Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. november 2024 | 22:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvilket højtalerkabel er bedst? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
maxim27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 September 2024 kl. 20:30 | IP-adresse registreret Citér maxim27

Hej alle.

Jeg har arvet nogle 5.1 højtalere og der er en del højtaler kabel med til. Jeg har dog ingen forstand OVERHOVEDET på selve
højtaler kabler og hvilke der er gode mm.
Er der nogen her som kan hjælpe med at vælge ?

1. Tara Labs SA-OF8N SVPE DIelectric

2. Triangle Opera ofc 2x2,5
Til top Vis maxim27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maxim27

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 September 2024 kl. 20:39 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Brug det du har og køb det er ikke er alt for billigt?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

maxim27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2024 kl. 20:46 | IP-adresse registreret Citér maxim27

Hvilket er bedst af det jeg har :
kabel 1 - Tara Labs SA-OF8N SVPE DIielectric (stift i det med nogle stykker hårde kobber tråde)
kabel 2 - triangle opera ofc 2x2,5 (blødt kabel med en masse små kobbertråde filtret sammen)

Hamster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 September 2024 kl. 21:39 | IP-adresse registreret Citér Hamster

Tja, du tager vel det, du synes, der lyder bedst? (Men det er jo slet ikke sikkert, du kan høre forskel...)
Til top Vis Hamster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamster

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2024 kl. 21:44 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Kabler er et minefelt teknisk, men også i debatter... så gå med lempe

En ting er at højtalerkabler ofte kan give en hørbar forskel ved stereo... ved surround er det ligemeget, bare det har et vist kvadrat pr. leder, 2,5 mm2 er fint. Resten styres alligevel af surround-processoren og lydmixet i filmen.

maxim27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2024 kl. 21:53 | IP-adresse registreret Citér maxim27

Tusind tak for jeres svar.

Og jeg har nu søgt rundt.
Ja det er et minefelt af uenigheder osv osv.

Jeg tager det kabel som giver den bedste mavefornemmelse. Jeg har hverken tid, mulighed eller overskud til at lave en test. Da
der ikke er lige meget af hver kabel så det bliver svært at teste.

mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005
Sendt: 29 September 2024 kl. 19:48 | IP-adresse registreret Citér mtolesen

Det her, og jeg vil vædde på at du ikke kan høre forskel på dette, og så de dyre ripoff "hifi" kabler de prøver at narre folk til at købe.
Kobber er kobber, de det tæller er tykkelsen på kobber ledningen, og kun op til en vis tykkelse.
https://www.harald-nyborg.dk/pkaj-tilledning-5g15-mm2-50-m
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 29 September 2024 kl. 20:19 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Når man køber billige højtalerkabler i byggemarkeder og lign. så vær opmærksom på, at det er ofte er kobber-belagt aluminium, og det er ikke særlig velegnet til lyd.

Gå altid efter ren kobber (ofc), gerne 2x2,5mm2 som er rigeligt til de fleste forhold.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 September 2024 kl. 11:48 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Stiller man så spørgsmål ved diskusionen omkring aluminium kontra kobber kan man se fakta bekræftet på tabellen.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 01 Oktober 2024 kl. 20:00 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Sådan rent psyko-akustiks, så er vi faktisk dårligere til at vurdere lydkvalitet, jo flere højttalere der spiller. Så i grove træk kan man slippe af sted med mere, når man spiller surround, fordi vi pludselig er sprunget fra 2 til et sted imellem 5 og måske 15 højttalere, der alle spiller - næsten - samtidig.

Selvfølgelig skal man ikke bruge det værste skrald man kan rende ind i, men du kan få 2x2,5kvadrat højttalerkabel til ca 150kr - for 10m i OFC kvalitet. 

Og så er det alt andet der totalt dominere resultatet, som EQ, højttalerne, opsætning, rummet, lyttepositionen, filmens lydspor osv osv. - og ikke kablet.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024
Sendt: 02 Oktober 2024 kl. 11:22 | IP-adresse registreret Citér highend-knud

Det er nemt at lave det perfekte kabel man skal bare opfylde følgende betingelse af Oliver Heaviside G/C = R/L dette refere til følgende kabel equivalent:

Det er vigtigt her at påpeger at det perfekte kabel ville være at RLCG var nul , men det er ikke muligt

Det er ikke så nemt at opfylde Oliver Heaviside formel .

Link: https://en.wikipedia.org/wiki/Heaviside_condition#:~:text=Th e%20Heaviside%20condition%20is%20satisfied,trivially%20meets %20the%20Heaviside%20condition .

En bedre strategi et at gøre RLCG så gode lydmæssigt som muligt og tilføre mekanisk dæmpning af kablet, R er lederen, den bør have lav modstand 2.5-4 kvadrat , marterialet kan være kobber eller sølv, jeg selv foretrækker sølv på grund af marterialer har "en tone" intet stikker ud, hvis resten af anlægget har korrekt klang balance , kobber har altid en betoning i mellem basen efter min mening , som mange kan lide , jeg mener dog det er en betoning som er forkert, for at undgå skin effekt ( frekvensafrulning) bør diameteren på lederen ikke overstige 0.8 mm så 2.5 kvadrat vil kræve fem individuel isolerede ledere også kaldet litze tråd. Der udover bør marterialet være så rent som muligt , udglødet for bedst mulig krystal struktur, det kan faktisk måles som Kajs illustration viser

Induktion   er mest bestemt af konstruktion, typisk vil afstanden mellem de to ledere bestemme induktion , jo større afstand jo mere induktion, fletning snoning giver mindst induktion Kimber er et eksempel på dette, men at mindske induktion giver mere kapacitet, som kan give problemer med ustabile forstærkere, så det er et kompromis, man kan holde både induktion og kapacitet nede ved at gøre som Nordost men kan lave noget ligner med flad kabel.

C ilustrerer den uønskede kondensator som er uundgåelig , den er dannet af lederen og isolerings marterialet , lederen er   behandlet , isoleringen i fagsproget kaldet dialektrikum , bør være så godt som muligt og det er ikke pvc som er typisk i billige kabler , skal det være plastik er Teflon det rigtige valg, jeg foretrækker selv olieret papir.

G kan man i de fleste tilfælde se bort fra.

Dæmning udføre jeg selv med olieret silke og skærm bly hvilket jeg erkender ikke er miljø venligt men særdeles effektivt.
Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2024 kl. 11:42 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Skal vi ikke lige nøjes med at vise ækvivalentdiagrammet for et kabel i relation til din henvisning.

Problemet med at vise og forklare sammenhængen er at langt de fleste er fuldstændig ligeglade.
For sandheden er at det er for kompliceret at se sammenhængen. Derfor prøver man sig frem med forskellige kabler i stedet.

Forestiller vi os at kabelfabrikanterne oplyste alle disse elektriske værdier, hvordan oversætter vi så til det hørebare resultat?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Oktober 2024 kl. 11:54 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Kaj. skrev:

Forestiller vi os at kabelfabrikanterne oplyste alle disse elektriske værdier, hvordan oversætter vi så til det hørebare resultat?

Uden at skulle gøre mine medmennesker dummere end højst nødvendigt, så ville de fleste logisk tænkende komme til den konklusion,
at jo mindre værdier på alle komponenterne, du viser, jo mindre indflydelse på lyden fra kablet.
Og så er der jo muligheden for, at nogle bli´r helt vildt skuffede, når de får et kabel uden "farvelade".

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 02 Oktober 2024 kl. 13:57 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Og så blev det igen alt for teknisk i forhold til trådstarters spørgsmål...

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2024 kl. 15:26 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

maxim27 skrev:
Hej alle.

Jeg har arvet nogle 5.1 højtalere og der er en del højtaler kabel med til. Jeg har dog ingen forstand OVERHOVEDET på selve
højtaler kabler og hvilke der er gode mm.
Er der nogen her som kan hjælpe med at vælge ?

1. Tara Labs SA-OF8N SVPE DIelectric

2. Triangle Opera ofc 2x2,5

Lad være med at bruge alt for mange penge på det. Vi er så mange der har prøvet at hælde tusinde af kroner efter alverdens kabler i årevis, for til sidst at måtte erkende at det er næsten totalt ligeygldigt i længden Så hvorfor skulle du igennem samme mølle - jeg tænker du spørger af en årsag

Som allerede nævnt... spar endelig pengene og betal kun omkring 1/4 af Triangle Opera og få 10m i stedet for 2,5.

Det kan dog anbefales lige at mærke om kablet et fleksibelt nok, udformet og farvet, så du kan lide at se på det, eller kan gemme det væk.

Kablet til højttalere burde ikke kunne kompliceres på dette niveau i 2024, da slet ikke med al den information der er tilgængelig. Men du bor på Sjælland.... kom med til kabeltest næste gang... eller et af vores andre hygge-møder.... så får du selv øre for sagen, hvis du stadig på nogen måde er i tvivl
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Oktober 2024 kl. 15:37 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Som med så meget andet afhænger værdien af tilbehør hvor man starter... Udlægget med "arvet nogle 5.1 højtalere" fortæller ikke hvilke
højttalere. Hvis det f.eks. er et sæt Samsung der ankommer samlet i én papkasse kan det være ligegyldigt, hvis det er et sæt B&W i 8xx
serien vil kabler nok godt kunne få betydning for det samlede resultat.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2024 kl. 18:54 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Mnjaaa... Faktisk er min erfaring med alle B&W højttalere, uanset pris og størrelse - siden deres filter designer smuttede i slut 90'rne, for at skabe Vivid Audio - at B&W mest af alt tørster efter en forstærker der på ingen måde piver ved at møde 2 ohm - samt har godt med effekt. Det skyldes slet og ret deres filter design, som ellers plukker livet ud af langt størstedelen af forstærkere - hvilket netop kan skabe en lydforskel. Men højttalerkabler - så længe de er minimum 2,5mm2 og under 2-3m - så er det stadig ligegyldigt. 

Det er et typisk psykologisk fænomen, at man tror at dyrere produkter forbedres af dyrere kabler.

Hvis der skulle være en egentligt forskel - nok kun målbar og ikke hørbar - så sker det faktisk at nogle ganske få dårligt designede produkter, i nogle få tilfælde kan drage nytte at et måske bedre skærmet kabel, eller noget andet i den stil - altså et ret sjældent tilfælde. Men dårligt designede produkter har til en vis grad - desværre - heller ikke altid noget med pris at gøre.

Veldesignede produkter, minimere netop hele kabeldebatten. De er designet til at nå langt langt langt ud over den mindste forskel i et hvilket som helst kabel - selvfølgelig undtaget at du benytter ekstremer, som f.eks 0,25mm2 kabel på 25m til at trække 4 stk 18" subwoofere ved 120 dB ved 20Hz i 10 timer.

Tag bare den professionelle side af lydoptagelse og mixning - før nogle af vores smarte anlæg overhovedet er kommer ind i billedet. Hvornår har du sidst hørt om at f.eks en kendt kunstner har lydt meget bedre - pga f.eks. et bedre mikrofonkabel?

Jeg har prøvet at eje et signalkabel til omkring 5-6000kr for omkring 60cm ledning. Og jeg griner stadig lidt af mig selv over den oplevelse - for det hjalp jo ikke en dyt. Og det store tab, da jeg skulle sælge skidtet igen . lærte man bare mere af 

Men hvis man syntes det ser fedt ud og man for alvor glædes over sit køb... så skal man da købe lige det man lyster - endelig. For det kan se fedt ud og bare en lille bitte pris opad, giver ofte bedre stik og bedre forbindelser, samt en øget køberglæde.

Det bedste råd for et ærligt og åbent spørgsmål - er efter min mening - dog stadig ikke at ignorer samtlige tekniske landvindinger/forsøg og dokumenterede beviser i menneskets historie, når man skal vejlede nye medlemmer i HIFI/bio-flokken

Audio Niller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2014
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Oktober 2024 kl. 21:55 | IP-adresse registreret Citér Audio Niller

I det tilfælde må du/i jo så oprette en ny tråd hvor i kan nørde kabel teknologi.
Mikkel har ret. Trådstarter har fået svar på sit spørgsmål, og så er der ingen grund til og hijacke hans tråd.
Til top Vis Audio Niller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audio Niller

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2024 kl. 04:40 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Kigger vi trådens historik igennem er der ingen som kan svare på trådstarters direkte spørgsmål. Så efter 5-6 indllæg beslutter
trådstarter at anvende det kabel som giver “den bedste mavefornemmelse”. Det foreslåes også at benytte et tilstrækkeligt tykt
kabel fra hylderne i et byggemarked. Hvorefter der tages hul på kabelteorierne med forklaringen om “at det ikke er ligegyldigt
om kablet er ren kobber eller hybrid aluminium/kobber. En yderst relevant kommentar når det handler om kabler generelt. Og
her er vi allerede på vej til at diskutere kabelteorierne!
Det støtter jeg op om med en tabel for metallers ledeevne, som
dokumentation for Mikkels indsigelse.

Så allerede her introducerer Mikkel og jeg - i den rækkefølge - diskussionen indeholdende kabelteorierne, som flere andre melder
sig ind i. Og - hånden på hjertet - hvad sker der ved at fortsætte den tilgang til emnet. Trådstarter er jo hjulpet på vej og kigger
vi på emnet er det, der er skrevet, relevant i relation til højttalerkabler.

At man så helst er fri for at beskæftige sig med teorier bag kabler er tydelig. Det er sjovere at eksperimentere og lytte sig frem.
Godt hjulpet af de blomstrende forklaringer kabelproducenterne ledsager deres kabler med.

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes