Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 18:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Hifi fra DVD med ekstern DAC ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hansi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hvor god CD lyd kan man få fra en forholdsvis billig DVD afspiller ala' Denon 1920, Harman Kardon DVD 31, Pioneer Dv-585 eller lignende afspillere, hvis man tilslutter den en god DAC ?
Jeg ved godt at det så vil være et forholdsvis billigt løbeværk, med en billig Laser, der har aflæst CD'en, men hvor meget betyder det reelt idag ?

Tapeconnection har feks en Musical Fidelity X-DAC til 4999.- Kan den løfte en DVD til at give CD lyd man ellers skal i +8.000 kroners klassen for at finde ?

Til top Vis Hansi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansi

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 September 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Håber det er ok at jeg vækker denne tråd til live. Er selv nysgerrig og interesseret i den der X-DAC 
Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 December 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Ja , det er også noget jeg kunne tænke mig at høre om..

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 December 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

En dac er helt klart den vigtigste del i en afspiller. Jeg bruger selv en billig dvd afspiller som drev. Jeg har så købt Musical fidelity x-Dac v3, x-psu v3  og x-10 v3 linebuffer.  DEtte setup fungere helt fint, og tror ikke foreskellen vil være særlig stor, hvis man brugte et super cool drev. Dog skifter jeg snart afspilleren ud med en slim device.

hifioldie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 December 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Anvender selv en HK DVD25 og en ONTech DAC med et meget fornuftigt resultat.
Til top Vis hifioldie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifioldie

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 December 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Da jeg stadig havde CD tilsluttede jeg en billig 225,- Denver til min daværende Audio Aero Capitol Reference. Til min overraskelse lød den fremragende ved afspilning af film og dennes lydspor i PCM! Men satte jeg en CD på lød det ad helvede til. Mærkeligt.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Da jeg stadig havde CD tilsluttede jeg en billig 225,- Denver til min daværende Audio Aero Capitol Reference. Til min overraskelse lød den fremragende ved afspilning af film og dennes lydspor i PCM! Men satte jeg en CD på lød det ad helvede til. Mærkeligt.

Mvh.

Udover det rent psykologiske i at du ikke havde mulighed for at lave en direkte sammenligning med et bedre drev, så kan der sagtens være en rent teknisk forklaring: PCM lyden på DVD-film er formentligt 48 kHz (jeg har ikke tjekket), mens det er 44.1 kHz på CD. Hvis DVD-afspilleren konverterer 44.1 til 48 (hvilket er ret sandsynligt), så vil det give en markant forringelse af CD-lyden, som ikke sker på DVD-lyden.

Lige en generel info omkring X-dac'en: X-Dac v.3 er på vej ud, den produceres ikke mere. Vi har nogle på forudbestilling i kommende leveringer, så vi har lager til lidt tid endnu, men inden for en måned eller to lander X-Dac v8 (spørg mig ikke hvorfor den ikke hedder v4...). Den koster det dobbelte, så hvis man overvejer X-Dac'en som et billigt alternativ, så skal man ikke lurepasse alt for længe.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Lydmæsigt hvordan er så X-DAC v.3 sammenlignet med f.eks. en Benchmark DAC 1 ?

Lyder som om man kan spare det dyre drev

Mvh.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 December 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Lyder som om man kan spare det dyre drev

Jeg vil vende det om og sige at har du først en ekstern dac, er forskellen på en DVD-afspiller og en 2000,-s CD-afspiller en billig opgradering med stor effekt.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Der skulle vel ikke være en artikel / test om emnet et eller andet sted ? Intet fundet på Google desværre..Hvis nu forskellen fra en f.eks. Denver DVD til 225 kr. og en cdspiller / dyrt drev kun er minimal , så er det vel " hat og briller " at se på de seperate drev der findes ? Så et accuphase drev et sted og prisen , tja,, skal du spørge har du ikke råd  Megadyrt !

Den store forskel i lyden fra Denver" billig drev" og en cdspiller til 2.000kr. , brugt som drev , er det  noget  nogen har prøvet ? Hvis forskellen er minimal er det vel 2.000kr spildt   ? ( undskyld Otto )

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 December 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Der skulle vel ikke være en artikel / test om emnet et eller andet sted ? Intet fundet på Google desværre..Hvis nu forskellen fra en f.eks. Denver DVD til 225 kr. og en cdspiller / dyrt drev kun er minimal , så er det vel " hat og briller " at se på de seperate drev der findes ? Så et accuphase drev et sted og prisen , tja,, skal du spørge har du ikke råd  Megadyrt !

Der ligger jo også noget ind imellem, ik?

hitachi skrev:
Den store forskel i lyden fra Denver" billig drev" og en cdspiller til 2.000kr. , brugt som drev , er det  noget  nogen har prøvet ? Hvis forskellen er minimal er det vel 2.000kr spildt   ? ( undskyld Otto )

Jeg har sammenlignet en del forskellige, omend det er noget tid siden efterhånden (jeg er i bund og grund ansat til at vide noget om billede...). Min erfaring er at der er _markant_ forskel på en DVD-afspiller og en billig CD-afspiller, uanset om DVD-afspilleren koster 1000 eller 10.000. Jeg vil hellere bruge en 2000,-s CD end en 10.000,-s DVD, som drev. Det er langt mere diskutabelt om merprisen fra en CD-afspiller til 2000 til en CD-afspiller til 10.000,- er merprisen værd, så længe vi taler om at bruge den som drev til en DAC i 5-10k klassen. Forskellen fra DVD til CD er langt større end forskellen fra billig til dyr CD (når vi taler rent drev, og forudsætter at CD-afspilleren ikke bare er en DVD i forklædning).

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Så vejen fremad er indkøb af et styk ca. 3.000kr. ny CDspiller og en BenchMark DAC1. Tusind tak Otto for hjælpen.Vender tilbage når jeg har sammenlignet DVD contra cdspiller anvendt som drev med en indkøbt Benchmark DAC 1.

Mvh.

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Nu fik jeg så indkøbt et styk 17kg`s drev , TEAC 25X og har sat den til Benchmark DAC1 , som kører direkte ind i min effektforstærker Aragon 4004. Der er TYDELIGT forskel på at bruge DVD drev,og så den her TEAC 25X som drev. ..Der faldt ro over det hele. Bedre bas og dynamik. Men kodeordet er RO.Så der er altså forskel på drev , UANSET om så DAC`en hedder Benchmark Multimedia DAC 1 , der skulle være jitterfri. Må være noget andet også , udover jitter der gør forskellen ?

Mvh

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

SNIP ..PCM lyden på DVD-film er formentligt 48 kHz (jeg har ikke tjekket), SNIP

Det er korrekt.
Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes