Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. februar 2025 | 14:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streamer til CD samling? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2025 kl. 13:38 | IP-adresse registreret Citér mathiasen

Hej Alle.

Jeg har streamet musik i mange år. Hoppede på spotify for mange år siden og har det stadig. Men nu har jeg genstartet min CD-samling, og er efterhånden oppe på 200stk. Man kan købe MANGE brugte CDer for prisen på et streaming abb.

Det fysiske medie er engagerende og tiltalende og jeg hygger mig med det. Lytter faktisk meget mere og har genfundet glæden ved gamle albums, i stedet for Spotifys playlister og algoritme-baserede forslag til hvad jeg skal lytte. Og ingen analyserer på hvad jeg lytter til..

Har en velholdt Sony 5CD-changer hooket op til en DAC med toslink og så ind i min forstærker. Det er kanon at køre shuffle på 5 CDer og lave sin egen "playliste" på den måde.

Men.. det er 2025 og jeg gad godt kunne lytte til min samling på andre måder også. Jeg vil gerne rippe min samling til FLAC, som jeg så kan lytte til i shuffle i det daglige når det bare skal være nemt.

Jeg har en Raspberry Pi4 og der er USB-indgang i min DAC også. Mangler bare at købe en passende SSD og rippe samlingen til FLAC. Og så noget software.

Jeg gad godt en løsning hvor mit musik ligger som rips på en SSD sat til Pi4, med min iPhone eller ipad som UI, meget gerne med mulighed for at jeg kan lytte min samling via min iphone ude i verden, når jeg er på arbejde, i bilen eller på løbeturen. Det er især det jeg gerne vil bruge det til. Jeg er blevet for gammel til Discman med kablede hovedtelefoner

Kan man dette og hvordan? Hvilken software skal jeg kigge efter? Jeg har rodet lidt med Volumio for nogle år siden for at kunne bruge min Pi4 til spotify connect, vil det kunne bruges til formålet?

Vil gerne have setuppet på plads før jeg bruger ugevis på at rippe CD'er Håber I har input til hvordan jeg kan lave det eller hvordan I selv gør.

mvh Rasmus
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen

henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2025 kl. 00:26 | IP-adresse registreret Citér henrikn

Jeg har gjort det i snart 15 år og er stadig glad løsningen.

Jeg bruger en NAS fra Synology og streamer ved hjælp af deres app (ds Audio) via DNLA. Men AirPlay er også muligt. Jeg
startede med airport Express og senere et gammelt Apple TV, begge med toslink. Idag bruger jeg Yamaha WXC-50 med coax.

Jeg har rippet alle mine CD’er i WAV format.

Du vil opdage at især gamle indspildninger fra 80 og 90’erne ofte har væsentlig bedre lyd, end du kan streamer fra div.
streamingtjenester. Jeg har været på flere af dem, men det har været kortvarigt…

Det giver dig også muligheden for at købe og downloade albums og enkelt numrer online. Der er masser af brugte CD’er til salg
for næsten ingen penge. Nogle gange endda gratis :)

bitnissen2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Sverige
Sendt: 09 Februar 2025 kl. 02:44 | IP-adresse registreret Citér bitnissen2

Halløj der.

Jeg har også over de sidste 4-5 år udvidet min cd samling fra ca. 650 cd´er til nu straks over 1100 (farligt at gå på loppemarkede og i plade butikker, ja de findes endnu ) Rippet til min NAs er det ca 670 GB data.

Jeg har også rippet alle sammen over på min synology DS218+ server, og streamer de så via min YAMAHA WXC-50 streamer (opgradering på vej) Dog har jeg opdaget at nogle af cd´erne er "indspillet/ blevet rippet på en lavere volume end andre? hvorfor det sker ved jeg ikke.? har sat rip programmet til at rippe 1:1 og i samme volume.

Jeg bruger min PC med internt blu-ray drev i, og ripper det med dBpoweramp pogrammet. let at bruge og ok billigt ca 300 kr i et engangs beløb. ikke noget med pr md.

Har dog hørt fra en meget god kammerat der arbejder med lyd og billede hver dag, at man skal satse på et externt drev! ikke et indbygget. Fordi at windows godt kan finde på at lave lidt julelege med dine rips, hvis man altså ripper både film og cd´er. Har også rippet de fleste af mine film til min NAS.

Jeg nyder godt af, at det er der på min NAS, mange fede numre man har glemt.

Bruger også selv spotify til "hverdag", da de har flest nummer.

Hvis du ikke har mod på at gi dig ud i en NAS server, så kig evt. på sådan en yamaha streamer, den er super fed. Eller en WIIM ULTRA eller en EVERSOLo A6 ME. alle 3 kan du nemlig sætte en SSD/USB stik til USB porten så slipper du for en NAS. Du kan også få en fed lille USB dims, der istedet for en aml. SSD altså en 2,5" drev ja så kan du sætte en NVME disk i den og så til USB porten på en af de 3 nævnte streamers. og den fylder ingen ting (som en stor tommelfinger, der har fået et slag med en muggert )

Hilsen
Bitnissen2
Til top Vis bitnissen2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen2

doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Februar 2025 kl. 15:46 | IP-adresse registreret Citér doitttt

eversolo dmp 6
en sdd nvme på 4tb