Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 14:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: BOFA V 15 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NielsB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 April 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej!

Er der nogen der har erfaringer med rørmonoblokkene BAFA V 15?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 April 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jada. Du kan f.eks. kigge i følgende af mine tråde:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34791
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25883

Når de er sat i stand, hvilket typisk er påkrævet da ikke mindst elektrolytter og PIO kondensatorer ældes, har de en rigtig lækker mellemtone og diskant. Dog kan de godt mangle lidt i bassen. Ikke mindst fordi udgangstrafoerne fysisk ikke er helt så store som dem man typisk bruger i dag til samme effekt - det kan selvsagt mærkes på den dybeste bund. Men dengang havde musik og højttalere typisk heller ikke den allerdybeste bund og derfor var det fint nok i slutningen af 50'erne.
De er også lidt følsomme, så skal de bruges med andet end en passiv forforstærker skal de dæmpes på den ene eller anden måde. Den simple måde er ved at sætte et par modstande som spændingsdeler i inden signalet går ind i første rør. Dæmpningen skal endelige ikke foretages i (den passive) forforstærker, da det går ud over dynamikken og gør diskanten kedelig pga. kablets kapacitans. Bruger man en passiv kan det stadig være en fordel at dæmpe signalet. De er meget følsomme!

Har set du har oprettet en K-annonce. Men jeg kan fortælle at mine desværre ikke er til salg
Jeg vil dog lige oplyse om at så vidt jeg er orienteret, så har V60 kun det man kalder 100 v linieudgange (er det det man også kalder 70 ohm?) og V60'erne er derfor lidt svære at få til at spille med normale højttalere. Med det forbehold at jeg ikke har haft en V60 i hænderne.
V15 derimod kan klare 5, 10, 15 og 20 ohm og vil derfor fint kunne bruges til både 4, 8 og 16 ohms højttalere uden alvorligt mismatch. Lille tip: Kan man klare sig med lidt lavere effekt, så er der mere "go" i 5 ohm indstilling på 8 ohms højttalere end i 10 ohms indstillingen.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Btw. Sig endeligt til hvis/når du finder et sæt Bofa'er. Så jeg skal nok være behjælpelig og komme med små fif til istandsætningen og henvise til steder hvor du kan købe nye kondensatorer, rør mv. 

De har jo trods alt en så stor alder, at er der ikke gjort noget væsenligt ved dem siden de blev lavet, så er en del ting ved at være lidt (meget) trætte. Det drejer sig om typisk elektrolytter, PIO kondensatorer og kathodemodstande (kender ikke lige V60 indgående, så ved ikke om den også kører kathodebias). Og ja, så selvfølgelig vil nye rør nok heller ikke være i vejen. Personligt så bruger jeg ikke de originale rør der stadigt er godt med liv i, personligt synes jeg det har en hvis værdi at gemme dem og så bare komme nogle nye i.

NielsB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hej McAllan. Tak for svaret!!

Det forholder sig sådan at jeg for 2 år siden købte et sæt og fik den for et år siden restureret og fik nye rør i . Jeg har lige fået sat dem til i anlægget, og de spiller som en drøm!!! jeg kunne bare godt tænke mig at læse lidt om den, og det har jeg gjort nu!!!! Jeg tænkte på at skaffe et sæt mere, til Bi - wiring.

NielsB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

fghj

NielsB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Har været inde og se dine meget floote billeder af bofaerne!! hvor har du fået fat i der der metalnet du har "beklædt " dem med???

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg mener jeg fik fat i det hos Hamlet Storkøkkener i Helsingør. Desværre havde de ikke noget med lidt grovere perforering. Det er årsagen til at jeg har måtte skære hul i og sætte blæsergitter i (uden blæser), ellers blev de lige varme nok synes jeg. Faktisk tror jeg de kører en anelse koldere nu med den overdækning frem for helt uden (hvilket dog ikke er heldigt pga. blottet højspænding) pga. der skabes en skorstenseffekt, som trækker luft op gennem huller nedefra og en smule bagfra.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes