Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Preamp gain (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 April 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hæj.

Så kom min Sunfire med posten i dag. Jeg satten den til, og for saddan et svin af et gain den har  Jeg kan næsten ikke røre volumeknappen, før det brager løs. Det er bare ikke fedt. Jeg troede ellers man kunne stille gain, inde i maven på den, men jeg kan ikke se, hvor det skulle gøres. Nogen der har nogen idéer?

Mon min DOXA, helt vil have en passiv pre??

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 April 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Er det gain på alle indgangene ?

Det kunne jo være der vare noget variabelt gain, der var skruet op et sted, på netop den indgang du bruger.

En radiomekaniker vil kunne dæmpe gain på den, uden større vanskeligheder.

Hvordan er følsomheden i indgangen på den Doxa ?
Man kunne jo også dæmpe gain i den, men muligvis er det bedre at gøre det allerede i din pre.

Jeg fik dæmpet output på min DAC, men den havde også et kraftigere output fra start, end hvad de fleste komponenter har.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Lyder mærkeligt med de højtalere. Du er vel ikke kommet til at sætte pre-ampen til en variable udgang på cd-afspilleren, vel??

Bare et bud.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 April 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Er det gain på alle indgangene ?

Det kunne jo være der vare noget variabelt gain, der var skruet op et sted, på netop den indgang du bruger.

En radiomekaniker vil kunne dæmpe gain på den, uden større vanskeligheder.

Hvordan er følsomheden i indgangen på den Doxa ?
Man kunne jo også dæmpe gain i den, men muligvis er det bedre at gøre det allerede i din pre.

Jeg fik dæmpet output på min DAC, men den havde også et kraftigere output fra start, end hvad de fleste komponenter har.

Hej Spens. Variabel gain? Hvordan det?

Ellers skal der sættes nogle modstande ind ved potentiometret?

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 April 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Lyder mærkeligt med de højtalere. Du er vel ikke kommet til at sætte pre-ampen til en variable udgang på cd-afspilleren, vel??

Bare et bud.

Der er ikke nogen variabel udgang på Apollo. Men tak for forslag!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Variabelt gain, er noget som nogle forforstærkere har på hver enkelt indgang, og som måske er noget man vælger på fjernbetjeningen.
Men du har jo ingen fjernbetjening.

Mon ham der har haft den før, har monteret nogle lidt andre driverrør, som ikke er præcis magen til dem den er født med ?

Rør af forskellige fabrikater og alder, kan jo nok have lidt forskellige data.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 April 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Variabelt gain, er noget som nogle forforstærkere har på hver enkelt indgang, og som måske er noget man vælger på fjernbetjeningen.

Mon ham der har haft den før, har monteret nogle lidt andre driverrør, som ikke er præcis magen til dem den er født med ?

Det er rigtigt. Måske jeg kunne redde det med andre rør. Jeg ved ikke engang hvad det er for rør? Det må jeg finde ud af straks. Spencer:

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Spencer skrev:

Det er rigtigt. Måske jeg kunne redde det med andre rør. Jeg ved ikke engang hvad det er for rør? Det må jeg finde ud af straks. Spencer:

Ja, den tidligere ejer har måske fået fingre i nogle hundedyre driverrør, og sat dem i, i troen at dyrere er lig bedre.

Bruges der Sovtek fra start, er det tit fordi konstruktøren mener at netop Sovtek (som er billige) også er dem der lyder bedst.

Sovtek bruges også af Audio Research, og er ikke et ringere rør, hvis konstruktionen er designet til det. Med effektrør, har Sovtek dog et dårligere ry, men de laver gode driverrør, som tillige er ekstremt robuste (bruges af militæret).

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 April 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
rockforlife skrev:

Spencer skrev:

Ja, den tidligere ejer har måske fået fingre i nogle hundedyre driverrør, og sat dem i, i troen at dyrere er lig bedre.

Bruges der Sovtek fra start, er det tit fordi konstruktøren mener at netop Sovtek (som er billige) også er dem der lyder bedst.

Sovtek bruges også af Audio Research, og er ikke et ringere rør, hvis konstruktionen er designet til det. Med effektrør, har Sovtek dog et dårligere ry, men de laver gode driverrør, som tillige er ekstremt robuste (bruges af militæret).

Der er faktisk SOVTEK rør i. Der kommer sgu lyd ud, selvom der er skuget helt ned

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Ok - hvis der kommer lyd ud når der er skruet helt ned, kan potmeteret være skiftet til en type med forkert værdi.

Ved ikke om værdien på potmeteret står på siden af det, eller et typenummer som man kan bruge til at identificere det med.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:
Spencer skrev:
rockforlife skrev:

Spencer skrev:

Der er faktisk SOVTEK rør i. Der kommer sgu lyd ud, selvom der er skuget helt ned

Hej...

Kan du ikke tale med ham du købte den af??

Tjek lige følsomheden på den Doxa! Har du prøvet med en anden (aktiv) pre, som burde ha' normal gain?

Der er noget der siger mig (jeg ved ikke hvorfor) at Doxa'en har en 'speciel' følsomhed på indgangen...

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Der er noget der siger mig (jeg ved ikke hvorfor) at Doxa'en har en 'speciel' følsomhed på indgangen...

Ja, hvis der bare skal skiftes en modstand i Doxa'en, er det lidt surt først at opdage det, når Sunfiren er solgt.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lidt af det samme problem. Jeg har Audio Note M2 (fyldt med sølvkabler, kobberkondensatorer og bedre rør). Men min Doxa 140 Signature brummer også en smule.

Ander i Audio Consult mente at preens gain var for højt, og at jeg evt. kunne montere et par modstande i Doxaen.

Er det samme problem du har rockforlife? Eller er det følsomheden og ikke brum?

Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 April 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Nilau skrev:

Ja, hvis der bare skal skiftes en modstand i Doxa'en, er det lidt surt først at opdage det, når Sunfiren er solgt.

Der er ingen gain problemer med den Linn Pretek (jeg har til salg) og DOXA. Og så er der lige det med Sunfirens fremtoning... Den er fanme stor! Jeg synes ikke der ser særlig godt ud, med det store skrummel. For mig handler søgen efter hardware, også om at finde noget, som man også kan lide at kigge på. Så den bliver pakket ned igen og gjort klar til sin næste ejer.

Når nu det er sagt. Så vil jeg sige at rent lydmæssigt, spiller denne Sunfire kæmpe godt. Dens lyd generelt fejler bestemt ikke noget. Den spiller da også en del renere end den lille Linn. Heldigvis for det..

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Tjae, så ved jeg ikke om jeg tør foreslå en Audio Research - for det er jo også lidt af en kampvogn.  (Ikke helt diskret).

Jeg er meget tilfreds med min NAD s100 forforstærker, som er noget mindre at se på, og har fjernbetjening.
Skal den være lavere, så er Croft en mulighed, men jeg ved ikke om de findes med fjernbetjening.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 April 2006 kl. 03:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 April 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:

Jeg har selv lidt af det samme problem. Jeg har Audio Note M2 (fyldt med sølvkabler, kobberkondensatorer og bedre rør). Men min Doxa 140 Signature brummer også en smule.

Ander i Audio Consult mente at preens gain var for højt, og at jeg evt. kunne montere et par modstande i Doxaen.

Er det samme problem du har rockforlife? Eller er det følsomheden og ikke brum?

Wauu, har du en DOXA 140 Hvor har du købt den henne?

Tilbage til brummet. Min DOXA brummer kun nogle gange. Det er sgu lidt mærkeligt. Som udgangspunkt, vil jeg helst ikke have noget ind i maven på min kære DOXA. Den skal behandles med den største respekt!  At pille ved den, skal være absolut sidste tweak.

Og simon. Hvad benytter du af pre? 

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

En effektiv måde at dæmpe brum, fra sådan en Doxa, er at placere sådan én ovenpå den:

Et lidt dyrt tweak, måske, men den er pengende værd, og bevarer endda værdien ganske godt !

Rygtet siger at Karsten Ree, er en ivrig hifientusiast, som har forsøgt at dæmpe brum på et par større effekttrin på den måde - men det er naturligvis et af de uklare rygter, hvor det er svært at få det bekræftet 100%.  (Mon han har Harman/Kardon forstærkere ?)

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

http://www.audiotropic.net/Products/mobius.html

mvh/slowon

Den ser vældig interessant ud - og så kommer der endda diagram til selvbyggere også.
Så kan man evt. bygge en neddroslet version, med billigere komponenter, for at se om ideen er god.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 April 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

En effektiv måde at dæmpe brum, fra sådan en Doxa, er at placere sådan én ovenpå den:

Et lidt dyrt tweak, måske, men den er pengende værd, og bevarer endda værdien ganske godt !

Rygtet siger at Karsten Ree, er en ivrig hifientusiast, som har forsøgt at dæmpe brum på et par større effekttrin på den måde - men det er naturligvis et af de uklare rygter, hvor det er svært at få det bekræftet 100%.  (Mon han har Harman/Kardon forstærkere ?)

Jeg har allerede prøvet det tweak. Jeg har sågar prøvet at placere svigermor ovenpå diverse apparater. Gravet alt hardware ned den jyske muld, for at efterprøve det med "ægte jord" Jeg har forsøgt at stoppe en bi ned i min DOXA, for at se om den blev til en BRUM-bi.. Med det eneste der skete, var at min DOXA bare fik endnu en BI-lyd.....

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes