Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 16:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC til min Hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har endelig set lyset og har besluttet mig for at købe/bygge en HTPC.

Den skal bruges sammen med min Sony HS50 projektor og Yamaha RX v1500 surroung reciever.

Jeg vil meget gerne have at kabinettet er en slags desktop, så det ligner en HIFI komponent og kan ligge i et rack.

Den skal være lydløs eller i hvert fald meget stille og skal kunne køre 720P fra DVD og HDTV så smukt som muligt. Jeg skal ikke bruge systemet til at optage så meget, men en harddisk skal der jo være...

Hvad har jeg brug for og hvad er godt? Jeg har vel en 5-7000 kroner at lege med. Er det nok?

Kom endelig med gode forslag og gode/dårlige erfaringer.

På forhånd mange tak

Rune.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Start med at kigge på hvilket kabinet du godt kan lide...

Jeg ville kigge på Ahanix D-Vine, Uneed og Silverstone kabinetter.

Så skal du gøre op med dig selv hvor meget plads kabinettet må bruge - jeg har et D-Vine 5 stående fordi det endte med at være for stort :-(

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

mobo: noget der kan klare en p4 m
cpu: P 4 M ca. 1.6 ghz - ca. 1500 kr
ram: 512 mb kingston x 2 - ca. 700 kr
hdd: ca .200 gigs seagate - ca. 800 kr
PCI: lyd: TerraTec Aureon 7.1 - ca. 700 kr
tv kort: Hauppauge WinTV PVR-350 - men der er jeg ikke helt sikker må jeg indrømme
kabinet: det er jo en smags sag, men lian li og colermaster har lavet nogen ret lækre...
psu: NorthQ 4001A Super Silent / Chill Innovation CP-400P Rev. 2.0 - ca. 500 kr
keyboard: Itron.europe.com - Scorpius P20, så det minus det ikke fås i DK så det bare på cebit og har haft det stående der lige siden.. men ellers kan det meste jo klares fra en anden maskine via ssh :-)
gfx: enden et med component pt, men ellers vend også skulle der snart komme nogen med HDMI...

håber du kan bruge det...

//gnOsis

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hauppauge PVR-350 er det forkerte valg - et PVR-150MCE bør være det rigtige valg, evt. et PVR-500MCE hvis der er brug for 2 tunere.

1024 mb ram mener jeg er overkill - 512 mb er rigeligt i en medie spand.

Grafikkort ville jeg pt. vælge et NVidia 6600 kort pga. de postprocessing ting der ligger i det...man

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Det giver heller ikke mening at købe grafikkort efter component - det er klart bedst med et dvi kort, og så en dvi til hdmi adapter..

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

1024 mb ram koster så lidt mere end 512 pt så ville tag det lige meget hvad...

du har helt sikkert ret med tuner kortet...

og ja self også med dvi, men jeg skal desværre trække ca. 10 meter selv og der kikser dvi så derfor det var min alternative løsning :-)  ... men hvis jeg skulle vælge et grafik kort ville det nok blive et matrox, da de har den klart bedste 2d kvalitet og der er ikke brug for et 3d kort, som nvidia og ati stort set udelukkende laver...  

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Altså kabinettet skal kunne ligge ned, giver det yderligere begrænsninger?

Jeg har allerede købt et HDMI kabel på 10m, da jeg troede jeg skulle bruge en DVD afspiller. Kan jeg få et grafikkort hvor jeg VED jeg kan trække 10m fra DVI ?

Har i links til de sider med kabinetter?

Hvad med Intel vs. AMD ?

Tak for svarene.

Rune

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Det med at kabinettet skal ligge ned giver ikke yderligere begrænsning - du skal dog være opmærksom på at nogle af kabinetterne (de mindste) er enten low profile, eller har begrænset andet kort der er plads til. Low profile er reelt ikke noget stort problem, bortset fra at man skal hele tiden sørge for at få det rigtige hardware dertil....

Kablets længde ændrer sig ikke med grafikkortet - 10 meter mener jeg er toppen af hvad du kan med DVI - det burde dog være ok. Jeg ved faktisk ikke om DVI's længde begrænsning forsvinder hvis du konverterer til hdmi ved grafikkortets udgang.

Check www.edbpriser.dk for kabinetterne.

Intel vs. AMD - det handler egentligt om strømforbrug, og deraf varme - derfor bør du også kigge efter netop Pentium M, eller Athlon 64, som begge mht. til strømforbrug er gode...

Pentium M har dog klart lavest strømforbrug, den er lavet til notebooks.

Mvh

Brian

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt.
Nu er jeg ved at være der...

Skal jeg vælge et bundkort med PCIe eller er APG nok til den opgave? Spurgt på en anden måde, vinder jeg noget ved at vælge PCIe ?

Er 1,6 GHz i processoren nok?

Hvilket 6600 kort larmer mindst, skal det være et GT kort og skal det være PCIe?

Med hensyn til hvorvidt DVI kan fungere ved 10m, har jeg hørt at det er selve DVI standarden og ikke kablet der sætter begrænsningerne. Det skulle altså være lige meget hvornår jeg "konverterer" til HDMI hvis bare kortet er godt nok...

Endnu engang tak...

Rune

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Processorhastighed - hvad der er nok afhænger af om du vil afspille HDTV...

1.6 Ghz Pentium M burde være nok, men jeg aner det faktisk ikke - det ligger lige på grænsen.

Mht. 6600 kort - du skal se om du kan finde et passivt kølet kort - jeg ved Gainward laver et 6600GT kort i PCIe som er passivt - AOpen har vist et 6600 low profile passivt kølet - det ville jeg købe hvis det kan skaffes herhjemme - ligeså ville jeg købe PVR-150MCE i en low profile version, så er hardwaren low profile den dag der kommer et smart low profile kabinet du vil have...

Lydkort ville jeg overveje som USB - det giver mindre støj.

DVI/HDMI - jeg ved ikke om du kører DVI over HDMI, eller om du reelt kører HDMI når du konverterer, så jeg aner ikke om det bliver et problem - de 10 meter bør dog ikke være et problem. Jeg kører selv 5 meter.

Mvh

Brian

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er netop selv gået igang med tilsvarende projekt.
Kabinettet er absolut et og alt, og efter at have støvet alt op som kan minde om HTPC, faldt valget på et Silverstone.
http://www.silverstonetek.com/products-lc11m.htm
Dette kabinet har en yderst lækker finish, og både display og remote er fuld MCE2005 klar.
Idéen med Pentium Mobile er en rigtig god idé, og her har jeg også fundet en god løsning: Asus P4P800-VM samt en Asus CT-479 Adapter.
Med hensyn til grafikkort, er det vigtigste nu nok at kortet er passivt, samt har DVI og TV-Out, så her faldt valget på et ATI Radeon 9250, det kunne også have været et Geforce, men mere om det senere.

Det næstvigtigste i en HTPC er TV tuneren. Jeg har ligeledes kigget meget på Hauppage MCE kortene, men det er "gammeldags" 8 bits kort, med alle de problemer der følger med, såsom framedrops og diverse andre ting.
I stedet har jeg valgt ATI´s nye Theater 550 Pro fra Sapphire, dette er et 12 bit kort, med mpeg2 hardware encoder, med digital kamfilter og 16 mb buffer.
I forhold til reelt alle andre kort, har dette en masse styrker, og kun få ulemper.
Både TV kortet og grafikkortet fås der MCE2005 drivers til, og begge er opgivet under microsofts hjemmeside for hvad der er fuld understøttelse til. På grund af den deciderede MCE2005 driver til ATI Radeon, faldt valget netop på et sådant kort. Ulemperne omkring dette kort er primært den medfølgende software, men da MCE2005 understøtter kortet fuldt ud, er dette jo ikke aktuelt, driverproblemerne skulle være løst for længst. Kortet kan for resten fås for ca. 600 kr.

Den resterende del af PC´en er lidt op til en selv, men personligt ville jeg ikke købe lydkort, da Asus boardet har SP-DIF Coax stik direkte på bagpladen, og de fleste vil nok foretrække at lade deres processor om at dekode lyden, så at kaste 500-1000 kr efter et lydkort ville nok være lidt spild.

Ligenu står mit projekt lidt stille indtil kabinettet kommer på lager igen, men indtil videre ser det ud til at det sagtens kan laves for under 7000 kr, afhængig af valg af Pentium M processor.

MVH

Jacob V.

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøgte at samle sammen hvis jeg skulle finde det jeg syntes er mest optimalt. Men da jeg samlede sammen kan jeg se at jeg har dumpet i pris....og den bliver endda nok lidt højere, da jeg har taget priserne fra edbpriser - så der render porto osv. på.

Asus P4GD1      -  723 kr.
Asus CT-479 Pentium M     -  349 kr.
Pentium M 740 1.73 Ghz 533 Mhz FSB   - 1741 kr.
Samsung SpinPoint 200 GB SP2004C, Serial ATA   -  830 kr.
Hauppauge WinTV PVR-150MCE l.p.    -  599 kr.
2 x Corsair Value 256 MB PC3200    -  394 kr.
Media Center 2005 Remote    -  263 kr.
Uneed HV5 HTPC Titan     - 1999 kr.
Chill Innovation CP-400P Rev. 2.0   -  366 kr.   
AOpen Aeolus PCX6600–DV128LP (Hvis det kan fåes) - 1000 kr. (Forventet pris)
DVD Brænder (Den der passer bedst til kabinet)  -  500 kr. (Forventet pris)

I alt       - 8764 kr.

Kommentar:

- DVD Brænder har jeg ikke fastsat mærke, da der er meget stor forskel på hvad der passer ordentligt i UNeed kabinettet. Jeg ville få en anbefaling fra der hvor man køber kabinettet.

- Jeg har ikke sat lydkort på, da jeg mener forskellen via. SPDIF er meget lille, hvis overhovedet.

- Samsung harddisk fordi de larmer mindst, også selvom det "kun" er 200GB.

- Titan kabinet, fordi din Yamaha formentligt er titan?

- Grafikkort og TV kort i low profile, selvom det ikke er nødvendigt, pga. muligheden for andet kabinet, og fordi der ingen forskel er.

- Hvis jeg kunne have fået det ville jeg have fundet et bundkort i micro-ATX som understøtter CT-479 fra Asus, men dem der er understøttet pt. er enten alm. ATX, eller med AGP. Kabinettet har fint mulighed for ATX, men optimalt set ville jeg tænke fremad med delene.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Lige en kommentar til Jacob's bud..

- Silverstone kabinettet er ganske rigtigt et godt bud, jeg syntes dog ikke finishen er på højde med Ahanix/Uneed. Derudover er problemet med raiser kort der, hvilket afskærer dig fra PCI-E, og dermed de passivt kølede 6600 kort. Kabinettet kræver også micro-ATX. M-versionen med display og remote har jeg dog ikke set herhjemme - jeg ville også til hver en tid foretrække den "rigtige" MCE remote.

- Jeg ville stadig prioritere NVidia's 6600 eller 6800 serie (6200 har også noget af det), fordi kortet har indbygget postprocessing når du fx. kører MCE og NVidia decodere, eller kører fx. TheaterTek. Jeg mener det giver kortene fordel.

- TV kortet er jeg mere eller mindre uenig i - Hauppauges PVR serie har ry for at være det absolut mest stabile kort til MCE, og det mener jeg er en MEGET vigtig egenskab på lige præcist det stykke hardware. Jeg har selv et NVTV kort som også er med digital tuner, og det er bestemt ikke nogen fordel. Diverse tests viser også at forskellen imellem ATI kortet og Hauppauges kort er meget minimal i kvalitet (hvis overhovedet), alle tests jeg har set har også været med NTSC, og ATI har før koncentreret sig meget lidt om PAL kvaliteten af deres ting. Jeg skal ikke kunne udtale mig skråsikkert, da jeg ikke har sammetlignet kortene selv (til 600 kr. gør jeg det dog nok), men jeg er ikke enig i at den digitale tuner er en fordel bare fordi den er digital....

Mvh

Brian

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

At dømme ud fra de screenshots der er her:

http://www.htpcnews.com/main.php?id=powercolor_t550pro_1

Så er forskellen ikke ret stor, og reelt mener jeg skarpheden på ATI kortet er skruget for højt op (det kan du også gøre via. registreringsdatabasen med Hauppauge kortet).

Men det er jo en smags sag om man vil have et kornet og skarpt billede, eller et blødt og lidt mere uskarpt billede.

Mvh

Brian

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Binnerup:

Nu er framedrops og f.eks. sync problemer jo standard ved 8 bit kort, og den slags numre laver ATI kortet ikke, det skriver flere anmeldere også, og det ser jeg som en stor fordel. Hardware mpeg2 encoding giver CPU´en større overskud og de 16 mb buffer ram er absolut en fordel. At lyden optages digitalt, sammen med video, er absolut også et plus, man slipper netop for sync problemer og man skal ikke have koblet sit TV kort til lydkortet, for derefter at skabe yderligere støjmuligheder.
Skal vi så gå lidt videre, så bliver selv Hauppage 150MCE tuneren temmelig varm, og varme er klart fjende nummer 1 i en HTPC. ATI kortet bliver lunt, men ikke varmt.
Og som du netop siger er der ikke den store forskel i billedet på de to kort, men det er der nu alligevel, specielt når der er bevægelse i billedet, og bestemt også når man laver optagelser.
Til gengæld kan jeg ikke se hvorfor man skal putte et Geforce 6600 kort i en HTPC, det udvikler en hel del mere varme end et mindre kort og prisen er derefter.
Kabinetmæssigt er jeg klart mere til Silverstone end f.eks. Uneed, både designmæssigt, men også det faktum at remote og display og infrarød øje er integreret i kabinettet på en pæn og funktionel måde, og kigger man på remoten, er den utvivlsomt klart federe end microsofts egen, og med fuld understøttelse.

I stedet for LC11-M kunne man vælge LC10-M, så får man mulighed for fullsize ATX boards og slipper dermed for riserkortet og de medfølgende problemer, men faktisk er der kommet en PCI-x riser til LC11 modellen.

Her er lige et link til en test af LC10-M

http://www.xtremecomputing.co.uk/review.php?id=153

MVH

Jacob V.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jacob:

Jeg vil til dels give dig ret - faktisk er at framedrops og sync problemer er mere tænkte problemer - det er ikke noget jeg oplever i praksis i hvert fald. Alle tv kort der kører under MCE har hardware encoding - det er lissom et krav for at fungere med MCE.

De 16 mb buffer er jeg enig i er en fordel.

Det er korrekt at Hauppauge kortene bliver forholdvist varme - der har ATI kortet muligvis en fordel.

Jeg har som sagt ikke sammenlignet de to kort, og derfor skal jeg heller ikke kunne sige noget om kvaliteten og stabiliteten af ATI kortet (har du begge kort, eller bygger du udsagn og bevægelser på teori?).

Årsagen til at jeg nævnte Hauppauges kort er at de umiddelbart er absolut mest stabile og gennemtestede kort til MCE.

ATI kortet vil hos mig dog blive til ren test - jeg benytter Hauppauge's dual tuner kort, og skulle jeg i stedet benytte 2 stk. ATI kort ville det betyde at antennen skulle splittes, med kvalitetstab til følge.

Mht. til GeForce 6600 - årsagen til det er at 6600 og 6800 kører renderless og med post processing - jeg vil forslå at kigge på TheaterTek forum'et for at vide lidt om hvad det er. Generelt set giver det bedre kvalitet ved dvd afspilning, og aflastning af CPU'en.

Omkring kabinettet - jeg er enig i at Silverstone er en af dem man kan kigge på (jeg nævnte det vist også i starten af tråden).

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Binnerup:

Jeg har haft Terratec Cinema 600, Hauppage PVR150 (ikke MCE) samt et Radeon 9800 All In Wonder Pro, og ingen af disse kort kunne vise f.eks fodboldkamp uden at der kom nogen hakker i ny og næ (læs: hvert 5. sekund cirka), og kun hauppage kunne jeg få til at optage mere end 10 minutter af gangen, de fleste optagelser gav sync problemer og såvidt jeg har kunnet finde ud af har de fleste af disse kort kun mpeg encoding i analog form.
De reviews jeg har læst omkring ATI kortet, har primært trashed softwaren som følger med, samt det faktum at man pt. ikke kan justere skarpheden.
ATI har lavet deciderede MCE drivers til både Radeon og Theater Pro 550, og MCE2005 har fuld understøttelse officielt af disse kort, så jeg tvivler på at det er noget problem.
Jeg skulle få ATI kortet idag med posten, men får det nok ikke afprøvet før jeg får silverstone kabinettet hjem, så der kan nok gå en uge eller to.

Ligenu har jeg et Geforce 6600 GT samt et Radeon 9250 og jeg har prøvet at sammenligne de to korts DVD afspilning på mit TV, og faktisk synes jeg at det falder ud til ATI´s fordel, billedet virker mere tredimensionelt og gennemsigtigt, og der er ingen hak eller noget der ligner, på nogen af kortene.
Derfor mener jeg klart, uanset om det ene kan noget som det andet ikke kan rent fysisk, at hvis ikke der er forskel på billedet, men det ene koster 1700 og det andet koster 300, ja så ville jeg vælge det billige, også fordi det ikke skal bruges specielt til at spille på, men også fordi det udvikler klart mindre varme, og varme er absolut et problem i HTPC, specielt hvis de også skal være støjsvage.

For mig er det faktorer som spiller ind i den ene af de to HTPC´ere som jeg er igang med at bygge, nemlig den med Silverstone LC11-M kabinettet, da der ikke er meget plads indeni, derfor er valget taget som det er.
Til gengæld er jeg helt pjattet med Asus´s CT-479 adapter og Mobile CPU i HTPC, disse er optimeret til maksimum ydelse med mindst mulig varmeafgivelse, og klarer selv i spil nemt en P4 cpu med dobbelt clockfrekvens.
Det er ikke fordi jeg fatter et dyt af teksten, men deres benchmarks taler for sigselv, her er et link:
http://www.x86-secret.com/articles/divers/ct479/ct479-4.htm

MVH

Jacob V.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Der var lige et par ting, der sprang mig i øjnene i de forskellige forklaringer her i tråden.
Jeg ved godt at det her ikke er et PC-site, men vi er trods alt i et HTPC forum, så her kommer det.

Pentium 4 M er IKKE det samme som Pentium M (som IKKE hedder Pentium Mobile, men bare Pentium M).
Pentium 4 M er en mobile udgave af Pentium 4 og til socket 478, Pentium M er til socket 479.

PCI-x er IKKE det samme som PCI-Express (PCIe).

Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Der var lige et par ting, der sprang mig i øjnene i de forskellige forklaringer her i tråden.
Jeg ved godt at det her ikke er et PC-site, men vi er trods alt i et HTPC forum, så her kommer det.

Pentium 4 M er IKKE det samme som Pentium M (som IKKE hedder Pentium Mobile, men bare Pentium M).
Pentium 4 M er en mobile udgave af Pentium 4 og til socket 478, Pentium M er til socket 479.

PCI-x er IKKE det samme som PCI-Express (PCIe).

dooh ja jeg kan se jeg er en af dem der har skrevet forkert, jeg mener btw pentium m i mit indlæg fra tidligere...

og ja en p m 1.6 burde værre rigligt da den yder ca. som en P 4 2.2 ..

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Det var ikke for at være efter nogen (og jeg håber heller ikke, at der er nogen, der tager det sådan), jeg synes bare lige at vi skulle have fat i de rigtige navne...

Pentium M 1,6 GHz er nok lige i underkanten, hvis man også ønsker at bruge filtre som fx FFDShow, eller hvis der skal afspilles HDTV klip/ film i 1080i/ 1080p.

Pentium M overclocker ganske godt, og ofte ved standard spænding, så det burde ikke være umuligt at få en Pentium M 1,6 GHz/ 400 MHz til at køre 2133 MHz ved at hæve FSB'en til 533 MHz.
Lidt varmere bliver den, men der var en herinde, der skrev at han kørte sin Pentium M ved 2,5 GHz og standard spænding med en temp på omkring 40C.

Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes