Forfatter |
|
Charles Forum Bruger
Bruger siden: 23 April 2016 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 28 December 2024 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Vestlyd V15C hvis der skal lidt power til |
|
|
De ser ret spændende ud, men jeg må indrømme at jeg ikke er ude efter et vintage look.
|
Til top |
|
|
Charles Forum Bruger
|
Sendt: 28 December 2024 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Buchardt A700LE hvis du har budgettet til det
4x6" og 19 - 29.000 Hz +/- 3dB, 25Hz - 27.000 Hz +/-2dB (can change with mastertunings)
Lidt mere betalbare system audio signature 40 og et par 100 watt i 4 ohm
Hvad forstærker har du ? |
|
|
De ser godt nok fede ud. Det kunne godt være en mulighed. De er dog lidt pebrede hvis ikke jeg har rummet til at få det fulde udbytte ud af dem.
Jeg var i mine overvejelser mest opsat på at bruge et par store subwoofere under trappen i kombination med et sæt slanke højtalere.
Der bliver ikke meget plads til højtaleren på højre side, idet jeg gerne vil have plads til et 75" TV.
Jeg købte et lille sæt B&W på marketplace for 900,- og satte dem bare lige op af væggen. De er ikke tilsluttet endnu og er bare mast helt op af
væggen på billedet. De kan nok give mig en lille ide om hvor store akustiske udfordringer jeg er ude i.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger
Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3697
|
Sendt: 28 December 2024 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Buchardt A700LE hvis du har budgettet til det
4x6" og 19 - 29.000 Hz +/- 3dB, 25Hz - 27.000 Hz +/-2dB (can change with mastertunings)
Lidt mere betalbare system audio signature 40 og et par 100 watt i 4 ohm
Hvad forstærker har du ? |
|
|
6-tommere i en lagerhal…?
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger
Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2591
|
Sendt: 28 December 2024 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
6-tommere ?
3 x 5½ tommere, de er opgivet til 30hz 90db og 300 watt
Bedre specs end Bowers & Wilkins 603 S3 og System Audio opgir deres højttalere inden for enten 1.5 eller 3.0 db
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger
Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3697
|
Sendt: 29 December 2024 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
6-tommere ?
3 x 5½ tommere, de er opgivet til 30hz 90db og 300 watt
Bedre specs end Bowers & Wilkins 603 S3 og System Audio opgir deres højttalere inden for enten 1.5 eller 3.0 db |
|
|
Ja, hvis specifikationerne er som du skriver…så har du da uden tvivl ret. Det er jo helt fantastisk. Hvad skal man overhovedet
med store højttalere når man kan få små 5,5 tommers poly-prut membraner som er endnu bedre..?
|
Til top |
|
|
Charles Forum Bruger
|
Sendt: 01 Januar 2025 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nytår derude.
Så fik jeg tilsluttet mine 900,- B&W'ere til en Kina karaoke forstærker jeg lånte af en kammerat.
Jeg har intet fornuftigt forstærker grej på matriklen, så jeg havde ikke de store forhåbninger til testen
men tænkte at jeg kunne få en ide om hvor i rummet man oplever forskelle og hvad de måtte være.
Stillet op som på billedet var der faktisk overraskende fornuftig bas ved lyttepositionen.
De øvre toner var også nooooogenlunde hvis jeg rykkede ret tæt på højtalerne (ca 2m).
Rummet skal klart dæmpes, men jeg vil sige at indtil nu er jeg positivt overrasket.
Ja, det bliver aldrig en connoisseur lytterum hvor jeg skal sidde og nyde at man kan høre forskel på
hvilken vej mine højtalerkabler er rullet, men jeg oplevede noget andet jeg ikke havde regnet med.
Lad mig forsøge at forklare.
Hvis man sidder i et totalt dæmpet rum med tykt gulvtæppe og lytter til HAEVN's liveoptagelse af We Are
så kan man jo høre at koncerten finder sted i en stor sal. Følelsen af at sidde i en stor sal
den bliver altså anderledes virkelighedstro, når man faktisk sidder et i stort rum som netop har noget af det "ekko"
(i mangel af et bedre ord) som man hører på indspilningen.
Det som gør mig positiv lige nu, det er at når man bevæger sig rundt i resten af rummet, så kan grejet ikke spille det op.
Men lige i smørhullet så lyder det grej jeg lyttede på (til samlet set 1.200,- på Marketplace) faktisk bedre end frygtet.
Der er dog fortsat for meget ekko i rummet, og næste tiltag er at bagvæggen skal dæmpes og jeg har denne umiddelbare plan.
Beklæde den med noget dæmpning med hvidt stof i stil med illustrationen på billede (grå felter).
Jeg så en gut på YouTube som lavede noget jeg synes så smart ud til prisen. Jeg vil nok lave mine svævende fra væggen.
https://www.youtube.com/watch?v=HO7aeraKLsM&t=396s
Montere WoodUpp paneler i hjørnerne ved bagvæggen og putte noget skum eller Rockwool ind bagved.(se billede)
Spørgsmål:
Hvilken type skum er bedst at benytte til prisen - ergo har jeg ikke forestillet mig at bruge oceaner af penge på det. Er Rockwool godt nok til at tage
ekkoet fra de høje toner?
Jeg er fristet til at købe et sæt brugte B&W 803 D2, er det en god model, når jeg gerne vil opnå som beskrevet?
Forstærkermæssigt vil jeg hvis muligt gerne have noget som ikke fylder alverden. Hvad mener folket om den her?
https://studiosound.dk/forstaerkere/nuprime-evolution-two/
Der er et til salg brugt, men jeg ved intet om den måde at opbygge en forstærker. Den fylder godt nok ikke meget, hvis det kan gøres så småt her og
præstere på samme niveau som langt større grej? Ville da gerne købe dansk hvis det er en godt produkt.
Konstruktive kommentarer og forslag er mere end velkommen - men husk nu at dette forum hedder hifi4 (ALL), og jeg er ingen ekspert på området.
1000 tak...
|
Til top |
|
|
Charles Forum Bruger
|
Sendt: 02 Januar 2025 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger
|
Sendt: 02 Januar 2025 kl. 04:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantz,rotel plejer at passe godt med B&W
Hvad har du af kontrol enhed ?
Hvad med en Yamaha R-N2000A med masser af streamings muligheder hvis du har internet ud over mobilen
Hvis du vil have effekt så det ikke en Yamaha R-N2000A
Rotel RAS-5000 eller en Rotel RA-1592 MKII har mere effekt, Rotel RA-1592 MKII har 200 watt pr kanal i 8 ohm
Alle 3 er billigere end den nuprime du linker til
|
Til top |
|
|
kevin123 Branchemedlem
Medarb. - Computersalg.dk
Bruger siden: 09 April 2016 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 02 Januar 2025 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gasolin , du name dropper en masse forstærker , uden at komme med en begrundelse . Det forvirre mere end det gavner , begrund dine valg . Det er ikke alle der sidder med snuden ind i skærmen og ved en masse om hvad der sker på nettet.
Som jeg ser rummet , behøver du ikke megen dæmpning , da lyden fra dine højtaler er tætter på dine øre end refleksionerne , der vil være et ekko men det kan nemt dæmpes . Bag lytte positionen kan der stilles skærme ala dem man har ved åbne kontor miljøer , de vil dæmpe evt reflektioner en del .
Jeg har været med til at oprette et crossfit center her i Ringsted , med nogellunde samme diminsioner og lyd udfordringer som du har , vi havde et sæt ældre Eltax højtaler med 2x10" og en Harman Kardon reciver , det spillede fint , både rock og hardcore upbeat og lowbeat. Vi lavede ikke noget ved rummet for at dæmpe det , vi havde trods alt et gummi gulv .
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem
Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 02 Januar 2025 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Charles.
Spændende projekt! Jeg vil gerne lige indskyde et par kommentarer. Som “Audioguy”, mener jeg godt der kan laves god lyd,
men det kræver nogle specifikke scenarier. Din situation minder meget om dét studie setup Greg Penny bruger til at mixe i Dolby
Atmos for bl.a. Elton John:
Studio Masters with Greg
Penny
Hans “studie” er netop et setup opstillet i en lagerhal meget større end selve studie “rummet”. Tricket er at sidde i nærfelt, med
alle højttalere så langt som muligt fra væggene, så rummets efterklang er lavere i niveau. Penny dæmper efterklangen med
akustik-paneler rundt om selve lytteområdet. Du skal altså såvidt muligt IKKE sætte højttalerne op ad væggen for at forsøge at
booste bassen, men i stedet få højttalerne så langt væk fra væggene som muligt, med en lytteposition max et par meter fra
højttalerne. Det handler ikke om at “spille rummet op”, men om at undgå at høre rummet. Det er en lidt anden oplevelse end at
lytte i et traditionelt lytterum, men det har bestemt sine fordele.
Det kræver ikke voldsomt meget af højttalerne, da du sidder relativt tæt på dem. Men evt subwoofere vil ikke få forstærkning fra
rummet, så det kræver to til fire gange så meget output fra subberne som i et tilsvarende normalt rum - men, til gengæld er
“rummet” ret lille. Så i praksis er det ikke så voldsomt som man skulle tro.
Den primære ulempe, udover det praktiske ved setuppet, er at med nærfelt er antallet af lyttepladser begrænset, og du har reelt
én god lytteposition, og højst en håndfuld “brugbare”. Du kan ikke invitere 20 venner på filmaften, bare fordi hallen er stor.
Bemærk at dette princip KUN fungerer i en hal af en vis størrelse, det er ikke noget man skal forsøge at efterligne i en almindelig
dagligstue.Men netop derfor synes jeg det er relevant at have i tankerne i dette tilfælde.
Du er velkommen til at kontakte mig direkte hvis du har yderligere spørgsmål. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger
|
Sendt: 02 Januar 2025 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det da selvfølgelig fordi de lyder godt og har alle mulige streamings tjenester
En enhed der kan det hele
|
Til top |
|
|
Charles Forum Bruger
|
Sendt: 02 Januar 2025 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto J skrev:
Det handler ikke om at “spille rummet op”, men om at undgå at høre rummet. Det er en lidt anden oplevelse
end at lytte i et traditionelt lytterum, men det har bestemt sine fordele.
Det kræver ikke voldsomt meget af højttalerne, da du sidder relativt tæt på dem. Men evt subwoofere vil ikke få forstærkning fra
rummet, så det kræver to til fire gange så meget output fra subberne som i et tilsvarende normalt rum.
Den primære ulempe, udover det praktiske ved setuppet, er at med nærfelt er antallet af lyttepladser begrænset, og du har reelt
én god lytteposition. |
|
|
Hej Otto
1000 tak for brugbar viden.
Det er fuldstændigt korrekt at det kun er lige foran højtalerne (2m) at lydbilledet er fint.
Heldigvis i en sofa-bredde, det det er helt fint.
Det giver god mening mht. at refleksionerne fra væggene når lytteren senere og derfor fungerer det.
Jeg er kun ude efter stereo-oplevelsen, og drømmer ikke om en stor Atmos biograf. Det vil jo kræve forstærkere og enheder af
den anden verden.
Der skal lige være plads til 4 klassiske biler, så jeg har ikke mulighed for at sætte vægge op rundt om “lytte-rummet”.
Spørgsmål:
Mener du det er spild af energi at fremstille nogle rammer i træ og fylde dem med skumgummi og beklæde med bomuld?
Jeg tænker på bagvæggen lige bag lyttepositionen. Afstanden er ca. 7 meter.
Og mener du at hvis jeg stiller min 15” Velodyne sub ved siden af den venstre højtaler, så bliver det blot som at slå en skid i
Royal Arena?
Igen - mange tak for input.
De bedste hilsner
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem
Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 02 Januar 2025 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akustik: Det er bestemt ikke spild af tid - noget er bedre end ingenting, og bare fordi det ikke bliver perfekt skal man ikke lade være med at starte. Jeg vil endda sige at de første skridt er de vigtigste. Bedste ville være en “kontorvæg” som foreslået ovenfor, men er det ikke muligt, så ja dæmp så meget du kan.
Sub: Hvis du er 2 meter fra sub’en er du i nærfelt i forhold til rummet, hvilket er en fordel. Du vil ikke få oplevelsen af at hele rummet ryster, men du kan sagtens høre alle frekvenser, og det vil være mere lineært. Du slipper for at forholde dig til en masse rumproblemer.
__________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Audioguy Forum Bruger
Bruger siden: 22 December 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 03 Januar 2025 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Charles skrev:
...
Ja, det bliver aldrig en connoisseur lytterum hvor jeg skal sidde og nyde at man kan høre forskel på
hvilken vej mine højtalerkabler er rullet, men jeg oplevede noget andet jeg ikke havde regnet med.
|
|
|
Du skal ikke tale dit rum ned - du får et bedre lytterum end langt de fleste herinde.
Charles skrev:
...
Der er dog fortsat for meget ekko i rummet, og næste tiltag er at bagvæggen skal dæmpes og jeg har denne umiddelbare plan.
Beklæde den med noget dæmpning med hvidt stof i stil med illustrationen på billede (grå felter). |
|
|
Din plan virker fornuftig - under forudsætning af, at dine tegnede paneler ikke bare er ren stof men at der er noget absorberende bagved. I stedet for
at kigge på skum, så ville jeg dog bruge Rockwool. Skum er ineffektivt og dyrt.
|
Til top |
|
|
Charles Forum Bruger
|
Sendt: 03 Januar 2025 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audioguy skrev:
Charles skrev:
...
|
|
|
Du skal ikke tale dit rum ned - du får et bedre lytterum end langt de fleste herinde.
Charles skrev:
...
Beklæde den med noget dæmpning med hvidt stof i stil med illustrationen på billede (grå felter). |
|
|
Din plan virker fornuftig - under forudsætning af, at dine tegnede paneler ikke bare er ren stof men at der er noget absorberende bagved. I stedet for
at kigge på skum, så ville jeg dog bruge Rockwool. Skum er ineffektivt og dyrt. |
|
|
Jeg er i alle tilfælde ret begejstret over hvor fint det lød med det billige testgrej, når bare man sad tæt nok på højtalerne.
Der er nu lagt bestilling ind på et sæt brugte B&W 803 D2, de burde kunne give mig en fin oplevelse tænker jeg.
Rockwool bliver vejen jeg går med mine rammer beklædt med bomuld. Jeg vil nok også montere dem så de svæver 30-40mm fra væggen. Har læst
mig til at det kan forberde dæmpningen med op til 40%. Det kan da i alle tilfælde ikke gøre det ringere.
Mon der vil være effekt af at benytte noget dæmpende materiale oppe på hemsen? Jeg ved ikke om der skabes akustisk ballade deroppe som
forplanter sig ned til lyttepositionen?
Tak for assistancen og for at give mig håb blandt de mange tvivlere ;-)
Jeg værdsætter at der her er et forum hvor alle kan få lov at ytre sig, også selvom de mener noget forskelligt.
|
Til top |
|
|