Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Godt lydsystem til fornuftig pris? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 31 August 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Hvad hi-fi angår er jeg nybegynder med stort n, men da jeg ikke længere mener, at mit creative 5.1 system er tilstrækkeligt til at dække mit lydbehov, er jeg begyndt at læse om lydsystemer på nettet for at danne mig en form for baggrundsviden og indtryk af hvad der er fornuftigt og hvad der er katten i sækken. Med denne tråd håber jeg at få mere styr på tingene.

Mit ønske er, i første omgang, et par højtalere, som skal bruges til at levere god og præcis lyd med en god dybde. Det skal ikke nødvendigvis spille ultrahøjt eller levere en speciel voldsom bass. Hertil kommer en reciever, som ikke koster det vilde, men dog så god at den kan håndtere højtalerne. Jeg har kigget på følgende:

DALI Blue 5005LE højttaler
Link: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/gulvhoejt taler/detail/DALI_Blue_5005LE_hoejttaler.htm?id=5866

Min plan er at anskaffe et system bestående af 2 DALI Blue 5005LE højttaler og en reciever med senere mulighed for at opgradere med en subwoofer mm. når jeg engang i fremtiden får råd. Dvs at recieveren skal kunne understøtte 5.1 samt divere lydformater som DTS osv. og samtidig være stærk nok til at håndtere højtalerne.

Jeg har kigget lidt på et par modeller fra Denon, bl.a. Denon AVR-1705.
Link: http://www.hifiklubben.com/dk/Produkter/Surround_Sound/Recei ver/detail/DENON_AVR1705_surround_receiver.htm?id=5431

Til alt dette har jeg en del spørgsmål:
Har jeg misforstået et-eller-andet basalt?
Er recieveren stor nok til højtalerne eller er jeg virkelig nød til at bruge adskillige tusinde på en forstærker/reciever for at udnytte højtalernes potentiale?
Kan man overhovedet anvende de 2 fronthøjtalere fra Dali som en velfungerende lydsystem selvom det bare er en (længere) midlertidig løsning?
Vil min lyd fra computeren blive markant bedre når jeg skifter fra mit creative 5.1- til et 2.0-system?

I og med at jeg ikke er den store lydnørd, er mine krav måske ikke så høje. Mit ønske er blot et velfungerende system til en fornuftig pris med mulighed en senere udvidelse.

Jeg håber at mine spørgsmål er velovervejede og mulige for jer at besvare.

VH Bager
Til top Vis Bager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bager

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 August 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

1. Forstærkeren virker tilstrækkelig, men de højtalere du kigger på er også gode nok til fortjene lidt bedre teknologi. Dvs. en lidt mere strømstærk forstærker og/eller med flere watt.

2. En surroundforstærker er for det meste beregnet til surround og mange spiller derfor ikke helt så godt i stereo som surround. Men du kan alligevel godt regne med en BETRAGTELIG forbedring i lyden over dit gamle Creative! Også selvom du kun kører 2.0.

Men du skal jo først og fremmest ud og lytte til de højtalere og receivere du har tankerne, inden du bestemmer dig.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret.

1. Hvordan finder jeg ud af hvilken forstærker og hvor mange watt den skal kunne yde for at udnytte højtalernes fulde potentiale? Kan man udlede det ved at kigge på specifikationerne?

2. Det kunne jeg godt forestille mig, men jeg kan jo altid, og regner osse med det, at udvide systemet med en sub, baghøjtalere og en center senere.

Jeg tager selvfølgelig ud og oplever højtalerne selv, men inden da er det rart at have lidt styr på tingene.

VH Bager

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Det med watt og højtalerens potentiale er lidt kryptisk og jeg kunne komme med en laaang historie. Istedet vil jeg prøve at gøre den lidt kortere...

Hvis du kigger på et par Cervin Wega Classic kasser med to 15" basser i hver, skal de have en strømstærk og meget kraftig forstærker for at holde styr på de store membraner. Som Hifi klubben også selv siger skal de mindst have 150 Watt hver! Men! Fordi Cerwin Wega's Classic serie har en meget høj følsomhed (97 dB (det er meget)) kan den spille meget højt selv med selv med en forstærker på 60-70 Watt. Det vil bare ikke lyde specielt godt.

De to Dali højtalere du ser på har for det første en følsomhed på 91 hvilket er meget normalt og fint. Det behøver du ikke at bekymre dig om. Den er også bestykket med to 6.5" membraner. Og siden 6.5" ikke er så meget skulle det være muligt at drive den fint med alt over 50 Watt.

Men siden det er en relativ god højtaler vil den spille bedre og bedre jo mere effekt man putter i den. Men står du overfor valget mellem en kraftig forstærker eller en vellydende forstærker, ja så er den altså heller ikke sværere at trække end at du skal gå efter den vellydende. Men måske skulle du kigge på en forstærker der lidt bedre end Denons indstigningsmodel.

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jamen det giver da mening. Har du selv et forslag til en forstærker eller en reciever til menneskepenge?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Puha... der en del. En Denon er som den du kiggede på bare med lidt større effekt får du til knap 3,3 k. Den skulle kunne gøre det. En NAD T743v2 surround receiver ville også være et godt bud. Og selvom der kun står at den yder 5x50 Watt så prøv at læse om den på hifi klubbens site alligevel. Og hvis du ikke har brug for radioen så prøv at kigge på en decideret surround forstærker.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 September 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

En Marantz SR 4500 kunne også være et godt bud. Synes generelt Marantz og Dali går godt sammen (har tidligere haft en SR 4200).

En anden mulighed er at købe brugt. Finder du en receiver med 2-3 år på bagen, så bør du spare min 50% og den understøtter alt det væsentlige.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror osse jeg anskaffer mig en brugt reciever.

En Marantz kunne bestemt osse være en mulighed, da jeg har hørt gode ting om dem. Marantz SR 4500 yder dog kun 5W mere end Denon 1705. Dette ville jeg da betegne som en lille forbedring, men igen - jeg er nybegynder og temmelig uvidende.
Hvad med en Denon 1804 - denne yder 90W?

VH Bager

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at 90 watt vil være mere end fint og du skulle du finde noget i den størelsesorden må det komme an på lydkvaliteten!

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Så for at opsummere, så kan jeg ikke gå helt galt i byen med et par Dali 5005LE sammen med en Denon 1804 eller lign.

VH Bager

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke se så meget på watt opgivelserne og specielt ikke når det gælder recievere i den billigere ende hvor opgivelserne ofte er en anelse optimistiske.

Den Marantz SR4200 jeg havde mener jeg var opgivet til 5x75w men den lød bedre sammen med mine Dali end den Sony STR-DB940 som den afløste og den var opgivet til 5x100w. SR4200 bør forøvrigt kunne findes til ca. 1.500 kr brugt og er en rigtig god lille reciever.

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Man kan altså ikke stole på watt-opgivelserne, da de ofte er en smule optimistiske. Dvs. at i dette lys er det umuligt at vurdere en forstærker/reciever ud fra dens specs. Jeg går derfor ud fra, at man er nødt til opleve forstærker/recieveren for selv at give en bedømmelse.

Jeg kom desuden til at tænke på mit lydkort som er Creative Audigy 2. Skal lydkortet understøtte noget specielt eller have en speciel udgang for at virke med recieveren og højtalerne?

VH Bager

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Korrekt! Du skal bruge ørerne

Generelt siger specs intet om hvordan lyden er, men kan selvfølgelig hjælpe til med at vurdere om der er overskud nok. De produkter du ser på, der har det ikke den store betydning om de er opgivet til 70, 75, 80 eller 90 watt.

Jeg synes Marantz fungerer godt med Dali, mange synes Denon fungerer godt med Dali og både NAD, Yamaha, H/K og Onkyo kan være udemærkede alternativer. Velkommen til junglen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes