Emne: Det er vel desværre fremtiden for hifi?
|
|
Forfatter |
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3191
|
Sendt: 12 August 2024 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et billede fortæller ofte mere end tusinde ord. Højttalerne Nils spiller på og så rosende omtaler. Konstrueret af afdøde Hother Bak
som har flere interessante kreationer på sit CV. Herunder en mastodont af en klasse A forstærker, som DALI fabrikken har
benyttet som reference.
Højttalerne vist på Hifi4all
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger
Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1000
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
En parameter, som jeg tror kommer til at præge fremtidens Hi-Fi, er leverandørernes evne til at overleve og servicere deres kunder med reservedele og reperationsmanualer. Vi har set det tidligere: en leverandør lukker, eller kan ikke skaffe specialdele, og kunder som har brugt tusinder på et apparat må erkende, at det ikke kommer i brug igen. Det giver skuffelse, som jeg tror smitter af.
I dag er der mange meget små producenter, koncentreret om ganske få personer/ejere, og når de opgiver ævret, må deres kunder også opgive. Vi burde måske holde os til større og velrenomerede producenter, som derved får mulighed for stærk produktudvikling. Måske skulle vi også støtte virksomhedskonstellationer, som er opbygget omkring faglig of engagerede ledelser i produkterne og branchen med missioner, fremfor producenter der er ejet af kapitalfonde, som har stor fokus på økonomisk udbytte
Så tror jeg også, at storytelling, som er så udpræget hos både producenter, magasiner og forhandlere, bliver udsat for en kritisk forbrugerholdning. Det mangler også bare! Det er næsten ikke til at holde ud - det må sgu da snart dæmpes!
Mange produkttyper har i dag nået et kvalitetsniveau, hvor det er indspilningernes kvalitet og lytterummets egenskaber der er meget bestemmende for den samlede kvalitet. Hvis musikforlag vil ofre mere på gode indspilninger, og lytterne vil indrette deres stuer som gode lytterum, vil tilfredsheden med udstyret vel stige. Og der er altid et ønske hos de fleste om så, at ville forbedre sit udstyr. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger
Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2969
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@hifiigen.
Jeg tror ikke store virksomheder er garanti for leveringsdygtighed over en laaang årrække (eks 30/40år).
Virksomheder har det med at blive opkøbt, fusionere, eller blot skifte ankermænd.
Er ikke sikker reservedele fra 70/80érne, til store velrenommerede firmaer som Technics, Luxmann o.l stadig kan købes.
Det vil jo kræve nuværende ejermænd skulle opretholde en form for produktion.
Eneste måde det reelt kunne ske på (som jeg ser det), er en form for standartisering af komponenter, som alle firmaer så
benytter. Ville i den grad indskrænke mulighederne for dem der ønsker sig noget andet ;-)
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger
Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 599
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke gå noget sted hen og få dele til mine spolebåndoptagere. Og nogle gange er et lille udvalg af reservedele til f.eks. en kassettebåndoptager, drevet af en enkelt entusiast, som så har fået efterproduceret remme, trykruller og andet.
Æv, nu kommer jeg til at nævne biler igen, men denne gang er det fordi man i denne branche har omstruktureret og profitmaksimeret i en sådan grad, at man efter 8-10 år efter at en given model er udgået, ikke længere producerer reservedele. Biler er i dag lavet til at holde i mange år. Men man kan ikke få dele. Og MEGET ofte er uoriginale dele, IKKE det samme, altså fra samme bånd, lagt i en anden æske. Det er fordums tid. Der er tale om billige ofte langt ringere efterligninger, i rigere materialer og ringere finish, pasform og holdbarhed og lavere ydelse. Det vil jeg meget nødigt se i HiFi branchen.
På samme vil har man også set mange mærker etablere sig ved, at lave et samlet datterselskab, som så opkøber alle dele der måtte være tilbage. Herefter giver det sig selv, at priserne ofte dobles op eller multidobles. Fabrikkerne skal kunne levere en vis mængde dele således, at forbrugeren ikke bliver vrede eller skuffede. Men de skal også holde det tilbage således, at der kan komme nye modeller frem. Det er således også sådan, at en faceliftet model , ikke er bedre, men blot er ændret på nogle detaljeområder, hvor man gerne vil give indtryk af, at der er nogle som har forbedret denne. Men ofte er det skjul for cost benefit beregninger, altså besparelser i produktionen.
Mine walkmen har som tidl. nævnt fået nye dele, og det kunne jeg kun få fra 3' mand, som har fået produceret dette. Samme med min B&O kassettebåndoptager.
Langt de fleste komponenter i min Copland CSA-14 integreret hybrid forstærker, er almindeligt tilgængelige. Men hvis nu f.eks. volumenpotentiometret går amok, så skal jeg have et nyt, og det kan ikke købes længere. Kun eet som er dårligere. Eller man skal til at forske her og dér og se, om man kan få plads til et steppotentiometer (som jeg ikke kan lide).
På et tidspunkt var der så mange efterspørgsler på remme og tandhjul til en lang række Teac/Esoteric VRDS cd-afspillere, at Teac lavede en nyproduktion af disse dele. De er stolte af deres maskiner, og vil gerne holde dem i gang, hvor en række andre hellere vil lægge fortiden bag sig, og lave noget nyt.
Det at noget er retro, har også noget at sige, hvor der kommer efterspørgsel på gamle apparater af al mulig slags. Jo flere et mærke har "ude at spille", jo bedre, for de kan promovere deres historie og bevaringsværdighed, og prøve at sælge noget nyt til alle os lyttere.
Jeg tror ikke på en standardisering af komponenter, for så er der ikke meget tilbage at rafle om. Men i EU (Gud bedre det, for det er noget møg), har een af vores danske repræsentanter arbejdet i årevis på, at tvangsindføre en genbrugs- og reparationsstandard. Altså at ethvert apparat SKAL kunne repareres, og det vel at mærke til en lav omkostning for kvalitetsdele og løn. I et forsøg på at begrænse nyproduktion og bortsmidning.
M.v.h. Redfox
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 14 August 2024 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den evige jagt efter forbedringer betyder at såvel producenter som konsumenter går efter den sidst nye model.
Den sidst nye model kan i sagens natur ikke være identisk med den gamle. Der skal anvendes andre og nyere komponenter. Jo
flere modeller jo større reservedelslager er nødvendig. Det betyder, at leverandøren af disse - hvis konsumenterne skal have
deres ønsker indfriet - skal fortsætte produktionen uden garanti for andet end at kunne levere reservedele til defekte tidligere
solgt produkter. Komponenter som måske aldrig bliver omsat til likvide midler. Alt imens producenten af elektronikken forlængst
er i gang med den nye model med afløserne for de tidligere anvendte komponenter tilpasset det nye kredsløbsdiagram, som
konsumenterne har udset som redningen i den evige søgning efter forbedringer.
Konsumenterne er selv ude om at man ikke kan skaffe stumper til elektronikken.
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger
|
Sendt: 15 August 2024 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det mener jeg er en noget eensidig betragtning. At det alene skulle være forbrugerne, som er skyld i en service, hvor man ikke kan få repareret sine ting, over en længere årrække. Sidste gang jeg købte et helt nyt anlæg, var jeg teenager. Stort set alt efter, har været brugt. Jeg har således ikke presset nogen som helst til at lave nye ting hele tiden. Jeg sætter en ære i at få ting til at holde så længe som muligt, og reparerer eller fornyr dele over mange år.
Okay, jeg har kun haft min Copland forstærker i ... tja... 7-8 år eller noget i den stil, men den er altså lige blevet 30 år gammel. Og derfor tænkte jeg, selvom den spillede udmærket og ikke havde nogle defekter, at den kunne trænge til at blive frisket op. Samfundsbevarende og økonomisk. Når man så ser, hvor mange fejl Xena Audio i Sverige, som brystede sig af at have militær erfaring i at samle elektronik, havde begået, er det klart, at selvom det aldrig var en dyr forstærker, var det heller ikke noget billigt skrammel, og sådanne fejl skulle nogle mene, herunder jeg selv, burde være mulige at undgå.
Jeg nævner i flæng: komponenter som slet ikke var loddet i, masser af galvaniserede stikben fra autobranchen, samling af ledninger til udgangsterminalerne med møtrikker og stjerneskruer, gløderørssokler som var loddet skævt i, kølefinner med på spændte udgangstransistorer, som var skævt monteret, fordi man havde byttet om på højre og venstre kanal, utallige steder på det store print, hvor komponentben var monteret så upræcist, at de for lange uafklippede komponentben stak langt ud over deres lodning således, at der mange steder var komponentben, som rørte eller var alt for tæt på en anden "trace", bane, med heraf følgende potentiel mulighed for kortslutning, samt endog rigtig mange lodninger, hvor man ved selvsyn kunne konstatere, at komponentben ikke var blevet afrenset, inden lodning, samt at man ikke havde brugt et ordentligt flux middel, til at sikre ren kontakt i det loddede. Så, beskidte lodninger og dårlig forbindelse. Jeg har loddet mere end 200 lodninger om, ved aflodning, afrensning af ben, loddeøer og genlodning. m.m, blot for at nævne nogle af fejlene.
Alt i alt en hel række eksempler på, at Xena Audio, ikke var deres opgave voksen, da de arbejdede for Copland. Og det var jo Copland selv, som har valgt at bruge dette system. Noget som de heldigvis lavede om på, ved at flytte samlingen tilbage til Danmark, til langt bedre udførsel. Altså kan man sige, at kvaliteten af det samlede, var langt under hvad et firma burde have lavet. Det er så forbrugeren, specielt når der er tale om et brugt produkt, som selv må forestå at rette fejlene, enten ved egen kraft, eller ved hjælp af et et firma/værksted, som vel udføre dette. Samtidig kan man ved egen kraft konstatere, at det er meget svært at komme i kontakt med Copland. Hvorfor, ved jeg ikke, da der trods alt er tale om et niche-produkt, altså et lille firma. Men det er da lykkes en enkelt gang, hvor jeg selv talte med Ole, og han er rigtig flink.
Min for mange år siden, tunge Onkyo DX-G10 Grand Integra cd-afspiller, havde udviklet et par kedelige fejl, og efter en gennemgang hos HiFi-klubben, havde man her dømt den død, uden mulighed for reparation. Ingen dele kunne skaffes. Der var tale om et sæt lyslederkabler mellem analog og digital print. Øv, tænkte jeg; det er da ærgerligt, da jeg godt kunne lide maskinen, og den trods alt var deres absolutte topprodukt. Og Onkyo var dengang ingenlunde et lille bitte nicheprodukt. Så på med vanten selv, og jeg fik talt med nogle flinke Normænd, som på 3 dage fik fundet et sæt lyslederkabler frem, og sendte dem til mig, tilmed for en meget rimelig pris. Så dem satte jeg i, og viola, den spillede igen.
Jeg har igennem mange år haft og har stadig en lang række Teac/Esoteric cd-afspillere, som jeg til stadighed modificerer. Også et par Copland cd-afspillere, som også har Teac VRDS drev. Teac har postet lange række af disse ud på markedet, men kunne i en længere årrække ikke levere de får dele, som rent faktisk går i stykker på grund af ælde. Altså et par små tandhjul og nogle gummiremme. Derfor opstod der et marked for disse, og et par gesjæftige uafhængige mennesker rundt om i verden, igangsatte en produktion af disse; nogle med succes, andre knap så præcist lavede. Jeg har købt både originale og uoriginale af disse, og har stadig et lager. Nuer der vist kommet lidt flere igen. Og efter mange år, måtte Teac indrømme, at det måske var en god idé, at lave en mindre gen-produktion. I mellemtiden var der en del mennesker, som gerne ville beholder deres VRDS maskiner, som slev prøvede at modificere andre tandhjul, og afprøve alle mulige og umulige elastikker.
Mine B&W 802s3 synes jeg selv spiller fint. Jeg kunne så efter mange års brug (altså lang tid før end jeg selv købte dem brugt, naturligvis), få en voicecoil rettet op, og selv skifte special køleolie på diskanterne. De spiller perfekt igen. Jeg har naturligvis også selv renoveret mit B&O fjernsyn, mine B&O højtalerkantophæng og en milliard andre ting.
Min Musical Fidelity A1, som jeg lige har solgt, har jeg haft i mere end 30 år. Skiftet pasta på den 3 gange, og den spillede fint, uden nogle problemer eller slap lyd.
Min Pioneer kassette CT-31a som jeg har haft i mere end 20 år, renoverede jeg selv med nye remme, som Pioneer ikke kunne levere, men andre lavede. Og solgte først, sammen med min Tandberg TCD-3014a i absolut mint stand og ditto lyd, da jeg gik over til spoler.
Og jeg kunne blive ved. Alle produkterne igennem et langt liv, fra jeg var 12, til i dag, hvor jeg er 56. Og jeg slutter naturligvis ikke her. Der er masser af planer om mit HiFi. Jeg skal snart, forhåbentlig til vinter i år, lave nye delefiltre til mine 802s3; lave mit helt eget super VRDS drev, og meget andet.
Jeg har aldrig selv, og jeg kender simpelt hen ingen igennem de sidste 40 år, som efterspørger nye produkter. De er udmærket tilfredse med det de har, eller det som allerede er lavet, som de så køber brugt. Bl.a. fordi HiFi er blevet så enormt dyrt, at man skal betale 4-5 gange mere for den samme relative lyd.
M.v.h. Redfox.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 18 August 2024 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min udtalelse: “Konsumenterne er selv ude om at man ikke kan skaffe stumper til elektronikken”, er ved nærmere eftertanke en
grov forenkling af det jeg ser.
Jeg anser dig, redfox, som en atypisk konsument, hvor langt de fleste aldrig ville skille en fungerende forstærker ad for at udføre
de beskrevne mange rettelser du kræver, for med tilfredshed at eje og bruge den. Langt de fleste - og det er dem der
bestemmer markedets udvikling (flertallet) - vil gå efter den nye model eller noget helt andet. For de fleste er det ikke
accepteret at fortsætte med det man er vant til. Der skal forbedringer til. Fornyelse. Ny komponenter, nye modeller. Nye
konstruktionsmetoder. For producenterne nye markeder, nye kunder. Vi er alle, led i den fødekæde. Og hvilken producent vil
fortsætte for nedsat aktivitet at producere komponenter til reservedelsskufferne. Ingen!
Og så er vi tilbage til essensen af min indledende sætning.
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger
|
Sendt: 18 August 2024 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi taler om unge mennesker eller en børnefamilie, hvor bølgerne i kådhed går lidt højt og smadrer en trådløs højtaler eller et lavprisfjernsyn, så er jeg enig med dig. Men med HiFi ser jeg det anderledes. Tænk f.eks. blot på, hvor mange receivere fra 1970'erne eller før eller efter, som man i dag vælger at renovere, for på ny at få glæde af dem.
Jeg har kendskab til flere uafhængige serviceværksteder (multi mange mærker) i både Danmark og Sverige, for blot at nævne to lande, hvor man dagligt får apparater ind til renovering, reparation, stort eller småt. Jeg arvede min mormors Beolit, og fik den renoveret (så altså ikke mig selv), og den spiller fint i min garage.
Branchen har altså også nogle tricks i ærmet, som f.eks. det Samsung vi har på mit arbejde, hvor man bevidst, bemærk: bevidst, har underdimensioneret 4 elektrolytter i strømforsyningen, og som futter af. Fjernsynet før, og et nyt koster ca. 4000,- i dagspris. Så går man ind til Brinck, og spørger dem, om de mon ved hvad det er, og har dele, og får svaret: Ja, det ved vi og ja, det har vi. Vi ser rigtig rigtig mange kunder med netop dette problem. Her har du 4 nye elektrolytkondensatorer til i alt 12 kroner, som du lodder i dér og dér. Hjem at gøre det. Og voila, det virker perfekt igen. Intet problem i de sidste 5 år. Dette var blot et enkelt eksempel. Der er mange.
Men der er også ideen om, at mætte et marked, og derefter indføre en lille ændring. Det kunne være et stik eller noget andet. Og vupti, så kan man starte forfra med at sælge til alle og enhver. I mine øjne er det altså lidt omvendt, hvor fabrikanterne udnytter enhver chance til at sælge mere, og derfor ikke har rentabilitet i at have reservedele i mange år/årtier. Der er nok lidt af begge dele.
Suk...
M.v.h. Redfox.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4747
|
Sendt: 18 August 2024 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det handler om - via marketing - at skabe et behov, som ikke tidligere var der... og da CD'en blev lanceret dannede det skole, som benyttes den dag i dag, for hvordan man erstatter et gammelt produkt med et nyt... det skal være bedre på flere punkter. Med CD'en var det størrelse, holdbarhed, kvalitet, innovation osv. Jo flere, jo bedre!
I dag handler det mere om fortællingen om det bedre produkt, for der er længere mellem de reelle forbedringer uanset produkttype. Der er en grænse for hvor meget man kan hive ud af en CD-skive eller en flac-fil, men der er ingen grænser for hvordan producenterne står på skuldrene af hinanden for at fortælle hvordan netop deres nylancering alligevel gør det. Med mobiltelefoner og elbiler er det endnu mere grelt!
Problemet er, at vi mennesker "keder" os, og indkøb af ting stimulerer vores behov for at jage og samle. Først når vi gør os fri af materielt begær, kan vi forholde os nøgternt til vores anskaffelser, når der er et reelt behov.
Pt. er problemet dog anderledes stillet... vi har masser af penge i banken, mere end nogensinde, men på grund af Corona (hvor vi shoppede som gale - kedsomhed!) og senere energikrise/prisstigninger pga. krig, så holder vi igen med vores "spontane" indkøb.
Det kan mærkes i hifi-branchen, men også generelt i detailhandlen... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger
|
Sendt: 18 August 2024 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er jeg enig Mikkel, men så kan man jo vist også sige, at branchen selv har redt deres seng, om man så må sige. Det skal nok komme
igen. Der er selvfølgelig undtagelser, så som lange recessioner, krige, et økonomisk reset, eller andre ekstreme hændelser.
Men på et tidspunkt, et sted hvor der ikke er aktiv krig f.eks, vil mennesker rimeligvis tilstræbe at vende tilbage til den hverdag de kendte. Og
hvis man ellers kan få varer igen, så er det en ny "cirkel". Bemærk, at amerikanere har købt HiFi i årtier i Japan. Fløjet dertil og købt det med
hjem.
M.v.h.
Redfox
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger
Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2157
|
Sendt: 20 August 2024 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi markedet skal nok overleve. Men der bliver nok flere brugt køb. Mange af os har også i årevis købt second hand CDer. Og prisen på de
brugte CDer er yderst rimelig. Og mange har store CD og Vinyl samlinger. Vi skal jo også bruge udstyr til at spille musiksamlingen på i
fremtiden.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger
|
Sendt: 20 August 2024 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|