Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 14:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvor går musikgrænsen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hvor går musikgrænsen??? Hvornår bliver pop til rock??? og hvornår bliver rock til heavy???

Har tit tænkt på det... hvad er det for nogle elementer der gør at et bestemt nummer kan kategoriseres indenfor en bestemt genre. Jeg ved selvfølgelig godt, at der indenfor de enkelte hovedgenrer findes et hav af "sub-genrer"...

Pladebutikker, biblioteker osv. skal jo have dem kategoriseret og det er jo ikke altid det går lige godt for dem, men det er selvfølgelig også en personlig vurdering. Men der må jo være nogle hovedtræk man går efter... grænsen er jo hårfin! 

Med hvad mener I?

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er sgu ligeglad. Jeg har en gang købt King Diamond i en popafdeling i et tysk supermarked, men det gør den jo ikke til pop.

Det jeg synes var heavy i 80'erne vil jeg kategorisere som rock i dag, og sådan skifter tiderne jo. Andre problemer er bands som Paradise Lost der ikke kan finde ud af at holde sig til en genre, hvad gør man så med dem?

Der er altid en stor masse som er nem at kategorisere, og så en mindre gruppe der er svær.

Den eneste fordel jeg kan se med kategorisering, er at pladebutikkerne så kan få fordelt menneskemængden lidt rundt i butikken.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Det er meget svært, omend umuligt, vil jeg mene. Feks. Fordi man siger POP musik er det jo ikke fordi det er dårlig musik, det er bare "populært", ikke sandt....

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal tage det ud fra et lidt musikteoretisk niveau, så er forskellen mellem rock og pop rytmen, akkordfølgen og sangstilen.

Pop synges for det det meste med så meget stemme som muligt, mens rock er med lidt mere luft og "råbes" lidt mere.

Mht. til akkorderne, så bruger pop næsten altid funktionsharmonisk mens rock er modal (gider ikke til at forklare, medmindre nogen vil vide det...).

Rytme skal jeg ikke kunne sige noget om, men der er en forskel.

Hvor grænsen går mellem rock og heavy ved jeg ikke rigtigt, sangstilen i heavye plejer at være lidt mere brølen/brummen og tit oversyret med en elguitar med rigelig forvrængning.

Der er selvfølgelig blandinger, f.eks. Fintroll (et svensk heavy band tror jeg nok). Deres musik er heavy, men det er baseret på akkorder der er funktionsharmoniske. Noget af det er ret skod (jeg er ikke så meget til "brøle-musik", men noget andet af det er møgfedt

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

kunne man forsimplet sige at

Pop er nedarvet fra Beatles traditionen og
Rock er nedarvet fra Berry/Rolling Stones traditionen (altså blues)

kunne være et bud.

mvh

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Den går faktisk ikke, for Beatles har lavet stort set ALT...

Men man kan godt tillade sig at sige rock har rødder i R&B mens pop har rødder i folkemusikken.

Correct if I'm wrong, det er ved at være lidt lang tid siden jeg havde om det i musik

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

jeg tror det er afhængigt af tiden... eks. Beatles twist and shout blev nærmest anset for heavy rock (selvom udtrykket endnu ikke eksistererde), mens de fleste i dag vil kalde det halvt poprock, sammenlignet med eks metallica og slayer.

men igen, det er meget individuelt, har en bekendt der i rame alvor mener at Korn er popmusik, og limp biscuit blød rap.

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hvad mener ham der din bekendte så er hård rock og hardcore rap ?  ...  det kunne da være jeg skulle have sat mig en ny definition der   Ved godt at de to ovenstående bands ikke er det der sætter definitionen for hardcore i deres to genrer... men jeg vil da sige at de heller ikke hører til den bløde ende i mine ører...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

tro mig, selv om jeg har hørt hård metal i ti år synes jeg at det han kalder hårdt, ja bare det han kalder "normalt" er skræmmende hårdt.... lidt operametal og en del bands fra sverige/norge/finland, jeg aldrig har hørt om før. 

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 November 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Pop-rock kan være svært at skelne fra hinanden nu om dage, er Sanne Salomonsen f.eks. pop eller rock?

Mht. Heavy rock så ligger forskellen efter min mening ikke så meget i hvor forvrænget en guitar er. F.eks. bliver Michael Jackson ikke heavy bare fordi der er sat en tung spade på. Det har mere at gøre med måden musikken komponeres på. Tag nu det gamle band Rainbow(70'er inkarnationen), idag lyder Blackmore's guitar noget tynd i det(på f.eks. Rising), og nogle vil nok kalde det gammelmands rock, men måden de sange er bygget op på - sang stilen og selve "feelet" gør Rainbow til et heavy band frem for "kun" et rock band.

Det er også derfor "metal purister" afsværger Limp Bizkit, PaPa Roach o.l, den tunge guitar er der ja, men "metal ånden" som første gang blev fremmanet af Black Sabbath i 1970 er ikke til stede i musikken. Heldigvis er der massere af andre moderne bands som fører faklen videre.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 01 November 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Det har vel også noget at gøre med tekster/budskabet. Forskellige rytmesektioner, (selvom de også udvikler sig) måden at synge/råbe på, o.s.v
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 01 November 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle hive en sjov mellemting frem, så må det være Metallicas Load/ReLoad albums. De plader ville jeg kalde hård rock, med strejf af heavy.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Leroy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 November 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

vil også lige på bane her

syns meget det kan defineres af genrens målgruppe:

flere bands er optaget af at lave en sælgert af et album og rammer derfor nok en breddere målgruppe. derfor virker disse albums en smule poppet i mine øre.

et godt eksempel synes jeg er metallica, som er rykket fra at være en ydergruppe til at være mere hørbart for det brede publikum. har dog ikke rigtig lyttet til Metallica de seneste par år, så kan ikke rigtig tillade mig at udtale mig om det.

flere sub-genrer er også blevet mere alment acceptable, deriblandt rap, punk, heavy og house for eksempel. det er nu normalt, at høre disse genrer i landets førende radiostationer, der primært vælger at overflyde æteren med popmusik.

genren mener jeg optegnes, når kunstneren/bandet/gruppe skider på salget og smider et album på markedet, som de ved ikke har en chance hos det brede publikum. de gør det alligevel velvidende om, at mange ikke vil kunne lide det, men den lille gruppe mennesker der lever for den valgte musikgenre, vil ELSKE det, fordi det er lavet til "dem" og ikke til alle andre. dette gør albumet specielt også i genren.

ved ikke om jeg har fat i det rigtige, men det er lidt af hvordan jeg syntes det hænger sammen.

hvad syntes I? 

P.S. der blev skrevet lidt om nogle, der havde købt forskellige navne i noget de mente var forkerte genrer. dertil kan jeg kun sige, at jeg blir mere og mere skuffet over landet musikforretninger. personalet i disse forretninger blir mere ukyndige for hver dag der går. der er fandme langt imellem musikelskende salgassistenter. det kan ha noget at gøre men forkerte placeringer af skiver i forretningerne.

Kleinsmeden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

jeg mener ikke at man kan gå ind og definere pop som værende en egentlig genre. Musik er, efter min mening, pop når en tilstækkelig stor del af befolkningen kan lide det. Et godt eksempel er Eminen: Genren er hiphop, men fordi det er blevet så alment POPulært er det samtidig blevet til pop. Det betyder jo ikke at det har skiftet genre.

At han så selv rakker ned på popkulturen er noget andet, men det er, for mig at se,  svært at benægte, at det er den han lever af.

Min "Bio"
Til top Vis Kleinsmeden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kleinsmeden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes