Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 19:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mit geil - Ny projektor 220406 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Nu er det død og pine blevet tid til, at jeg viser mit anlæg frem. Jeg flyttede for et par måneder siden og ville vente til at er på plads og det er det vist ved at være nu.

Først et par ord om anlægget:

Da jeg bor i lejlighed og er i et parforhold er der nødvendigvis nogle kompromisser som skal indgås. Jeg har valgt at prioritere stereo frem for surround, men omvendt synes jeg også det er synd, at se film på et lille fjernsyn uden surround.

Mit anlæg er desuden næsten udelukket sammen sat af brugtkøb, men jeg synes selv at jeg har gjort nogle gode køb. Jeg kunne godt tænke mig at handle mere i de lokale hifibutikker – særligt TC og Lydbutikken, hvor jeg altid føler mig meget velkommen – men som studerende har jeg simpelthen ikke råd. Problemet med at købe brugt er, at man sjældent kan komme til at høre enheder inden man slår til. Jeg er selv imod at man går ned i en butik og lytter for derefter at gå andetsteds og købe. Derfor må der til tider tages nogle chancer, men det hjælper når man ved hjælp af div. forums kan trække på andres erfaringer.

Da jeg har valgt at prioritere stereoen, falder mange af kompromiserne indenfor surrounden. Der har jeg dog forsøgt at lave kreative løsninger, således at dette også byder gode oplevelser.

Hvis jeg skal beskrive lyden, så synes jeg den er meget neutral og åben. Selv er jeg helt vild med SACD formatet og jeg synes det byder en stor forbedring i forhold til alm. CD’er.

Nok snak:

Anlægget består af

Marantz SA8400 – SACD afspiller

Primare P30 – Surround processor

Sony SA3ES – Radio

Ear Two – Trekantet forstærker

NAD 3240PE – Integreret stereo forstærker

Panasonic AE300 – Projektor

Yamakawa DVD 365 – DVD afspiller som afspiller alle videoformater og har DVI uden HDCP

Vienna Acoustics Haydn Grand Piano lak – Standerhøjtaler

Dali Evidence 370 – anvendes som baghøjtaler

Kabler:

Mellem Marantz og Primare – TMC white cable

Mellem Primare og Ear two – TMC yellow cable

Mellem Radio og Primare – Et eller andet moster cable, skifter nok til et ældre profigold som jeg har liggende

Mellem Primare og NAD – lakrids.

Mellem Yamakawa og Primare – DIY COAX kabel, konstrueret af et godt skærmet antennekabel og nogle gode phonostik

Mellem Yamakawa og AE300 – 5 meter lindy DVI

Netkabler – DIY LMC, desuden en DIY størmskinne, baseret på LMC kablet.

Højtalerkabler front – Dali blue wire

Højtalerkabler bag – No name

Så kommer billederne J

Anlæg i stereo mode:

Først lidt overblik:

Som det ses bor jeg i en taglejlighed…

Komponenterne:

Processor:

Jeg valgte denne processor, da den i mine øjne har en fremragende stereogengivelse for en surroundprocessor. Desuden synes jeg den er flot og velkonstrueret (hvor er det en god ide at placeres DTS og DD logoerne bagpå). Dertil kommer en række smarte features, eksempelvis kan man selv kan bestemme hvor mange kanaler man vil have og hvilke indgange der skal bruges til den pågældende kanal – andre slukkes, så støj begrænses så vidt muligt. Den har ikke DTS-ES eller DD-EX, men jeg har kun 4 højtalere, så det er ok. Jeg kunne dog godt have brugt en analog 5.1 indgang, så havde den været bedre fremtidssikret.

Marantz:

Jeg er i dag meget glad for den. Den spiller bare dejligt – kort og godt.

Sony:

Der er heller ikke så meget at sige – jeg fik den meget billigt og jeg stiller ikke de store krav til en radio. Jeg synes dog den har nogle fede features bl.a. at man kan se signalstyrken i DB.

Ear Two:

Jeg læste i sin tid en anmeldelse af denne i High-fidelity. Siden da har jeg vidst at jeg skulle have den – design og lyd i særklasse. Den var dog for dyr til mig i lang tid, men da de kom billigt til salg i et restparti slog jeg til – og har ikke fortrudt det endnu. Der er ting som irriterer mig ved den bl.a. speakon indgangene, men helt ærligt så er det jo småting. Der har været meget snak om Peter fra AR og hans salgsmetoder. Jeg kan kun sige at jeg fik virkelig god behandling. Han tog sig god tid til at fortælle om forstærkerne og deres prioriteringer og ideer omkring konstruktionen og gav mig generelt god service. Siden da er der kommet de nye, som mange synes lyder bedre. Jeg har ikke selv hørt dem, men jeg er faktisk ligeglad – min spiller godt og det er jeg kisteglad for. Desuden synes jeg at det nye design er for anonymt i forhold til en trekant på spikes.

Alle kabler monteres i en brønd under forstærkeren, derfor har jeg valg at hæve den lidt, så det er bedre plads.

Højtaler:

Købt som en demoudgave og fik den til halvpris inkl. fod. Jeg har før haft Dali evidence 470. Jeg har ikke samme lydtryk som før, men eller er denne perle bedre alle andre punkter. Den spiller lysere, men det giver også en mere åben lyd. Jeg skulle selv bruge noget tid på at ”lære” højtaleren at kende, men jeg er meget glad for den. Og sikke en finish:

Foden, som er fyldt med sand, står på kork, hvilket er en stor forbedring i forhold til de spikes de stod på før. Under højtaler er der noget skum af en art. Det er ikke SD, for det havde jeg under mine evidence, men måske noget JJaz feet eller valhalla eller noget tredje.

Selve racket er et Ivar fra Ikea, som i stedet for hjul står på tre kork klodser.

Fra normalperspektiv kan man ikke se klodsen, hvilket gør at racket ser ud som om det svæver :)

Se det var stereo versionen. Når der skal vises film, skal stuen ”møbleres” om. Det er naturligvis mere besværligt end hvis højtalerne bare hang der, men så ville deres placering være mindre optimal end den de har nu. Projektoren vil være nødsaget til at hænge ned fra en af stolperne, hvilket ville skæmme rummet. Derfor har jeg forsøgt at lave nogle løsninger således, at rummet på 5-10 min kan laves om til ”biomode”.

Når rummet skal laves om, starter jeg i vores arbejdsværelse. På den anden side af væggen er stuen og anlægget. Dvs. skænken og mit stueanlæg deler væg, hvis i forstår?

Inden i skabet er mine baghøjtalere og NAD forstærkeren, samt projektoren i en beskyttende pose. Når de ikke agerer baghøjtalere ligger de inde i skænken og anvendes til pc’en i arbejdsværelset. Forstærkeren har AB højtalerudgang (faktisk det eneste kriterium, ud over at, den skulle være billig, jag havde da jeg købte den). Ved brug af den som ”computerforstærker” står den på A og ved anvendelse som effekt til Primaren står den på B. Inde i skabet er højtalerne monteret med Jackstik. Inden i farer helt i luften over lydkvalitet etc. Skal i vide at dette et af mine kompromisser, men det fungerer efter hensigten og som surround baghøjtaler lyder det fint.

Her er lidt billeder:

Når stuen skal gøres klar flyttes først bord og tæppe, hvorefter sofaen køres ud. Jeg har lavet en lille ”vogn” af et par MDF plader og et par hjul. Højden er sådan at når man sidder i sofaen står den fast, men når ingen sidder der, er benene lige hævet et par millimeter og sofaen kan nemt flyttes ved at tage ved i den anden ende.

Bagved sofaen er der beslag til højtalerne og hunstik til ledningerne:

Projektoren monteres ligeledes i et par beslag. Når ledningerne ikke anvendes skjules de bagved loftsstolperne:

DVD afspilleren og dvdsamlingen er placeret i en hems over stuen. På den måde kan jeg få afspiller tættere på projektoren = kort videokabel og den er skjult. Mine film ca. 200 stk. ligger alle i mapper og coverne i kælderen. Det var et valg jeg tog, da samlingen simpelthen begyndte at fylde for meget – og begyndte ærlig talt at ligne en udstilling.

Dvden betjenes ved hjælp af et lille IR sender system. Det er den lille dims foran afspilleren og den dims som står oven på radioen. Jeg synes faktisk den er grim, men den skal jo i sagens natur stå fremme og det fungerer altså godt.

Desuden har jeg arrangeret mørklægning af kvisten, ved at jeg har skruet nogle trykknapper ind i karmen (ø. ca. 1 cm). Der sidder i alt 4 i vinduet, så jeg synes faktisk at det er en meget elegant løsning. Dertil har jeg noget stof, som tidl. var et mørklægning fra Ikea, som kan knappes derpå.

Det var så anlægget. Om mine fremtidsplaner, kan nævnes at jeg ligger i forhandling om nyt kabel til mine fronthøjtalere. På længere sigt, vil jeg gerne kigge lidt på en sub, men jeg er faktisk meget tilfreds pt. så det er ikke super aktuelt.

Lidt stemning:

Jeg tror faktisk det er det jeg kunne byde på J

Lad mig høre hvad i synes og om der er noget i gerne vil have uddybet.

Rasmus.

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Respekt, det er imponerende.

Både hvad du har af grej og hvordan du har integreret det med boligdesign og brugbarhed, trods en smule omstændelighed når du skal se film.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

lækker gennemgang. med mange gode billeder..

lækre detaljer mht lyset bag anlægget og hunstik+holdere til baghøjttalerne.

den hylde til din projektor, hvor finder man de 'beslag' du har siddende på væggen? vi bruger dem på arbejdet til reoler, men jeg tror de bliver lidt sure, hvis jeg skærer noget af dem vi har

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Mange tak. Det er lidt omstændigt og jeg gad det nok ikke hvis jeg så film hver aften, men jeg ser film en eller to gange om ugen og har måske gutter på besøg en gang hver 14. dag til noget fodbold eller Nfl, hvor jeg ikke gider at hænge baghøjtalere op - så det er absolut til at leve med.

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtigt godt ud.
Synes du er sluppet ganske godt fra integrationen. Meget lækkert.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

lækker gennemgang. med mange gode billeder..

lækre detaljer mht lyset bag anlægget og hunstik+holdere til baghøjttalerne.

den hylde til din projektor, hvor finder man de 'beslag' du har siddende på væggen? vi bruger dem på arbejdet til reoler, men jeg tror de bliver lidt sure, hvis jeg skærer noget af dem vi har

Et hvert velasorteret  bygge marked har dem. Jeg har købt mine i silvan. De har også noget lignende i Ikea, men jeg kan ikke sige noget om kvaliteten. Jeg har dog savet mine til. Mener at de normalt er ca. 1 meter.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jokerman skrev:
Det ser rigtigt godt ud.
Synes du er sluppet ganske godt fra integrationen. Meget lækkert.

Many o danks

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Det ser meget gennemtænkt og stilet ud

Man ser straks at der er kælet for detaljerne i enhvert henseende.

Super gode billeder og god gennemgang.

Jeg kan godt følge dig,når du skriver at du ikke kan få dig selv til at trække på butikkernes service for så at handle andetsteds. Alt andet ville være frækt.

Men super opsætning og fedt at se at du har fået intergreret snurrerundt i dit overvejende stereo set-up.

Respekt

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:

Respekt

Respekt modtaget :)

@ Witzel:

Havde du ikke Marantzen til test for noget tid siden? Oplevede du dengang at drevet støjede mere når der afspiller SACD end når der afspilles CD?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Don Räß skrev:
Mashuro skrev:

Respekt

Respekt modtaget :)

@ Witzel:

Havde du ikke Marantzen til test for noget tid siden? Oplevede du dengang at drevet støjede mere når der afspiller SACD end når der afspilles CD?

jo havde den hjemme i en weekend, men jeg har desværre ingen SACD skiver, så det har jeg ikke prøvet at afspille. Men mindes ikke at drevet larmede specielt med alm cd'er i drevet..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Det gør det heller ikke - det siger næsten ingenting.

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Virkelig flot anlæg. Som andre er inde på, lidt synd at det skal tage tid når man skal se film... Men kan godt forstå hvorfor du vælger og gøre det... Det ser hammer godt ud.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Det er sku et super lækkert anlæg du har fået bakset dig sammen der Rasmus. Desuden lyder det rigtig godt, med meget ( som du selv siger ) åben og neutral lyd hældende mod det lyse. Især rummet er kæmpestort gengivet. Smukt Clap

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Lækkert, lækkert anlæg!! ...og jeg kan næsten mistænke dig for at være fotograf, med de flotte billeder
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

ahh L.B. det er sgu god ros det der

Nej jeg er ikke fotograf, men jeg kan godt lide at tage billeder og så har jeg da luret lidt tekning og vinkler fra andre indlæg herinde - eksempelvis Malthes Italienske setup og Mr. Sanders hjemmekino som alle er flot fotograferet.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ser nu rigtig lækkert ud, og en kæmpe flot genmen gang du har lavet for os.

Men det er nu meget du skal i genmem for at se film, men ganske fin løsning når man gerne vil ha det helt væk.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Super flot og meget velskrevet præsentation af dit setup

Flotte billeder, selvom jeg får lidt højdeskræk, når jeg kigger på de to første

Hvilken musik hører du ?

hilsen Malthe

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Hej,

Super flot og meget velskrevet præsentation af dit setup

Flotte billeder, selvom jeg får lidt højdeskræk, når jeg kigger på de to første

Hvilken musik hører du ?

hilsen Malthe

Tja, jeg hører det meste. Min smag tager klart udgangspunkt i guitarbaseret rockmusik. Jeg har selv spillet i mange år, hvilket nok gør at man får en bredere forståelse for musik og hvilke præstationer som ligger bag. Det har også haft den konsekvens at jeg nu også kan lytte til musik baseret på eks. klaver, uden at synes det er kedeligt. Jeg må nok sige at jeg siger stop ved klassisk - endnu - jeg har ikke tiden til at sætte mig ind i genren og jeg ved kort sagt ikke, hvor jeg skal starte, men mon ikke det kommer på et tidspunkt.

Hvis man tager udgangspunkt i denne uge, så har jeg lyttet en del til:

ACDC - Back in black, som jeg næsten lige har erhvervet mig. Det er simpelthen et fantastisk rock 'n' roll album uden nogen form for bekymringer. Kan erhverves i en lækker digipack udgave i TP for 70 kr.

Mew and the glasshanded kites - flot og helstøbt plade - værdig to'er

Her desuden lige fået Jamie Cullums twentysomething in af døren. Desværre ikke SACD udgave - ville gerne men jeg kunne få denne for 30 og SACD for 150. Jeg var ikke sikker på, at han var noget for mig, så jeg spillede det sikre kort. Mine første indtryk siger mig, at det er en fed plade med rigtig god lyd og gode numre/fortolkninger.

Hertil kommer at jeg, som næsten altid, har lyttet til lidt Rolling stones i løbet af uden - de nye SACD udgivelser er et kvantespring ift. de gamle udgaver; jeg har haft fat i buena vista social club; Prince har været i rotation et par gange; jeg har haft fat i noget hårde i form af Ramnstein Mutter og In flames Reroute to remain; og listen forsætter...

Håber det kunne give et indtryk af det musik jeg byder anlægget.

Hvis nogen kan genkende "smagen", skal de da være velkommen til at kommentere denne, det kunne være man kunne inspirere hinanden?? 

Med hensyn til Reroute to remain, er det en af de plader som jeg efter at have skiftet forforstærker (havde en denon 2803 reciever før), ikke længere synes lyder godt, lyden er blevet flad og dåseagtig - hvilket er ærgligt da pladen er cool. Det er dog heldigvis ikke et udtryk for, at mit anlæg ikke kan spille heavy, da andre plader/bands lyder super godt (Eks. Machine Head, Dream Theater og Ramnstein), men nok nærmere et tegn på at jeg også kan stille krav til mine plader om velmikset lyd, da fejl bliver afsløret

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er nogle flotte billeder du har taget - og anlægget er bestemt ganske lækkert.

Jeg synes specielt godt om dine højttalere og trekanten - trekanten har jeg endnu ikke selv hørt.

Jeg kan forestille mig at du har en høj detaljeringsgrad med et åbent vindue til musikken.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Når man starter med at læse at det er et kompromis anlæg, så forventer man ikke at se noget på dette niveau! Virkelig flot

Personligt ville jeg ikke bryde mig om at skulle omdanne stuen, men vi ser også typisk 4-6 film på en uge. Som det er synes jeg der er nogle virkelig smarte løsninger i din stue, som f.eks. hjul på sofaen.

Det ville nok fungere bedre hvis du havde dine baghøjttalere placeret lidt højere, men jeg gætter på at det er et af dine kompromiser, for at beslagene ikke skal være for iøjnefaldende når stuen ikke er i bio-mode?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum