Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: PU Resonans Frekvens (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 September 2003 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder lige og prøver på at blive lidt klogere på hvorfor min Audio Technica Pick Up lyder så meget bedre på en Bluenote U3 arm end da jeg havde den i en Linn Basik Plus arm.

Jeg fandt frem til denne side: Cartridge/Arm matching

Ifølge den kan nålearmens resonansfrevens udregnes med formlen:
RF=159/SQRT((eff. mass + cart weight + fastener weight) * (compliance))

Iflg den samme webside skal resonansfrekvensen ligge mellem 8 og 12 hz. (Under de dybest orgelpiper og over de frekvenser en bulet plade giver)

Jeg har ingen anelse om manden taler sandt. Men det ku' være sjovt at efterprøve.

Og så er det jo lige.....   der er hvor finder man den slags oplysninger?
Jeg har googlet lidt, kigget i de manualer jeg har og fundet ud af at U3'erens effektive masse er 14 gram.
OC9'eren vejer 8 gram.
Skruerne til den vejer 1,2 gram.
Jeg kan ikke lige hitte Linn-armens effektive masse.
Og compliance? Er der ikke tilfældigvis en webside med den slags, eller må jeg gå den tunge gang og skrive til Audio Technica?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2003 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hmm... nu fandt jeg noget af det jeg søger.

Bluenote U3/Audio Technica OC9

Tonearm Eff. masse: 14g
PU Vægt: 8g
Skruer vægt: 1,2g
PU Compliance: 14

Total Vægt: 23,2g

Resonans Frekvens: 8,82 hz

Og hvad jan jeg så lige bruge det tal til? Det er ser jo rigtigt ud i forhold til den webside jeg fandt.

Jeg prøvede at finde oplysninger om min Linn Basik arm. Det er lidt svært.

Men for at at få resonansfrekvensen til at ligge udenfor området 8 til 12 hz skal Linn armen enten have effektiv masse under 3g eller over 19g. Ingen af delene virker specielt sansynligt.

Der må være en del andre ting der spiller ind når om arm og pick-up skal matches.......

Nogen der kan give et lille crash-course?

Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

ebbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Sendt: 16 September 2003 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Arme har udover den masse de besidder også en dynamisk masse samt en dæmpning. Der er også andre problematikker på arme. Pu'en skal aftaste informationer i my.klassen og er således extremt følsomme for flex og særligt slør.

Hvis du har læst klummen om mest rigtig lyd vil du se at informationer i diskanten har kollosal betydning i hele frekvens området også i bassen. Så der er ikke underligt at det mindste slør, selv om det ikke kan mærkes med hånden har betydning for der kan let vær 10x slør i forholde til det pu'en skal aftaste.

Kvaliteten på de Konventionelle radialarme mener jeg derfor ligger i præsisionen på lejer og ophæng. Jo bedre det er lavet, jo mindre slør, jo bedre resultat og jo højere pris. 

På tangential armene er problemet ikke slør, men stivheden af den fjeder som luftpuden rundt om armrøret typisk danner. Den fjeder danner sammen med fjederen på PU'en et svingende sytem med to friheds grader og så træder problematikke igen frem i fuldt flor denne gang med en arm der aktivt bidrager til vibrationsfesten. 

Well tempered har som de eneste fremstillet en slørfri arm og når fantastiske resultater med et ellers sølle armdesign.

Rega har et fantastisk armrør og fremstiller med det arme fra, sølle klassen til det sublime og  hvor eneste forskel er kvaliteten og sløret i lejekonstruktionen, samt variationer i kabler. 

Til top Vis ebbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebbe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes