Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HDMI i surroundreceiver,bruges til SACD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 April 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Et hurtigt spørgsmål, jeg har set at flere nye surround receivere har HDMI indgang, vil en SACD DVD afspiller med HDMI udgang kunne overføre SACD/DVD-Audio digitalt til surround receiveren, eller skal man have en receiver med firewire indgang ?
Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Sendt: 07 April 2006 kl. 06:42 | IP-adresse registreret  

Det er lidt af et tricky spørgsmål  ?

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 April 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke lade sig gøre endnu. Det har noget at gøre med copyright(kopibeskyttelse), mere ved jeg ikke. Har selv en dvd og reciever med hdmi og der står i vejledningen at det stadig skal køres via ilink/analog. DD og DTS er understøttet i hdmi

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

SACD lyd overføres generelt ved brug af 6 analoge kabler mellem cd/dvd og forstærker/receiver. Pt er det kun DENON der med deres DENONLINK kan overfører SACD digitalt (så vidt jeg ved). HDMI kablet kan ikke pt bruges til SACD, hvliket nok også skyldes den store mængde audio data som SACD-signalet udgør. 
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 13 April 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
Pt er det kun DENON der med deres DENONLINK kan overfører SACD digitalt (så vidt jeg ved).

Der findes en del producenter der benytter iLink til overførsel af DVD-Audio/SACD, princippet er - medmindre nogen kan påvise noget andet - identisk med Denonlink, standarden er bare lavet anderledes. Blandt andet Yamaha, Marantz og Pioneer leverer udstyr med iLink overførsel af SACD/DVD-Audio.

nicoleif skrev:
HDMI kablet kan ikke pt bruges til SACD, hvliket nok også skyldes den store mængde audio data som SACD-signalet udgør. 

HDMI kan sagtens håndtere datamængden, det er som nævnt et spørgsmål om kopisikrings-systemer der ikke er helt på plads. Muligheden vil komme i fremtidige HDMI-versioner.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 April 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

nicoleif skrev:
Pt er det kun DENON der med deres DENONLINK kan overfører SACD digitalt (så vidt jeg ved).

Der findes en del producenter der benytter iLink til overførsel af DVD-Audio/SACD, princippet er - medmindre nogen kan påvise noget andet - identisk med Denonlink, standarden er bare lavet anderledes. Blandt andet Yamaha, Marantz og Pioneer leverer udstyr med iLink overførsel af SACD/DVD-Audio.

nicoleif skrev:
HDMI kablet kan ikke pt bruges til SACD, hvliket nok også skyldes den store mængde audio data som SACD-signalet udgør. 

HDMI kan sagtens håndtere datamængden, det er som nævnt et spørgsmål om kopisikrings-systemer der ikke er helt på plads. Muligheden vil komme i fremtidige HDMI-versioner.

Uden dog at have nogen teknisk forklaring eller andet, så syntes jeg man "hører" rundt omkring på nettet og i test osv at Denonlink skulle være bedre end iLink, Dette er måske noget Otto kan bringer mere lys over du plejer at have det tekniske på din side

Nicolai

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 April 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:

Uden dog at have nogen teknisk forklaring eller andet, så syntes jeg man "hører" rundt omkring på nettet og i test osv at Denonlink skulle være bedre end iLink, Dette er måske noget Otto kan bringer mere lys over du plejer at have det tekniske på din side

Nja - jeg har flere gange hørt folk sige at Denonlink skulle være bedre end iLink, fordi "Denonlink er udviklet til Audio, og iLink er et computerformat". Dét i sig selv siger jo ikke en hat om noget som helst, og jeg er 99,99% overbevist om at det udelukkende drejer sig om en forstokket, hifi-snobbet holdning om at alt der har været inden for 4 meters radius af en PC per definition ikke dur til hifi. Indtil nogen påviser det modsatte, vil jeg fastholde at såvel DenonLink som iLink er synkroniserede formater der er fri for jitter, og derfor 100% identiske lydmæssigt. Jeg overgiver mig gerne hvis nogen kan pege på noget jeg har overset, men jeg har spurgt efter det før, uden resultat...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Bruger min ilink også til dd/dts signaler, det er vel på ingen måde ringere end coax eller hdmi overførsel???

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 April 2006 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

strong skrev:
Bruger min ilink også til dd/dts signaler, det er vel på ingen måde ringere end coax eller hdmi overførsel???

Nej, tværtimod. Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt HDMI er synkroniseret faktisk, men i forhold til Coax er det en forbedring.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 April 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Denon link har højere båndbredde end ilink, om dette i praksis har nogen virkning aner jeg ikke.
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 April 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Denon link har højere båndbredde end ilink, om dette i praksis har nogen virkning aner jeg ikke.

Jeg kan ikke se hvilken forskel det skulle gøre.

Da Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 April 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

jdg1 skrev:

Jeg kan ikke se hvilken forskel det skulle gøre.

Der menes nok større båndbredde, og svjh. skulle det især ved multikanals indspilninger være DENON LINKs fordel. Dette kan dog være ændret i nyere iLINK ver. (kan ikke huske hvilken ver. de nuværende har), så jeg kan sagtens tage fejl

Til top Vis Da Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da Man

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 April 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Da Man skrev:
Der menes nok større båndbredde, og svjh. skulle det især ved multikanals indspilninger være DENON LINKs fordel. Dette kan dog være ændret i nyere iLINK ver. (kan ikke huske hvilken ver. de nuværende har), så jeg kan sagtens tage fejl

Jo, men så længe båndbredden er høj _nok_, hvorfor skulle det så være en fordel at have højere? I forhold til evt. fremtidige formater kan det være en fordel, men for lyden på SACD og DVD-Audio kan jeg ikke se at det skulle flytte noget.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Da Man skrev:

Jo, men så længe båndbredden er høj _nok_, hvorfor skulle det så være en fordel at have højere? I forhold til evt. fremtidige formater kan det være en fordel, men for lyden på SACD og DVD-Audio kan jeg ikke se at det skulle flytte noget.

hvor hoejt er hoejt nok?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 April 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
hvor hoejt er hoejt nok?

Nok til at overføre den mængde data som SACD/DVD-Audio indeholder. Hvor meget dét præcist er har jeg ikke lige styr på, men iLink er "højt nok". Det er et digitalt signal, hvis båndbredden ikke var høj nok, ville man jo ikke kunne overføre signalet!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 17 April 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Nu er vel både ilink, og denonlink temmeligt uaktuelle efter som HDMI har kommet. Men jeg leste en test i et tysk hifi magasin hvor Pioneers ilink blev testet, og målt i mod denonlink. Om jeg ikke husker fejl var ilink bedre på alle punkter

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Ilink/Denonlink er bestemt ikke uaktuel endnu da HDMI stadig ikke understøtter SACD + at mange HDMI produkter lukker af for lyden den vej når de tilsluttes et produkt uden lyd, f.eks. en projektor. Har selv dette lille problem fra dvd via reciever og videre til pj(IN76), ingen lyd fra HDMI så snart pj er tændt. Bruger da min Ilink istedet

M.v.h. Strong

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Nu er vel både ilink, og denonlink temmeligt uaktuelle efter som HDMI har kommet. Men jeg leste en test i et tysk hifi magasin hvor Pioneers ilink blev testet, og målt i mod denonlink. Om jeg ikke husker fejl var ilink bedre på alle punkter

hmm... hvor har du læst det? Alle de steder jeg har set, har det været omvendt  

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 18 April 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Det var i et tysk magasin, jeg kan desværre ikke huske navnet på det. Men ilink var suverent i alt af målinger, men det var kun så lenge der var 2 Pioneer produkter der var tilkoblet hinanden. Om man byttet ud DVD spilleren med en af et andet fabrikat blev alt straks værre.

Dog er dette et par år siden, og det er ikke sikkert at min hukommelse er 100% til at stole på

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 April 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
hmm... hvor har du læst det? Alle de steder jeg har set, har det været omvendt  

Uanset hvilken vej det skulle gå, savner jeg stadig en bare nogenlunde holdbar forklaring på _hvorfor_ det ene skulle være bedre end det andet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes