Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: tv eller projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
denon avr-1804
Forum Bruger
Forum Bruger

Konto lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

jeg er på udkig efter en ny projektor/tv jeg ved bare ikke hvad der er best.

den skal mest bruges til film men også en del til tv.

da jeg ikke har så mange penge så må højst køste omkring 10000kr.

håber i kan hjælpe mig mad hvad jeg skal købe.

Til top Vis denon avr-1804's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af denon avr-1804

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hej Denon,

Du må i hvertfald allerførst gøre dig klart om du går efter en projektor eller et tv. Der er fordele og ulemper ved begge så det er ikke ligegyldigt hvad du vælger.

Projektor: Fordele - stooort billede, fylder ikke på gulvet

Ulemper - kræver mørklægning (!!!), lang (og ofte dyr) kabelføring, billedkvalitet fra video (og dermed tv da du må bruge videoen som tv-tuner medmindre du køber en ekstern) er ikke så god, blæserstøj

TV: Fordele - god kontrast, kan anvendes i dagslys, nem kabelføring, ingen blæserstøj

Ulemper - mindre billede, fylder på gulvet/reolen/væggen 

Jeg har både projektor og tv i min hjemmebif - generelt ser jeg film på projektoren og tv på ... well, tv´et. Der er jo f.eks. ikke teksttv på projektoren, og så fedt er det altså heller ikke at se nyhederne i 100" hver dag.

Går du efter en projektor, så skal du tage det med mørklægningen meget alvorligt. Kan du ikke lukke alt lys ude af rummet, så vil du ikke få meget ud af film med mange mørke scener som f.eks. Underworld eller Mystic River. Desuden skal du udover projektoren huske at et godt lærred hurtigt løber op i 3-4000 kr. eller mere. Der er dog selvfølgelig billigere alternativer. Men du skal passe på med at spare for meget på kabler. Skal du have et kabel fra DVD/video m.m. fra et rack på gulvet op til en projektor under loftet, så bliver det hurtigt 10-15 m kabel, og jo længere kabler, jo vigtigere er kvaliteten. Et component eller DVI kabel i den længde løber nemt op i 1000 kr eller mere. 

Men er alle disse ting på plads er der ikke noget federe end at læne sig tilbage og nyde det store billede.

Tilbage til dit budget - går du efter en projektor vil jeg råde dig til at kigge efter en model til 6-7000 kr. og bruge resten op til de 10 på lærred og kabler. Du bør gå efter modeller der er beregnet til hjemmebiobrug, da der på disse er gjort mere ud af at dæmpe blæserstøj end på dataprojektorer, som ofte er dem der bliver solgt billigt i tilbudsaviserne. Kig evt. efter en brugt Sanyo Z1 eller Panasonic AE-300 i den blå avis el. lign.

Tv-modeller har jeg ikke så meget styr på, så her må andre træde til...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv brugt en projektor som TV i et par år. Men min erfaring var, at det er ret dyrt i udskiftning af pære og slid. Så jeg ville nok vælge at købe både et tv og en projektor
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jeg har selv brugt en projektor som TV i et par år. Men min erfaring var, at det er ret dyrt i udskiftning af pære og slid. Så jeg ville nok vælge at købe både et tv og en projektor

ja eller købe en ekstra forsikring, som en del butikker efterhånden tilbyder. Jeg bruger selv min projektor som tv. mht slid, så har jeg en forsikring på projektoren, der dækker ALT undtagen brand og tyveri. og det dækker min indboforsikring sjovt nok. (dækker også pæren!! og forsikringen kostede 1900kr hvor en ny pære koster 3.495.-)

Der var lidt problemer i starten med, at man skulle vænne sig til det store billede. Jes Dorph virker en anelse skræmmende, når han kommer op på 80".
Projektoren larmer mere end et tv. og det kan være svært at se detaljer hvis man ikke mørklægger rummet, når der skal ses tv i dagslys.
Men det er ikke umuligt at se noget i dagslys. Jeg har alm gardiner, som er trukket for, og det er ganske rigeligt. selvom det selvfølgelig er et væsentlig bedre billede i total mørke.

Til 10.000kr vil jeg nok vælge et tv. med mindre du er heldig at finde en god projektor brugt, eller ved et godt tilbud.
mht kabler, så har jeg brugt ca 2000kr for Component, composite, vga, svhs samt analog audio retur fra tvtuner til forstærker. alle kabler i 10m.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes