Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pioneer PL-450 + SA-301 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SigneMultiegern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 November 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er netop blevet foræret en Pioneer pladespiller + st amplifier. Men som absolut nybegynder indenfor den slags kan jeg ikke engang finde ud af at slutte disse sammen. Mit store probelm er et lille to-tandet gaffelstik der går fra pladespilleren og som jeg går ud fra skal sluttes til selve anlægget; men jeg synes ikke jeg kan se noget sted den skal sidde. Kan nogen hjælpe mig?

Og er det gaffelstikket der får drejeskiven til at dreje?

På forhånd mange tak,

Signe

Til top Vis SigneMultiegern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SigneMultiegern

Barberen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 November 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej Signe,

Det jeg tror du mangler er et DIN-stik... Det fik jeg i hver fald at vide da jeg fik min Pioneer pl-12D.... De hgamle stik passer ikke i nye forstærkere, DIN-stikket kan købes i Fona for en halvtredser, og nej, det er ikke den der får tallerkenen til at dreje rundt, det er de 230 volt der kommer ud af din stikkontakt...

Held og lykke!

Barberen

Til top Vis Barberen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Barberen

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 November 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Umiddelbart tror jeg ikke der er tale om DIN stik (disse er runde og (som regel) med 5 ben), men snarere at der tale om jordledningen fra pladespilleren.

På bagsiden af forstærkeren er der 2 phonostik, hvor der står "Phono", og i nærheden af disse to stik er der en "fingerskrue", hvor pladespillerens jordtilslutning (som er den lille ledning med "gaflen" i enden) skal tilsluttes.
Dette billede illustrerer det: http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=353

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 November 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

hej velkommen til det lille gaffel stik er en stelforbindelse der forhindre brum skal typisk sættes i en lille skrue i forstærkeren ved siden af phono indgangen.
"hehe tænkte det nok jeg var for langsom "

SigneMultiegern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres råd. Jeg har nu fået jordtilslutningen sat til i skuen ved siden af phono-stikkene. Men pladespilleren virker bare stadig ikke selv om der er strøm til hele molevitten og alle stik er sat i forstærkeren. Som sagt er jeg 110% novice inden for dette her. Er der noget jeg har overset? En typisk nybegynder/pige-ting?

-Signe

Til top Vis SigneMultiegern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SigneMultiegern

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

hehe drejer skiven ikke når du fører armen ind over den ? brug liften til højre til at hæve og sænke den med. armen kan være klipset fast i holderen fjern blå stift. jeg ved ikke om den skal aktiveres med den brede knap til venstre jeg har kun fundet et billede af den

SigneMultiegern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Nej, pladespilleren begynder ikke at køre når jeg løfter pickup'en. Den brede knap nederst til venstre er så vidt til hastigheden. Der står i hvert fald 33/45 på den.

Andre ting dumme-Signe kan have overset eller glemt?

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

pickupen skal normalt føreres ind over pladen før den starter. de kan også ske at der er et en føler på pladetaleknen der gør at der skal være en plade på før den starter.
Den der tror han ved alt er for alvor dum ;-)

jeg gennemlæste lige det hele og ikke for at tale ned til dig men pladspilleren får også strøm ikke?

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 November 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hvis din pladespiller har en din bøsning, ser kablet sådan ud. Men den skal køre, før det hjælper.

Barberen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Da jeg fik min pladespiller var der heller ikke noget der kørte... Der gik lang tid før jeg fandt ud af, at der sidder en rem under tallerkenen... (i hvert på nogle...) Den blev skiftet og nu kører den jo bare...

Barberen

SigneMultiegern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Der er ingen der taler ned til mig, for jeg forstår mig vitterligt ikke på den pladespiller.

Men jo, det er sat strøm til den, og alle stikkene skulle efter min bedste overbevisning været sat rigtigt til.

Måske jeg bare skulle bide i det sure æble og indlevere den til reparation (selvom jeg egentlig ikke tror der er noget galt med den.).

Mange tak for al jeres hjælp...

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

SigneMultiegern skrev:

Der er ingen der taler ned til mig, for jeg forstår mig vitterligt ikke på den pladespiller.

Men jo, det er sat strøm til den, og alle stikkene skulle efter min bedste overbevisning været sat rigtigt til.

Måske jeg bare skulle bide i det sure æble og indlevere den til reparation (selvom jeg egentlig ikke tror der er noget galt med den.).

Mange tak for al jeres hjælp...

velbekomme men hvis du har gjort alt hvad vi har sagt tyder det på at den er defekt :-( det kunne være at det bare var den førnævnte rem der trækker plade tallerkenen.

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 November 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nu også lige pille pladetallerkenen af og kigge inden jeg gav op.

Af med gummimåtten og se om der sidder en lille clips der holder pladetallerkenen. Eller tag med en hånd i hver side af pladetallerkenen og hiv op. Giv så centerspindlen et dask med en træhammer eller lign. Så skulle den ryge af. Kig om bæltet er faldet af.

Jeg tror også det er klogere at kigge i den blå avis efter en pladerspiller der virker i stedet for at sende den til rep.
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

SigneMultiegern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu overvundet frygten for at splitte ting ad og har skilt den ad. Og det ser ganske rigtigt ud til at bæltet er faldet af. Er det noget jeg selv kan ordne, og selv sætte på igen?

/Signe

Edit: Det ser faktisk ud til at bæltet er sprunget. Ved I hvad et nyt koster og kan en fummelfingret person, som jeg selv, overhovedet sætte den på?

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 November 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Det kan man sagtens sætte på selv, faktisk er det sværere at få tallerknen af.

Jeg ved ikke lige hvor man køber bælter her i Danmark. En ældre radioshop har måske nogle liggende? Ellers prøv nogle tyske websider.

For at finde ud af hvor langt dit nye bælte skal være, hvis de ikke lige har din model, skal du lægge bæltet på et bord og måle hvor langt det er. (Jeg går her fra dit gamle er knækket over) Træk så 3 - 5% fra det mål, det er længden af det nye bælte.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 November 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted

Barberen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg købte bælte til min pladespiller i en pladeforretning i ønderjylland, jeg tror de fleste pladeforretninger kan bestille det... remmen til min Poineer kostede mig 120 kr. Den samme rem kostede 350 kr i Fona så det er da til t skaffe

Barberen

SigneMultiegern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

I Århus kostede bæltet til pladespilleren 100 kr. Jeg fik det skiftet og nu virker drejeskiven. men lyden er endnu ikke god. Jeg mistænker nålen for måske at skulle skiftes. Den hopper desuden ofte, på trods af der ikke er en eneste ridse i selve pladen. Kan det være vægten på nålen der skal justeres?

/Signe

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 November 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Det kan være i har trægulve, men det lyder som om nåletrykket (vægten på tonearmen) er for lille. Prøv at få fat i en nåletryksvægt. Ellers er proceduren at armen skal svæve frit vandret når indstillingen på tonearmens kontravægt er sat til 0. Skru så op til ca. 2 gram, alt efter hvad pick-up der sidder på.

Vi kalder drejeskiven for en pladetallerken herinde, det man lægger på er så vinylguf

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 December 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hej Signe

Vent vent, du skal ikke købe en nåletryksvægt, da det er en T4P pick-up der sidder i din pladespiller. Det er et system hvor nåletryksvægten er fast instillet, det var noget japanerne fandt på, så man kunne skifte pick-up uden at skulle indstille pladespilleren hvergang!

Ellers held og lykke med det!!!

Henrik

Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes