Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2024 | 21:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Gips og Sten i lytterum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 29 September 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ved at opbygge min hjemmebio i kælderen. I den forbindelse er jeg af ingeniøren blevet beordret til at beklæde ydervæggene med rockwool og gipsplader indenfor. Det vil sige at den forreste endevæg og den venstre side bliver beklædt med dette, mens jeg havde tænkt at de 2 resterende sider skulle forblive oprindelige. De er opbygget med mursten.

Er der nogle helt graverende akustiske fejl ved dette? Jeg er jo godt klar over at det ikke er 100% optimalt, men er det så galt at jeg burde beklæde alle vægge med rockwool og gibs? Der går 5 cm af rummet hver gang. Rummet er 2.6 m højt, 3.8 m bredt og 6.5 m langt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 29 September 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

mit bedste lytterum indtil nu er med gips. start evt. med endevæggene, prøvelyt og tag side væggene med hvis det er ødvendigt.

 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 29 September 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Det skal helst være nu hvor jeg er i gang. Mer-udgiften er omkring 4000 kr, plus jeg jo får et maginalt mindre rum.

Det er for mig at se noget bøvl at lave bagefter, hvor der er lagt gulvtæppe, sat lofter op og malet.

 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 29 September 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror rummet bliver for dødt hvis det beklædes fuldt med rockwool.

Jeg tror nogle få lydæmpere placeret fornuftigt, vil give den bedste akustik.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 29 September 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt følge svend i at det er nemmere at gøre det nu en senere men det er svært at gøre alting på en gang!

Mit kommende lytterum bliver ligeledes med gips på alle 4 vægge og hvis rummet bliver for dødt burde man kunne benytte nogle store reflekterende flader.

EDIT:

Selvfølgelig afhængig af frekvensen, Rockuld/gips dæmper jo relativt dybt.

 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 29 September 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg tror rummet bliver for dødt hvis det beklædes fuldt med rockwool.

Jeg tror nogle få lydæmpere placeret fornuftigt, vil give den bedste akustik.

Der kommer jo gips udenpå rockwoolen. Det er kun for at isolere for kulden at der kommer rockwool bag, da det jo ingen indflydelse får på akustikken når det er gemt væk.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1258
Sendt: 29 September 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
LGrau skrev:

Jeg tror rummet bliver for dødt hvis det beklædes fuldt med rockwool.

Jeg tror nogle få lydæmpere placeret fornuftigt, vil give den bedste akustik.

Der kommer jo gibs udenpå rockwoolen. Det er kun for at isolere for kulden at der kommer rockwool bag, da det jo ingen indflydelse får på akustikken når det er gemt væk.

Mig bekendt er det den optimale måde at dæmpe bas lyde på!!

(Bassen sætter gipspladerne i svingninger, mens rockwoolen dæmper svingningerne)



__________________
Se min tidligere HD bio-kælder her!
Til top Vis Ingeniøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniøren
 
fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 155
Sendt: 29 September 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

du skal jo stadig have en masse ... ( tæpper og lign. sofaer , generel indretning ) for at gøre rummet "dødt" for ligeså snart du har sat gipsen op og lagt glasvæv udenpå, og så til sidst malet det. så vil du have et bart rum med MEGET dårlig akkustik i pga. malingen har gjort væggende hårde ( mere eller mindre alt efter hvilken glans malingen har )

det er i hvert fald min erfaring efter jeg lavede min kælder, som også er ren jernbeton hvor der er lagt forskanning rockwool og gips på. På alle vægge.

Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 30 September 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Svend P, har bedt mig skrive lidt om bla. brug af bla. gipsplader på væggene i hjemme bio/ lytte rum.

Det vil jeg da gerne….

Jeg er langt fra ekspert, men skal da gerne give det et forsøg

Gipsplader:

En typisk konstruktion, er jo nogen lægter, med gipsplaser på. Lægterne sætter man jo typisk med en afstand, der svare til bredden på gipspladerne.

Ved denne konstruktion, kan/vil man tit komme i en situation, hvor væggene, minder om en tung membran !

Hver gang en woofer prøver at lave ”overtryk” i lokalet, gipspladerne, blot ”bøje” sig ind af, og udligne trykket.

Når så wooferen igen flytter sig ind af, så følger gipspladerne med. Alt i alt har man en woofer, der lever, eller forsøger at leve sit eget liv. Samt nogen gipsplader der lever deres. I heldige tilfælde vil man ”bare” have meget ringe eller slet ingen bas gengivelse. Men i værst tænkeligt tilfælde, vil man have en basegengivelse der svinger, fordi de to systemer (woofer, og gipsplader) langt fra er særlig enige om hvad der skal forgå.

Løsning:

  1. Sætte så mange lægter, så tæt, at gipspladerne ikke kan bevæge sig.
  2. Bruge så tykke plader at de ikke kan bevæge sig.
  3. En kombination af A +B

En anden løsning, kunne være at supplere, løsning C, med at variere, med plade tykkelsen. F.eks. Kunne man have 10mm + 10mm på den ene væg, og 10+13mm på den anden, osv.

Der ved vil man opnå at væggene IKKE vil svinge ved samme frekvens.

Det bløde rum, svare jo lidt til at prøve at opnå, et højt lyd tryk i et telt !

Der skal nok lidt til, før det bliver en succes.

Når man nu er i gang med at lave rum til bio/lyd gengivelse. Så ville jeg også sørge for at så få flader som muligt var parallelle. Det kan aldrig skade at to flader IKKE er parallelle. Dvs. jeg ville f.eks. mellem hver gipsplade afdeling ville vinkle dem i forhold til rummet.

Lidt over drevet, set ovenfra:

 

link til bil. 1 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15004&P N=1&TPN=1

jeg ved ikke hvordan man uploader til denne tråd

 

 

Dæmpning:

Det vigtigste er loft og gulv.

Gulvet er noget meget let med en gulvtæppe,

Men loftet er jo ikke helt så let.

Hjemme hos mig er det gjort med noget stykker stof, der hænger i små metal klemmer. Alt sammen fra Ikea.

Stoffet er derved let at flytte op og ned. Eller som hos mig, hænge i buer, for at dæmpe over en bredere område.

Det der dæmper, er partikel hastigheden gennem stoffet. Det må derfor ikke være for tæt. Og den afstand det hænger fra den reflekterende flade.

Hænger det helt op af, vil der meget ringe effekt, og jo længere det hænger fra, jo lavere frekvenser  dæmper det ved. (jo længere bølge længder dæmpes der ved, fordi afstanden mellem partikel hastigheds barrieren og den reflekterende falder er der.

Nogen af de første lyddøde rum, var lavet ved at der hang stof, i flere lag, på alle fladerne. Således at så mange frekvenser som muligt blev dæmpet.

Oplagt i en hjemme bio, er jo at bruge evt. gardiner der alligevel skal op foran vinduer.

En anden løsning/ supplement, er at lave nogen rammer med rockwool i/på.

Disse kan så flyttes rundt, og frem og tilbage fra væggen, indtil man har den virkning man ønsker.

Der er vist en anden tråd, her på sitet, der beskriver dette. Man kan ikke lige finde den.

Måske en anden ved hvad den hedder.

Et andet middel er at bruge diffusere. Men her er endnu lidt på tynd is, så her skal vi nok lede efter en der ved lidt mere om det.

Men man kan bla. starte med:

 

billede 2

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15004&P N=1&TPN=1

 

For at se hvad der skal bruge hvor I rummet.

Ideen med diffusere, er at i stedet for at alle lydbølger møder den samme flade samtidigt, gør de det modsatte,

De ”opløser” lyden, så ledes at den spredes og difuneres !

Det er lidt i stil med de IKKE paralelle flader fra før.

Det tror jeg var det….

Der er nok nogen der kan sige MEGET mere, og meget klogere ting om emnet. Men her er da en begyndelse.

Nogen links, vedr. højtaler placering, som også kan hjælpe på akustikken.

http://www.audiolinks.nl/speakersetup.htm

Der er oven i købet en ”regnemaskine” i bunden

 

der kommer nok mere...



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for forklaringen. Jeg ved ikke lige om jeg er klar til skrå vægge! Det er vist svært at lave pænt.

Hos byggemarkedet er jeg blevet anbefalet at sætte en stiver for hver 45 cm, så jeg forventer at det dæmper svingningerne tilstrækkeligt?

Der kommer Rockfon Sonar akustikloft på, så den del er i orden.

Hvad siger du til gips på kun den ene halvdel af væggene?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ok, tak for forklaringen. Jeg ved ikke lige om jeg er klar til skrå vægge! Det er vist svært at lave pænt.

nej, det er nok ikke det letteste

Hos byggemarkedet er jeg blevet anbefalet at sætte en stiver for hver 45 cm, så jeg forventer at det dæmper svingningerne tilstrækkeligt?

hvad tykkelse plader bruger du ?

Der kommer Rockfon Sonar akustikloft på, så den del er i orden.

det er sgu da meget proft

Hvad siger du til gips på kun den ene halvdel af væggene?

det vil nok hjælpe på problemet. men hvis de opfører sig som en absober/ tung membran, og de andre er hårde, så vil de stadigvæk "opsuge".

men med "tykke" gipsplader, og kort lægte afstend, skulle problemet jo være meget minimeret.



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

hvad tykkelse plader bruger du ?

De er 13 mm. Jeg tror nok det er den mindste tykkelse.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. bruge vådrumsgipsplader, de er både tykkere og samtidigt også mere hårde.

Jeg har selv et problem ved at mit lytterum er efterisoleret med enkeltlag gipsplader, det sutter temmeligt meget bas Især de mindre højttalere lider under dette.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

3DX har mange gode råd, der er værd at følge. Jeg vil kun supplere med et forslag om at variere afstanden mellem lægterne, så du spreder frekvenserne for de resonanser der måtte opstå. De er dog nok ret veldæmpede i forvejen, da gips har et lavt Q og isoleringen bagved også giver noget.

At sætte lægterne tæt vil også gøre noget, da det øger stivheden, men derved får man også resonanserne op i frekvens, hvilket ikke altid vil være en fordel.

Jeg tror at resonanserne i pladerne er et lille problem i den store sammenhæng. Parallelle flader og hårde stenvægge er langt mere skadelige end det.

Navnundige Steen Duelund har en regel, der går ud på at rummet bør være veldæmpet i højttaler-enden og mere levende i lytte-enden.

- Og husk så til sidst at dampspærren skal på den varme side af isoleringen. Ellers vil din lægtekonstruktion rådne væk i løbet af kort tid.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Du kan evt. bruge vådrumsgipsplader, de er både tykkere og samtidigt også mere hårde.

Ok, det var da et godt og nemt råd! Jeg har godt nok købt gipsen, men det skal jeg nok få brugt andre steder i huset.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

3DX har mange gode råd, der er værd at følge. Jeg vil kun supplere med et forslag om at variere afstanden mellem lægterne, så du spreder frekvenserne for de resonanser der måtte opstå.

good point.

De er dog nok ret veldæmpede i forvejen, da gips har et lavt Q og isoleringen bagved også giver noget.

At sætte lægterne tæt vil også gøre noget, da det øger stivheden, men derved får man også resonanserne op i frekvens, hvilket ikke altid vil være en fordel.

jo, men jo højere du går op i frekvensm jo svære bliver det for den pågældene frekvens at sætte noget tungt i bevægelse

Jeg tror at resonanserne i pladerne er et lille problem i den store sammenhæng. Parallelle flader og hårde stenvægge er langt mere skadelige end det.

derfor min ide, med at lave gipsvægen skrå. enten den hele, eller i sektioner

Navnundige Steen Duelund har en regel, der går ud på at rummet bør være veldæmpet i højttaler-enden og mere levende i lytte-enden.

det er nok derfor de så (iden tegning jeg ikke kan uploade i denne tråd ) anbefaler, absorbering i fronten, og defuser i "bagenden".

hvad der egentligt, sket med Steen ? er helt væk herfra (side spring)

- Og husk så til sidst at dampspærren skal på den varme side af isoleringen. Ellers vil din lægtekonstruktion rådne væk i løbet af kort tid.

ja, det kan hurtigt blive en klam fidus, hvis dug punktet, kommer på den forkerte side af damspæren.  (vær glad for det ikke er et træ hus , der hedder en damspære en hydro-diode... eller noget i den stil. og koster spidsen af en jetjager )



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 30 September 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Sjov tråd

Spændende forslag og løsninger, men:

Hvordan fa.... kan man lave et lytterum uden at måle??

Dette skal forståes konstruktivt, men jeg fatter altså ikke at man kan dæmpe et lytterum, UDEN at vide, HVAD det er man skal dæmpe.....

Burde man ikke måle lytterummet, finde de svage punkter (peaks etc) og så korrigere dem?

Først skal man vel finde et "optimalt" mål, f.eks et "standard" lytterum som besrkrevet iIEC 60268-13 rumakustik

Dernæst måler man sit rum og finder ud af hvor det afviger.

SÅ kan man begynde at finde på div beklædninger af vægge etc. (her kan man så beregne sig til størrelser, dybder etc. se div. relevant litteratur om f.eks helmholtz resonatorer etc.)

Nu burde man have et godt udganspunkt for et godt lytterum

Så kan man fintune og måle og lytte og..... til den er HELT i vinkel

Er det bare mig (og min ingeniørbaggrund) der har det på denne måde??

Hilsen Thomas - der selv er ved at udmåle sit lytterum (når konen ikke kigger)

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 30 September 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hvis De havde fulgt med i tråden Herr Meier, ville De vide at jeg beklæder for kulde, ikke akustik. Spørgsmålet var derfor, hvordan jeg gjorde det mindst dårligt!

At jeg derudover ikke har adgang til måleudstyr, gør de jo ikke bedre. Men de evt. ændringer der skal til når rummet står færdigt, må udføres med "løse" genstande. Jeg vil ikke indrette rummet med skrå vægge eller lign.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 30 September 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

He-he det havde jeg ikke set

Det står da også kun henslængt i et senere indlæg.....

Det var nu også kun et "surt" opstød....

Vedr. måleinstrumenter, så kan en pc bruges ganske gratis (næsten)

God vind og held og lykke med varmen

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 30 September 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Måske hr. Meier vil uddybe vedr. den næsten gratis pc som måleinstrument !
Links eller regulær beskrivelse

__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes