Forfatter |
|
thides Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 17 September 2024 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
er der nogen der har tal på hvor mange watt TDAI3400'eren bruger, når den er tændt? Bare sådan ca tal - er klar over at der er forskel på
hvor højt der spilles, slet ikke spilles mv.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1266
|
Sendt: 17 September 2024 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
i Harald Nyborg eller lignede, kan man købe en måler for omkring 100 kr. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
thides Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2024 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver lige igen:
Da jeg ikke selv har den Lyngdorf forstærkeren er jeg nysgerrig efter hvad den ca trækker af watt når den er tændt.
Mit nuværende setup er et resultat af 10 års knobskydning med primare pre-amp, cambridge cxn, minidsp, hypex amp, topping amp mv. Det er blevet stadig mere kompliceret og konen kan slet ikke finde ud af det. Da jeg fornylig for sjov satte en watt måler til, kunne jeg til min overraskelse se at det når det er tændt (og det er det hele døgnet), så trækker det samlet set over 80watt kontinuerligt. Primare pre-amp alene bruger over 30 watt.
Måske tiden er kommet til at forsimple og ved samme lejlighed spare på strømmen.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4816
|
Sendt: 18 September 2024 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg slukker for mit anlæg på vægkontakten, når jeg ikke bruger det. Og enhver snak om opvarmning er ren nonsens og foregår inde i vores hoveder.
Når du nævner, at du vil spare strøm, så vil jeg give dig følgende råd. Sluk altid på vægkontakten når du ikke bruger elektrisk udstyr. Selv vaskemaskine/komfur/ovn osv. slukker jeg for på sikringsboksen. Hårde hvidevarer bruger uforholdsmæssigt meget strøm selv når de står standby!
Samlet betyder det en besparelse på 20% om måneden, når mine ting ikke står med standbystrøm!!! Ligeledes benytter jeg kun vaske- og opvaskemaskine når strømmen er billig...
Så i princippet er det ligemeget hvor meger strøm et apparat bruger, hvis du ellers slukker på vægkontakten når du ikke benytter det.
Og hvis du insisterer på at dit anlæg altid skal stå tændt fordi "så lyder det bedst"... ja, så må du også betale for det  __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 860
|
Sendt: 18 September 2024 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke svaret på dit spørgsmål, men du kan sætte tdai 3400 til automatisk at gå i standby mode når den ikke bruges, her bruger den 0,5 watt. Er den
tilsluttet dit netværk tænder den ved streaming automatisk når du skal bruge den, har den HDMI modul vil den også kunne tænde automatisk sammen
med dit TV. Og eller kan du tænde den via fjernbetjening eller den i mine øjne fantastisk enkle Lyngdorf app.
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2024 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var lige inde og tjekke de fra fabrikken opgivende strømforbrug, og det ser således ud: Energiforbrug i standby: <0,5 watt / 1,7 watt med netværk og
CEC aktiv (HDMI-modul)
|
Til top |
|
|
thides Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2024 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Morten.
Det virker at der er meget at hente på strømforbrug ved at skifte.
Jeg går i tænkeboks - men det virker til at jeg skal have en tidlig julegave af mig selv :-)
Tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2024 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt efter følsomheden på dine højtalere og hvor højt du spiller, kan du overveje Tdai 1120, der er mere plastik, den er mindre, og har knap så mange
tilslutningsmuligheder, der er heller ikke mulighed for modul opgradering, men den lyder ens sammenlignet med tdai 3400 og RoomPerfekt delen er den
samme, der er dog ikke fjernbetjening med til 1120, men Lyngdorfs app er så suveræn at du næppe vil savne den. Jeg har haft begge forstærkere på
mine Dynaudio Countour 30i, og der var ingen lydmæssig gevinst, heller ikke dynamisk. Du kan altså sparer en del penge, og få meget meget tæt på
samme lysmæssige resultat. Tdai 3400 er selvfølgelig noget federe og er for den audiophile en lækkerbisken😊 -har i øvrigt også haft en Nad M33 i
samme setup, den kunne for mig betjening og lydmæssigt slet ikke hamle op med tdai 1120/3400.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1266
|
Sendt: 18 September 2024 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et anlæg, der består af to Lyngdorf TDA 2200 forstærkere, to Quad ESL-2812, to dipol woofere, og en lydløs computer til at beregne
lydsignalerne.
I tomgang bruger det 106 w, når jeg spiller bruger det 110 til 120 w.
Da jeg korriger således, at alle impulserne bliver gengivet korrekt/samtidigt, og da kondensatorerne leverer alle impulserne, så den
gennemsnitlige effekt fra 5w til 15 w.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
thides Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2024 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten:
Ja, 1120 kunne bestemt også være en mulighed, selvom jeg normalt plejer at gå all-in på hardware. Der er en seriøs prisforskel. Den skal jeg
lige overveje.
I øvrigt har du erfaringer med Dirac vs Roomperfect?
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2024 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kun haft basisversionen af Dirac, det fungere fint nok, men var noget kompliceret at bruge, kan du lide at nørde på pc, er det måske noget
for dig. Der var kun EQ bas kontrol i den version jeg havde, og selvom basen er det vigtigste og sværeste at får kontrol på, er det måske
unfair at sammenlignet mine erfaringer vs RoomPerfekt som kalibrere hele frekvensområdet.
RoomPerfekt har jeg en del erfaring med, og det fungerer fint, og er meget nemt at betjene/kalibrere, mikrofon og stativ er virkelig god
kvalitet sammenlignet med Dirac. Lyngdorfs EQ har også en funktion der hedder voicing, her er en del meget brugbare forudindstillet
indstillinger af klang, bas og mellemtone, man kan også lave sine egne voicinger.
|
Til top |
|
|
thides Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2024 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - tak. Jeg har selv den fulde version af Dirac og brugt det på en MiniDSP i mange år. Det var en kæmpe lydmæssig forbedring. Software er
lidt kompliceret men blevet bedre med årene.
Mit indtryk er at RoomPerfect er på samme niveau. Lyngdorf påstår selv at de er mange år foran - men det skal de jo sige.
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

|
Sendt: 19 September 2024 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du har styr på Dirac, vil du nemt kunne finde ud af RP, selve resultatet af rumkorrektionen skulle ud fra test jeg har læst og folk jeg har
sakket med været ret ens. Jeg har et akustikmæssigt lidt umuligt rum og der er store forbedringer at høre efter at have kørt RP.
|
Til top |
|
|