Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. januar 2025 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Summen i højtaler! Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2025 kl. 21:41 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Kære alle

Efter at have holdt juleferie i Berlin, er min hybrid forstærker begyndt at give en summen i begge mine Harbeth C7ES3 XD
højtaler. Har fået skiftet rør i højre og venstre udgang, men den er der stadig. Får i weekenden skiftet det midterste rør og håber
meget det vil fjerne den summen som er opstået. Der har nok altid været en smule, men det er blevet hørbart.

Har i evt. bud på hvad det ellers kan være? - ved godt det er “normalt” med lidt summen, men mit er blevet markant være…..

Har derfor også overvejet at gå helt væk fra rør og måske købe en Hegel H95 - nogle tanker om den?

Tak, Torben
Til top Vis Panerai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panerai

Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Januar 2025 kl. 21:23 | IP-adresse registreret Citér Mitron

hmmm...brum skyldes oftere en dårlig stelforbindelse end rør efter min opfattelse.

Har du haft rodet med signalledninger ?
Kender ikke højttalerne....er der tale om aktive højttalere ?

Endelig kan brum også skyldes en fejl i selve strømforsyningen i forstærkeren.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Januar 2025 kl. 21:33 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Højttalerne er et par ganske almindelige passive højttalere.
Det vi mangler er oplysninger om fabrikat og type på den hybride forstærker.
Suppleret med en forklaring på hvorfor der alternativt påtænkes skift til den omtalte Hegel. Har man fortrudt "rørlyden"?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2025 kl. 21:54 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Når jeg nærlæser oplægget endnu engang træder ordet "summen" frem som en umiddelbar udefinerbar fejlbeskrivelse.
Optræder "summen" i tomgang UDEN lyd eller optræder det når du spiller? Har nogen brugt dit anlæg i dit fravær?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2025 kl. 22:26 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Kære alle

Det er en Vincent SV-237 MK…..

Lyden kommer primært fra diskanten og er konstant på alle signalspor. Kan høres under afspilning af musik. Synes bare at kunne
læse det kan være et problem med rør og summen.

Tænker ikke jeg har gjort andet med kablerne - har også flyttet forstærker og højtaler til et andet rum for test.

Mht. rør, så har jeg måske været uheldig og har fået dem skiftet et par gange de sidste 3 år og da forstærkeren vejer en
bondegård, ønsker jeg nok derfor et mindre mere trofast alternativ. Dette ender måske på et Rega Elex MK4…..

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2025 kl. 22:48 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Og når jeg lytter til musik via min forstærker i høretelefonerne, er lyden der ikke!

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2025 kl. 23:56 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Panerai skrev:
Kære alle

Det er en Vincent SV-237 MK…..
Lyden kommer primært fra diskanten og er konstant på alle signalspor. Kan høres under afspilning af musik.

Så mangler du stadig at svare på om støjen er der konstant. Uanset om du spiller musik eller forstærkeren bare er tændt.
Og så er det vi mangler diagrammet for når du ikke hører noget i din hovedtelefon virker det forkert hvis det er
forstærkeren der skulle have fejlen. Normalt tager man hovedtelefonsignalet fra højttalerudgangen.

Det skulle vel ikke være sådan at støjen kommer af at dine diskanthøjttalere har lidt overlast på et tidspunkt? Det var derfor jeg
spurgte om nogen har brugt anlægget i dit fravær. Har du andre højttalere du kan teste forstærkeren på?

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 07:48 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Hej igen

Min summen er konstant og kommer når forstærkeren har varmet op og forsvinder når den slukkes. Den ændres ikke hvis jeg
skruer op for volumen.

Ingen har benyttet forstærkeren mens vi har været væk og spiller aldrig højt eller har gjort det, men har spurgt til mine
højtalere og får at vide at det ikke kan være dem. Har prøvet min forstærker hos min nabo og her var der også summen. Dog
altid svært at sammenligne andre ting. Men måske jeg skal få lånt en forstærker og sætte den til hos mig selv og se om der så
er i højtalerne.

Torben

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 08:20 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Panerai skrev:
Hej igen
Min summen er konstant og kommer når forstærkeren har varmet op og forsvinder når den slukkes. Den ændres ikke
hvis jeg skruer op for volumen.

Torben

Derved kan det fastslåes at støjen er rørrelateret . Og for rigtig at blive uvenner med rørfolket - hvorfor fortsat bruge en
forældet teknologi som blev afløst af transistorer allerede da jeg som teenager i 1960’erne startede min interesse for musik
elektronik. Og der er immervæk sket store fremskridt på det område siden da. Hvorfor ikke udnytte mulighederne? De nyeste
komponenter!

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 09:50 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Hej Kaj

Tak for svaret.

Så må jeg jo håbe det blive en smule mindre når det midterste rør bliver skiftet.

Kan man med bedre rør reducere dette problem, som så skyldes opbygningen af forstærkere med rør?

Torben

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 10:21 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det er jeg ikke den rette at søge svar hos. Jeg afsluttede brugen af rør efter ombygningen af en fm tuner fra min bedstemors
aflagte Bang og Olufsen TV/Fm radio kombineret med en Josty Kit stereodekoder med IC chip ………topmoderne …dengang.
Og så var der lige - tys, tys - det rørbaserede 50W PA trin eksperimentet til mit daværende Walkie Talkie opsæt. Derfra blev min
rørsamling overdraget til en væsentlig ældre person med erfaring på området. Ellers har det været transistorer siden da

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 10:26 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Hej Kaj

Det er også helt fint.

Jeg ender sikkert i rent transistor igen, må se om min jernklods af en forstærker kan sælges og så prøve en lettere vej.

Torben

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 10:46 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Selvfølgelig kan den sælges. Der er tydeligvis fortsat nogle som oplever rørlyden - med dens klanglige tilførelse til lyden - som
det rigtige. Samtidig med at man synes det er interessant at lede efter en ny klang opstået ved de variationer (unøjagtigheder)
de enkelte producenter tilfører rørene i deres måde at lave dem på. Nogle synes godt om moderen og andre foretrækker
datteren

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2025 kl. 14:26 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Kaj. skrev:

Derved kan det fastslåes at støjen er rørrelateret . Og for rigtig at blive uvenner med rørfolket - hvorfor fortsat bruge en
forældet teknologi som blev afløst af transistorer allerede da jeg som teenager i 1960’erne startede min interesse for musik
elektronik. Og der er immervæk sket store fremskridt på det område siden da. Hvorfor ikke udnytte mulighederne? "De nyeste
komponenter! "

Skrev manden, der heller ville lave "Low Drive" forstærkere end Klasse D, selvom det nyere "altid er bedre"??

@Kaj .....
Som sædvanligt skriver du, som du har forstand til. (Ingen kan forlange mere, men lad dog være, når du ved for lidt)??
Hvis du gider at sætte dig ned og læse, vil du finde ud af, at der aldrig er produceret en mere lineær, forstærkende komponent
til audiobrug end et rør (triode). Så det eneste, der er blevet "bedre" med transistorer, er prisen og en nemmere produktion.

En triode gør præcist det samme ved alle frekvenser, uanset om det er 5 Hz eller 5 MHz. Det kan en halvleder pga. sine
egenskaber på ingen måde leve op til.
Du kan ovenikøbet lave/bygge/konstruere en riaa med en nøjagtighed på +- 0,2 db, og et S/N-forhold på samme niveau
som havde det været med jfet´s/low noise bipolar eller opamp´s.

@Panerai skriver om summen/snerren i diskanterne efter at anlægget er blevet flyttet.
Brum kan optræde 3 steder i en (rør)forstærker: Ripple på glødespænding, ripple på anodespænding eller jordsløjfer
(ground loops). Ingen af delene var der før.
Al anden brummen/summen/snerren er fra udefra kommende påvirkninger såsom indstrålt støj, dårlig stelforbindelse,
dårlig stel i signalkabler (hvilket nærmest er det mest oplagte... at et kabel har fået brist efter at have været af/påmonteret??
Kan prøves med andre kabler.
Endelig at der kan være væsentligt mere forurenet 230V på den nye pladsering.
Kan prøves med et støjfilter mellem forstærker og stikkontakt.

Og et sidste suk.
DIt evindelige skriveri om, at vinyl, pickupper, vintage, rørforstærkere m.m. er forældet = uduelig teknologi er fuxxxxg
ulideligt at læse, den ene gang efter den anden. Det klæder dig ikke. Det fortæller bare, st du langt fra er så teknologisk funderet,
som du gerne vil fremstå. Så stop det dog.
Jeg holder alligevel ikke vejret, da du plejer at skrive: "Jeg burde egentlig ikke, man jeg kunne ikke la´ vær´ =stoppe mig selv.
I bedste mening.
At vi alle må ha´, nyde, eje den teknologi, der bekommer os bedst, uden at skulle konstant nedgøres af en eller anden,
der tror, han ved bedre

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 14:50 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Jeres uoverensstemmelse må i selv styre….

Har forsøgt andre steder med andet strøm kabel og har også prøvet andet højtaler kabel. Det det samme. Lyden kan sagtens
have været der før, men jeg har så først rigtigt lagt mærke til det efter vores ferie.

Jeg håber at udskiftningen af de midterste rør tager en smule af den summen.

Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Januar 2025 kl. 16:11 | IP-adresse registreret Citér Øpsie

Undskyld, hvis jeg har misset det, men har du prøvet uden signalkabler i? Altså helt afmonteret?
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie

Panerai
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 16:14 | IP-adresse registreret Citér Panerai

Ja har forsøgt næste alt, dog ikke en anden forstærker i setup’et, men min forstærker på andre højtalere. Får skiftet det forreste
rør i morgen. Så må vi se om en udskiftning af alle rør gør en forskel.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 18:37 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Boydk
Det glæder mig at se din vilje til at hjælpe Panerai med at løse problemet. Og siden du åbenbart følger mine skriverier undrer det mig du ikke
har skredet ind noget tidligere, når en kvajpande som mig bevæger sig ud i det du har en anden mening om ......

Tak for din anmeldelse!

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Januar 2025 kl. 19:12 | IP-adresse registreret Citér gabetta

@kaj Du er god til at foregive at ville hjælpe, men ofte virker det som om du hellere vil pådutte andre din egen verdensorden. Det virker
meget kunstigt og giver minder tilbage da Hermann altid skulle kritisere vinyl inditl han pludselig begyndte at synes om mediet.

@Panerai Det lyder til at du har prøvet at skifte nogle af rørene. Jeg vil ikke umiddelbart ikke tro at rørene selv er skyld i det efter at have
stået lidt stille. Et umiddelbart forslag ville have været at tage rørene ud og sætte dem i igen, for at "opfriske forbindelsen", men det har du
jo sådan set gjort. Måske det sidste rør kan gøre noget, som du selv er inde på. Ellers ville jeg indlevere forstærkeren til en kompetent
forhandler så der kan fejlsøges.

Du kan såmænd også udskifte forstærkeren, men det kommer til at koste dig... Hvis du vil købe nyt bør du vel forsøge at opgradere, med
mindre du synes at den nuværende lyder godt men at et horisontalt skifte (dvs. lydkarakter) vil passe dig godt. Nu hvor du oplever et
problem bør du også oplyse en køber om det, og det forringer hurtigt salgsprisen, eller umuliggør det.

Hvis jeg tolker dit oprindelige indlæg korrekt har du lavet absolut ingen ændringer før og efter brummeriet er opstået?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2025 kl. 19:28 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

gabetta skrev:
@kaj
Du er god til at foregive at ville hjælpe, men ofte virker det som om du hellere vil pådutte andre din egen verdensorden.
Det virker meget kunstigt og giver minder tilbage da Hermann altid skulle kritisere vinyl indtil han pludselig begyndte at synes om mediet.

Sammenholdt med din signaturtekst i bunden af dine indlæg forstår jeg dig fuldt ud.
Men mine intentioner ER at finde nutidige praktiske løsninger, så man igen kan nyde det elektronikken er beregnet til - Musikken!

Og til orientering er hverken rør eller vinyl på min to do liste. Hverken nu eller senere.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes