Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 06:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred hvit ell. gråt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HAM SELV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 29 December 2004 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Hmm

Jeg mener at have fortået "efter at have læst en del her inde" at hvis man har et helt mørkt rum skal man gå efter et gråt lærred og hvis man ikke kan mørk lægge sit rum helt skal man gå efter et hvit lærred.....

MEN MEN efter at have læst denne test ----> http://www.projectorcentral.com/white_gray_projection_screen s.htm

Bliver jeg sq i tvivl... da den siger det modsatte?!?!?

"Are gray screens still relevant?

We hear claims that today's high contrast DLP projectors have rendered gray screens obsolete. This is not so. It is true that high contrast projectors when used in a totally light controlled environment should be used with white screens. However, a totally light controlled environment entails much more than just being able to turn the lights off. You must consider the latent contrast value of your viewing room as well.

Do you plan to have a dark theater room, with dark walls, ceilings, furniture, carpets? Do you plan to view with no ambient light in the room, just as in a commercial movie theater? If the answer to these questions is yes, then by all means your best solution is a white screen with a high contrast projector. The true videophile will go to great lengths to establish these viewing conditions—this is classic high-end home theater at its best.

However, most home theater enthusiasts don't have the luxury of a dedicated, fully darkened viewing room. Projection systems are frequently set up in living rooms, multi-purpose entertainment rooms, and family rooms that have light colored walls, ceilings, drapes, etc. Thus, even when the lights are fully off, the light being reflected from the screen will bounce off of the reflective elements in the room and back onto the screen. In this situation, a gray screen will be more effective at killing this incident light and thus maintaining deeper black levels on the screen"

HAM SELV

Til top Vis HAM SELV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HAM SELV

niller111
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 December 2004 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Det er omvendt

mvh

Til top Vis niller111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niller111

HAM SELV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 December 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

niller111 skrev:

Det er omvendt

mvh

Øhh, det var sq et lidt "tomt" svar... du må da komme med en begrundelse for dit svar.

Men jeg har også hørt flere steder at det skulle være omvendt, MEN det plejer da at have styr på det inde på "centralen".... så det kunne jo være lidt godt hvis der var en der kunne komme med lidt ekspert vide og af- ell. bekrafte hvad der er det rigtige...

"inde jeg får købt mit nye lærred"

HAM SELV

Til top Vis HAM SELV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HAM SELV

Dio`
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke kan mørklægge dit rum helt, kommer der lys ind. Det udvasker det lys din projektor smider op på lærredet, og den sorte bliver lysere. For at hjælpe på dette kan du bruge et gråt lærred der opper sortniveauet.
Til top Vis Dio`'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dio`

niller111
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 December 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Sorry - Dio har ret. DEt jeg mente er, at det er omvendt af hvad mange (inkl. dig selv) tror. Gråt lærred er utroligt godt, når der er lys i lokalet - virker også fint selv om man bruger projektoren til andet end film.

mvh

Til top Vis niller111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niller111

anno1982
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 December 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Jeg så her i går et projektor setup hvor lærredet (DIY) var blevet malet gråt.

- Jeg havde noget tid i forvejen set det samme setup før lærredet blev malet...

- Kontrast og sort niveau er MEGET bedre på et gråt lærred!

Skal vi sige det sådan, - jeg var i byggemarkedet i dag for at købe en omgang gråtonet maling! Jeg regner med at male mit DIY lærred her i morgen, så jeg vil om en lille uge kunne give min endelige dom.

Se evt:

http://www.romabio.dk/default.asp?id=1&ACT=5&content =3&mnu=1

btw: malingen jeg maler med er:

sadolin S3500-N

Min Bio
Til top Vis anno1982's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anno1982

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også det kommer an på hvilken projektor du vælger. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at et gråt lærred er bedre til min egen Z2.

Du skal næsten ud og se på de modeller du finder interessante.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har set utallige præsentationer og sammenligninger mellem hvidt og gråt lærred, og altid været lidt ambivalent omkring det - jeg har ikke været 100% overbevist. Efter (aaaalt for sent) at have hængt et gråt lærred op og kigget på det uden den hvide reference ved siden af, så er jeg ubetinget fortaler for et gråt lærred til videobrug. Det gælder både med eller uden mørklægning. Som allerede nævnt er fordelen størst når der er lys i rummet - dette ser jeg dog primært som en positiv bivirkning, da et godt billede aldrig vil være at finde i et lyst rum alligevel - men også når der er mørkt i rummet giver det grå lærred en langt bedre detaljering. Det er intet problem med lysstyrken i de hvide områder - når du ikke har referencen ved siden af vil øjet/hjernen opfatte de lyse områder som hvide. Absolut hvid findes (i modsætning til absolut sort) alligevel ikke.

Undtagelsen er hvis du har et 100% mørklagt rum og en CRT projektor.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes