Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 07:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Elendigt signal fra Tv-tuner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 December 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa.... Jeg er den glade nyslåede ejer af xbox360 fra MS. Har i den forbindelse investeret i et Haupauge 150MCE tunerkort for at kunne gøre brug af live tv i extenderdelen til MS Media Center.

Kortet blev ikke "genkendt" af windows, men efter et par søgninger på google, fandt jeg dog nogle media center drivere. Kortet virkede herefter i windows men ikke i media centeret. Efter lidt yderligere "research" fandt jeg ud af, at jeg manglede en såkaldt video converter (til MPEG 2)... til dette har jeg installeret Nividia et eller andet....

Opsummering:
MCE 150 tuner
MS Media Center
Nividia MPEG decoder

Status er dog imidligtidig, at der er et mildest talt ELENDIGT signal fra kortet (både når jeg ser det på WIN-TV og når jeg ser via Media Centeret). Med elendigt menes i bedste fald utroligt grovkornet og uklart billede og i værste fald komplet uacceptable streget osv. vandrende ned over skærmen i randomized retninger.....

Er kortet simpelthen for dårligt, skal det sidde "for sig selv" i computeren (sidder i øjeblikket TÆT op ad andre kort (grafik og lyd), kan antennekablets kvalitet og placering i min PC-kabelrede have indflydelse eller har du en bedre forklaring eller løsning?

På forhånd MANGE tak for hjælpen....

NB: Interfacet og Guiden i MS media center ROCKS...:):)....

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 25 December 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Prøv at starte med at fejlsøge lidt. Tag alle andre kort ud og se hvordan det så ser ud, prøv med et alternativt signal, eksempelvis en video, osv. Prøv også at geninstallere windows hvis du har mod på det
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Så du mener med andre ord, at der kan være tale om rene software fejl? Jeg hælder personligt nok til, at dette skal begrundes et eller andet sted i hardwaren?

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Nej, de 2 første forslag var for at tjekke hardwaren, det sidste for softwarens skyld. Der var en tråd for ikke så lang tid siden omkring dårlig tv kvalitet. Hvad ser du det på, en alm. skærm, fladskærm, crt eller projektor?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 December 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Antenne:

TV tunere til PC er lidt forsimplet meget følsomme overfor støj. Derfor er antennekablets kvalitet  af overordentlig stor betydning. Køb et med dobbelt skærm på som minimum og hvis du har flere end én tuner(andre fjernsyn ller lignende) på dit antenne udtag kan det være nødvendigt med en forstærker. En billig en til 150kr med retrostat kan fåes i div elektronikbutikker, og andre steder(købte min i Supercrap eller kop og kande)og virker fint til formålet. Har du 4 eller flere fjernsyn så ville jeg købe en prof forstærker til 400-500kr som sælges af din kabel udbyder eller i en elektronikbutik.

Dobbeltskærmede kabler er dog det vigtigste da strømmen der går igennem et coax antennekabel er meget svag og let påvirkelig overfor alle former for elektronisk inteferens. Nogengange kan signalet også være for stærkt og da må du dæmpe det med en modstand feks 3db.

Sidstnævnte er dog sjældent dersom de fleste i dag har 2-3 fjernsyn, hvilket vil enten halvere signalstyrken eller dele den i tre.

En tit undervurderet ting er ligeledes de bøsninger der sidder for enden af dine antennekabler. Standardmodellen (du ved den der med sådan en hætte af grå eller hvid plastik på oversiden og to skruer til at holde kablet + den ene leder osv)er pivringe(og uden skærm)

Køb dig nogle med skærm på der ligner en slags f-connector men som stadig passer til indtaget på dine fjernsyn og dit PVRkort. Forbedrineg her er markant ifl mine egne erfaringer.

Jeg har to tunerkort, et grafikkort, to lydkort og oplever ikke nogen former for støj på antennesignalet som jeg har kunne isolere til noget der skabes imellem forskellige instikskort, selvom jeg bestemt ikke vil afvise at dette kunne finde sted.

Hauppaugekortet KAN godt levere et billede der er ligeså godt som de fleste fjernsyn, men husk på at det signal du smider ud til tv'et efter det har været igennem Hauppaugekortet jo har været igennem en 1-pass Mpeg2 encoder og derfor er med loss. Hvilket bringer os til næste punkt.

Selve kortet:

Hvis man bruger de nyeste drivere fra Hauppauge så vil jeg påpege at de er elendige IMO, selv bruger jeg 23053.

Selve kvaliteten af tv kortet(Her taler vi ikke ikke om antennesignal) kan også indstilles meget med Hauppauge Tweak tool som er et must. find det på Shspvr.com. Læs readme'en og husk at gemme og reboote hver gang du ændrer på noget. Jeg finder det strengt nødvendigt at eksempelvis instille motionblur, static temporal filter samt bitrate for at fodbold kampe bliver acceptable at se på. Tweak toolet kræver lidt eksperimenteren IMO, billedekvalitet er jo en smagssag.

Mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Guldberg: Jeg ser TV via XBOX360 på en Sanyo Z4 projektor (eller det vil jeg ihvertfald gerne - lige nu er signalet fra min gamle VHS-tv-tuner langt bedre, sååå)

Patriarken: Tak for det fyldestgørende indlæg. Jeg må ned i byen imorgen og købe mig noget bedre antennekabel. Den "23053" som du henviser til? Hvor finder jeg den? Hvis muligt evt. mail til mig... på forhånd mange tak...

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 26 December 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Prøv engang den driver 23258 som kan hentes fra Hauppauge's site, det er den mest stabile jeg har haft, tidligere havde jeg fejl såsom den ene tuner kunne ikke finde nogle programmer, men det er historie efter installation af 23258.

Prøv at søge rundt her i forum, man kan sagtens finde nogle link til andre tweaks til Hauppauge, som også kan forbedre kvaliteten en hel del.

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg mente nu også en anden kilde som indgang til dit tvkort, ikke til tv'et

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes