, men det er dog ret nyt at der rent faktisk er nogen der udadtil tilbyder kalibreringerne, og ikke mindst ejer udstyret. Claus fra HTP har iøvrigt også været på ISF-kursus, uden at han af den grund reklamerer med det. For mig var ISF-certificeringen egentlig mest en parantes - som nævnt tidligere, for at få "kørekortet" på plads - men kurset i sig selv gør ikke én dygtig - der var sådan set ikke meget i det der var nyt for mig. Selvom jeg ikke synes det er voldsomt væsentligt om man står på ISF-listen eller ej, så synes jeg det er ret væsentligt hvis man påstår at man er det, uden at det er rigtigt. Dét er baggrunden for at jeg startede denne tråd. Jeg er ikke ude på at påstå at jeg er bedre end andre, langtfra. Jeg føler bare at andre forsøger at påstå at DE er bedre, med et ISF logo i hånden som de ikke engang har gjort sig fortjent til. Når en enkelt samtidig vedholdende i sit reklamemateriale udviser en direkte mangel på forståelse for væsentlige elementer i undervisningen, så trigger det mig altså en del.

Men at gengive billeder korrekt er rigtigt nok langtfra noget nyt - det er nærmere en kunst der er blevet glemt...

Medlyd skrev:
I sin tid da ISF kurserne startede var det med Joe Kane som medaktør, han har forladt projektet og laver nu selv kurser, der må betegnes som en videreuddannelse. Joe Kane har lige været i Danmark og lave et kursus arrangeret af Medlyd/ Ifore, hvor de fremmeste forhandlere og producenter var med, deriblandt Otto og altså Tape Connection. Disse kurser, der kommer i flere moduler, vil munde ud i en Joe Kane certificering og den certificering er "temmelig god" at have hængende på væggen, idet den borger for, at ihvertfald en person i butikken er top kvalificeret.

Og det er et aldeles fremragende initiativ.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej Otto

Jeg er enig, i det hele.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

DJ Sjønne skrev:

ISF's hjemmeside er nu langt om længe opdateret:

Vælg "Denmark" i "Select Country", så skulle du få en oversigt. Du kan vælge mellem at se en oversigt over godkendte forhandlere der officielt tilbyder kalibrering med måleudstyr, eller over forhandlere der er godkendte men ikke nødvendigvis tilbyder kalibrering. Jeg formoder at Scala Hifi vil være at finde på listen, så snart de har bestået den afsluttende test (plus den forsinkelse der så igen kan være på opdateringen). Men det burde nu være åbenlyst for enhver at det ikke er varm luft når jeg siger at vi var først. Men igen vil jeg understrege at et ISF-kursus blot er en lille del af dét at lære at lave en god kalibrering. Man kan være dygtig uden at være ISF-godkendt, og man kan være ISF-godkendt uden at være dygtig (omend det dog sikrer en vis grundlæggende standard).

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Så det er Henriks fortjeneste at Hifi-Klubben står angivet som ISF-certificeret? I så fald synes jeg, at det er en brist i systemet (hos ISF), at det er virksomheder og ikke personer der står opført.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Så det er Henriks fortjeneste at Hifi-Klubben står angivet som ISF-certificeret? I så fald synes jeg, at det er en brist i systemet (hos ISF), at det er virksomheder og ikke personer der står opført.

Jeg gentager:

"...og man kan være ISF-godkendt uden at være dygtig... "

Konceptet hos ISF er "training the trainer". Dvs. man underviser én eller flere hos en forhandler, der så underviser øvrige medarbejdere.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
The Imaging Science Foundation, ISF, er en organisation der har til formål at forbedre billedkvalitet generelt. Man kan læse mere om ISF på deres hjemmeside:

http://www.imagingscience.com/about.htm

En del af ISF's arbejde er uddannelse af forhandlere. ISF har udarbejdet en særlig ISF certificering, der indebærer en grundlæggende uddannelse i billedkvalitet og billed-kalibrering. Denne certificering indebærer et to-dages kursus, med en efterfølgende test der skal sikre at kursets indhold er forstået, og efter at have bestået denne test, kan man kalde sig ISF-certificeret forhandler. Formålet med denne certificering er at sikre at den enkelte forhandler har en korrekt grundlæggende forståelse for billedteknik, og praktisk erfaring med kalibrering med brug af måleudstyr. Udover den egentlige ISF-certificering, forestår ISF også andre kurser, som ikke nødvendigvis indebærer en ISF certificering.

På ISF's hjemmeside kan man finde en komplet og opdateret liste over forhandlere med ISF-certificering. Kun disse forhandlere, der har opnået den egentlige ISF-certificering, kan tilbyde en ISF-kalibrering. Er man ikke certificeret, er det naturligvis tilladt at tilbyde kalibrering, men ISF's logo som kvalitetsstempel for kalibreringen, kan kun benyttes af certificerede forhandlere. Listen over certificerede forhandlere kan findes her:

Vælger man "Denmark" ved "select country", og markerer "ISF trained dealers", vil man få en liste over de indtil videre tre danske firmaer der har gennemgået træningen og bestået testen. Disse firmaer tilbyder dog ikke nødvendigvis en ISF-kalibrering. Markerer man i stedet "ISF-trained dealers with calibration equipment", vil man få en liste over firmaer der p.t. tilbyder den egentlige ISF-kalibrering - hvilket p.t. vil sige ingen.

En anden del af ISF's arbejde går ud på at hjælpe hardware-producenter i udviklingen af produkter. Dette har blandt andet udløst ISF CCC, eller C3, der bl.a. bruges i Pioneer's plasma-tv. C3 er en skjult menu, der gør det muligt for installatøren at lave separate dag- og nat-indstillinger for hver indgang, og fastlåse disse så brugeren ikke ved en fejltagelse kan komme til at ændre indstillingerne. Brugen af denne menu er ikke indskrænket til ISF-certificerede forhandlere.

En række danske forhandlere har modtaget undervisning fra ISF i kalibrering af Pioneer tv ved brug af denne menu. Denne undervisning er ikke det samme som en ISF-certificering, og giver ikke forhandleren tilladelse til at bruge ISF's navn og logo i forbindelse med markedsføring af kalibrering generelt. En ISF-certificeret kalibrering kan kun foretages af ISF-certificerede forhandlere. Da nogle forhandlere tilsyneladende har misforstået dette, vil jeg anbefale at man beder om en kopi af ISF-certificeringen, når man køber en ISF-kalibrering.

Når man søger i deres database, med kriteriet "ISF-trained dealers
with calibration equipment", er der kun én i Danmark der popper op i søgeresultatet: Tapeconnection.

Er det så en oplysende tråd, eller en markedsføringstråd du har oprettet, Otto ?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Jeg gentager:

"...og man kan være ISF-godkendt uden at være dygtig... "

Konceptet hos ISF er "training the trainer". Dvs. man underviser én eller flere hos en forhandler, der så underviser øvrige medarbejdere.

Jeg taler ikke om dygtighed eller ej. Jeg tænker tanken derhen, at hvis du på et tidspunkt - af udefinerbare årsager - ikke længere er hos TC, hvor mange kollegaer har du så fået undervist? Eller er grundlaget for TC´s opførelse hos ISF nu ikke længere til stede (set med forbrugerøjne), fordi manden der i sin tid var på kursus, ikke længere repræsenterer "dealeren".

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes