Forfatter |
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3191
|
Sendt: 06 August 2024 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv en af dem
Mine seneste oplevelser med hifiudstyr, jeg ikke på forhånd kender, bekræfter mine akkumulerede erfaringer fra mere end 50 år
med hobbyen. Oplevelsen af at vi hver for sig sætter fokus på detaljer i gengivelsen som i øjeblikket føles vigtig for os.
Det er endnu ikke lykkes at opleve et musikanlæg som indfrier ALLE mine forventninger til en - i alle sammenhænge - naturlig
gengivelse. Spørgsmålet er så hvor årsagerne skal findes. Er jeg forkert på den? Er det musikanlægget som fejler? Er det
indspilningen, som er mangelfuld?
Eller er sandheden lige dele af hver?
Umiddelbart har man jo lyst til at fastslå ens egen ufejlbarlighed og derfor tilskrive indspilningen af musikken og anlæggets
gengivelse ansvaret for den mangelfulde gengivelse. Hvor blot den allermindste ændring i anlæggets sammensætning og
gengivelse anvendes som bekræftelse på førnævnte ufejlbarlighed.
For hvor mange af os har hørt musikken live under indspilningen?
Er sandheden ikke den, at vores reference er en illusion om hvordan en musikoptagelse i det enkelte tilfælde skal lyde?
|
Til top |
|
|
doitttt Forum Bruger
Bruger siden: 23 Oktober 2018 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 06 August 2024 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
rumakustik som live musik, kan ikke laves.
selv med verden bedste anlæg.
men kan komme tæt på
|
Til top |
|
|
highend-knud Udelukket fra forum
Bruger siden: 15 Juli 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 06 August 2024 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du har ret helt i mål kommer man nok aldrig (det er skruen uden ende )
Mine erfaringer med problemet er følgende. Rum akustikken og rummet ligge i optagelsen det kan være optaget naturligt med få mikrofoner på afstand, desværre er "rum" i de fleste tilfælde tilført som efterklang ekko osv sammen med mange panorerede nærmikrofonoptagelse af instrumenterne.
Rummet lyd og perspektivet ligger i optagelsen og kan pakkes ud af vores øre og hjerne hvis et perfekt signal rammer vores øre uden at være nævneværdigt påvirket af rummet vil vi få en god illusion af den optagede begivenhed.
Personligt har jeg gode erfaringer med princippet LEDE , Live End hvor lytteren sider i normal akustik og Dead End som er akustisk dødt her står anlægget , dette kan både laves med akustisk dæmpning eller med dsp ,bl.a. Beolab 90 og Kii og flere andre arbejde med dette , det kan sammentrække til at ens system skal tilstræbes at efterligner en "hovedtelefon".
Men efter min mening er det vigtigeste stadigvæk at det som forlader højtalere har den nødvendige præcision og naturtro klang (hvis det er det som ønskes) præcision kan altid måles , klang kan kun erfares og vil afhænge af hele anlægget og kan omformes fuldstændigt bl.a. med det mange kalder for snake oil, vi sider alle med vores unikke kopi af et musikstykke, og vi kan lave om på den kopi med præcision og klang og det vil hobbyen.
|
Til top |
|
|
Kurt Larsen Forum Bruger
Bruger siden: 02 November 2023 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 06 August 2024 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har søgte det perfekte anlæg i ca 45 år, som passer min bolig + mine øre og er tilfreds med det jeg har i dag, der findes sikkert anlæg der kan gøre det bedre, men stopper med at søge bedre anlæg, men det der ødelægger det for mig, er alle de dårlige indspillinger, for dem er der godt nok mange af __________________ Mvh. Kurt Larsen
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4747
|
Sendt: 06 August 2024 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også haft mine kæpheste... men pudsigt nok er de forsvundet efter jeg byggede mine egne højtalere, for de spiller som jeg vil have det
Og i min erfaring er det samspillet mellem højtaler og rum, som er den vigtigste parameter i et anlæg. Om end signalkilderne også skal have en hvis opløsning og kvalitet... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger
Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2969
|
Sendt: 06 August 2024 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjernen sammenligner den i hjernen indgået info med anden info du har i hukommelsen, før hjernen beslutter hvad du
hørte.
Jo mere den udgået info fra HT ligner sin hjernes referancer des mindre skal hjernen anstrenge sig for at afkode infoen,
des mindre lyttetræthed.
Måske oplever vi indbyrdes forskellig lyd, når vi lytter til den samme musik, og måske betegner vi den alligevel ens.
Men din hjerne har sin egen referance, som du har lært din hjerne musik skal lyde, et forhold som er under konstant
udvikling, ny info bliver hen ad vejen til de referancer hjernen sammenligner med.
I sidste ende betyder det, den mest rigtige lyd, er den der ligner lyden du har som referance i din hjerne, samtidig med
at hjernen hen ad vejen, så småt, ændrer/tilpasser sine referancer.
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum
Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min optik er den største kæphest at alt HiFi og udstyr er en approximation af virkeligheden som aldrig bliver det samme som virkeligheden. F.eks: En trompet og en guitar spreder lyden på vidt forskellige måder og en højttaler kan ikke tilfredsstille alle spredningsmønstre på én gang uanset hvor meget man forsøger at rode med indspilningen. Og den ekstra usikkerhed ift. at mixeren har taget nogle valg i mixet ud fra det han har hørt med hans ører, hans rum og hans højttalere. De valg har ikke nødvendigvis samme resultat hvis dit rum og dine højttalere opfører sig anderledes end mixeren.
Så uanset hvad man vælger af udstyr, er der kompromisser og her kommer kæphesten... De kompromisser jeg vil tage for at opnå 'min hellige gral' er ikke nødvendigvis de samme kompromisser som en anden persons hellige gral har været igennem. Men begge har opnået deres hellige gral og ingen af dem er en 100% kopi af virkeligheden. Måske har den ene opnået præcis dét resultat som mixeren ønskede og opnår en lyd så tæt på kilden som muligt, men så snart man sætter en anden sang på kan det være omvendt.
|
Til top |
|
|
Max.H Forum Bruger
Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 426
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 3 forskellige højttalere jeg kan skifte imellem , alt efter musik type og indspilning det virker for mig.
__________________ Elsker ironi Og hader pral !
Og tager iøvrigt kun mod gode råd !
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger
Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nils valla, der rammer du lige min kæphest. At undgå at bruge basrefleks, fordi de giver en forkert lyd til hjernen. Der kommer lyd fra refleksporten, der ikke er i fase og give mudder. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
niceday Udelukket fra forum
Torben tager en pause!
Bruger siden: 27 Juli 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der kommer ud af en port er rundstrålende og ved så lave frekvenser at de ikke kan placeres. Er afstemningen lavet rigtigt så er en port og en slavebas bare en forlængelse af frekvensen nedad til.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1246
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
niceday skrev:
Er afstemningen lavet rigtigt så er en port og en slavebas bare en forlængelse af frekvensen nedad til. |
|
|
Der er sådan den burde være, MEN sådan er virkeligheden IKKE.
Man bruger den til at lave en "en god bas", dvs en passende "pukkel" ved 60-80 Hz.
Og da de fleste højttalerkøbere ikke har hørt en naturlig bas, synes de, at en sådan bas er rigtig god.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Torben tager en pause!
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej Boman det var i gamle dage man lavede portafstemningen sådan og det gav rigtigt nok et løft i det område som på denne
Men mange højttalere har portafstemningen langt længere nede som her
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger
Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman, er det ikke mere en smagssag, om man vil bruge basrefleks til at “boome” lyden?
Jeg synes nu, at have hørt en del af disse systemer, der lyder ganske naturligt.
Selv hader jeg “boombas”
__________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1246
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Niceday
Du har muligvis ret, men de fleste der kommer og lytter til mit anlæg, synes at der er for lidt bas
Og hvis man går til koncerter med højttalere, er bassen totalt dominerende, og sådan "skal det lyde", siger mange "entusiaster". __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft mange højtalere forbi mit lytterum til test, de fleste med basport, og kun i ét(!) tilfælde var basporten brugt til at kontrollere impulsresponsen... hvilket så betød, at den også lød som en lukket højtaler.
Og efter at have bygget egne højtalere, er det for alvor gået op for mig, hvor mange højtalere, der kun kan spille én tone i den dybe bas!
Som Boman er inde på, så benyttes basporte i praksis altid til at øge volumen i bassen, da det er en billig - og pladsbesparende - måde at gøre det på. Den rigtige måde vil være et større kabinet med flere enheder i bassen, og gerne større - 10-12".
Heldigvis er slavebas-princippet begyndt at komme igen, og det fungerer meget bedre, da det på én gang øger membranarealet i bassen og give volumen, men uden de kedelige artefakter fra en basport. Buchardt og PS Audio er "pionerer" på relanceringen... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Torben tager en pause!
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
@Niceday
Du har muligvis ret, men de fleste der kommer og lytter til mit anlæg, synes at der er for lidt bas Og hvis man går til koncerter med højttalere, er bassen totalt dominerende, og sådan "skal det lyde", siger mange "entusiaster". |
|
|
Vi er helt enige med at nogle synes der mangler bas når bassen er rigtig, men jeg synes de er blevet bedre til at undgå den boombas
|
Til top |
|
|
Torben tager en pause!
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Jeg har haft mange højtalere forbi mit lytterum til test, de fleste med basport, og kun i ét(!) tilfælde var basporten brugt til at kontrollere impulsresponsen... hvilket så betød, at den også lød som en lukket højtaler.
Og efter at have bygget egne højtalere, er det for alvor gået op for mig, hvor mange højtalere, der kun kan spille én tone i den dybe bas!
Som Boman er inde på, så benyttes basporte i praksis altid til at øge volumen i bassen, da det er en billig - og pladsbesparende - måde at gøre det på. Den rigtige måde vil være et større kabinet med flere enheder i bassen, og gerne større - 10-12".
Heldigvis er slavebas-princippet begyndt at komme igen, og det fungerer meget bedre, da det på én gang øger membranarealet i bassen og give volumen, men uden de kedelige artefakter fra en basport. Buchardt og PS Audio er "pionerer" på relanceringen... |
|
|
Eneste forskel og fordel ved slavebas er at i små kabinetter bliver porten helt enkelt for lang til at kunne være der og der er slavebassen nem at have med at gøre. Ved forkert port kan der opstå portlyde og den er der selvsagt ikke nogen af i en slavebas. Men ellers er slavebas og basrelfleks en og samme ting
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS Audio benytter slavebas i STORE højtalere...!
I teorien gør en basport og slavebas det samme... i praksis er det to helt forskellige løsninger __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Torben tager en pause!
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja som jeg skrev; port størrelse/længde og luften
Slutresultatet er det samme.
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
I teorien, ja...
Slutresultatet i praksis er IKKE det samme... der er langt mindre forvrængning og mere nuancering/detaljer med en slavebas, men stadig samme volumen som en port!
Problemet er, at mange oplever naturlig bas som "fattig" bas... de er vant til "mere".
Forvrængningen fra en port øger oplevelsen af volumen. Ganske som højere i frekvens, hvor forvrængning opleves som højere volumen.
Årsagen til at mange producenter vælger basport, er alene pga. den lavere konstruktions-pris... et paprør er væsentligt billigere end en slaveenhed, eller f.eks. transmissionslinje (dyrere kabinet). __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|