Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Isolering ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 April 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg skal snart flyt over i en anden lejlighed hvor stuen er 3,8 x 3,6 meter... og hele den ende væg er en stor rude ellers er det tykke jernbetonvægge... og der er ikke lige den bedste akustik!

har i nogen gode rod til noget godt isolering, der kommer 1 måske 2 stor lædersofaer der ind, samt et stort gulvtæppe, og så self. nogen lamper og nogen blomster og noget komodevært og sådan som i en normal bolig... men det bare ikke nok... der er stadig meget dårlig akustik... bassen runger...

Skal siges har boet der før... så kender rummet...

Det jeg leder efter kunde være noget lydisolerne plader eller noget???

Håber i kan hjælpe... 

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 10 April 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Først vil gardiner foran vinduspartiet hjælpe en del. Gerne dobbelt gardiner med noget tyngde. Mht akustiske plader er Jon Risch leverings dygtig i del en bunke god information og en del gør det selv løsninger der kan laves så de passer til lejligheden ;o)

Han bruger bla. komprimeret glasuld der beklædes med enten højtaler frontstof, hessian, eller lign. åndbart stof og monteres i en ramme der hænger lidt fra vægen (der skal være et hulrum bagved for at den virker ved lave frekvenser). Hans qiuck and dirty bass trap er også en god løsning. Det er egentligt bare en pakke glasuld der skal blive i plastiksækken hvor det er godt komprimeret! Den overtrækkes med stof efter eget valg og placeres i et hjørne hvor den har størst effekt! Muligvis skal der et par stykker til, men de har nogen effekt ved lavere frekvenser. En anden og mere radikal løsning er at få målt hvad for frekvens der giver problemer og så få designet en helmholz resonator til at æde denne frekvens. Det er ikke så svært som det lyder og kan integreres fint i selv et beboalses rum. Det er i pricippet det samme som en tom flaske hvor åbningen og kammeret tilsammen danner en resonanskreds (den hyler når man puster over den). Det samme gælder for helmholz resonetoren. En trækasse med en (eller flere) spalteåbning (kan males). Fyld evt. nogen dæmpe materiale i den så behøves den ikke være så stor og den vil også virke over et lidt bredere frekvensområde.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG

Man kan sætte nogle tæpper op hist og pist, dernæst kan du gå hos Harald Nyborg eller Søstrene Greene / andet sted, og købe nogle rammer med lærred på, dem man maler malerier på. De kan males i flotte farver, hvis du er lidt kreativ bliver det ret flot - det koster ikke så meget og virker kanon. 
Du ender som kunstmaler, og så kan de males over igen og igen, indtil du er tilfeds. Jeg så det et sted i Sverige, det var hamrende flot lavet, og så virkede det faktisk helt perfekt - og så er det nemt. Husk også gardiner for vinduerne.

Men derudover kan du selvfølgelig købe alverdens plader i en trælasthandel til det besteme formål, men så koster det også kassen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Lidt matematik til udregning af en helmholtz resonater (lille stavefejl i tidligere indlæg )

http://www.audioholics.com/techtips/roomacoustics/Helmholtzr esonatorabsorber.php

Mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Mr. MBG

Man kan sætte nogle tæpper op hist og pist, dernæst kan du gå hos Harald Nyborg eller Søstrene Greene / andet sted, og købe nogle rammer med lærred på, dem man maler malerier på. De kan males i flotte farver, hvis du er lidt kreativ bliver det ret flot - det koster ikke så meget og virker kanon. 
Du ender som kunstmaler, og så kan de males over igen og igen, indtil du er tilfeds. Jeg så det et sted i Sverige, det var hamrende flot lavet, og så virkede det faktisk helt perfekt - og så er det nemt. Husk også gardiner for vinduerne.

Men derudover kan du selvfølgelig købe alverdens plader i en trælasthandel til det besteme formål, men så koster det også kassen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Hej,

Hvis man bruger malede rammer har en absorber ingen effekt ved højere frekvenser da overfladen virker reflekterede! Så hvis den skal virke i så bredt et område som muligt er det vigtigt at det er et "åndbart" materiale. Men er det kun dybbas der skal angribes er det en udemærket løsning.

Mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Dem her kender jeg ikke selv, men det ser faktisk smart ud: http://www.akuform.dk/akucorner.htm

Måske der er nogen herinde der har prøvet deres produkter?

Mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Nå ja! De har dem også med billeder på: http://www.akuform.dk/akuart.htm

Men hvad koster de???

Mvh

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Granholm

Det er ikke helt rigtigt, jeg har set det udført, både med rammerne sat op og taget ned, der var og er stadig en verden til forskel med rammerne på væggene. I teorien ville det måske gå sådan, men ikke i praksis.
Og i mit eget hjem har jeg dekoreret væggene med mængder af købte malerier, som jeg har prøvet at flytte rundt, det ændrer og dæmper enormt, alt efter metode og ophængning -men den metode er dyr.

Med venlig hilsen

Jørgen toftdahl

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu set målinger (ikke teori) der tydeligt viste et fald i evnen til absorbtion ved stigende frekvens i ved et tæt materialer frem for et åndbart! Men der er da klart en effekt. Det rækker bare ikke så højt op i frekvensområdet! Har du hørt begge løsninger i samme rum?? Altså et med en tæt malet overflade og en med en porøs, men ellers med samme design? Jeg har godt nok ikke selv hørt det, kun set målingerne så hvordan øret oplever ændingen kan jeg ikke lige sige noget om.

Mvh

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Granholm

Hvis man skal lave et lydstudie tror jeg på at der skal andet til, men i et privat hjem og med alm. HiFi er det forrygende nemt og har også en tilsvarende god effekt, og så er det muligt at gennemføre, idet man kan udføre det pænt.
Og som jeg skrev tidligere, har jeg en bunke af malerier i forskellig størrelse, hvilket giver et ganske glimrende resultat, jeg ville nødigt undvære mine malerier, når der spilles musik.
Men PT er jeg uden setup, da jeg besluttede mig for at skifte det hele ud, så i disse tider kan det desværre ikke demonstreres.
Man bliver nødt til at kigge på hvad er er muligt i et hjem, af mange årsager, de fleste vælger at gøre ingenting, da det let bliver uoverskueligt eller ser ud af H til. Derfor er rammerne ganske fortrinlige og klasser bedre end du regner med. 
Man finder ud af det, hvis man begynder at fjerne dem, et efter et mens musikken spiller. Selv når man taler eller klapper i hænderne uden musikken, så er der hørbart forskel.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Det kan være der er en fremtid for stramajbroderi ;o) http://www.helgas-broderier.dk/Stramajbroderi.htm

Billeder efter eget valg og samtidig en rigmeligt porøs overflade! Man kan ende indesigne huller diskret fordelt over overfladen. Lidt til de kolde forårs aftner..

Mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Et enkelt link til noget af Jon Risch's "arbejde".

Mvh

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4212

Hvis du kan komme til det, så lån nogle bundter rockwoll eller lignende og placer dem i hjørnerne. Og tag så en lytte-seance og melde tilbage. Det skulle være rigtigt effektivt.

Spørgamålet er så, om der er frit slag til at opsætte div. ting og sager til dæmpning, eller er der en æstetisk dommer indblandet?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

boholm

Ja det ser unægteligt godt ud med de Martin Logan og dæmpningen der er lavet. Men man ender jo stort set op i det samme som med rammerne til malerier - overfladen. Og så er rammerne til malerier noget lettere og nemmere at håndtere, ligesom det bliver en del billigere. Skulle jeg indrette et rum alene til lytning og HiFi, ville jeg klart gå den vej med at sætte Rockwool op som du henviser til.
Det er så hamrende svært at dæmpe et rum, det kan jo også dæmpes for meget, så det kræver at man kan forsøge og flytte rundt i et væk. De maleri rammer kan flyttes rund og hænges hurtig op, på et enkelt søm eller med lidt tyndt pakketape i tilpasningsperioden, uden at ødelægge man ødelægger overfladen på væggen.

Jeg har arbejdet meget med Rockwool, og jeg hader det fra et godt hjerte, det sviner og klør som bare pokker, ligemeget hvor forsigtig man er. Så er det ikke noget man sætter præcist og permanet op, hvor det bliver lukket 100% inde, en gang for alle, så får an disse fandens små fibre i hele hytten igen og igen. Det skal op og lukkes inde som på billedet.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

hej.

Jeg har lavet flere forskellige DIY dæmpeplader. Du kan se lidt af det her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18649&P N=2

kig på side 21

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

-jan-

Spændende projekt, et helvedes arbejde og masser af Rockwool, men et rigtig lækkert resultat - sådan. 
Jeg har været på den der tur et par gange, pludseligt får man nok af gammelt hus og fritidsarbejde.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Nu behøves det jo ikke *lige* at være Rockwoll. Der er andre produkter, der har samme densitet og form - jeg kan bare ikke huske, hvad de hedder. Et af dem er vist nok et naturprodukt - dvs. nul kløe og irritation. Ellers kan man give dem en gang hårspray (altså en gang lak) eller pakke dem ind i plastic (og ja, lyden kan udemærket godt trænge igennem).

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Ellers kan man give dem en gang hårspray (altså en gang lak) eller pakke dem ind i plastic (og ja, lyden kan udemærket godt trænge igennem).

du kan ikke pakke dem ind i plastic, da mister de alt effekt.

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

OK, hvordan det?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Og uanset hvor meget hårlak eller anden lak man sprøjter på, så er disse fandens fibre ikke stoppet, i det øjeblik man begynder at håntere dem går det galt. Så skal det være så meget at effekten er væk - det er op og lukket inde som en fast opsætning. 
Men nu laver Rockwool jo også nogle akustik plader, specielt til formålet, at dæmpe lyd. Problemet er bare, de er lidt dyre. Men nu behøves lyd jo heller ikke altid at SKULLE dæmpes med disse døde / bløde materialer - kig på operahusets opbygning.
Nu mener jeg ikke man behøver at bygge et operahus til sit HiFi, men man lærer lidt af at studere den slags og projektet, de sidder jo ikke begravet i Rockwool og malerirammer til op over begge ører.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum