Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 10:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Video D/A dekoder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter_N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er på udkig efter en ny DVD afspiller til mit nye PV-500E og derfor har jeg lige et spørgsmål vedr Video D/A.

Kan man bruge video D/A som en slags reference til hvor god maskinen er ?

Hvilken betydning har video D/A for afspilningskvaliteten ?

Kan 10 bit / 54 Mhz være godt nok hvis det ellers er en ordentlig afspiller eller skal man konsekvent kigge efter maskiner med højere specs. ?

Nogen maskiner har 4 x 10/54  er det så bedre end  1x 11/216  eller 12/208  

Til top Vis Peter_N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter_N

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Du bør som minimum gå efter en 216MHz/12bit DAC.

54MHz/10bit er for ringe. Du skal se efter hvilken slags/type DAC der sidder i, Faraduja er ok (Denon 2910 fx), Pioneers purecinema er meget god->Pioneer 668/868 og tilsvarende.

Men det kommer jo også en på hvordan den skal tilsluttet. Vælger du hdmi går du jo uden om DACen.

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Peter_N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

puggie skrev:

Men det kommer jo også en på hvordan den skal tilsluttet. Vælger du hdmi går du jo uden om DACen.

Tak for svaret, men vil det så sige at hvis jeg vælger en med HDMI så er det hele lige meget ?

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hej Peter,

Basalt set er det vel rigtigt nok, men en del forhold gør sig alligevel gældende for billedkvaliteten. Især hvis du skal have scaleret billedet. Hvis du er på udkig efter en forrygende DVD afspiller, så har jeg fundet et meget spændende link til en maskine som ligner en billig kinesermaskine, og som også er det... men pengene er ikke brugt på det ydre. Istedet er de lagt på et forrygende billedkredsløb, og diverse test har vist at den ikke er til at slå for menneskepenge. Jeg har et link til en test på Projektorcentral, en test på hometheaterhifi  og en pris på det svenske prisjakt.

http://www.projectorcentral.com/oppo_opdv971h_dvd_player.htm

http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?function =search&articles=124

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=79264

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Om video DAC'en kører 27, 54, 108 eller 216MHz har INTET at gøre med billedkvalitet. Det fortæller bare ved hvilken samplerate konverteringen sker. Og uanset samplefrekvens, kan man få både gode og dårlige typer. En god 27MHZ er bedre end en dårlig 216MHz!

Og uanset hvordan man vender og drejer det, så er det dyrere at lave højere samplefrekvenser.. Ergo.. til en given pris, vil man kunne få en bedre 27MHz type, end hvis man vælger 216MHz.

Husk også, at DAC'en langt fra gør det selv... alt den omkringliggende elektronik er mindst lige så vigtig. Og har producenten brugt alle pengene på en fin dyr 216MHz DAC, har der nok ikke været ret meget til resten af elektronikken. Og så nytter den fine DAC ikke. Men det er stadig god reklame at skrive 216MHz fremfor 27MHZ. Og derfor prioterer roducenterne det højere, end det efterfølgende resultat.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

hifinørden skrev:

Hej Peter,

Basalt set er det vel rigtigt nok, men en del forhold gør sig alligevel gældende for billedkvaliteten. Især hvis du skal have scaleret billedet. Hvis du er på udkig efter en forrygende DVD afspiller, så har jeg fundet et meget spændende link til en maskine som ligner en billig kinesermaskine, og som også er det... men pengene er ikke brugt på det ydre. Istedet er de lagt på et forrygende billedkredsløb, og diverse test har vist at den ikke er til at slå for menneskepenge. Jeg har et link til en test på Projektorcentral, en test på hometheaterhifi  og en pris på det svenske prisjakt.

http://www.projectorcentral.com/oppo_opdv971h_dvd_player.htm

http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?function =search&articles=124

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=79264

Den har, som noget meget usædvanligt i prisklassen, ikke progressivt output på component-udgangen. Det skal man lige tænke på, hvis man overvejer at bruge den med component i stedet for HDMI.

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer,

Det er helt korrekt, men der står vist nok også et sted at hvis man skal bruge den som afspiller med component output, vil man nok kunne finde en bedre maskine andetsteds. Det rykker dog ikke på deres udtalelser om kvaliteten i det digitale domæne. Jeg har ikke set den i brug, men læst en del på nettet om den.

Peter_N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Ja så er jeg igen blevet lidt klogere, tak for jeres input.

Den maskine i omtaler ser fin ud, og så kan den afspille Xvid, ikke dårligt. Jeg agter ikke at bruge component udgangen, så det betyder ikke noget.

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Om video DAC'en kører 27, 54, 108 eller 216MHz har INTET at gøre med billedkvalitet. Det fortæller bare ved hvilken samplerate konverteringen sker. Og uanset samplefrekvens, kan man få både gode og dårlige typer. En god 27MHZ er bedre end en dårlig 216MHz!

Og uanset hvordan man vender og drejer det, så er det dyrere at lave højere samplefrekvenser.. Ergo.. til en given pris, vil man kunne få en bedre 27MHz type, end hvis man vælger 216MHz.

Husk også, at DAC'en langt fra gør det selv... alt den omkringliggende elektronik er mindst lige så vigtig. Og har producenten brugt alle pengene på en fin dyr 216MHz DAC, har der nok ikke været ret meget til resten af elektronikken. Og så nytter den fine DAC ikke. Men det er stadig god reklame at skrive 216MHz fremfor 27MHZ. Og derfor prioterer roducenterne det højere, end det efterfølgende resultat.

Det passer jo så ikke helt. de bedre DACs sidder i dyrere maskiner. Så som en tommelfingerregl vil jeg stadig gå efter en 216MHz/12Bit DAC.

Mht HDMI vil jeg reservere indgangen til min fremtidige Bluray afspiller, med mindre du har flere HDMi indgange.

Så altså en progressiv component med højtydende DAC 216/12 eller højere.

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

reinhold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det er ikke rigtigt, hvis man oversampler med 216MHz, på den rigtige måde, vil du altid få et bedre SNR end med en 27MHz converter, forudsat man bruger samme bitbredde. Der er selvsagt kæmpe forskel på billedkvaliteten. Desuden kan en 27MHz converter selvagt ikke bruges i 90% af alle DVD maskiner, da det er under båndbredden for progressiv/HD formater.

Citér:

Din pointe er sådan set god nok. Problemet er at mange producenter bruger all in one chipsets, som f.eks. meditak chips, som indeholder middelgode DACs med 216MHz converters, men med reelt dårlige opløsninger som i bit svarer til 9-10 bit. Men køber man en afspiller med f.eks. Analog Devices NSV converter på f.eks. 12 bit /216MHz, hvilket de fleste seriøe producenter bruger , er der masser af ekstra billedkvalitet at hente i kontrast til en 12 bit / 27MHz. Desuden er analog devices stykpriser meget lidt afhængige af samplefrekevnesen, det er bitbredden der er udfordringen.  Den omliggende elektronik tillægger du alt for meget betydning, det er max. et simpelt I/U op-amp udgangstrin der skal til. Der er ikke noget signalmæssigt at hente ved at bruge en 27MHz conerter og dyrere omliggende elektronik.

Til top Vis reinhold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reinhold

Peter_N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2006 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Uhh nu bliver det teknisk

Men jeg synes ikke jeg har stødt på nogen 27 mhz maskiner, de fleste starter med 54 mhz.

Er der nogen der kan forklare  hvor nogen vælger 4x 10 bit 54Mhz DAC ?

Lukman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2005
Sendt: 10 April 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

lige et spørgsmål har oppo / bbk dvi eller hdmi output ?
Til top Vis Lukman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukman

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 11 April 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

reinhold skrev:
Den omliggende elektronik tillægger du alt for meget betydning, det er max. et simpelt I/U op-amp udgangstrin der skal til. Der er ikke noget signalmæssigt at hente ved at bruge en 27MHz conerter og dyrere omliggende elektronik.

Her vil jeg jo så påstå du tager fejl. En DAC's eksterne komponenter er af overordentlig stor betydning, uanset om det er audio, video eller industrielle signaler vi snakker om.

Selv den fineste DAC, kan end ikke performe hæderligt, hvis ikke den er implementeret fornuftigt. Ikke nok med, at en evt uheldig "analogdel" kan skade mere end den gavner, men selve DAC'en kan heller ikke overholde sine specifikationer, hvis ikke den arbejder under optimale forhold. Det ødelægger både linaritet signal/støj osv...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes