| Forfatter |
|
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne ha' lidt ekstra lir til min hjemmebio. Til det formål vil jeg gerne installere en fjernbetjent lysdæmper - eks. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6823&n=10.
De koster jo ikke det store og den vil nu være fedt at benytte sin makro på fjerbetjeningen til at dæmpe lyset, starte anlægget og projektoren. Alt ved et tryk på én knap
Mit problem er så at jeg bruger elsparepærer.
Så vidt jeg erindre, kan man ikke bruge lysdæmpere samme med sparepærer. Tar' jeg fejl?
Hvis det er sandt, at man ikke kan bruge en almindelig lysdæmper sammen med elsparepærer findes der så nogle fjernbetjente lyseslukkere, der i stedet for at dæmpe lyset slukker det helt?
|
| Til top |
|
| |
cj10 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har for nogle måneder siden under en ombygning valgt samme løsning. Og nej, den kan ikke køre med elsparepærer.
Men da jeg har elsparepærer over hele huset og gerne vil have så at jeg kan skrue ned for lyset når galleriet skal til at spille - ja så er jeg gået på kompromis her og ikke anvendt elsparepærer.
Husk på at du blænder ned til over halv styrke - det er jo strømbesparende i sig selv - og du skal heller ikke skifte pærer så tit.
Mine har holdt i 26 måneder nu - uden at blive skiftet.
Og så har jeg det hele samlet i én fjernbetjening - det er altså dejligt.
Hilsen CJ
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
cj10 skrev:
|
Har for nogle måneder siden under en ombygning valgt samme løsning. Og nej, den kan ikke køre med elsparepærer.
Men da jeg har elsparepærer over hele huset og gerne vil have så at jeg kan skrue ned for lyset når galleriet skal til at spille - ja så er jeg gået på kompromis her og ikke anvendt elsparepærer.
Husk på at du blænder ned til over halv styrke - det er jo strømbesparende i sig selv - og du skal heller ikke skifte pærer så tit.
Mine har holdt i 26 måneder nu - uden at blive skiftet.
Og så har jeg det hele samlet i én fjernbetjening - det er altså dejligt.
Hilsen CJ
|
|
|
He He... Ja, man kan vel ikke få det hele?
Nok er det en principsag at jeg allerhelst vil ha' elsparepære over det hele, men for mit vedkommende er det lige så meget en økonomisk sag. Min sidste elregning lød på ca. kr. 9.700,-, og det er for en et værelses lejlighed!
Det kan så godt være, at jeg ikke kan få en dæmpefunktion, men er der så ikke fjernbetjent afbryder?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu ikke at belysning udgør mere end 10% af din elregning. Der må være noget varme og klasse A forstærkere involveret?
Du kan roligt købe Fuga lysdæmperen. Det er en ret fiks ting. Jeg har den selv. Man kan få fjernbetjeningen til at tænde for flere lysdæmpere på en gang, så du kan komme over de 180 W der er begrænsningen for en. Derudover fås der en bevægelsessensor, som du faktisk kan slukke for med fjernbetjeningen. Men den tænder igen ved bevægelse efter nogen tid.
http://www.alletiders-el-vvs.dk/shop/php/site/varepopup.php? id=3015
|
| Til top |
|
| |
cj10 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en luftbøsse?
Føj for en elregning - det er vel om året?
God vind!
Hilsen CJ
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Jeg tror nu ikke at belysning udgør mere end 10% af din elregning. Der må være noget varme og klasse A forstærkere involveret?
|
|
|
Det er en H/K AVR 430 og en Onkyo Integra, der driver værket
Derudover har jeg lys tændt det meste af dagen. Jo mere lys jo bedre!!!
Svend P skrev:
|
Du kan roligt købe Fuga lysdæmperen. Det er en ret fiks ting. Jeg har den selv. Man kan få fjernbetjeningen til at tænde for flere lysdæmpere på en gang, så du kan komme over de 180 W der er begrænsningen for en. Derudover fås der en bevægelsessensor, som du faktisk kan slukke for med fjernbetjeningen. Men den tænder igen ved bevægelse efter nogen tid.
http://www.alletiders-el-vvs.dk/shop/php/site/varepopup.php? id=3015
|
|
|
Det ser mig noget avanceret ud. Udover den enhed du linkede til skal man vel også, ha' lysdæmpere? Og så er vi ude i dillemmaet igen... Vil nu helst have en fjernbetjent kontakt, som bare afbryder strømmen (nu når jeg bruger elsparepærer).
cj10 skrev:
|
Hvad med en luftbøsse?
Føj for en elregning - det er vel om året?
God vind!
Hilsen CJ
|
|
|
Ja, det kunne godt være det var en overvejelse værd
Og ja, det er om året
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
9700kr. for en et værelses lejlighed av av for den...godt det ikke er en 2 værelses __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
|
9700kr. for en et værelses lejlighed av av for den...godt det ikke er en 2 værelses |
|
|
Ja, glæder mig bestemt heller ikke til at jeg flytter i noget større!
Derudover er jeg også interesseret i om man selv kan installere en som i det ovenstående omtalte lysdæmper. Tænker på om det er let, lovligt og om den bare kan sættes i et sted hvor der normalt er en almindelig kontakt?
Har nu virkelig også, uden held, prøvet at lave en intensiv søgning af nettet for at finde en fjernstyret afbryder kontakt. Kan det virkelig passe, at der nok findes masser af fjernstyrede lysdæmpere, men ingen afbrydere?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
|
Derudover er jeg også interesseret i om man selv kan installere en som i det ovenstående omtalte lysdæmper. Tænker på om det er let, lovligt og om den bare kan sættes i et sted hvor der normalt er en almindelig kontakt?
|
|
|
Ja til alle tre spørgsmål
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
zerocool skrev:
|
|
|
|
|
|
|
det er nemlig rigtigt.. du må udskifte men ikke installere..
iøvrigt jeg bruger selv samme lysdæmper, eller dvs jeg gjorde, jeg har ikke fået taget mig sammen til at sætte den op i den nye lejlighed endnu.. Jeg bruger den sammen med halogenlamper..
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
Svend P skrev:
zerocool skrev:
|
|
|
|
|
|
|
det er nemlig rigtigt.. du må udskifte men ikke installere..
iøvrigt jeg bruger selv samme lysdæmper, eller dvs jeg gjorde, jeg har ikke fået taget mig sammen til at sætte den op i den nye lejlighed endnu.. Jeg bruger den sammen med halogenlamper..
|
|
|
Jeg tænkte på om den også så fungere sammen med elsparepærer? Jeg har læst denne tråd, http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1029&KW =lysd%E6mper&PN=0&TPN=1 , hvor du siger:
witzel skrev:
|
min H/K systemfjernbetjening, kan ikke forstå at når man holder knappen inde så skal den justere lysstyrken op/ned, den kan kun tænde og slukke... om andre fjernbetjeninger har samme problem ved jeg ikke...
|
|
|
Det er jo netop det jeg leder efter, pga. elsparepærene, og jeg er i den heldige situation at min universial fjernbetjening er den der fulgte med min H/K AVR430!
Da H/K systemfjernbetjeninger kun kan tænde og slukke, men ikke dæmpe, kan man vel godt bruge lysdæmperne fra Harald Nyborg sammen med elsparepærer. Eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare husk en CR (den der er beregnet til remoten) kun kan styre Elektronisketransformatore (de små meget lette) og en LR er beregnet til Jernkerne transformere (store klodsede og tunge).
begge kan klare alm. pære. __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
|
bare husk en CR (den der er beregnet til remoten) kun kan styre Elektronisketransformatore (de små meget lette) og en LR er beregnet til Jernkerne transformere (store klodsede og tunge).
begge kan klare alm. pære.
|
|
|
det er ikke anbefalet at man bruger jernkerne til den lysdæmper med remote, men det virker nu fint alligevel
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
witzel skrev:
|
min H/K systemfjernbetjening, kan ikke forstå at når man holder knappen inde så skal den justere lysstyrken op/ned, den kan kun tænde og slukke... om andre fjernbetjeninger har samme problem ved jeg ikke...
|
|
|
Det er jo netop det jeg leder efter, pga. elsparepærene, og jeg er i den heldige situation at min universial fjernbetjening er den der fulgte med min H/K AVR430!
Da H/K systemfjernbetjeninger kun kan tænde og slukke, men ikke dæmpe, kan man vel godt bruge lysdæmperne fra Harald Nyborg sammen med elsparepærer. Eller hvad?
|
|
|
tja et enkelt tryk på fjernbetjeningen så slukker/tænder du for lyset. holder man knappen inde, så dæmper/hæver den lyset..
jeg ved ikke om man kan bruge sparepærer på den måde.. men prøv?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
tonyax skrev:
|
|
|
|
det er ikke anbefalet at man bruger jernkerne til den lysdæmper med remote, men det virker nu fint alligevel
|
|
|
Øhmmm.... Den blir i lige nød til, at ta' en gang til for Prins Knud?
Hvad er det lige en CR og LR er? Og hvad skal jeg bruge den til?
Er det ikke nok at købe 1 stk - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6823&n=10 - og 1 stk. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5282&n=10?
witzel skrev:
|
tja et enkelt tryk på fjernbetjeningen så slukker/tænder du for lyset. holder man knappen inde, så dæmper/hæver den lyset..
|
|
|
Tjah... Men du skrev jo netop i ovennævnte tråd, at en H/K systemremote "kan ikke forstå at når man holder knappen inde så skal den justere lysstyrken op/ned, den kan kun tænde og slukke". Og jeg har jo netop også en H/K systemremote (Der fulgte med min AVR 430).
|
| Til top |
|
| |
Hannibal7 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
|
Jeg vil gerne ha' lidt ekstra lir til min hjemmebio. Til det formål vil jeg gerne installere en fjernbetjent lysdæmper - eks. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6823&n=10.
De koster jo ikke det store og den vil nu være fedt at benytte sin makro på fjerbetjeningen til at dæmpe lyset, starte anlægget og projektoren. Alt ved et tryk på én knap
Mit problem er så at jeg bruger elsparepærer.
Så vidt jeg erindre, kan man ikke bruge lysdæmpere samme med sparepærer. Tar' jeg fejl?
Hvis det er sandt, at man ikke kan bruge en almindelig lysdæmper sammen med elsparepærer findes der så nogle fjernbetjente lyseslukkere, der i stedet for at dæmpe lyset slukker det helt?
Hej
Som udgangspunkt vælger man ikke sparepærer og så bagefter vil dæmpe dem
så kan man jo ligesågodt slukke lyset, man skal vælge en ohmsk belastning (Glødelampe)eller en trafo (Gerne lavvlot) så er der uanede muligheder også fjernbetjent. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
wwaau den elregning må være fordi du har vaskemaskine og elkomfur og den slags.
måske har du også en ordentlig pøter af en forstærker som sluprer strøm i sig i uhæmmet mængter.
mit eget strømforbrug er en daler om dagen.men jeg har også stand by på min forstærker,ret smart
mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
witzel skrev:
tonyax skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Er det ikke nok at købe 1 stk - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6823&n=10 - og 1 stk. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5282&n=10?
|
|
|
CR er lysdæmperen der har best nr. 6823, som den du linker til. Den er beregnet til halogenspots med elektrisk transformator. og almindelige glødelamper.
LR er beregnet til halogenspots med jernkerne transformator, og almindelige glødelamper.
Det tonyax henviste til, var hvis man ville sætte halogenspots til lysdæmperen.
men da du skal bruge almindelige glødelamper, behøver du ikke spekulere mere over det.
zerocool skrev:
witzel skrev:
|
|
|
|
Tjah... Men du skrev jo netop i ovennævnte tråd, at en H/K systemremote "kan ikke forstå at når man holder knappen inde så skal den justere lysstyrken op/ned, den kan kun tænde og slukke". Og jeg har jo netop også en H/K systemremote (Der fulgte med min AVR 430).
|
|
|
H/K remoten jeg prøvede med var den til AVR7000.. jeg ved ikke om det er anderledes med den til din 430. prøv dig frem.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFI IS FUN skrev:
|
wwaau den elregnong må være fordi du har vaskemaskine og elkomfur og den slags.
|
|
|
Ingen vaskemaskine og kun 2 kogeplader og en lille kombiovn
HIFI IS FUN skrev:
|
måske har du også en ordentlig pøter af en forstærker som sluprer strøm i sig i uhæmmet mængter.
mit eget strømforbrug er en daler om dagen.men jeg har også stand by på min forstærker,ret smart
mvh kenn
|
|
|
Jeg har 2 af slagsen. En H/K AVR 430 surround reciever og en Onkyo Integra stereo forstærker - og ja jeg har skam bemærket standby knapperne
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
zerocool skrev:
witzel skrev:
tonyax skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CR er lysdæmperen der har best nr. 6823, som den du linker til. Den er beregnet til halogenspots med elektrisk transformator. og almindelige glødelamper.
LR er beregnet til halogenspots med jernkerne transformator, og almindelige glødelamper.
Det tonyax henviste til, var hvis man ville sætte halogenspots til lysdæmperen.
men da du skal bruge almindelige glødelamper, behøver du ikke spekulere mere over det.
zerocool skrev:
witzel skrev:
|
|
|
|
|
|
|
H/K remoten jeg prøvede med var den til AVR7000.. jeg ved ikke om det er anderledes med den til din 430. prøv dig frem.
|
|
|
Jeg siger tak for hjælpen, så må vi lige kigge på sagerne næste gang jeg kommer ud til Harald Nyborg Ellers gir jeg en øl, hvis der en der gider ta' derud og komme ned i byen med den til mig
Men det kunne nu være fedt om der var en der var bekendt med en fjernbetjent afbryder, som ville poste her
|
| Til top |
|
| |