Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DirectX og lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 August 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Jeg håber ikke det er helt off topic - men jeg oplevede fra den ene dag til den anden, at lyden i mine computerspil pludselig udeblev.

Det skal lige siges, at jeg udelukkende benytter et eksternt lydkort, navnlig M-Audio FireWire 410, idet jeg hovedsageligt bruger min PC i hjemmestudiesammenhæng. Det interne lydkort har jeg deaktiveret, og hidtil har der ingen problemer været med, at spillene brugte M-Audio kortets drivere.

Lydkortet virker stadig helt upåklageligt i Windows MediaPlayer og de musikprogrammer jeg bruger, så det undrer mig meget at den pludselig er forsvundet fra spillene. Jeg kan ikke komme på hvad i alverden jeg har ændret på, men efter at have læst forskellige FAQs igennem konkluderede jeg, at det sandsynligvis havde en sammenhæng med DirectX opsætningen.

Nå jeg går ind i denne (DirectX indstillinger) ser det også helt glimrende ud. Driveren er sat til at bruge M-Audio kortet - men - når jeg 'tester' driveren (som man kan gøre inde i DirectX setuppet - henholdsvis laver den en grafiktest og udsender en tone som man enten kan bekræfte eller afkræfte af høre) kommer der ingen lyd!

For en god ordens skyld bør jeg måske nævne, at jeg naturligvis har tændt for mine højttalere, forstærker og har lyden godt skruet op.

Mit spørgsmål går derfor ud på, hvad jeg kan gøre for at få lyden tilbage - om der er nogen rationel forklaring, eller om jeg simpelthen bør geninstallere driverne til mit lydkort, eller måske geninstallere DirectX? Jeg forestiller mig problemet kan løses ved at sætte et lille flueben ét eller andet sted, men min PC indsigt er ikke tilstrækkelig til, at jeg har overblik over hvor det skulle være.

Til top Vis Ellegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellegaard Besøg Ellegaard's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Prøv at gå ind i kontrolpanelet -> Lyde og Lydenheder -> Lydenheder: Og vælg dit M-audio kort som standard enhed, for afspilning af lyd...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 August 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Du kan også prøve at tage firewire stikket ud, og sætte det i igen!
Med usb kort ihvertfald, der bliver de automatisk sat til standard enhed igen...

(men hver opmærksom på at volumen kan risikere at blive skruet ned på 50% i mixeren!)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Prøv at gå ind i kontrolpanelet -> Lyde og Lydenheder -> Lydenheder: Og vælg dit M-audio kort som standard enhed, for afspilning af lyd...

Tak for svaret. Det er allerede standard enhed for afspilning af lyd, så det burde ikke være der hunden ligger begravet...

Til top Vis Ellegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellegaard Besøg Ellegaard's Websted

Ellegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Du kan også prøve at tage firewire stikket ud, og sætte det i igen!
Med usb kort ihvertfald, der bliver de automatisk sat til standard enhed igen...

(men hver opmærksom på at volumen kan risikere at blive skruet ned på 50% i mixeren!)

Okay, det var en idé! Jeg vil straks prøve det.

EDIT: Det gav desværre ikke bonus. Mine spil er stadig tavse som graven.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes