Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. februar 2025 | 06:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Spare op til Dali Rubicon 6 Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 12:34 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

Hej alle sammen.

er ret ny i det her med at gå op i hifi. har altid bare haft en par Dali gulvhøjtalere og en surround forstærker og div andre højtalere
til et 5.1 setup.

nu syntes jeg der skal ske noget. mine efterhånden gamle Concept 6 fra Dali er jo ikke helt nye mere og har kig på nye. men mit
spørgsmål er så om jeg ville få noget ud af at spare op til og købe f.eks DALI RUBICON 6 med min Yamaha RX-V6A surround
receiver (7.2) eller det vil være spild med en forstærker at den type?

jeg vil gerne kunne høre god musik men vil ikke undvære mit surround, så er en opgradering af surround forstærker først bedre
eller kan den godt spille de Rubicon 6 op?

Til top Vis Frandsen7000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen7000

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 15:29 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Lige meget om det er surround eller stereo, så ville jeg mene du får den største opgradering ved at få i hvert fald 2 subwoofere og en surround reciever der kan styrer dem individuelt. Jeg mener at Denon's X serie kan det.
Selvfølgelig er det fedt at få en nye højttalere, men husk at ca. 80% af film er snak og atter snak. Så være sikker på at din centerhøjttaler får lidt opmærksomhed også
Mindst 2 subwoofere, giver bare meget mere stabil bas og større chance for en bedre lydopleelse, selv ved lave niveauer, samtidig med at de større eksplosioner bliver mere overbevisende. Og det handler bestemt ikke kun om membranareal osv. men i lige så stor stil om at bassen opleves meget mere neutral og jævnt fordelt i rummet, når du har mindst 2 lydkilder i de nedre frekvenser - især hvis du er bare 2 personer der prøver at se den samme film.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 15:32 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

Jeg bor i beton byggeri så en sub mere tror jeg ik naboerne vil syntes om haha men er nu heller il til film oplevelsen jeg søger dn opgradering som sådan men til musik. Har investeret i en Wiim Ultra til mit Hi-Res musik så er bare om min forstærker bliver en “flaskehals” for bedre lyd ved at opgradere stereo delen.
Til top Vis Frandsen7000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen7000

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 16:47 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Det skulle som sagt ikke være for at spille højere, men for at det hele bliver mere jævnt og du måske kunne nyde bedre bas, frem for mere bas
Jeg har aldrig oplevet et surround produkt spille godt stereo. Ved ikke helt hvorfor - muligvis deres design med fokus på fler-kanals film. Men jeg vil sige at de større Denon's af nyere dato, gør det ganske fint. Og med naboer tæt på, så er kvalitet nok det bedre valg frem for kvantitet, som du selv er inde på

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 17:02 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

Ja kvalitet er helt klart der jeg vil hen men stadig muligheden for surround, vil bare nødig købe et par, i min verden så dyre højtalere hvis det ikke vil give meget kontra nogen til halv delen af prisen når jeg har den yamaha forstærker, er svært at tage den med ned til forhandleren for at høre den med forskellige højtalere hehe. Så håbede nogen havde noget erfaring, måske ikke
lige med den model men ligende dilemmaer og forstand på det.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 17:26 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Så skal du måske prøve noget andet først.
Din Surround har pre-out og sjældent har især billigere surround produkter været fyldt med effekt, som samtidig er glade for lave impedanser - som Dali netop er kendt for - dvs. de kan være lidt "tunge" for mange normale forstærkere.
Det betyder sådan set ikke noget om hvor højt du spiller, men mere noget om hvor præcist din forstærker har "fat" i dine højttalere.
Det betyder at du måske bare skulle prøve at låne et effekttrin med hjem og se om ikke der kom lidt mere liv i dine nuværende højttalere, når de rent faktisk får lidt mere smæk end det din Yamaha har.

Måske forhandleren kan låne dig en NADC268 med hjem, så du kan prøve det af

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 17:38 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

Har lige kigger på den NAD. Kan godt mærke det er ukendt territorie for mig det her hifi. Den driver self mine Concept 6 men kan man stadig have surround opsætningen til film ud af Yamahaen når den er tilsluttet fronterne? Ja måske jeg spørg dumt. Sorry

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 17:50 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

Nå blev lige klogere af at læse lidt på hjemmesiden, man bruger simpelthen de pre out udgange på forstærkeren til det hehe ja ja favre nye verden. Så tilslutter man fronterne til effetforstærkeren. Det kunne være man skulle give det et skud, er da billigere med sådan en end at købe nye højtalere også man bliver skuffet.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 17:53 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Ingen problemer - ingen af os kan vide det hele, det er jo derfor vi alle har brug for hjælp i ny og næ

NAD'en bliver sådan set bare sat ind imellem din Yamaha og dine fronter, så den overtager det hårde arbejde med at trække fronterne. Så det du skal gøre er følgende:

1. Have plads et eller andet sted i nærheden af din Yamaha til NAD'en
2. Flyt højttalerkablerne til dine fronter fra din Yamaha over i NAD'en
3. Sæt et hvilket som helst billigt men fornuftig solidt signalkabel i din Yamaha's pre-out over i NAD'en
4. Sørg for at de nede hos forhandleren giver dig en grundig forklaring på hvordan knapperne bag på NAD'en i din situation skal stå, samt få et kabel med, som passer imellem din Yamaha og NAD'en, så den automatisk tænder og slukker samtidig. Måske er det nok at den bare tænder selv (auto sense). Men et kabel er efter min mening altid den mest sikre løsning

Håber det give mening

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 17:59 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

Okay mange tak for din forklaring. Næste gang jeg kommer til Kolding så vil jeg smutte derhen og se på sådan en fætter. Man kan vel godt tillade sig at købe en og hvis man ikke er tilfreds returnere den. Selvom jeg sjældent gør det ved køb, men er sket et par gange, med forskellige ting.

Har hørt the Eagles hotel california igennem den nye Wiim Ultra jeg har købt og syntes godt jeg kan høre forbedring i forhold til før hvor jeg kørte det igennem mit Apple tv. Har aldrig rigtig gået op i lydkvalitet før men mere bare at spille højt men når man begynder at syntes man kan høre forskel så får man alligevel smag for at gøre det endnu bedre :)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 18:20 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Velbekomme
Ja spørg dem endelig - det skader ikke.
Uh ja... når først man er bliver lidt bidt af det, så komme man ofte til at nørde lidt mere. Nyd det, det er nu en meget hyggelig hobby

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 18:23 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

Har en rigtig god ven som har købt alverdens ældre men mega dyrt hifi og har vist nogen ældre JBL studio højtalere og kæft det
lyder godt når han spiller op. Ved godt jeg ikke kommer op i hans luftlag, det er simpelthen for mange penge.

Tak for hjælpen. Prøver nok i første omgang din løsning, så må nye højtalere evt komme senere. Kræver alligevel lidt at spare
knap 40.000kr op hehe

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2024 kl. 19:16 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Og hvis du endelig er oppe i 40K klassen.. så prøve lige at lytte på MOFI 888 eller nogle KEF. Altid godt at ryste posten
Men klart... start med at låne en effektblok.... det koster kun lidt tid og er en spændende øvelse

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 14:38 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

en kamerat kommer forbi med en Luxman M-120A han syntes jeg skal låne inden jeg selv køber en effektforstærker, aner ikke om det er en god en eller hvad det er men nu prøver jeg den. :)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 16:39 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Så prøv så også lige at sætte din Wiim ultra sammen med Luxman'n til dine fronter alene, så du får en ide om hvor det spiller i stereo - uden din surround. Så får du en lidt bedre ide om hvorvidt du oplever en så stor en forbedring, at du måske ønsker dig en bedre surround forstærker

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 16:41 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

hehe det lyder som en større operation da mine ledninger ikke er meget længere end de lige skal være :) men må se om jeg kan få det hele til at række.

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 19:36 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Har en Yam Rx-V6A i stueorglet/Oled alteret. Den gør det sgu ok fint osse i stereo over et par 805 Matrix. Selvfølgelig er Thor
indeover med noget, men der er ikke SÅ langt til noget godt. Jeg er lidt overrasket, den er ikke anstrengende at lytte til. Rimelig
neutral trods den vejer det halve af den Pioneer der sad der før. Som nævn betyder centeren meget, men det meste musik og
scenelyd kommer gennem fronterne suppleret med Atmos. Har du Atmos højtalerne i highfront?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 19:38 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

altså musik høre jeg kun i stereo, aldrig i flere højtalere.
ja har 2 front high højtalere hængende under loftet over guld højtalerne. :)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 19:38 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Frandsen7000 skrev:
hehe det lyder som en større operation da mine ledninger ikke er meget længere end de lige skal være :) men må se om jeg kan få det hele til at række.

Så snupper du bare 2 stumper lampeledning til test... tro mig... det gør minimal forskel

Frandsen7000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 19:46 | IP-adresse registreret Citér Frandsen7000

hehe ok. han kigger op fredag med den, så må jeg igang med at lytte til The Eagles - hotel california. det er mit favorit nr. :P

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes