| Forfatter |
|
Perry Chopper Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 03:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indtil videre har jeg kun haft sådan nogle færdige 5.1 sæt hvor alle højttalerne er små, jeg er nu på udkig efter nogle "rigtige" højttalere, 5.1 sæt selvfølgelig, men alle de sæt jeg ser med store gulvhøjttalere som front har små baghøjttalere, såsom Dali Blue sættet.
Jeg ville helst have både bag og front til at se ens ud, altså store gulvhøjttalere både front og bag.
Hvorfor er baghøjttalere altid små ?
Kan man ikke bare bruge de samme slags HT både front og bag ?
Er der en mening med at bagHT altid er små ?
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 03:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle baghoejtallere er ikke smaa, jeg er af den overbevisning at det er bedst at have de samme fronter og rear, og saa have en center af samme fabrikat. Sub er ikke saa afgoernde. Jeg tror at mange vaelger de mindre baghoejttalere paa grund af WAF. En anden ting er at det er ikke den vigtigste lyd der kommer fra baghoejttalerene, saa i nogle tilfaelde kan man godt noejes med mindre! Jeg koere selv med front og center i samme fabrikat og serie. Og saa har jeg valgt at bruge nogle mindre hoejttalere til bag. Grunden til at jeg bruger mindre i bag er at jeg ikke har pladsen, og saa spiller de hoejttalere jeg har i bag bedre end dem som ellers passer til fronterne. Dette er bare min personlige mening, der er ikke nogen facitliste i HIFI, der er sikkert nogle her inde der er enige i det jeg siger, men sikkert ogsaa nogle de er uenige
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft store baghøjttalere, men er gået væk fra det igen. Hvis man ikke sidder et godt stykke fra dem, hører man kun lyden fra den enhed der lige er ud for øret. Jeg sad 50 cm fra en Dali 850, og det er altså for lidt til at lyden kan blive homogen. Det var mest diskanten man hørte. Og jeg synes umiddelbart ikke der var den store effekt af store baghøjttalere. Den dybeste bas går alligevel i subwooferen.
Hvis man har pladsen, og dermed mulighed for at lave nok afstand til dem, er det naturligvis en god ide med ens højttalere hele vejen rundt, men jeg mener ikke det er så væsenligt for at opnå en god illusion. Store højttalere kræver som regel også mere forstærkereffekt, så det kan give et ringere resultalt med middelmådigt udstyr.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtigt, jeg mener også at hvis man har nogle gode "små" højttalere der dækker et godt (læs dybt) frekvensområde og smider en god bas af sig, kan det sagtens få det hele til at gå op i en højere enhed.
|
| Til top |
|
| |
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Alle baghoejtallere er ikke smaa, jeg er af den overbevisning at det er bedst at have de samme fronter og rear, og saa have en center af samme fabrikat. Sub er ikke saa afgoernde.
|
|
|
Jeg ser det anderledes.
Det er ikke vigtigt at have store baghøjtalere bagerst. Det der er vigtigt er, at klanbalancen er den samme hele vejen rundt. Dvs. samme diskant/mellemtone i baght som i front/center. Om højttaleren så kun kan spille ned til f.eks 70 Hz er efter min mening underordnet, det kan kompenseres med en god sub når baght sættes til small. Når jeg ser en film med kraftig snurre rundt opfatter jeg ikke mine baght som små, der er en perfekt afstemning mellem sub og dem, så de lyder som om de har en dyb bund.
Subben mener jeg er en af de vigtigste højttalere for at få den oplevelse der er tiltænkt ved indspilningen af film osv. Hvis du ikke har subben får du aldrig den rigtige bund sendt direkte på LFE sporet.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt vaere jeg formulerede mig lidt forkert! Jeg er nemlig helt enig med Svend P og Rasmus S. Som Svend P skriver saa skal man have pladsen for at udnytte store hoejttalere. Jeg bruger ogsaa selv smaa hoejttalere, og jeg mangler bestemt ikke bund i dem. Men jeg mener stadigvaek at det 110% optimale maa vaere at have ens hele vejen rundt!
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Perry Chopper Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, så jeg kan altså godt bruge samme størrelse bag og front HT'ere. 
Jeg skal bruge dem til en minibio/amerikaner stue, som i tit har set på film og TV har amerikanere oftest sofaen (stolene) stående midt i rummet ud fra væggen.
Kan godt se problemet med en standard dansk stue hvor vi har sofaen stående helt ind til væggen, der ville det nok være bedst med små bagHT'ere.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mange af de små systemer er det som regl de samme hele vejen rundt og mange af dem som jeg har hørt har været ganske fremragende, taget priser og størrelser i betragtning, så i dé tilfælde har man altså samme størrelser hele vejen rundt med succes efter min mening. Jeg har selv tænkt samme tanke, men er nået frem til, og nu ved jeg ikke om det er noget ævl, men at grunden til at bag ht som regl er mindre er, at man sidder tættere på dem som regl og derfor er det ikke nødvendigt med store skrumler lige i "nakken". Men som en skriver, så er jeg helt enig i at det vigtigste i sådan et setup må være klanbalancen mere end det er størrelsen.
Michael
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt pudsigt at se de forskellige begrundelser for/imod store baght. Men endnu har ingen været inde på, at det også betyder noget hvad ht-sættet skal bruges til.
Surroundsæt beregnet til film, bedømmes ofte som "ikke gode nok", hvis man samtidig går op i god lyd til musikken. Både mht. sacd og dvd-audio anbefales det endda at have ens fronter og baght for at få det tiltænkte udbytte af flerkanalsmusik. Bedømmelsen af disse musik-formater falder ofte igennem hos folk, fordi de bliver vurderet ud fra en kombination af gode fronter og knap så gode baght.
Hvis dit anlæg kan afspille flerkanals musikformater, går jeg helt klart ind for ens ht, hele vejen rundt, og som en nævner herover - suppleret af en center i samme mærke. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 23 Februar 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen med små baght er at de er nemmere at pladsere på vægen Ca 50-90cm over ørehøjde.Jeg er selv gået fra store baght til væghængte ht.Jeg fik aldrig det gamle opsæt til at fungere optimal(til film)Rumfornemmelsen er langt bedre,Desuden er film mixet til sådan et opsæt.
|
| Til top |
|
| |