Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dali, Monitor Audio eller B&W (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
banielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Status: Offline
Sendt: 06 April 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ved at kigge efter et surround-system til en hjemmebiograf. Jeg har besluttet mig for en reiciver nemlig en Harman Kardon avr335.

Umiddelbart har jeg været ude og høre lidt forskelligt og er nu "nede" på følgende:

Dali: Front; Concept 6. Center; Concept center. Bag: Concept 2 eller system audio Talent. Sub: Concept 12 (Pris ca. 10.000 - 13.000)

B&W: Front; DM601 S3. Center; LCR60. Bag; DS6 S3; Sub: ASW600 (pris ca. 15.000)

Monitor Audio (Silver serien): Front; RS1. Center; RS LCR. Bag; RS fx. Sub; RSW12. (pris ca. 15.000)

Det der tiltaler mig mest ved B&W og Monitor Audio er umiddelbart at baghøjtalerne er dipol. Hvilket jeg tror kunne være en fordel, da mine baghøjtalere skal placeres på væggen bag mig.

Men som sagt. Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Systemet skal bruges til både musik (næsten alle genre) samt til film (og her må gulvet selvfølgelig gerne ryste lidt)

Håber nogen kan hjælpe

Til top Vis banielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banielsen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Monitor Audio pakken. Både lyd og finish er i en lidt anden klasse en B&W, og Dali alternativet. Baghøjtalerene er som du er inde på meget gode, nesten så gode at de alene kunne få mig til at købe et komplet MA sæt  Jeg ville dog bytte ud subben med en SVS PB10, jeg har ikke hørt RSW12, men jeg har hørt FB212 der hadde 2 stk af det samme elementet der sitter i i RSW, og jeg blev ikke voldsomt imponeret. PB10 er så langt den eneste subben i prisklassen under 6000kr der virkeligt har imponeret mig. Du finder tests af den her

http://www.lsound.no/index.php?side=arkiv&groupname=Test er&group=694&art=5664

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

banielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret

Ville det være "ultimativ" lyd hvis man valgte at smide lidt over 5000 k mere i det og istedet købe Silver RS 8?

Jeg synes umiddelbart jeg tit har hørt at det er meget vigtigt med et par gode stereo højtalere og i det monitor audio system jeg har nævnt er front-højtalerne jo ikke ligefrem de "vildeste"

Det skal lige siges at jeg søger efter er et surround sæt som er kanon både til film og lyd (det skal spille (meget "rent"). Kan forstå på mange indlæg at det er svært at finde noget der er kanont til begge ting (men kan dog forstå at jeg er inde på noget af det rigtige i Monitor Audio)

banielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Glemte lige den anden ting jeg er lidt "nervøs" over.

Nu ved jeg at Harman Kardon reiviveren kan kører 8 ohm. Men Monitor audio's højtalere "kun" 6.... hvad mister jeg ved dette?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Intet, Harman Kardon'en har ingen problemer med en 6ohms last. I stedet for at gå for RS8 vil jeg nok heller købe en sub ekstra. En sub og et par mindre højtalere kan langt på vej erstatte et par store højtalere. Et par store højtalere kan ikke erstatte et god sub da de ikke vil kunne komme i nærheden af at spille lige dybt, og de kan i alle fald ikke levere lige mange db i det dybeste, noget der er altafgørende for filmoplevelsen. Når du køber større højtalere øger også belastningen på forstærkeren, når du kører et par små højtalere som 'small', og bruger en sub eller 2 til bassen vil den ha masser af krefter til overs til at levere dynamik. Som du måske forstår er sub en vind-vind løsning.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 06 April 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Intet, Harman Kardon'en har ingen problemer med en 6ohms last. I stedet for at gå for RS8 vil jeg nok heller købe en sub ekstra. En sub og et par mindre højtalere kan langt på vej erstatte et par store højtalere. Et par store højtalere kan ikke erstatte et god sub da de ikke vil kunne komme i nærheden af at spille lige dybt, og de kan i alle fald ikke levere lige mange db i det dybeste, noget der er altafgørende for filmoplevelsen. Når du køber større højtalere øger også belastningen på forstærkeren, når du kører et par små højtalere som 'small', og bruger en sub eller 2 til bassen vil den ha masser af krefter til overs til at levere dynamik. Som du måske forstår er sub en vind-vind løsning.

Det afhænger af prioriteringen af film og musik. Hvis det primært er et film-setup, så er jeg enig - kør small, og køb enten 2 subber eller en enkelte bedre. Men til musik-brug foretrækker jeg klart at man finder et sæt højttalere man er tilfredse med uden brug af sub - så er der iøvrigt ikke noget der forhindrer én i at køre small på dem når man spiller film.

Iøvrigt er der jo en ganske glimrende middelvej, der hedder RS6...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Sendt: 06 April 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Prøv at høre Monitor Audio RS6 (Gulvhøjttalere) her får du meget for pengene.
Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Det afhænger af prioriteringen af film og musik. Hvis det primært er et film-setup, så er jeg enig - kør small, og køb enten 2 subber eller en enkelte bedre. Men til musik-brug foretrækker jeg klart at man finder et sæt højttalere man er tilfredse med uden brug af sub - så er der iøvrigt ikke noget der forhindrer én i at køre small på dem når man spiller film.

Iøvrigt er der jo en ganske glimrende middelvej, der hedder RS6...

Jeg glemte at nevne at der findes to skoler hvad sub til musik angår. For et par år siden tilhørte også jeg skolen hvor sub til musik var et stort ikke. Det har gradvist endret sig, og i løbet af det seneste året har jeg konverteret fuldt ud, og der skal meget til for at få mig til at endre mening på nyt.

Når man en gang har blevet vant med at høre hele frekvensspekteret er det ikke riktigt nogen vej tilbage. Sub til musik har så mange fordele, og som sagt skal der virkelig store højtalere, og masser af forstærkerkrefter til for at matche den dynamiken som en god sub giver. Om man har midlene til at købe et sådant udstyr, også ennu en god sub eller to til filmbrug så ville måske også jeg gjort det. Men nu lever langt de fleste af os med en begrænsning på hvor meget vi kan bruge på hifi, og da gelder det at finde smarte løsninger.

I tillegg til de nevnte fordeler med sub til musik findes der en mere. Du kan plassere højtalerene der hvor stereoperspektivet lyder godt, og subben der hvor bassen lyder godt. Sjovt nok så er det ene lytterummet nede hos jer et eksempel på dette, stereoperspektiv, og bas falder ikke sammen. Det var i alle fald tilfeldet da jeg sist var innom og hørte et par højtalere. Alt jeg kunne tenke på var "nøj ville det ha hjulpet med en sub"

Ulempen med sub som jeg ser det er at integere den, men heldigvis så er det nemmere med 2, enn en sub da de udfylder hinanden presis som 2 højtalere gør.

For mig er sub til musik det logiske valget da det fjerner forvrængning, gir mere headroom og legger til en oktav ekstra i bunden.

Du skal være velkommen hjem til mig for at høre mit opset, og du skal også få lov til at være fullstendig ærlig i bedømmelsen. og om du kunne ta med dig mit PV60 så ville jeg blive glad

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Men jeg vil også sige at RS6 er en god højtaler, med en meget smuk finish. Den har ikke helt min type lyd (en tanke hård i det), men jeg synes det er underligt at den ikke får minst lige meget opmerksomhed som Ikon 6, den er måske for billig?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 06 April 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Du skal være velkommen hjem til mig for at høre mit opset, og du skal også få lov til at være fullstendig ærlig i bedømmelsen. og om du kunne ta med dig mit PV60 så ville jeg blive glad

Hehe... Den kan vist ikke være i 1,1'eren  Jeg vil stadig påstå at det er et spørgsmål om prioritering af integration vs. frekvensområde. Jeg har flere gange været forfalden til at synes at en sub-opstilling har fungeret rigtigt godt, men som regel ender jeg med at falde tilbage igen... Samtidig vil jeg mene at sub-opstillingen til musik er væsentligt mere krævende at få til at fungere optimalt. Har man tålmodigheden og viljen, så kan det sikkert bringes til at fungere godt, men jeg vil påstå at mindst 8 ud af 10 vil få et bedre resultat ud af gulvhøjttalerne. Med andre ord, man skal være klar over hvad man går ind til.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Ack! Jeg er ikke helt sikker på om det kan få plads i min lille Almera, og jeg ser heller ikke frem til at bære det op til 3 sal, men den gik ikke

Men det er da godt at vi er enige om hvor problemet med sub ligger. Integrationen kan være sværere, men som tidligere nevnt har du fordelen ved at kunne behandle bas og stereoperspektiv separat.

At ha 2 subwoofere forenkler integrationen ytterligere, og ønsker man at kontrollere alle detaljer så koster en BFD PEQ kun 800kr, og RoomEQ Wizard er gratis.

Fordelene med sub til musik er mange, og den ene ulempen er til at arbejde sig rundt. Med et gratisværktøj som RoomEQ Wizard vil du rent visuelt kunne integrere subwooferen i løbet af kort tid.

Jeg tror sub til musik har fået et dårligt rykte til dels pga dårlige subs, og til dels fordi langt de aller fleste har haft højtalerene og subben til at spille bass med alle de faseproblemer det medfører. Min erfaring er at en korrekt opsat, god sub vil i et middelklasse anlæg levere en større forbedring pr. krone brugt enn nogen anden komponent.

TeeZaZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Synes også du skal vælge Minitor Audio. PErsonlige kører jeg også med RS1 som bag og RS 8 som bag, og det lydder kanont :D kan varmt anbefales !

Til top Vis TeeZaZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TeeZaZ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes