Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dolby surround- men ingen DTS? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Efter en lille opdatering i hjemmebiffen, mangler jeg lidt professionel hjælp, måske kan I hjælpe!?

Sagen er at jeg langt om længe har fået investeret i et par DM601s3 baghøjtalere. Mit udstyr er dog ikke et komplet 5.1 surround system, jeg mangler stadig en LCR600 center og en sub til at gøre dette komplet.

Nok om det. Efter at have fået installeret de nye højtalere er tiden kommet til at prøve det af. MEN... når jeg eksmpel smider en DVD i afspilleren (DTS compatibel), kan jeg kun få Dolby surround sound frem og ikke ægte DTS lyd. Jeg vil selv mene at jeg har forsøgt mig frem til at løse problemet, men det har endnu ikke lykkedes mig. Kan det skyldes at mit system ikke kører 5.1, kun 4.0? Er det fordi at jeg mangler en center eller sub- hvad kan der være galt?

Både min NAD 763 og NAD 533 DVD understøtter selvfølgelig DTS. Føler mig lidt dum, for det er sikkert bare en lille ting i vejen, eller er det?

Tak så længe,

Venligst Holden

Til top Vis Holden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holden

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 April 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Det burde ikke være et problem du kun kører 4.0. Din surround receiver nedmixer selv (såfremt du har sat indstillingerne i den rigtigt!).

Men for at det kan lade sig gøre at få den til at acceptere DTS skal flere ting være opfyldt.

1. Afspilleren skal være forbundet til surround receiveren med et digitalt kabel
2. DVD'en skal have et DTS lydspor.
3. DTS lydsporet skal være valgt, ellers afspiller den bare et dolby digital lydspor (som sagtens kan være stereo med information om det skal fortolkes med prologic). Årsagen er at DTS decoder ikke er standard og derfor har DTS DVD'er også et DD lydspor - som ovenikøbet er det der afspilles som standard (på de DVD'er jeg har kendskab til).

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Holden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Det burde ikke være et problem du kun kører 4.0. Din surround receiver nedmixer selv (såfremt du har sat indstillingerne i den rigtigt!).

Men for at det kan lade sig gøre at få den til at acceptere DTS skal flere ting være opfyldt.

1. Afspilleren skal være forbundet til surround receiveren med et digitalt kabel
2. DVD'en skal have et DTS lydspor.
3. DTS lydsporet skal være valgt, ellers afspiller den bare et dolby digital lydspor (som sagtens kan være stereo med information om det skal fortolkes med prologic). Årsagen er at DTS decoder ikke er standard og derfor har DTS DVD'er også et DD lydspor - som ovenikøbet er det der afspilles som standard (på de DVD'er jeg har kendskab til).

Tak for det hurtige svar!

Mht. digitalkablet. Så er min afspiller forbundet til recieveren med et Coax cabel, og kan se at recieveren har modtaget et signal om at den er tilsluttet korrekt- så det kan nok ikke være det.

Ja DVD´en skal selvfølgelig have et DTS lydspor, den skulle du nok have skrevet som nr. 1

Efter hvad jeg kan se, må det næstn være recieveren der ikke er sat op til at modtage et DTS signal fra afspilleren. Må lige ind i menuen og kigge hva det kan være!

Er ved at være ret "desperat" efter noget ordentligt DTS lyd, nu hvor jeg burde have udstyret til det!!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Når den bare står til at modtage digital signal, så burde den selv finde ud af om det er PCM, DD eller DTS.
Er du sikker på du vælger det rigtige lydspor på DVD'en?

Holden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Når den bare står til at modtage digital signal, så burde den selv finde ud af om det er PCM, DD eller DTS.
Er du sikker på du vælger det rigtige lydspor på DVD'en?

Ja helt sikkert. Når jeg eksempelvis vælger Dolby surround afspiller den fint lydsporet. Men når jeg derefter vælger DTS i enten menuen eller direkte inde i filmen, slår den simpelthen lyden fra og INTET kommer ud at højtalerne. Det må da næsten være fordi at den ikke kender til formatet eller ikke er sat op til at afspille DTS formatet. Hva ved jeg..

Jeg købte en DTS Demo disc på ebay (som selvfølgelig KUN kører på et DTS spor), og den kan den heller ikke afspille. Jo billedet er der- men ingen lyd! Mystisk..

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Det kan heller ikke være fordi afspilleren er sat op til at dekode til PCM (flad tokanal lydformat, lidt som en wavfil)? Det kan nogle afspillere, men har de ikke DTS dekoder kan de naturligvis ikke dekode DTS signalet.

Hvis det er det, er mit gæt også at på film med surround vil surroundeffekterne virke mere realistiske, da prologic jo er en dekodning, altså splittelse af et stereo signal til surround - og det kan naturligvis ikke blive lige så godt som hvis man har flere kanaler til rådighed fra starten

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Prøv at checke i dvdafspilleres menu om den er sat op til DTS lyd

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Holden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

YES YES YES fik det til at virke!

I menuen på DVD afspilleren, skulle den åbenbart stå på "STREAM/PCM", hva det så end betyder!!

Men nu har jeg super god DTS lyd

Holden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

... forreten tak for Jeres super hurtige og gode svar!

I har sku lige redes min DVD-fredag aften

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes