Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 07:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DIY gråt lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 August 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Da jeg er flyttet skal jeg have et andet lærrred. Det skal være et fastrammelærred.

Valget kommer til at stå mellem en malet masonitplade eller en ramme betrukket med en dug.

Jeg har før haft en malet plade og det har fungeret godt, men da jeg skal kunne flytte lærredet frem og tilbage betyder vægten relativt meget, derfor er jeg blevet interesseret i dug modellen.

Jeg skrev til Priebe for at høre hvad de kunne tilbyde. De havde 2 alternativer:

Når du skriver gråt lærred til hjemmebrug, så har vi følgende, vi kan tilbyde :

Artikel nr. 12- STUDIO grå

390 gr./m2

Bredde 142cm : kr. 94,00 pr. lbm.

Bredde 200cm : kr. 157,00 pr. lbm.

Artikel nr. 13- SHOW antrasit grå

390 gr./m2

Bredde 142cm : kr. 94,00 pr. lbm.

Bredde 200cm : kr. 157,00 pr. lbm.

De ovennævnte priser er ekskl. moms, ab fabrik.

Jeg synes priserne virker absolut fornuftige, men da jeg skrev efter gain værdi, fik jeg følgende svar:

Studioen, som både er til for- og bagprojektering har ved forprojektering en gain på 0,31 og ved bagprojektering 0,24.

Showen , som også både er til for- og bagprojektering har ved forprojektering en gain på 0,17 og ved bagprojektering 0,41.

Dette svar foruroliger mig lidt. For det første synes jeg at gainværdien virker meget lav og for det andet er jeg ikke sikker på hvad muligheden for bagprojektion betyder. Jeg skal ikke bagprojektere og vil helst have et lærred som er helt lukket. Jeg får tilsendt lærredprøver og jeg regner med at det løser en del for mig.

Hvad siger i?

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 August 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror heller ikke at dette lærred er velegnet til dit formål. Når dugen kan bruges til både front- og bagprojektion er den gennemtrængelig for lys. Du er altså nødt til at have en lystæt baggrund til lærredet.

Ved at male bagsiden af lærredet hvid kan man måske øge gain en smule, men næppe nok til at det kan bruges med en almindelig hjemmebio-projektor.

Da lærredet er ret billigt kunne du måske vælge at bruge det til at bygge et fastrammelærred, som du så bagefter maler med f.eks. Goo Systems digital grey lite.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har på Priebes hjemmeside fundet et link til deres leverandør af lærredsdug hvor der er datablade på de forskellige modeller :

Studio http://www.gerriets.de/pdf/Folie/1200.pdf

Show http://www.gerriets.de/pdf/Folie/1300.pdf

Opera http://www.gerriets.de/pdf/Folie/1420.pdf (deres standard hvide dug)

Denne kunne måske være interessant hvis priebe kan levere den i antrasitgrå

http://www.gerriets.de/pdf/Folie/146-.pdf

Desværre er det et perforeret lærred.

Rawinc.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005
Sendt: 06 August 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Godt research arbejde nesdam..... 

Men hvad er så konklussionen så mht. gainværdien.... ?

At den stadig er for lav når man kan bruge det til bagprojektion også.....   ?

Og er der nogle tilfredsstillende løsninger på dette....  ?
Til top Vis Rawinc.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rawinc.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Min konklusion ud fra databladene er at Studio og Show ikke er egnede til forntprojektion på grund af deres meget lave gain.

Den sidstnævnte Arena 86 kan med en gain på 0,71 anvendes til frontprojektion med en lysstærk projektor. Opera'en kan med en gain på 0,98 anvendes med de fleste projektorer.

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 August 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Måske kunne 'goo' være en mulighed... Det kan man male på (nogle former for) lærrede også...

De har en grå version der er 1.2 gain og en light grey der er 1.4 så hudt jeg visker...
Til top Vis niknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknik

Rawinc.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Gik ind på : http://www.3dheimkino.de/Leinwandtuch.htm hvor Goose Fraba har købt sit lærred. Der sender de en gratis prøve af deres lærred.....

Jeg skrev at vi var fire som var interesseret, og istedet for at få en prøve som jeg har regnet med, sender kan nu fire    . Det bliver spændende at se i forhold til den malede væg, og det ser fornuftigt ud med gainværdien mm.

Priserne ser også helt sikkert fornuftige ud 

Rawinc.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Lige et link til den anden "lærredmetermålstråd " :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24629&P N=1

Rawinc.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

niknik skrev " Måske kunne 'goo' være en mulighed... Det kan man male på (nogle former for) lærrede også...

De har en grå version der er 1.2 gain og en light grey der er 1.4 så hudt jeg visker...   "

Hvor kan den omtalte malling købes .... ?  Og hvad er prisen  ?

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har som nævnt tidligere anvendt en malet mdf plade. Det var en stor succes. Det var en maling baseret på en indscanning af en grå lissau prøve.

Der er efterhånden noget der tyder på at jeg kaster mig ud i samme løsning igen.

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Rawinc. skrev:

niknik skrev " Måske kunne 'goo' være en mulighed... Det kan man male på (nogle former for) lærrede også...

De har en grå version der er 1.2 gain og en light grey der er 1.4 så hudt jeg visker...   "

Hvor kan den omtalte malling købes .... ?  Og hvad er prisen  ?

Producent:

http://www.goosystems.com/

Forhandler i Danmark:

http://www.qualityscreen.dk/Menu/Goo%20Systems.htm

Rawinc.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Tak for linksne niknik   

Troede man kunne spare penge , men det ser ud til at  være billigere at  købe  lærrede i metermål........   

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

ja, det er ikke helt billigt med det der 'goo' -men jeg har til gengæld hørt at resultatet skulle blive ret godt og kan konkurrere med langt dyrere lærreder...

Men det kunne være godt med lidt feedback på det du køber....

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 10 August 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en træk og slip lærred fra Projecta til min gamle CRT projektor før i tiden. Grundet det syntes jeg ikke at træk og slip lærreder er pæne (det er 80kg tunge CRT'ere så heller ikke...) og derfor har jeg kig på Screen Goo.

Personligt har jeg lidt svært ved at tro på den hype der er omkring denne goo (selvom jeg meget gerne vil!) men omvendt gider jeg ikke spendere 5000 - 6000 kr. på et lærred til min 12.000 kr. Panasonic AE700.

IMO kan man sikkert godt lave en maling der svarer til goo ved at blande den udfra en skannet lærred prøve og putte meget pigment i den. Problemet for mig vil dog altid være at jeg ikke vil kunne finde fred før at jeg har et garanti stempel for at der er ok (ja det er åndsvagt men selvom sådan er der så meget indenfor HIFI som at vi går og bilder os selv ind).

Jag vil skyde på at det kommer til at koste mig omkring 1100 kr i alt at lave mit 90" lærred og så bliver det en fast ramme som at jeg helst vil have. Om det så også blive at billede, der er værd at se på, vil tiden vise.

Jeg vender tilbage med et svar med hensyn til min oplevelse af screngoo, det bliver dog nok først om en måneds tid.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 August 2005 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Citér:
Jeg vender tilbage med et svar med hensyn til min oplevelse af screngoo, det bliver dog nok først om en måneds tid

Øv!

Er selv i gang med at overveje hvordan det næste lærred (gråt og på ca. 90") skal sammenstykkes.

De løsninger jeg ser:

1: Købe et i dk = ca. 5000-5500,-

2: fyrtræsramme, beslag, rå lærreddug fra 3Dheimkino.de = ca. 2400,-

3: fyrtræsramme, beslag, sort filt, masonitplade, grå maling = ca. 4-500,-

4: fyrtræsramme, beslag, MDF-plade, Goo Kit Digital Grey = ca. 2000,-

Umiddelbart hælder jeg mest til løsning 2 og 4. 3'eren har jeg nu, og billedet er faktisk rigtig godt til prisen, men det irriterer mig, at jeg ikke ved hvor meget performance der ligger skjult i projektoren.

Af 2 og 4 tiltaler 4'eren mig mest. Det skyldes primært, at 4'eren vil være nemmere at lave rigtig pæn; der er ikke chance for at ødelægge nogen dug ved produktionen, og der er rigelig maling i pakken (til at lave prøver) idet goosystems anbefaler 2*0,5 liter til 90" og der i pakken er 2*1 liter.

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 August 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Citér:
Jag vil skyde på at det kommer til at koste mig omkring 1100 kr i alt at lave mit 90" lærred og så bliver det en fast ramme som at jeg helst vil have. Om det så også blive at billede, der er værd at se på, vil tiden vise.

1100,-?? inkl. Goo Kit'et?

/Bellini

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

[Af 2 og 4 tiltaler 4'eren mig mest. Det skyldes primært, at 4'eren vil være nemmere at lave rigtig pæn; der er ikke chance for at ødelægge nogen dug ved produktionen, og der er rigelig maling i pakken (til at lave prøver) idet goosystems anbefaler 2*0,5 liter til 90" og der i pakken er 2*1 liter.

/Bellini

Der er faktisk af nogenlunde samme grund at jeg vælger Screen Goo (nemt at lave og billigt).

Jeg vil mene at 2*1L goo er overkill udfra hvad jeg kan se på nettet omkring 90" 16:9. Jeg køber selv 2*0,5L som deres hjemmesider siger at jeg skal.

90" er lige i overkanten af hvad man dække med 0,5L - mener at det er nok til at dække 2,33 KVM og et 90" 16:9 lærred bliver 2,26 KVM.

Hvis du alligevel vælger at købe mere end 0,5L goo, så vil jeg forslå at du kun køber 1L af topcoaten da selve undercoatingen (køb 0,5L) ikke er super vigtig.

De 1100,- har jeg beregnet udfra:

Goo 2*0,5L = 870,- + forsendelse (så cirka 900,-)

Plade = 100,- - 200,- afhængigt af hvad man vælger

Lister = ca. 50,- (har leget lidt med tanken om at prøve nogle flamingo stuk lister som kanter på lærredet men det viser sig nok ikke at være en god løsnin)

Maler rulle uden struktur = ca. 40,-

Lidt sort maling samt lidt hvid grunder = kan sikkert opdrives i mine forældres skur

Beslag = har ikke helt udtænkt hvordan jeg hænger det op endnu, måske bliver det bare med skuer ind i væggen.

Så det bliver i nabolaget af 1100 - 1200 kr.  En MDF plade er self. en lidt dyr plade i forhold til andre billigere alternativer. Jeg ville godt vælge MDF men den kommer til at skulle flyttes rundt en del i starten da jeg ikke kan lave projektet i min lejlighed. Derfor tror jeg at jeg vælger et lidt lettere materiale.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg bestilte min ScreenGoo i dag kl. 14.50 fra techhause.dk men de havde ikke varen på lager - Kl 16.10 ringer importøren i Danmark (qulityscreen.dk)  til mig og fortæller mig at han er på vej på posthuset for at sende malingen ligesom at han  giver mig flere praktiske detaljer omkring hvad jeg skal gøre og han forsætter med at sige at han har lagt en link ud på sin hjemmeside med en film fra producenten hvor man kan se hvad man kan gøre!

Jeg har tidligere oplevet god kunde service men det her slår alt

Til Belini: Jeg var i Bauhause i dag og fandt nogle polyester lister 40mm bredde og uden en masse gejl på dem. Jeg fik 2x2 m dem af for 40,- og en matt sort spraymaling til 30,-

Jeg har lige malet listerne og det ser faktisk kanon godt ud! Med hensyn til plader som grundlag for selve "skærmen" så overvejer jeg 10mm tyk spånplade eller en tynd hvidmalet spånplade. Den tynde hvide plade er self. en fordel vægtmæssigt og den er fuldstændig glat (de MDF lpader jeg så på var godt nok tunge) men det ser ikke ud af meget når den bare ligger der.

niknik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

kanon, det er fedt med god service, tror sgu at han har reddet sig en kunde til i mig på den konto

Spændende at høre hvordan det bliver! Jeg skal selv igang, så det er jo altid godt med et par fif....

Jeg regner selv med at lave en slags dobbeltlister rundt om selve lærredet. Så man kan slå den øverste ned og den nederste op -øhhm get me? På den måde kan man se 2.35 materiale uden sorte bjælker. Ved at lave dobbeltlister på siderne også, som kan svinge/åbne udaf kan man ligeledes bibeholde den samme bredde på hele rammen -uanset om man ser 2.35 eller ej.. Jeg ved ikke helt hvilke materialer jeg vil bruge, men systemet vil jeg i hvert fald afprøve -det burde kunne lave rimeligt simpelt -og derved nemmere pænt, og effektivt.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det et lidt for avanceret til mig men det lyder som en spændende plan og som en kanon løsning hvis det virker i praksis.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes