Forfatter |
|
Øpsie Forum Bruger
Bruger siden: 23 December 2010 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 280
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg lyttede i aftes til Jack Whites nye album, No Name, og jeg må konstatere, at mit anlæg har problemer med at levere et
fornuftigt resultat Som tidligere Jack White albums (hos mig), lyder det (rimelig) godt i hovedtelefoner, men der er noget i
mit anlæg/akustik (eller mixet?), der gør lyden i min stue mystisk/rodet.
Modsat lyder Audioslave, Tom Morello og Rage Against the Machine godt i mine ører. Men ofte ikke Jack White
Eksempelvis første nummer, Old Scratch Blues: Når det for alvor kommer i gang med de lidt tunge ris + bas + trommer ca 14
sekunder inde, så begynder tingene for alvor at "rumle" og mudre sammen.
Fra tidligere albums kan f.eks. Lazeretto nævnes som problematisk (lyder simpelthen gumpetung og "off" rytmisk) igennem mine
højtalere, mens det lyder godt i hovedbøffer.
Hvad er jeres erfaringer mon?
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3242
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@øpsie
Du behøver på ingen måde at føle dig dårlig tilpas med dit anlægs gengivelse af omtalte udgivelse.
Den vil aldrig komme på Top100.000 af min demoplayliste.
Og så kan man jo komme gruelig galt afsted med at sige noget sådan. Men jeg kan konstatere, at lyden på udgivelsen allermest
har karakter af at man glemt at tage vindhætterne af mikrofonerne. En lyd så ulden at den kun kan appellere til hans dedikerede
fans. Bevares der er forskel på de enkelte tracks, men ikke nok til at hive det gennemsnitlige kvalitetsniveau op over det
beskrevne.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4776
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at mange højtalere ikke gengiver hverken frekvensområde, impulsrespons, tidsdomæne og fase korrekt... ofte pga. komplicerede delefiltre. Det problem har de fleste hovedtelefoner ikke...
Jeg har selv plader med Jack White, og ja, han har sin stil også rent produktionsmæssigt, men de lyder stadig godt hos mig. Jeg har et sæt 2-vejs højtalere, med rigtig gode enheder, hvor filteret er meget simpelt. Også tidligere højtalere har haft simplere filtre, og her har jeg også kunne nyde Jack White.
Hvilke højtalere - og hovedtelefoner har du? __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger
Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2583
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Første nummer lyder ikke klart og tydeligt i mellemtonen, måske som en slidt båndoptager
Nogen kunstner kan man nemt høre hvad synger f.eks kim larsen og frank sinatra, Brian johnson, bruce springsten er nogen af dem jeg ikke altid kan høre så tydeligt hvad de synger, en anden er jack white, men det er mest pga kvailiteten af optagelsen.
Pladen lyder som om man har lidt problemer med hørelsen i mellemtone området, godt optaget plader lyder som de skal på mit anlæg f.eks paul simon graceland, peter gabriel so og så videre
Min triangle titus ez er klart forsigtige i toppen og alene pga det blir de aldrig skarpe agressive og kan til tider mangle lidt energi i mellemtonen og de høje frekvenser, som er anderledes at lytte til end mere lyst lydende højttaler som Dali Oberon, B&W 600, som dog er en fordel når der spilles højt
Noget af det en højttaler skal have er en god mellemtone, diskanten kan man måske ikke høre så meget af når man blir gammel og bas så det store gulv højttalere (som ikke passer på et skrivebord) eller en subwoofer som skal integreres perfekt og det er ikke nemt
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt du siger det, Gasolin. Jeg oplevede flashback til optagelserne på en af mine første spolebåndoptagere indtil den fik nye
tonehoveder og omhyggelig bias og azimuth justering.
“Hvor gammel er den indspilning”, spurgte min samlever, da vi sammen lyttede til Mr. Whites nyeste opus. Det siger vel alt!
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger
Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2583
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lige som de første plader med kandis (måske ikke det man lytter mest til herinde)
Der kommer den der slidte båndoptager frem som det først jeg tænker på og en super fyldig gengivelse at den dybe stemme og næsten ingen top
Tror faktisk det er jimi og rene end kandis, så skræmmende lyder det
Pladen Nr 9 så blir mellemtonen ok (bonus nummeret hit medley er faktisk god)
Det derfor optagelsen og hvor godt sourcen,tidal,spotify,pladespiller,cd afspileren,bånoptageren
gengiver det man lytter til er vigtig, så man ikke skal bruge eq som var meget in i gamle dage i 70'erne og 80'erne
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger
|
Sendt: 15 August 2024 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Problemet er, at mange højtalere ikke gengiver hverken frekvensområde, impulsrespons, tidsdomæne og
fase korrekt... ofte pga. komplicerede delefiltre. Det problem har de fleste hovedtelefoner ikke...
Jeg har selv plader med Jack White, og ja, han har sin stil også rent produktionsmæssigt, men de lyder stadig godt hos mig.
Jeg har et sæt 2-vejs højtalere, med rigtig gode enheder, hvor filteret er meget simpelt. Også tidligere højtalere har haft
simplere filtre, og her har jeg også kunne nyde Jack White.
Hvilke højtalere - og hovedtelefoner har du? |
|
|
Højtalere er dem her: https://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97083&PN=1
Hovedtelefoner er Apple's AirPods Max, som jeg bruger til kontorlytning
Mit anlæg er jo lidt af en rodebutik, men jeg synes, det er ret interessant, når man finder noget musik, der faktisk lyder mindre
godt på det (og man så kan høre i hovedtelefoner, at det faktisk kan lyde godt). Så blir det for mig interessant at prøve at finde
ud af, hvilken retning jeg så skal arbejde i, både med højtalere og akustik.
Der er ingen tvivl om, at min stue også er udfordret på akustik, så det kunne også være et forbedringspunkt.
Min nysgerrighed gik også på, hvordan andre oplevede nogle af numrene, fordi det i hvert tilfælde er en udgivelse, der udfordrer
mig setup derhjemme - lissom Radiohead's 'Burn the witch' - skaber en den 'bulder og rumlen' i det nederste, når musikken
bliver meget rodet
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 15 August 2024 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efterlysning. Billeder af stuen, Øpsie - er det den samme stue som jeg lyttede i under mit besøg hos dig for år tilbage?
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger
|
Sendt: 15 August 2024 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes, så et lidt mystisk hak ind, hvor anlægget står - dimensionen i "hacket" passer meget godt med boost af frekvenser lige
omkring 79 hz, der har været min helt store udfordring men forsøgt dæmpet med to bass traps (1,2 m. høje cylindere), der hjælper
lidt.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 15 August 2024 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Øpsig
Rumresonanser. Det handler om at reducere deres Q.
Dernæst at reducere rummets efterklang (RT60) til under 300mS i så bredt frekvensområde som mulig nedadtil.
Jeg har monteret en 20cm tyk akustikvæg på bagvæggen i mit rum.
På forsiden Fibrotex/trolltex plader udenpå et skellet med 70mm glasuldsfyld.
Resultatet er en reduktion af efterklangen og reduktion af rumresonansernes Q.
Jo fladere resonanstoppene er, jo mindre generende er de.
På væggen bag højttalerne er der reoler fyldt med "irriterende mange bøger" min nye kvinde havde med sig.
Men de viste sig at udgøre en forbilledlig diffuser for hvad der opstår af refleksioner nær højttalerne.
Ellers minder min opstilling om din bortset fra dine højttalere "står i en krog", hvilket ikke er fremmende for det du ønsker.
Ud fra mine erfaringer og det jeg hørte hos dig vil jeg vurdere at det er rummets akustik du skal rette på.
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger
|
Sendt: 15 August 2024 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input Kaj, jeg må prøve at kigge på det.
Generelt er jeg jo rimelig godt tilfreds med den lyd, jeg har, men det er jo sjovt, når det pludselig er noget, der ikke lyder ordenligt
og så lige høre jer andre ad, hvordan det lyder?
Og man vænner sig jo også til den lyd, man har, så også fedt at blive rykket lidt ud af sin comfort zone
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger
Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2971
|
Sendt: 15 August 2024 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Øpsie.
Apropos Rumresonanser.
Sidste år stablede jeg en ø af 250kg tunge havefliser som skulle fungere som pladespillerbord (havde forinden haft
problemer med Feed-back. Samtidig blev mine tunge HT (omk 70kg stk) rykket længere ind i stuen. Tænkte nu blev det
godt :-( Det lød mørkt og forplumret.
Problemet var det gamle flydende trægulv. Gulvets resonans faldt grundet den megen vægt. En masse dyb sort bas
indhyllede det hele, kunne ikke styres. Måtte tage det hele af igen men fik dog en fornemmelse for hvor langt ind i
rummet jeg kunne placere HT med godt resultat til følge. De står nu meget nærmere frontvæggen, hvor gulvet er stivest.
|
Til top |
|
|
Mr. Brownstone Forum Bruger
Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 118
|
Sendt: 17 August 2024 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. lyden på Mr. Whites plader, så er der jo tale om garagerock, der skal lyde
kantet, skramlet og beskidt. Hvis man ønsker hifi-demo-indspilninger må
man sætte Toto eller Supertramp på i stedet for.
__________________ I used to do a little but a little wouldn't do, so the little got more and more
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4776
|
Sendt: 17 August 2024 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger
|
Sendt: 17 August 2024 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Brownstone skrev:
Mht. lyden på Mr. Whites plader, så er der jo tale om garagerock, der skal lyde
kantet, skramlet og beskidt. Hvis man ønsker hifi-demo-indspilninger må
man sætte Toto eller Supertramp på i stedet for. |
|
|
Det er jeg meget enig i, jeg har specifikt sammensat et anlæg + bygget højtalere for netop at kunne spille den slags rock.. the
kills, the dead weather, them crooked vultures.. den slags Det er der i mine ører ikke mange anlæg, der er bekvemme med.
Jeg studsede mere over den forskel, jeg oplevede mellem hovedtelefoner og mit anlæg og var lidt nysgerrig på at udforske den,
giver det mening?
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 18 August 2024 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Øpsie.
“Kantet, skramlet og beskidt” lød ordene i et tidligere indlæg. Det vil jeg tilslutte mig efterhånden, som jeg ser udvidelserne i
dine musikalske preferencer. Jeg har hørt dine højttalere. Højttalerne du har fået konstrueret er alt for pæne - alt for ærlige - i
deres præsentation af musikken. Det bekræftes med al tydelighed af din beskrivelse i indlægget du starter tråden med. Uanset
de utallige eksperimenter med delefilterkomponenter og enheder vil det ikke radikalt ændre det du kæmper med.
Du skal have højttalere med “kant” for at komme i hus med musikgenren. En JBL studiemonitor med 15tommer bas suppleret
med hornladede mellemtone/diskant. Eller højttalerne BoyDK har bygget til sig selv. Du har brug for højttalere med n****r, med
andre ord. Nogle som “kan rykke igennem det tonale og musikalske virvar” i indspilningerne du foretrækker at lytte til.
Og så vil det være påkrævet at få bedre styr på stuens akustik, vil jeg mene.
|
Til top |
|
|
kevin123 Branchemedlem
Medarb. - Computersalg.dk
Bruger siden: 09 April 2016 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 464
|
Sendt: 18 August 2024 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder fint her , spiller Med ProAc super Tablette og Primaluna Premium Integrated med Tungsol Kt120 og JJ 12au7 , samt JJ 12au7 Gold.
Kun 2x44 watt , og en følsomhed på højtalerne på 84db .
Men helt bestemt en men meget rå og directe lyd , hvor der ikke er gjort så meget i div effekter og lyd sminke .
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger
|
Sendt: 18 August 2024 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, tak for indtryk @kaj: ja, kan sagtens være, jeg ville skulle i en anden retning, hvis jeg skulle kunne gengive Jack White retvisende, men jeg har jo tage de kompromiser, jeg har gjort for at lande en balance, jeg synes er god i forhold til også at kunne gengive andre genrer - mit anlæg er et stort kompromis mellem alle de genrer, jeg nyder og på ingen måde ultimativt
|
Til top |
|
|