Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 11:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvad giver bedste billedekvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
s7yler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2005
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad der giver den bedste billedekvalitet af følgende tilslutningsmuligheder.

Scart RGB kabel
DVI
S-Video
Normalt Phone stick (jackstik)

Jeg synes ikke der er meget forskel på om jeg bruger feks. Scart RGB eller S-Video eller Jackstik?

Jeg ved godt at DVI er bedst, og når jeg vælger dette så kan jeg også vælge Progressive Scan.

Men når jeg vælger de andre kan jeg på min DVD i setup vælge Interlaced. Giver dette ikke en højere opløsning på mit LCD tv?

Desuden er NTSC ikke bedre end PAL? Synes at have forstået et NTSC køre hurtigere og billedet derved ser mere flydende ud. Men køre med færre linier.
Til top Vis s7yler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s7yler

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

s7yler skrev:

Jeg synes ikke der er meget forskel på om jeg bruger feks. Scart RGB eller S-Video eller Jackstik?

Jeg ved godt at DVI er bedst, og når jeg vælger dette så kan jeg også vælge Progressive Scan.

Men når jeg vælger de andre kan jeg på min DVD i setup vælge Interlaced. Giver dette ikke en højere opløsning på mit LCD tv?

Start med at læse om formaterne i bunden af dette link - spørg om det du ikke forstår:

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/forum/topic.asp?TOPIC_ID= 3

s7yler skrev:
Desuden er NTSC ikke bedre end PAL? Synes at have forstået et NTSC køre hurtigere og billedet derved ser mere flydende ud. Men køre med færre linier.

Der er fordele og ulemper ved PAL vs. NTSC. Det vigtigste er sådan set at du undgår at konvertere imellem de to, såvidt muligt. Signalet på DVD-pladen er i enten PAL eller NTSC, du skal såvidt muligt sende det format ud af afspilleren, som filmen er lagret i.

PAL: 576 linier (720x576 v. DVD), 50 Hz. NTSC: 480 linier (720x480 v. DVD), 60 Hz. Film indspilles ved 24 Hz (se linket). Hvad der er bedst er ikke så enkelt at svare på.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Bedste billedkvalitet i rækkefølge, hvor øverst er bedst:

DVI
RGB via scartkabel (fuldt monteret kabel)
S-video
Composite (gult phono-stik)

Opløsningen på dit LCD TV er den samme uanset om du vælger Interlaced eller progressive på din DVD-afspiller. En LCD skærm har brug for et progressivt signal, og hvis du fodrer den med et interlaced signal, vil den selv lave det om til progressiv ved hjælp af den indbyggede de-interlacer.

Jeg vil mene at PAL signalet er bedst - i hvert fald har det potentialet til at være det. At den samme DVD-film ofte ser bedst ud i NTSC versionen tror jeg der er flere grunde til, blandt andet disse:

1. Der er ofte gjort mere ud af at overføre (transfer) filmen når der er tale om kode-1 (NTSC) film. Mange film findes forøvrigt i flere versioner. Se dig om på nettet, for at finde den bedste kvalitet!

2. De fleste billedbehandlingskredsløb i skærme og projektorer er optimerede til at de-interlace og skalere NTSC signaler. Dette skyldes at der er et langt større marked for NTSC, og derfor bliver PAL nedprioriteret.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes