Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Præcisions forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 November 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja, jeg leder stadig efter en god forforstærker, primært til brug sammen med mine Bofa effekter. Jeg vil nemlig gerne prøve dem med en aktiv forforstærker og det er et krav at den skal kunne fjernbetjenes, da jeg er lidt træt af at skulle rejse mig med min passive (lydmæssigt er den egentligt fin, men dovenskaben længe leve )

Bofa'erne er ret (meget) følsomme og det vil derfor være en fordel hvis volumereguleringen foregik med enten relæer (gerne >= 128 steps) eller med en chip (PGA2310/PGA2311 el. lign. audiophil chip), da Bofa'ernes følsomhed stiller store krav til højre/venstre præcisionen i et almindeligt potentiometers nedre område.

Umiddelbart vil jeg sige at 6-7000 kr. er max jeg vil ofre på forforstærkeren.
Hvad har i af forslag

Det kan være alt fra nyt til brugt til byggesæt, bare den holder prisrammen eller i det mindste nogenlunde

Selv har jeg kig på følgende:
  • Thule PR100 el. PR150B.
    Er PR150B lydmæssigt bedre end PR100 eller er dens fordel kun at den er balanceret? Umiddelbart skal jeg kun bruge den ubalanceret, hvilket den da også kan.
  • Elektor High End Preamp project (bruger PGA2310 el. 2311, er dog svær at finde til salg for alm. mand)
  • Dantimax ChipVol - Synes dog det er meget uklart hvad jeg skal købe for at kunne sætte en fjernbetjent forforstærker sammen komplet m. indgangsvælger, LCD-display og det hele. Deres ChipVol bruger PGA2310, men de sælger den vist desværre ikke løst så jeg kunne bruge chippen til Elektor's.
Marantz SR5400, min surround receiver, lyder jo til at kunne alt det (den har pre-out), men jeg har prøvet og det lyder af  selv i forhold til et tilfældigt potentiometer fra rodeskuffen og med lakridskabler.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 November 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et kit fra Dantimax, hvis du ringer eller skriver til  Mikkel er han meget villig til at hjælpe med hvad du skal bruge.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hej soxen

Tak for det, det er da rart at vide

Ser nu også ganske fint ud det de laver, så om det bliver en dantimax- eller en elektor-konstruktion tror jeg ikke betyder det store i (lyd)kvalitetsforskel, dog med den undtagelse at dantimax så vidt jeg kan se ikke kan bruge PGA2311, da den max må få 5 volt. PGA2310 kan derimod tåle noget mere, men kan også klare sig med 5 volt og kan dermed også bruges i elektors konstruktion (sammen med et par andre mindre lødige kredse, der dog heller ikke er til at skaffe for alm. mand).

Men ville nu også gerne have flere forslag samt kommentarer til Thule'erne...

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 November 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hvis du har lidt tålmodighed, så vent til denne her er færdig:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?
s=ec28af2b3195f9d224cc8224887a059b&threadid=64215

Jeg ved ikke hvad kitprisen bliver, men jeg tror bestemt det bliver et
stykke under dit budget

/U.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 November 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Mens du venter på ovenstående, bør du gøre dig selv den tjenste at prøve en Sony TA-E90ES. Den spiller simpelt hen fremragende.

Nyprisen var 12000,- (er udgået for nogle få år siden). De ses brugt til et stykke under 4000,-

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

@ CarrotMan

Tak for tippet.
Umiddelbart så lyder den til at være noget lign. Dantimax - IC'erne er da også pinkompatible. Har sendt en mail til og har fået svar, så det jo alle tiders!
Jeg vil dog bare gerne undersøge markedet lidt mere inden jeg tager en beslutning.

@ Frede1977

Tak for tippet.
Har godt nok svært ved at finde noget info på den, men er den ikke med potentiometer? Jeg efterlyser netop noget uden potentiometer grundet de særlige omstændigheder at jeg har lidt større krav end de typiske til højre/venstre-præcisionen i specielt det nedre område - og det er typisk her potentiometre har problemer. Noget andet der sikkert også vil være et problem er at finde en med motorpotentiometer, hvor styringen tillader tilstrækkeligt små steps - igen vigtigt i det nedre område.

-----

Men der må da findes andre digitalt styrede and bare Thule og div. selvbyg/kits m. PGA2310 og kompatible

Men jeg hører da også gerne hvis nogen har nogle kommentarer til Thule'rne

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 03 November 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Jeg efterlyser netop noget uden potentiometer
grundet de særlige omstændigheder at jeg har lidt større krav end
de typiske til højre/venstre-præcisionen i specielt det nedre område -
og det er typisk her potentiometre har problemer. Noget andet der
sikkert også vil være et problem er at finde en med
motorpotentiometer, hvor styringen tillader tilstrækkeligt små steps -
igen vigtigt i det nedre område.

Det er vel "bare" et spørgsmål om at tilpasse gainet på forstærkeren
således at du selv ved lave lydtryk har skruet så højt op for
preampen at potmeteret er i det mest lineære område? Hvis du
skruer på dit potmeter nede omkring kl. 8-9 på skalaen er der ikke
noget at sige til at balancen er skæv

/U.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Ja... Det kan man sige... Problemet er bare at der jo ikke er noget gain - selv på min passive.
Med dæmpningen får jeg da også en fin skala, men så er udgangsimpedansen blevet større. Jeg er ikke nogen speciel kabelfreak, men jeg synes faktisk det kan høres, lyden bliver ligesom mindre dynamisk, svært at foreklare eller som at stille uskarpt med en kiggert - alt er der jo, men så alligevel ikke. Det lyder klart bedst når dæmpningen ikke er på (= lavere udgangsimpedans).

Så egentlig er der to årsager til jeg vil prøve noget aktivt. 1. aktivt har jo altid lav udgangsimpedans. 2. ja, egentlig behøver den jo ikke være aktiv for at kunne fjernbetjenes.
En anden årsag til jeg også tit bevæger mig nede i det nedre område er at jeg ofte også bruger dem til hyggelytning, vel vidende at det jo slider meget på rørene bare at have dem kørende selvom man ikke lytter "seriøst" - men lyden...

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Det er da ikke utænkeligt at jeg var for hurtigt ude med rådgivningen der 

Hvis jeg ikke husker helt forkert omkring den Sony, så skriver de selv at den bruger volume-attenuator. Der står endda "attenuator" på fjernbetjening i stedet for "volumen"... nørdet som jeg kan li' det

Er attenuator og potmeter det samme?

Skal ikke kunne love en præcis volumenfordeling på kanalerne ved lav volumen, men den er i hvert fald ikke særlig følsom... hverken på fjernbetjeningen eller på apparatet.

Hvis du render ind i en i lokalområdet (sikkert ikke sandsynligt), bør du give den en chance. Den lyder rigtig godt (markant bedre end det Thule jeg har haft), og det med volumenkontrollen er jo ret hurtigt at spotte.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

@ Frede1977

Hermed noteret. Man kan jo altid give den en chance, såfremt man kan finde en ordning med sælger så man kan prøve den med Bofa'erne

Undrer mig dog lidt den skulle være bedre end Thule, men selvfølgelig er der jo også en lille forskel i nyprisen.
Hvad var det for nogle du havde og hvorfor synes du Sony er bedre?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Btw. Har fået et tip på PB, der siger at Linn Kolektor skulle være noget henad det jeg søger - angiveligt med PGA2311. Så det lyder jo ikke helt forkert.
Dog har Linn aldrig været mit mærke, men hvis den er at finde brugt til fornuftig pris er det da oplagt at give den en chance.

Men det kan da ikke passe, at der er så få i det prisområde. Kommer vi på den anden side af 20 k vrimler det jo med kandidater.. Men så er de til gengæld også meget mere avancerede end jeg har behov for.

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 November 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

hej,
jeg spiller på Thule PA/ PR 100 og kan kun varmt anbefale dette.
Nogle mener at Thules lyd er meget lys, men for mit vedkommende er jeg ikke enig deri. Det spiller med megen musikalitet, nuance og varme omend så i mit hjerte, hehe, når en TOTO plade drøner ud af højttalerne!?!

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Den overgang jeg havde Sony'en, havde jeg flere andre forforstærkere på kort visit. Alle blev spillet over div. cd-afpillere og højtalere og med Thule PA120 effekter. Af andre forforstærker i samme periode kan nævnes:

Holfi Pre NB2 SE: Fremragende perspektiv og detaljering. Katastrofal mangel på dynamik og elendig kvalitet og betjening.
H/K Sig. 1.0 (ubalanceret): Hæderlig til prisen, men håbløs i forhold til de andre
Thule PR200: Godt kompromis, men svær at fremhæve stærke sider ved (eller svage for en sags skyld).
Thule PR100 (Spirit): Ikke min kop the.

Sony'en mangler en smule i forhold til Holfi på perspektivet, men detaljerne er der, og dynamikken er med helt fremme... og så har den det ubestemmelige der gør at man (jeg) bare vil høre mere musik. Og så stinker den bare så meget at kvalitet i alle funktioner at det er en fryd.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 04 November 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Det var også en mulighed med en LC Audio Sidewinder den burde kunne bygges for dit budget eller købes brugt for mindre.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo svært

Nogen kan ikke lide Thule, andre igen Linn og så er der dem der opfatter Sony lidt som Coca Cola - en "standard livsstils-vare".

Gad vide om ikke Klubben er til at snakke med, så man kunne låne en PR100 og/eller PR150B demo med hjem, evt. mod depositum?
Synes det er så besværligt at skulle købe gennem netbutikken for at kunne prøve hjemme hos sig selv når nu man ikke er sikker på det lige skal være dén...

Ang. LC Sidewinder. Så kender jeg godt dens eksistens, men som ny ser jeg den ikke rigtig som en mulighed. For et stykke tid siden (lige over ½ år) bestilte jeg noget loddetin hos dem - så vidt jeg kan se er pengene ikke trukket (heldigvis) men jeg har heller ikke fået mit loddetin og ej heller en forklaring på hvorfor (evt. for lille ordre eller hvad ved jeg, nogle steder skal man jo købe for minimum et vist beløb pr. postordre). Det og så plus de skrækhistorier, der husserer om LC, så tør jeg ganske enkelt ikke købe noget der er dyrere end en rulle loddetin hos dem.

Synes ikke der lige er noget spændende ang. forforstærker på brugtmarkedet for tiden....

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 04 November 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Næ LC audio er ikke altid til at forstå. Jeg har dog handlet der mange gange uden at opleve nævneværdige problemer. Min Sidewinder gav dog lidt problemer da jeg bestilte den med WBT bøsninger og den havde de ikke en bagplade klar til. Jeg fik også to låg istedet for en bund og et låg. Det blev dog efterleveret med det samme. Bagpladen til WBT bøsningerne var desværre ikke så hurtigt klar (det tog et par måneder), men jeg fik da de opringelige stik/bagplade med så den kunne spille.

Ud over det har jeg købt flere netstøjs filtre/ softstart kredsløb/RIAA/ZapSolute print/Zap-Pulse og løse komponenter alt sammen uden problemer. Men jeg plejer også at bestille per telefon og betaler per efterkrav.

Hvis du ville høre den gamle sidewinder kunne vi for mit vedkommende sagtens finde en dag. men jag kan da godt forstå hvis du har dine betænkligheder ;o)

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej. Tak for tilbuddet 

Hvis det er vil jeg lige send dig en PB, men jeg har forholdvis travl i øjeblikket.

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Sendt: 05 November 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Ville holde mig væk fra Thule forforstærkerne.

Overvejde dem selv engang, lige indtil jeg gav dem et lyt. Synes virkeligt ikke, at der er nogetsomhels positivt at fremhæve ved dem.

Lyden bliver tom, fjern og mest af alt uengagerende.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 05 November 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Det og så plus de skrækhistorier, der husserer om LC, så tør jeg ganske enkelt ikke købe noget der er dyrere end en rulle loddetin hos dem.

Skrækhistorier i vist lidt i overkanten. Der har været historier om langsom service på det sidste, men aldrig svjv noget med penge involveret.

Jeg har selv handlet hos LC flere gange. Der har været problemer med et forstærkermodul, men service har altid været i top, og der er aldrig blevet stillet spørgsmål til mine forklaringer.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

@powda

Ja, kender godt nok ikke de nye modeller...
Men jeg kan da oplyse at jeg har byttet mig til en gammel IA50 fra dengang de ikke brugte SMD (det gjorde Thule vist rimelig hurtigt i forhold til andre fabrikanter) og kan slet ikke genkende alt det negative der er sagt om Thule - ej heller fra modellens samtid... Meget direkte, hurtig og afslørende spillestil, men IMO bestemt et positiv bekendskab. Stik den musik af høj teknisk kvalitet og vellyden strømmer ud i 3D og det hele - får den derimod overstyret ny-pop lyder det lige så ringe som pladeteknikerens evner - men det er måske derfor??

Så... hvis muligt vil jeg meget gerne give dem et lyt, inden de afskrives

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum