| Forfatter |
|
Harald Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 19 September 2025 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Fedt at se at der stadig er godt liv i et godt forum!
Jeg leder efter en kraftigere forstærker til mine gulvht.
Har en Exposure som er fantastisk ved lavere volumen: føles som en lille Engelsk sportsvogn - agil og temperamentsfuld! Elsker den organiske varme præcise lyd, men mangler kontrol og kraft ved høj volumen: har nemlig mest lyst til at skrue ned ved høj volume, og ikke op.
Se sættet her: Focal chorus-826-v Exposure 2010s2d (solid state 75W) Cambridge Audio cxn-v2 Chord clearway-speaker-cable.
Hvad kunne den næste forstærker være? Har haft lånt Hegel og Lyngdorf, men det bliver for koldt og kedeligt. Atoll havde noget godt over sig ved høj volume, men den blev for mudret (pneumatisk affjedring?). Jeg hælder mere til noget med store hofter og temperament end noget perfekt og klinisk (beklager sammenligningen).
Jeg lytter til jazz, pop, rock og lidt klassisk, og er ikke afskrækket af brugt elektronik.
Ser frem til jeres idéer
Bedste jazzhilsner Harald
|
| Til top |
|
| |
Music-Nerd Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2022 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 19 September 2025 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvad budgettet er. Men da du ser ud til udelukkende at streame, kan din Cambridge bruges som digital forforstærker, så vidt jeg kan læse mig til om den. Så prøv at læse om N Core og Purifi klasse D effekt forstærkere. De fås fra 2x 250 og op til 2x 600 watt i 4 ohm. Eller 1x 750 w 4 ohm i monoblok. Dine Focal er 91 DB I 8 ohm. Så tænker der skulle være nok kontrol og headroom. De to klasse D forstærker komponenter sælges både som "saml selv" og af forskellige som færdigbygget. Prøv undersøg nævnte forstærkere. Der er noget på you tube og forums. Mange. Synes N Core og Purifi har overkommet klasse D svaghederne og er et ligeværdig valgt til transistor. Jeg har ikke selv hørt skal lige siges. Bare et indspark.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 19 September 2025 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi skal da have et budget
Rotel RA-1592 MKII ca 21000kr
Rotel RB-1582 MKII Stereo Effektforstærker ca 14000kr
Mindes at Rotel passer godt med focal
Focal Chorus 826W 30th Anniversary Edition går helt ned til 2.6 ohm ved 119hz måske er din forstærker mindre god til 4 ohm højtalere belastninger
Hvad med at sælge forstærkeren og din streamer og købe en Cambridge audio evo 150 ca 18000kr dobbelt effekt i 8 ohm i forhold til hvad du har
|
| Til top |
|
| |
Filmtosse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 936
|
| Sendt: 20 September 2025 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kaste et blik på Primare A32, har selv haft en og den spiller helt fantastisk og har masser af power __________________ Mit
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 20 September 2025 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Emnet ligner en fortsættelse af
Vanskelige Forstærkerbelastninger
Højttaleren der er tale om har et impedansforløb som er en udfordring for rigtig mange forstærkere. Da Stereophile testede højttaleren
anvendte man da også en forstærker som tilnærmet fordoblede effekten for halvering af impedansen ned til 2 Ohm, hvor der var godt og
vel 2x500W til rådighed
Højttalerens impedansforløb ser således ud.
Kigger man på anmeldelsen af trådstarters 75W forstærker kan det ikke undre den har problemer med højttalerens impedansforløb. Den er
ganske enkelt alt for lille, samtidig med at dens forvrængningsspectrum giver den noget af den klang, som i trådstarters anatomiske
analogier omtales som "brede hofter". I testen kapitulerer forstærkeren ved at levere mindre effekt i 2 Ohm end den gør i 4 Ohm. Og det
oven i købet kun ved brug af en kanal. Der hvor den burde levere det dobbelte i to kanaler.
Oplevelsen "slank og kold lyd" ved brug af en kraftigere forstærker risikerer at blive konsekvensen for jo mere kontrol forstærkeren har med
højttaleren "jo mere fit med stramme baller" - for nu at blive i den anatomiske sprogbrug - vil højttaleren opleves. Man kan jo ikke anklage
et par 6,5 tommer enheder i hver højttaler for at levere "brede hofter" uden supplerende klang fra forstærkeren eller signalkæden et sted.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2025 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom til at tænke på en nad 3020a eller 3020b
De trækker det meste uden problemer
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 20 September 2025 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige specifik i denne situation vil 3020'eren antagelig være en redning i forhold til @Haralds 75 Wat'er - men skal vi ikke se at komme videre? Der er sket meget siden den prisbillige NAD forlod samlebåndet. Dengang svaret på mindrebemidlede audiofiles søgen efter ligesindedes accept af deres valg. Fortællingen lever fortsat ser jeg. I kraft af dens udgangstrin, som ikke var strømbegrænset på samme måde som de fleste i samme simple og prisbillige segment - både før og siden. Hvad angår den pågældende højttaler og flere med den er konstruktionen af disse oftest sket med udgangspunkt i en af konstruktøren valgt forstærker, som er bedøvende ligeglad med impedanser, blot de ligger et par Ohm over kortslutning. Og når så nyskabelsen kommer ud i handelen står brugerne med fletningerne i postkassen, når pengene er brugt på højttaleren og skillemønten brugt på en forstærker til hvad der måtte være til overs. Eller man nøjes med forstærkeren brugt til sildekasserne der gik forud. Næh - det er vigtigt at sikre sig sammenhæng i investeringen, hvis man vil have glæde af den.
|
| Til top |
|
| |
Harald Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2025 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle gode bud! Kan forstå at 826v er krævende ved bestemte frekvenser, så der skal noget krudt til for at lege med disse kanoner (ny sammenligning...).
Desværre er budgettet ikke for stort pt (ingen Evo 150). Er ikke den store selvbygger, så må gå efter noget 10~15 år gammelt med større muskler. Vil se på Primare og Rotel i den klasse.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2025 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ny Rotel RB-1552 MKII ligger på 8500kr om den kan klare ned til 2 ohm ved jeg ikke
De 3 mindste integreret fra Musical Fidelity koster fra 6000-10500kr og ligger fra ca 60-85 watt i 8 ohm power er rigeligt, har selv 59 watt i 8 ohm og 117 i 4 og ca 85db højttaler og kan spille rigeligt højt
Der forskel på at have effekt og ikke kan kontrollere din højttaler og så have lidt mindre men kan kontrollere enhver højttaler belastning
Måske en denon pma 1560 kæmpe L..... måske kræver den lidt service men er opp givet til 2x450 watt i 2ohm den burde kunne trække din focal
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 21 September 2025 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
En fejlfri og recappet Thule Audio IA350B klare den opgave uden bøvl. Koster omkring 5-8K
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 22 September 2025 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holfi er svaret her (som så ofte før)
Find en Integra 88 S.E eller en 2.5.1. Begge fåes vel brugt til 4-6.000.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
villavalium Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 22 September 2025 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bladelius Thor mk2
Vh
|
| Til top |
|
| |
Per2 Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 26 September 2025 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Harald skrev:
Jeg leder efter en kraftigere forstærker til mine gulvht. Har en Exposure som er fantastisk ved lavere volumen:
|
|
|
Hvis du er til Exposure lyden, så er der enten det ældre Farlowe Exposure, eller måske en 3010/3510 evt en Naim Supernait 3 eller
3 forstærker, måske en Rega Aethos.
|
| Til top |
|
| |
Harald Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2025 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Tak for alle forslag. Jeg støvsuger markedet for gode int. forstærkere.
En anden mulighed er at bruge min Cambridge CXNv2 streamer som forforstærker, og købe en god effektforstærker (fx er der en Naim Nap 250 DR til salg), så kan jeg altid supplere med en separat forforstærker senere?
Er det en fornuftig vej at gå, eller er det i praksis et trin ned af hifi-stigen ifht min nuværende løsning med Exposure 2010s2d nu? Kan min streamer overhovedet klare forforstærker-opgaven med en kraftig effektforstærker?
|
| Til top |
|
| |
Helterskelter Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2021 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 05 Oktober 2025 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil anbefale Naim. Der er flere gode ting til salg brugt
|
| Til top |
|
| |
Harald Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2025 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det slutter ikke her: kan også beholde min Exposure
som forforstærker, så der er 3 muligheder:
- CXNv2 med ny int forstærker,
- CXNv2
med ny (brugt) effektforstærker, eller - CXNv2
med 2010s2d som for- og ny (brugt) effektforstærker...
Det skal ikke være nemt...
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 13 Oktober 2025 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt stå inde for en Primare A32 den gør meget rigtigt bruger den selv i dag ja gennem de sidste 10 år
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 14 Oktober 2025 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Harald
Mark Levinson 383, Coda, Audio Analogue, Norma. Rotel's gamle 1090 stereo effektforstærker kunne måske også være noget.
Mvh. Dennis
__________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
Harald Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2025 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per2 skrev:
Hvis du er til Exposure lyden, så er der enten det ældre Farlowe Exposure, eller måske en 3010/3510 evt en Naim Supernait 3 eller
3 forstærker, måske en Rega Aethos. |
|
|
Helterskelter skrev:
| Vil anbefale Naim. Der er flere gode ting til salg brugt |
|
|
Fik et tilbud på en Supernait 3 jeg ikke kunne sige nej til. Får den om 1 uge...
|
| Til top |
|
| |
Music-Nerd Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2022 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 01 November 2025 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt. Giv en opdatering på hvordan der spiller,n når du har lyttet lidt
|
| Til top |
|
| |