Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 16:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Et par spørgsmål inden jeg køber... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 December 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg vil opgradere min pc og i den forbindelse lave en pc der også kan fungere som htpc - dog uden at den står i selve stuen, men lige om hjørnet i soveværelset som min arbejds PC. Jeg har læst en del indlæg og vil gerne lige have bekræftet at jeg har forstået tingene korrekt og har også et par spørgsmål.

Er der kun sproget til forskel på den engelske og danske version af MCE eller er den danske tilpasset med programguide el. lign.?

Er det korrekt at MCE også fungerer som en alm. windows XP når jeg skal arbejde ved pc'en? Jeg vil gerne have PC'en stående som alm. arbejdsstation i rummet ved siden af stuen og så en fjernbetjening til stuen. Det er der vel ingen problemer i?

Det roste asus bundkort  Asus A8N-VM CSM har jeg tænkt mig at sæte i et micro atx kabinet. Går det ud over ydelsen at vælge et microATX i forhold til ATX Eller er det kun begrænsningerne i tilslutninger på PCI og plads der er forskellen?

MHT. kabinet er jeg helt på bar bund aå her må I hjælpe mig. Kan I anbefale et kabinet til bundkortet i shuttle/cube format med plads til 2 harddiske? Vil gerne have et med god luftkøling og store blæsere. Kan man bruge alm atx strømforsyninger til microATX kabinetter?

Er der TV tuner indbygget i asus bundkortet? Eller har jeg misforstået noget? Hvis ikke, kan I så anbefale et? Er Hauppauge WinTV PVR-500MCE et godt valg?

Hvilken fjernbetjening skal jeg købe? Hvad koster et sæt med fjernbetjening og tastatur? Har man brug for mus også? Er øjet bare sat til pc med et usbkabel?

Er der andet jeg skal overveje? Jeg regner med en venice cpu og genbrug af mine to maxtor 200gb SATA diske.

Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 24 December 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Lyder som en fin løsning.

Med istedet for en Venice core ville jeg gå efter en opteron 146 da den er billig og har en større L2 cache, da den er identisk med San Diego chipsettet, og så kan den overclockes helt vildt (hvilket så langtfra altid er noget man ønsker i en HTPC).

Skal dog lige siges at Opteron CPU'er er umulige at opstøve lige for tiden da de blev revet ned af hylderne og man først regner med at de kommer igen i slutningen af Januar.

Jeg kender ikke TV kortet på den pågældende bundkort. Hauppauge 500 er et godt kort men hvis du er interesseret i ikke et have dual tuners på dit kort kan du evt. se på  kort der er bygget på ATI ELITE 550 chipsættet eller et Hauppauge 150 (jeg ved dog ikke hvor kompatible de to sidste er med MCE)

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 December 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hauppauge 150 er det samme kort som 500 bare med en tuner, så det virker fint i MCE, der er da også et der hedder 150MCE ATI ELITE 550 er lavet på THEATER™ 550 PRO og den virker fint i MCE, her er et med 550 chip http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=136727 Men Hauppauge 500MCE skulle være et af de beste, jeg har selv et.
Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 24 December 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Nej der er ikke indbygget tvkort, tror du har forvelkslet det med det indbygget grafikkort Ellers er det så vidt jeg ved kun PCI slots der er forskellen, har aldrig hørt om ydelsesforskel større end dem der kan være mellem almindelige bundkort
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Ja, PCI slots og så selvfølgelig varmeforskellen, som vil opstå som følge af at du har et mindre kabinet (hvilket man må regne med at folk har når de bevidst vælge et lille bundkort).

Du skal naturligvis også sørge for at holde øje med om dine PCI kort er low profile hvis du vælger et kabinet, som er afhængigt af dette.

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hvad med den her case:

http://www.tweaknews.net/reviews/aspire/

Fåes til ca 900 kr.og den har 120mm blæser og 420W PSU

Og den har plexiglas og fåes i flere farver.

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at opteron 146 er efterfølgeren til venice kernen eller hvad? Troede bare venice var den seeste og billigste for ydelsen. Men opteron er altså bedre og billigere?

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

en anmelelse mere. den får meget ros.

her linket til konklusionen

http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2464& ;p=10

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

dalle skrev:
Vil det sige at opteron 146 er efterfølgeren til venice kernen eller hvad? Troede bare venice var den seeste og billigste for ydelsen. Men opteron er altså bedre og billigere?

Opteron 144 - 148 svarer til San Diego kernerne men der er forlydender om at kvalitetskravene svarer til FX standarden (det er AMD's high end enkelt kerne CPU'er)

Venice er rettet imod privat brugere ligesom San Diego (Venice's storebror som har 1mb L2 cache istedet for de 512kb). Opteron var ment som en billig CPU til server markedet men AMD dummede sig og satte den for lavt i forhold til Venice og San Diego. Det har så gjort at de blev udsolgt på rekord tid og at der har været forlydender fremme om at AMD vil stoppe produktionen til private da den stjæler markedsandele fra deres andre produkter.

Hvis du f.eks. tager en Opteron 146 som har en hastighed på 2.0GHZ så er det ikke unormalt at de kan overclockes til 2,8GHZ (der er folk som har dem oppe over 3GHZ) og det svare til en Athlon 64 FX 57 2.8 GHz som koster 8100,-

Der hvor AMD ikke tænkte sig om var netop ved at lade en billig server CPU slippe ud til private. Normalt stiller man høje kvalitets krav til en serveres stabilitet og netop derfor er det de bedre CPU'er fra diverse batches, som bliver til Opterons og det er ligepræcis den kvaliltet og stabilitet, som gør at den kan overclockes meget.

Venice og San Diego er også to meget gode CPU'er til prisen men pt er der så vidt jeg ved ikke nogle San Diego CPU'er på under 3700+ i Danmark og den koster 1800,- hvor en Opteron 146 kan fås for 1100,- og så overclockes i svag grad og svare til en 3700+.

På en HTPC er det en fordel med en hurtig CPU og en stor cache og imodsætning til normalt spiller mængden af ram en mindre rolle.

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene allesammen

Lyder interessant med den Opteron CPU. Håber de er til at finde.

Mangler stadig svar på følgende:

1. Er der kun sproget til forskel på den engelske og danske version af MCE eller er den danske tilpasset med programguide el. lign.?

2. Er det korrekt at MCE også fungerer som en alm. windows XP (home eller prof?) når jeg skal arbejde ved pc'en?

3. Jeg vil gerne have PC'en stående som alm. arbejdsstation i rummet ved siden af stuen og så en fjernbetjening til stuen. Det er der vel ingen problemer eller ulemper i?

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 December 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

1. Det er bare sprogpakken til forskel.

2. Ja, det er korrekt.

3. Du skal så finde en remote der bruger signaler der går gennem muren, dvs, aldrig IR! Brug søgefunktionen og du skal finde!

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 December 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

dalle skrev:

3. Jeg vil gerne have PC'en stående som alm. arbejdsstation i rummet ved siden af stuen og så en fjernbetjening til stuen. Det er der vel ingen problemer eller ulemper i?

Det er helt klart en fordel at have den stående i et andet lokale. Så er du ikke plaget af støj fra PC'en i stuen.

Når du så aligevel skal trække et kable til TV'et i stuen, så træk også et USB kabel. Her kan du så forbinde en IR modtager for din fjernbetjening. Endvidere kan du så evt. forbinde et trådløst tastatur og mus, også til USB'en hvis du har brug for det i stuen. Jeg har også et USB DVD drev forbundet, så skal jeg ikke ind i det andet lokale for at sætte en DVD på.

Der er lidt ulemper ved at have PC'en som alm. arbejdsstation. Jeg gør det dog også selv. Den primære er at du ikke kan have 2 skærme med forskelig opløsninger forbundet der samtidig viser Windows bruger fladen.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg køber en Opteron 144 - 148, kan den så også lave tricket med powernow eller hvad det hedder? Altså automatisk klokke sig ned til 1000mhz for at spare strøm når den ikke arbejder?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Powernow er såvidt jeg ved det samme som Cool 'n Quiet. Navnet har de bare skiftet ud fordi de åbenbart mener at det skal hedde noget andet når det nu er en server CPU.

Men ja det kan den så længe at du ikke har den overclocket.

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Ok, så når man overklokker låses klokken altså fast? Gælder det også hvis den kun er overklokket fra bios?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv en Opteron endnu (da jeg ligesom andre venter på at de kommer tilbage i butikkerne) men jeg har læst flere steder at når de overclockes så mister man muligheden for at de kan køre ned til et lavere niveau i idle mode.

Og jeg ved ikke om det også gør sig gældende fra bios eller ej.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes