Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 21:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DENON AVR-3805 og subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 September 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hej!

Vil lige tillade mig at spørge om noget ang. DENON AVR-3805.

I kan lige starte med at se på dette billede:

http://www.usa.denon.com/catalog/photos/AVR3805%20Back.jpg

Som i kan se er der Pre-Out til lidt forskellige ting. Jeg undrer mig dog over at subwooferen deler pre-out med centeren.
Er det meningen at sub'en blot sluttes til den ene udgang (rød) og fungerer som LFE Out?

Nogen der kan forklare hvordan en sub skal sluttes til der?

Skulle man en dag få lyst til at køre med et x.2 system, hvordan slutter man så to subs til på 3805'eren? (hvis det kan lade sig gøre)

Hvad er kvaliteten bedst på? Med et enkelt LFE kabel, eller et normalt stereokabel?

Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 15 September 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Subwooferen deler ikke udgang med centeren.

Center og subwoofer signaler er i mono, dvs. et kabel = et signal.

Jeg ville gå efter et kvalitetskabel der er lavet til formålet, bruger selv Taralabs Prism 2200S til min subwoofer, me det koster også lidt kr.

Hvis du vil koble 2 subwoofere til, så kan du få en Y-splitter i hifiklubben eller enhver anden velassorteret radio/tv forretning. Hvis du overvejer 2 subs kan det anbefales at smide en subwoofer på centerkanalen ;0).

Tigeren

Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

for at gøre det simpelt så sætter du kablet ind i den indgang hvor der står subwoofer bag på forstærkeren ;). Dvs. den røde udgang.

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 15 September 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Okay, og så fra subwoofer udgangen til LFE indgang på sub'en - yes...

Takker - vidste ikke center havde et signal for sig selv, men det er jo egentlig logik for burhøns, når de kun er én.

Nu skriver du det med at smide en sub på center kanalen. Er det så for at bruge sub'en som forstærker til centeren?

Hvad ville være smartest? En y-split eller snuppe signalet fra centeren?

Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

nej den center udgang der er fungerer som preout, dvs. at du eks. kan sætte en anden forstærker til at drive center højtaleren, og i det eks. jeg kommer med så kan du bruge din center som almindeligt + lade en aktiv subwoofer tage sig at de dybe frekvenser som center højtaleren ikke kan klare.

Dvs. Center højtaler + Center aktiv subwoofer :).

Mht. hvad der er smartest, skal du afgjort lytte dig frem, for det kan jo være en aktiv sub vil gøre at din center vil virke for overdøvende, og dermed ødelægge lydbilledet.

Hvilken/Hvilke subwoofere tænker du på at få, eller har du?.

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 15 September 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Ja, men sub'en har jo nogle alm. linie udgange der kan drive et par højtalere.
Man kunne vel evt. bruge de udgange på sub'en til at drive sin center, i stedet for at anvende en effektforstærker.
Men men men, det kommer nok ikke på tale. Skal jeg til at lege med to subs, bliver det nok y-split som du nævne.

Hvad jeg går med tankerne på? Jeg kan lige så godt sige det, jeg er _IKKE_, tilfreds med det Eltax crap der står der nu og jeg ville meget gerne i løbet vinteren, opgradere til et Dali Suite 2.8 system (vi snakker surround, så det er "systemet" inkluderer C0.8 og R0.8) + en Suite S1.2 sub (evt. en ekstra på et senere tidspunkt)

Har fået lyttet til lidt forskelligt, indtil videre B&W DM600 serien, Dali Blue serien og så Dali Suite. Kan rigtig godt lide Suite, også hvad angår design

Som du kan høre er jeg lidt grøn, men jeg er ved at få lidt smag for det.
Er i øvrigt meningen systemet skal bruges til både stereo (musik) og surround (film).

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Eiberg skrev:

Ja, men sub'en har jo nogle alm. linie udgange der kan drive et par højtalere.
Man kunne vel evt. bruge de udgange på sub'en til at drive sin center, i stedet for at anvende en effektforstærker.

Det lyder som en usædvanlig subwoofer, når den har udgange. Desuden er liniesignal ikke nok til at drive en højttaler. Der skal en effektforstærker til.

I øvrigt han Denon'en jo indbygget effektforstærker (og tilhørende højttalerterminaler) til centerhøjttaleren.

Mon du ikke er kommet til at blande nogle begreber sammen? Jeg ved godt du er ny på området, men lidt mere info om din sub er måske på sin plads - mener du at den har indbyggede forstærkere for andre højttalere end subben selv?

Men men men, det kommer nok ikke på tale. Skal jeg til at lege med to subs, bliver det nok y-split som du nævne.

Det lyder fornufttigst.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 September 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Det lyder som en usædvanlig subwoofer, når den har udgange.

Mjaaah, jeg har 2 stk. JBL HT-PS300THX - der er også udgangsterminaler på, for højttalertilslutning... Så helt usædvanligt er det ikke. At jeg så aldrig får brug for dem, er så en anden snak...

Der er så endvidere ind- og udgang for et linie-signal, således at subs'ne kan serieforbindes...

Til top Vis Autechre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Autechre

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 16 September 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Usædvaneligt? Nah...

Tilfældig billede, af bagsiden på en tilfældig sub:
http://ieeegroup.com/Merchant2/graphics/00000001/B1-30-300d- back-bottom.jpg

Hvis du ikke har en forstærker med Pre Out til sub'en, kan du trække normale højtaler kabler til sub'en og så fra sub'en til højtalerne. Og når man gør det går jeg ud fra man bruger sub'en som en slags forforstærker?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Så er det åbenbart ikke så usædvanligt...

Eiberg skrev:
Hvis du ikke har en forstærker med Pre Out til sub'en, kan du trække normale højtaler kabler til sub'en og så fra sub'en til højtalerne. Og når man gør det går jeg ud fra man bruger sub'en som en slags forforstærker?

Det med forforstærkeren er nok det eneste jeg vil give dig uret i. Når du har signalet via højttalerkabler er du allerede på højt (forstærket) signalniveau (efter effektforstærker) så subben gør næppe noget ved signalet til satelliterne andet end måske at filtrere det passivt nedefter, hvis det er konstrueret som et samlet sat/sub system.

Det giver selvfølgelig også god fleksibilitet at kunne forsyne subben med et højniveau-signal, hvis der som nævnt ikke er sub- eller pre-out på forstærkeren, men det har vel stort set alle nyere surroundreceivere og -forstærkere.

Hvis der ydermere er terminaler for tilslutning af "satellitter" så kan der måske spares noget kableføring. Endvidere er der måske indbygget noget passiv filtrering til satellitterne. Denne model troede jeg dog kun var til passive subwoofere. 

Men helt ærligt - serieforbindelse af subber...? Hvis man har råd til to af slagsen giver det vel bedre mening at koble dem i stereo?

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Sendt: 16 September 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Boye: Det var nu ikke fordi jeg ville serieforbinde 2 to subs...

En y-split på den decideret sub udgang ville nok være det nemmeste / bedste?

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Afgjort er en y split det nemmeste.

Jeg har selv haft 2 dali suite S1,2, dem går man ikke galt i byen med, på flere områder er de Dali SWA15 overlegen, såsom hvor kontant den er, og velspillende. Med 2 af dem kan en SWA15 godt gå hjem og vugge.

Med 2 af dem i dit system kommer du ikke til at mangle bas ;).

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 September 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Men helt ærligt - serieforbindelse af subber...? Hvis man har råd til to af slagsen giver det vel bedre mening at koble dem i stereo?

Koble dem i stereo!? De fødes jo med det samme mono-signal, hvis man har tilsluttet dem via LFE-udgangen ( .1 )... Så om det er smartest med en Y-splitter eller serieforbindelse, er nok lidt afhængigt af måden hvorpå ens anlæg er opstillet ift. højttalere og subs... Mine subs er placeret ved fronthøjttalerne.

Og da jeg ikke fandt nogen hørbar forskel på Y-løsningen kontra serie-løsningen, så valgte jeg sidstnævnte...

Ift. til min TMA AV32R 7.1EX, så havde min hedengangne Sony TA-E9000ES hhv. 2 sub- og 2 center-udgange...

Desuden er muligheden for serieforbindelse jo lidt smart, hvis man skulle ha' 3-4 subs...

Til top Vis Autechre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Autechre

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

AV32R skrev:
Koble dem i stereo!? De fødes jo med det samme mono-signal, hvis man har tilsluttet dem via LFE-udgangen ( .1 )...

Åh ja, LFE - nutidens svøbe  To Subwoofere skal selvfølgelig kun i stereo hvis man har et stereosystem - Ellers måske tre: to til aflastning af fronthøjttalerne og en til LFE, pyha..

Desuden er muligheden for serieforbindelse jo lidt smart, hvis man skulle ha' 3-4 subs...  

- og pladsen til dem..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes