Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: 1.500 watt’s anlæg! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ja jeg tænkte nok du skulle kikke...

Min svoger har lige købt et Sony surround sæt (dem med en 5-1 dvd, 5 højttalere og en lille sub) til 2-3.000 kr. Det kan levere 1.500 watt samlet.

Da der ikke er indlagt stærkstrøm med 5x2,5 kvadrat kabel og strømforsyningen er på størrelse med en god gettoblaster er det naturstridigt. Der er måske 100 watt samlet set hvis alt er godt...

Der har været mange måder at angive effekt på, men dette er helt ude i hampen, eller.... Hvordan måler man denne effekt, og hvad betegner den?

Mvh

Kim

Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

I hvilket Ohm tal kan den levere 1500? 

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder jo lokkende for de "grønne"

Sagen er nok at selvom strømforsyningen er til deling, måls effekten på en enkelt kanal eller to ad gangen, ved en gunstig frekvens og et utåleligt forvrængningsniveau.

Så får man måske 100W (svarende til hvad strømforsyningen kan magte) på den ene kanel og konkludere på den baggrund 5x100w.

Reelt er watt-angivelser derfor inderligt ligegyldige. I "gamle dage" kendte man kvalitet på vægten.... det er stadig ikke en tosset måde at identificere tomme løfter  

Kduus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Har du et model nummer på anlægget? Kunne være jeg skulle skifte det hele mit ud med dette

Det er bedre at have styr på basserne end at have basser på styret
Til top Vis Kduus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kduus

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Raskolnikov: Aner ikke hvad ohm den arbejder ved, men det er såmend nok en angivelse ved 1 eller 2 ohm.

Frede1977: Det gir 500 W - der er stadig langt op til 1500 watt. Det er vanvid.

Mvh

Kim

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

I "gamle dage" kendte man kvalitet på vægten.... det er stadig ikke en tosset måde at identificere tomme løfter  

Det med at kende kvalitet på vægten, er ikke noget man kan bruge til noget, f.eks lægger B&O en tung plade (ved ikke af hvilket materiale) i deres fjernbetjeninger, for at den kommet til at veje mere, og folk derfor får en falsk fornemmelse for kvalitet

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

De målinger er vist noget med en kanal i drift, lav modstand, og så bare alt hvad den kan trække i meget kort tid (spids?), med kæmpe forvrængning... Så vidt jeg husker..

En af branche medlemmerne der evt ved det??
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Gammelfar skrev:

Der har været mange måder at angive effekt på, men dette er helt ude i hampen, eller.... Hvordan måler man denne effekt, og hvad betegner den?

Mvh

Kim

1500 watt - den er da let nok. Det er antallet af watt i udgangen af forstærkeren + de watt de store display sluger + antallet af watt som evt. højttalere kan klare i vedvarende belastning + noget bomuldsvat som recieveren er pakket ind i ved forsendelse

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

det er nok det peak strømforsyningen kan afgive lige før den brænder af! PMPO

http://cbll.net/articles/pmpo

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg vi kom så tæt på som vi kunne.

Men det ka stadig ikke bruges til at angive noget som helst der har med lyd at gøre. Tak for indsatsen

Mvh

Kim

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Scherer skrev:

1500 watt - den er da let nok. Det er antallet af watt i udgangen af forstærkeren + de watt de store display sluger + antallet af watt som evt. højttalere kan klare i vedvarende belastning + noget bomuldsvat som recieveren er pakket ind i ved forsendelse

Det er faktisk ikke helt galt selvom det lyder sådan, jeg har set flere gange især på computerhøjtallere hvor de +'er hvad højtallerne kan klare med forstærkerkraften. Jeg f.eks. et sæt der bliver solgt som 400W hvor forstærkeren er 35w.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hvis det har 1500 w er der da nogle herinde der har 2 * 20000 w til rådighed , eller meget mere.

Jeg har lagt øre til sådan en dåsespille uha dada det rykker r**

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hhmm

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

CLIX skrev:
Frede1977 skrev:

I "gamle dage" kendte man kvalitet på vægten.... det er stadig ikke en tosset måde at identificere tomme løfter  

Det med at kende kvalitet på vægten, er ikke noget man kan bruge til noget, f.eks lægger B&O en tung plade (ved ikke af hvilket materiale) i deres fjernbetjeninger, for at den kommet til at veje mere, og folk derfor får en falsk fornemmelse for kvalitet

Det er nu ikke for at tage røven på kunderne, at B&O laver den slags. I øvrigt mener jeg ikke det er korrekt med fjernbetjeningen.
Men på et tidspunkt lavede man en ny telefon. Man havde bl.a. gjort meget ud af at røret skulle være meget let (så lillemor kunne holde det i timevis). Problemet var bare, at selvom designet og alt andet var ganske fint, var der ingen der ville købe den. Ganske enkelt fordi det virkede forkert, at den var så let. Man vile have noget vægt.... Og derfor blev der lagt en jernstang ind i røret (som man tidligere havde kæmpet med at gøre let!).

Tro i øvrigt ikke at det kun er i denne branche det forekommer.

Tag ud til en bilforhandler og lyt til lyden når du lukker døren i en ny bil. Det er ikke tilfældigt, at selv en lille Kia til 105.000,- giver et solidt og tungt klonk når døren smækkes. Det er nøje afstemt, for at give kunden en fornemmelse af at der er gods i.

Og et med sjove watt... Jeg har et sæt pc-højtalere på så vidt jeg husker 3-400 watt. De fødes af en ekstern adapter, der kan levere hele.... hold nu godt fast... 1.6 watt!!

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Og et med sjove watt... Jeg har et sæt pc-højtalere på så vidt jeg husker 3-400 watt. De fødes af en ekstern adapter, der kan levere hele.... hold nu godt fast... 1.6 watt!!

Puds lige brillerne mester.....der må sgu da stå 1.6kw 

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
CLIX skrev:
Frede1977 skrev:

Tag ud til en bilforhandler og lyt til lyden når du lukker døren i en ny bil. Det er ikke tilfældigt, at selv en lille Kia til 105.000,- giver et solidt og tungt klonk når døren smækkes. Det er nøje afstemt, for at give kunden en fornemmelse af at der er gods i.

Tjah, generelt er jeg enig i dine betragtninger. Desværre gør du dig nok lidt for store tanker om Kia'en... En Kia's dør der lukker, lyder stadig som en aluminiumsdåse der bliver sat hårdt ned på en tynd stålplade...

Derimod benytter VW sig af det trick. Der får folk den kvalitetsfølelse når de lukker døren, som gør at de kan overse den detalje, at bilen ikke nødvendigvis er bedre kvalitet en andre.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Scherer skrev:
Hurtig skrev:

Puds lige brillerne mester.....der må sgu da stå 1.6kw 

Ja, var det bare så vel... Men med en kapvægt på ca 300 gram, og kabler i størrelsen 0.2mm2... Naaeeæææ.

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Nu skal dette jo ikke udvikle sig til en bil-debat - men det har med lyd at gøre:

Der er flere af de helt dyre mærker der eksperimenterer (og også har leveret) med at optage støjen i kabinen og afspille den "simultant" men i modfase! Dette betyder at man i teorien kan lave en støjfri kabine. Jeg mener det var Audi der havde lavet et eksperiment der indebar  op imod 50 højttalere der udsendte støj i kabinen i modfase... En af de helt store fordele ved konceptet - hvis man kan få det til at fungere - er at man kan spare vægt (og udgifter) til passiv lyddæmpning.

Det med lyden af døre forskes der også i - det nytter jo ikke noget at lyden ikke svarer til biltypen: En Mercedes skal jo ikke lyde som en Lambogini eller en Hummer. Lyden skal understrege det man forventer af bilen og endelig ikke være for lydløs.

Ford laved på et tidspunkt en dør man næsten ikke kunne høre lukke - de fik en skov af klager for dørene gik i stykker fordi folk smækkede dem meget hårdt for at være sikre og aligevel var de usikre på om det nu også kunne holde... Ford måtte lave deres lydløse dør om til en "der lød af noget".

Nå men sådan er det jo også med HiFi: Fronten må gerne være en tyk aluplade, volumenknappen gerne i massivt drejet alu osv osv

Mvh

Kim

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Nu du siger Hummer... Det er en fed æske!!! Jeg har kørt en del i Hummer... Men det var under ret andre himmelstrøg og ikke lige den udgave hvor man eksperimenterer med lyden...

Kempf87
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jaja, som sagt skal det jo ikke udvikle sig til en bildebat - men der kan jo også være god lyd i en bil :)

Kørte en dag i en Cadillac SRX, 4.6 V8  (Sådan en skal jeg eje, men ja skal nok lige overstå HTX først - og fylde mere en 18 vintre...)

Der var bose anlæg i standard, altså ikke alt mulig med en grim sub bag i osv... Det synes jeg er meget liret. Men ok, i en slæde der koster 1,4 på hvide plader ville jeg da også forvente lidt af interiøret...

Kasper

Til top Vis Kempf87's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kempf87

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes