Forfatter |
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3236
|
Sendt: 29 August 2024 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er flere gange blevet mødt af hifi interesserede med forklaringen:
..... at bashøjttalerne på grund af deres fysiske størrelse skulle have mere effekt for "at komme i gang".
"Jo for når jeg skruer op, er der meget mere gang i den". " Mere bas, mere punch", lød det i mødet med et spørgende blik.
Forklaringen lyder jo umiddelbart troværdigt. Så troværdigt at jeg for mange år siden lod den passere som sådan.
Men når man fortsat møder den, er vi ikke kommet helt i mål. "Skru op så basserne kommer med".
Her er det jeg ikke kan undlade at fortælle at det ikke er basenhederne som halter efter.
Det er i stedet vores øres helt naturlige manglende følsomhed ved lave frekvenser ved lav lydstyrke (SPL), som er årsagen.
Så har man haft lysten til at skrue op er det ikke på nogen måde underligt.
Den laveste del af basniveauet øges gradvis med op til +40dB i forhold til referencen 1kHz når der skrues op fra 40dB SPL til 100dB SPL.
Og vi skal op over 70dB-80dB SPL før vi kan kalde øret tilnærmet lineær.
|
Til top |
|
|
7100Vejle Forum Bruger
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 29 August 2024 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det godt, nogen har opfundet loudness ;)
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 29 August 2024 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@7100Vejle
Loudness - oprindelig kaldet "fysiologisk volumenkontrol" ud fra opdagelsen af den menneskelige hørelses ulineære egenskaber.
I praksis og på enkel vis konstrueret som vist med et netværk tilsluttet et ekstra udtag på volumenpotentiometeret.
Vi beskæftiger os med al mulig teknik og akustik.
Og så undrer det mig at vi slet ikke beskæftiger os med det måske allervigtigste.
Vores grundlæggende anatomi i relation til hørelsen, som er den der i sidste ende er afgørende for resultatet af vores oplevelser.
|
Til top |
|
|
7100Vejle Forum Bruger
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 30 August 2024 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde trinløs loudness på min gamle Yamaha c-60
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 30 August 2024 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yamaha har som en af få hifi producenter - forstået betydningen og sammenhængen mellem øret anatomi og korrekt
klangbalance. Men der er jo heller ikke mange hifi producenter som samtidig producerer musikinstrumenter.
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger
Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 947
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Passer fint med hvad jeg har oplevet gennem årene med de fleste højtalere :-)
Dog ikke med mine nyligt anskaffede Hørning Euphrodite. Her er der, ved selv meget lav volumen, godt output i bunden. Og det holder hele vejen op, uden bassen overtager det hele. Det skyldes måske deres hybridhorn/kvartbølge konstruktion med 8x8” basser i hvert kabinet. Det skal siges deres følsomhed ligger omkring 98 dB så der skal selvsagt ikke hældes megen effekt i dem før de siger brum :-) Det ændrer bare ikke ved at de spiller fullrange ved meget lav opfattet spl.
|
Til top |
|
|
henrikn Forum Bruger
Bruger siden: 29 April 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har samme erfaring, dog med mine gamle Mirage. Ikke engang loudness har jeg haft brug for :)
__________________ Mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som det ved nærlæsning af kurverne tydeligt fremgår - spiller man højt nok, vil man ikke bemærke forskel. (70-100dB SPL)
Og har man en forestilling om at bassen "overtager" vil kun ske, hvis der allerede ved lavt niveau er for kraftigt basniveau.
Ja - der foreligger jo også den mulighed at der kan være forskel på anatomien i relation til hørelse.
For hvem siger vi alle er ens på det punkt? Det er et spændende tankesæt, hvad der ville ske hvis vi kunne låne hinandens hørelse til test.
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger
Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 947
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret. Er 1000% sikker på vores anatomi ikke er ens på det punkt. Hvorfor skulle det være det, når intet andet er? :-)
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger
Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 264
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fletcher-Munson's equal loudness kurverne fra1933 er målt med rene toner - en af gangen (hovedtelefoner).
Hvis musikspektret er tilnærmelsesvis fladt skal der spilles en del højere end 100 dB for at nå op til 100 phon equal loudness
kurven. Så har jeg fundet ørepropperne frem 😉
De standardiserede equal loudness kurver (ISO 226:2003) flader ikke helt så meget ud ved høje niveauer som Fletcher-
Munson's
Noget andet er at meget musik har impulsagtig karakteristik.
For mig er den væsentligste konklusion, at man er nødt til at spille musikken lige så højt, som da den blev indspillet, for at få
den samme oplevelse. Stadig en udfordring for mig
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Tommy S.
Uanset hvilken måling vi benytter er der det fælles træk at vi er dårlige til at høre lave frekvenser ved lave niveauer.
OG - at ørets "frekvensgang", hvis jeg må kalde det sådan bliver mere lineær i takt med øget niveau.
Her er allerførst den nyeste ISO standard Tommy omtaler.
Og her to ældre målinger foretaget på to forskellige måder. Derved at alle høres
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er afgørende vigtigt at læse kurver rigtigt!
Bortset fra trådens første som er ørets "frekvensgang" beregnet på baggrund af den originale Fletcher Munson kurve
er resten af kurverne et udtryk for ørets følsomhed!
Forstået på den måde at en kurves niveau er udtryk for hvor højt lyden skal være for at alle toner på kurven opfattes lige kraftige.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4768
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inspireret af denne og tidligere tråde om både lydniveau og størrelse på enheder med dertil hørende IMD, THD, dB, Hz osv., så har jeg lige lavet en simpel øvelse... med en simpel dB-måler!:
Jeg har fundet ud af at jeg typisk spiller med 80-85 dB, og jeg savner hverken bas eller noget andet... ej heller rockkoncert niveau på +110 dB. Når jeg få gange giver den gas, og skruer lidt op, så når det sjældent over 90 dB. Og hvis der ikke er bas i indspilningen, så hører jeg heller ikke en kunstigt skabt "port-bas"
Jeg har simpelt hen aldrig forstået hvorfor der skal spilles så højt til live-koncerter, for derefter at bede gæsterne om at benytte ørepropper?!?! Burde man ikke bare bede gæsterne om at holde kæft, og så sætte flere højtalere op længere ude, så alle kan høre det samme __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Holde kæft", siger du.
Ja hvorfor ikke? Hvad med at starte ved Roskilde Festival.
Det er jo ikke uden grund at mange af os går op i lavt støjniveau og god dænpning af lytterummets akustik.
Og jo mere man dæmper - ro i lokalet - jo tydeligere hører man det, der er min indgangsvinkel til trådens emne.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4768
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er måske hårde ord... men for at understrege en pointe vedr. live-lyd.
til lavt støjniveau og dæmpning af akustikken. Der kan være noget om, at man derved spiller lavere med samme resultat. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 31 August 2024 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Ja, det er måske hårde ord... men for at understrege en pointe vedr. live-lyd.
til lavt støjniveau og dæmpning af akustikken. Der kan være noget om, at man derved spiller lavere med samme resultat. |
|
|
Min tråd lægger op til at forstå vores ørers - for mange - overraskende anatomi.
I den sammenhæng også det faktum, at mange - de fleste, måske - ikke har mulighed for at spille musik
ved akustiske instrumenters naturlige niveau uden at blive uvenner med naboer.
Derfor sænker vi i mange situationer lydniveauet med det resultat at basfrekvenserne lyder svagere i takt med at skrue ned.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 01 September 2024 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det følgende vil sikkert af flere blive betragtet som off topic, men det er ikke desto mindre essensen af det der er forklaringen på
det vi oplever, når vi lytter på vores musikanlæg.
Med hjælp fra kilder, som intensivt beskæftiger sig med ørets anatomi er der to interessante områder i ørernes anatomi.
Årsagen til at vi er dårlige til at høre lave frekvenser ved lave lydniveauer - og at vi er særlige gode til at høre frekvenser
omkring 1-3 kHz.
Forklaringen viser sig at være bundet op på evolutionens naturlige genetiske udvælgelse af et menneskes anatomi. Vi skal
tilbage hvor mennesket kommer fra. Millioner af år før babyalarmer, tilbage til de jordhuler og hvad der dannede rammen om en
familie.
Vigtigst er mennesker der er gode til at høre deres spæde børns gråd gennem al anden lyd. Gode til ad den vej at drage omsorg
for barnet og dets overlevelse. De spæde barns stemmeleje ligger der hvor vores hørelse er allermest følsom (se
kurver). Forestiller vi os at være lige så gode til at høre de lave frekvenser, vil lyden derfra kunne overdøve babygråden og den
efterfølgende omsorg.
Og hvor skulle den lavfrekvente støj komme fra - jo du kan jo starte med at gå en tur når det blæser. Lyden fra luftmassernes
hvirvlen omkring dig. Forestil dig den lyd konstant 40-50 dB kraftigere med de affødte psykiske påvirkninger det måtte
have. Tænk på modstanden mod lavfrekvent lyd fra vindmøller, som indikator for forklaringen.
Godt at evolutionen har udstyret os med “vores håbløse anatomi) med de nævnte fordele og ulemper.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 03 September 2024 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min foreløbige afrunding af tråden.
Præsenteret for påstanden om ørernes ulinearitet som funktion af niveau og frekvens.
Sammenholdt med en forklaring om at "basenhederne skal have ekstra niveau",
"før de spiller lige så højt som de øvrige enheder i højttalere".
Jeg sammenholder her de to påstande. Niveau målt i lytteposition ved forskelligt SPL.
Som det ses er linjerne parallelle uanset niveau. Der er således ikke niveau-afhængige ændringer i anlæggets frekvensgang.
Men ørerne opfatter virkeligheden anderledes. Oplevelsen er svagere bas ved lavere niveau.
Tilsvarende øges bas niveauet, når man skruer op.
|
Til top |
|
|