Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Dvd med HDMI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skalbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer af Pioneer Plasma TV som er koblet til en ældre Sony DVP S7700 via komponent tilslutning. Jeg synes selv at billedet er perfekt, men er nu kommet i tvivl om en ny DVD afspiller med HDMI tilslutning vil give et endnu bedre billede?

Er der nogen der har erfaring med det? Jeg vil jo helst have det bedste ud af mit tv.

Kasper B. P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har sammenlignet en Samsung DVD afspiller og en Samsung lcd skærm, på henholdsvis component og hdmi. Jeg syntes faktisk at billedet er mere naturligt når man benytter component tilslutning. Hdmi tilslutningen digitaliserer/pixelerer billedet, syntes jeg.

Modellerne var DVD-HD850 og LE32R41B

Just my five cents... /Kasper

Til top Vis Kasper B. P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper B. P.

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

HDMI vil give et bedre billede, da det er med digital overførsel og med den plasma du har, bør den også få et så godt signal som muligt! Det jeg har set på et sådan tv med en dvd med HDMI, så står det bare skide godt. Ingen små irretende småfejl eller andet. Det stod bare som det skulle. Kunne ikke andet end blive misundelig   

Kender ikke lige den dvd du har, men spørgsmålet om den har Progressive scan? Allerede det vil jo gi en forbedring, ihvertfald når der er bevægelser, som der jo er i film

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 November 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

jeg tror det har meget at gøre med hvad det er for et tv. kan godt gi lidt ret i at det ser lidt digitialiseret ud på et LCD tv, men på en Plasma (ihvertfald Pioneer) der står det bedre med HDMI.

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:

jeg tror det har meget at gøre med hvad det er for et tv. kan godt gi lidt ret i at det ser lidt digitialiseret ud på et LCD tv, men på en Plasma (ihvertfald Pioneer) der står det bedre med HDMI.

Ser HDMI overførsel _digitaliseret_ ud på LCD?

Det har jeg godt nok aldrig oplevet. Det ser da netop digitaliseret ud, hvis du smider et dårligt scart signal på det. Med HDMI står alt som regel knivskart og uden flimmer.

skalbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 November 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, den gamle sony dvd har gjort det godt, men jeg tror jeg køber en ny dvd afspiller med hdmi.

Forresten hvad betyder det for kvaliteten at dvd'en har skalering til 720p eller 1080i? er det noget som er endnu bedre, end bare hdmi?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på det grej du bruger.

I ca. 90% af tilfældene vil DVI/HDMI være de bedste, men der er altså visse undtagelser

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 19 November 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Ret mig hvis jeg tager fejl...

I teorien  burde det vel ikke betyde noget om dvd-en kan scalere billedet til 720 eller 1080, da tv'et har indbygget sin egen scaler, så det vil uanset hvad blive tilpasset til tv'ets egen opløsning.

I praksis har jeg med Pioneer 435-xde og Pioneer DV-868 oplevet at der er ret stor forskel på om man lader den stå på standard, 720 eller 1080 over HDMi. I denne kombination synes jeg helt klart at 1080 stod bedst, undertekster og kanter blev meget mindre savtakkede og billedet fremstod langt mere tredimensionelt, så man fik den der biograffornemmelse af nærmest at blive "suget" ind i billedet

Om det i dette tilfælde skyldtes, at DVD'ens scaler var bedre end TV'ets, eller hvad der var skylden til den ret markante forbedring, skal jeg ikke kunne sige. Men i forhold til modellen mindre, DV-668 som også har HDMi, men som ikke kan scalere til 720p og 1080i, var forskellen altså ret markant, når 1080i var sat til. Uden var der ikke voldsom forskel på de to, så vidt jeg husker.

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 19 November 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Der sidder jo billedprocessorer i diverse fladskærme og disse er af forskellig kvalitet. Det samme gælder for DVD-maskiner. Det jeg så har fået forståelsen af er, at når man bruger HDMI indgangen i fladskærmen kører man uden om fladskærmens billedprocessor. Altså direkte forbindelse fra DVDén og her er det så vigtigt, at DVDéns billedprocessor er af god kvalitet. Men omvendt hvis der sidder en god billedprocessor i fladskærmen (philips for eks.) bør man altså bruge komponent til fladskærmen.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes